altmuligmamma Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Jeg er ganske fortvilet og ønsker råd fra andre foreldre hvordan jeg kan håndtere denne situasjonen. Min datter på 8 gikk i januar til skolen fordi hun sa hun ble knepet hjemme, dette er nok sant, men da læreren hun fortalte dette til mistolket alt ble saken sendt til barnevernet. Jeg ble ikke mindre enn sjokkert da de ringte til oss og leste opp hva læreren hadde skrevet, at barnet mitt som er yngst blir dårlig behandlet og det er vold i hjemmet. Min datter på 8 har nok blitt knepet men av hennes eldre søster, noe som ikke er greit og vi har tatt dette opp mange ganger men som er ganske vanlig mellom søsken i oppveksten. Mine tre barn og min mann og jeg ble innkalt til lange smertefulle avhør der hvor min yngste datters versjon ble vridd og vrengt på, hun forstod selvfølgelig ikke konsekvensene av det hele. Det gikk bra, men mange sår på sjelen etter dette og min yngste datter sa at hun skulle klappe igjen heretter for at ble jo feil. Jeg sa at om hun ikke hadde det bra hjemme skulle vi snakke om dette, og løse det hjemme, for noen ganger kan ting komme feilt ut og resultatet ble noe helt annet enn hva hun trodde. Men nå har hun jammen gått til læreren igjen fordi vi har en hund på 45 kilo, 1 år som vi av og til sliter med å holde igjen når han ser et annet dyr han vil leke med, da må vi dra han og holde han hardt, hun syntes dette er dyremishandling og sier det til læreren. Denne gangen ringte de til meg heldigvis og fortalte at jenta er nok litt dramatisk og ville jeg skulle vite om det. Hva skal jeg gjøre, hvordan takle dette og få henne til å forstå at hun ikke må gå til læreren å si alt mulig rart som ikke er sant? For å si det slik så er dialogen hjemme veldig bra og vi bruker masse tid på å snakke om alt mulig og ler og leker og er en helt normal gjeng. Tips?????
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Har du spurt henne om hvorfor hun sier disse tingene til læreren? Er hun sint på dere? Føler hun seg oversett? Dårlig behandlet? Er hun ulykkelig pga andre omstendigheter? Eller hva handler det om? Jeg tror jeg først og fremst ville ha prøvd å komme til bunns i dette før jeg la en videre strategi. Anonymkode: 4f38d...389 33
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Høres ut som hun forteller disse historiene fordi de gir henne støttende oppmerksomhet. Får hun nok av det hjemme? Anonymkode: 949d8...dc5 24
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har ingen råd til deg, men forteller noen selvopplevd historier for å vise at dette er typisk hos enkelte barn. For noen år siden hadde jeg en gutt på døren omtrent daglig her hjemme. Han var så sulten, og han fikk ikke mat hjemme. Jeg visste at moren var på jobb, at hun hadde satt klar mat til ham i kjøleskapet, men han syntes det var så kjedelig å spise alene. Dessuten var mine nylagde ostesmørbrød bedre enn maten han hadde i kjøleskapet, og derfor kom han med den historien om at han var sulten og ikke hadde mat. Moren var så klart utrolig flau da jeg leende sa at hun måtte slutte med å sulte sønnen sin, og hun snakket mye med ham om det at han måtte slutte med overdrivelse er for folk kunne tro på det. Men han syntes det var moro. Det gikk over til slutt. Verre var det med hun som hadde lest Harry Potter, og insisterte på at hun ble låst inne i kottet (de ikke hadde) under trappa, at hun ble slått og mishandlet, ikke fikk nok mat og hele pakka. Der ble det også barnevernssak, hun ble satt i beredskapshjem mens saken ble etterforsket. Hun sluttet også med historiene sine etter en stund. Anonymkode: 31420...54b 12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Hva mener du med knepet? knepet i å gjøre noe ulovlig eller å bli klypet i armen? Anonymkode: 6eb52...502 15
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Men det er jo sant at hun ble kløpet hjemme, at det er vold i hjemmet og at hun som yngstemann blir dårlig behandlet hvis dere ikke greier å stoppe store barn (eller ungdommer?) fra å bruke fysisk vold mot henne. At det ble tolket som mer dramatisk fra lærer og barnevern enn det dere tolker det som, betyr ikke at datteren har et forvrengt syn på sannheten. Anonymkode: d52d0...293 40
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med knepet? knepet i å gjøre noe ulovlig eller å bli klypet i armen? Anonymkode: 6eb52...502 Garantert klypt i armen. Anonymkode: 0336e...295 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Jeg tenker at det er bra skolen reagerer på det barn forteller, og at det varsles hvis man er bekymret. At det medførte at dere ble tatt inn til samtaler med barnevernet, er jo selvsagt ubehagelig. Men det ordnet seg jo heldigvis. Vi har vært i en periode nå hvor det har vært mye snakk om barn som ikke har det greit hjemme og som ikke får den hjelpen de trenger. Kan det hende at din datter har oppfattet dette og tolket det slik at hun ikke har det greit fordi søsteren kniper henne, og hun ønsker å si dette til noen? Hvis hun opplever at det dere sier til søsteren ikke hjelper, så søker hun hjelp et annet sted? Når det gjelder hunden, så oppfatter hun det kanskje som vondt for hunden å bli holdt igjen. At det må til, tenker ikke hun over. Kanskje dere skulle melde dere på et hundekurs? For en hund skal vel læres til å gå ved eieren, også når det er andre hunder i nærheten? Anonymkode: 1b215...4e6 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder hunden, så oppfatter hun det kanskje som vondt for hunden å bli holdt igjen. At det må til, tenker ikke hun over. Kanskje dere skulle melde dere på et hundekurs? For en hund skal vel læres til å gå ved eieren, også når det er andre hunder i nærheten? Anonymkode: 1b215...4e6 Med fare for å spore av tråden: en hund med sterkt jaktinnstinkt blokker ut ALT når den ser noe den kan jakte på, uansett hvor lydig den er. Driver mye med hund selv, og selv de mest topptrente som har vært med i NM, VM etc i sin sport blokkerer ut når de ser f.eks katter eller rådyr. Anonymkode: 7ba14...6a4 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med fare for å spore av tråden: en hund med sterkt jaktinnstinkt blokker ut ALT når den ser noe den kan jakte på, uansett hvor lydig den er. Driver mye med hund selv, og selv de mest topptrente som har vært med i NM, VM etc i sin sport blokkerer ut når de ser f.eks katter eller rådyr. Anonymkode: 7ba14...6a4 Og med fare for å spore av ditt argument: det spiller ingen rolle. Å kvele en hund (for det er det man gjør når man holder den hardt og voldsomt igjen via et bånd rundt halsen og man kanskje til og med rykker og drar) ser ekstremt voldt og voldsomt ut og det er ikke det minste rart at et barn reagerer med å føle at hunden får vondt og behandles dårlig. Det er det hun ser og føler og det har hun fortalt videre til noen hun stoler på og som hun føler kanskje kan hjelpe. Det er ingenting ved det som er å være dramatisk eller å ha et forvrengt syn på sannheten. Det som virker en smule dramatisk, derimot, er å nedlegge et forbud mot å snakke med andre enn familien om problemer hjemme. Anonymkode: d52d0...293 32
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 Det kan høres ut som om dere burde ta dere et cos-kurs! Anonymkode: d0412...d2b 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Om der bare bruker bånd rundt halsen så er det faktisk skadelig for hunden, dere burde kjøpe dere sele i såfall! Anonymkode: 520b9...132 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 Og heller Y-sele istedet for H-sele, så hunden ikke har noe rundt armhulene Anonymkode: 520b9...132 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 1 time siden, altmuligmamma skrev: Jeg er ganske fortvilet og ønsker råd fra andre foreldre hvordan jeg kan håndtere denne situasjonen. Min datter på 8 gikk i januar til skolen fordi hun sa hun ble knepet hjemme, dette er nok sant, men da læreren hun fortalte dette til mistolket alt ble saken sendt til barnevernet. Jeg ble ikke mindre enn sjokkert da de ringte til oss og leste opp hva læreren hadde skrevet, at barnet mitt som er yngst blir dårlig behandlet og det er vold i hjemmet. Min datter på 8 har nok blitt knepet men av hennes eldre søster, noe som ikke er greit og vi har tatt dette opp mange ganger men som er ganske vanlig mellom søsken i oppveksten. Mine tre barn og min mann og jeg ble innkalt til lange smertefulle avhør der hvor min yngste datters versjon ble vridd og vrengt på, hun forstod selvfølgelig ikke konsekvensene av det hele. Det gikk bra, men mange sår på sjelen etter dette og min yngste datter sa at hun skulle klappe igjen heretter for at ble jo feil. Jeg sa at om hun ikke hadde det bra hjemme skulle vi snakke om dette, og løse det hjemme, for noen ganger kan ting komme feilt ut og resultatet ble noe helt annet enn hva hun trodde. Men nå har hun jammen gått til læreren igjen fordi vi har en hund på 45 kilo, 1 år som vi av og til sliter med å holde igjen når han ser et annet dyr han vil leke med, da må vi dra han og holde han hardt, hun syntes dette er dyremishandling og sier det til læreren. Denne gangen ringte de til meg heldigvis og fortalte at jenta er nok litt dramatisk og ville jeg skulle vite om det. Hva skal jeg gjøre, hvordan takle dette og få henne til å forstå at hun ikke må gå til læreren å si alt mulig rart som ikke er sant? For å si det slik så er dialogen hjemme veldig bra og vi bruker masse tid på å snakke om alt mulig og ler og leker og er en helt normal gjeng. Tips????? Eneste tips er at etter hvert lærer bv hvordan jenta di er. Vi har hatt samme problemet i min familie med min søster. Hun ble ikke bedre med årene, er samme som voksen med et forvridd syn på alt som skjer. Hun har diagnoser og går på aap, så bv bare lærte hvordan hun var. Anonymkode: c0c34...f8d 2
Gjest snødråpe Skrevet 16. juni 2020 #15 Skrevet 16. juni 2020 Høres ut som datteren deres er normal og det er heller dere voksne som har forvridd syn på ting. Å ikke en gang stanse klyping, vold, mot henne er utrolig. Har dere ikke kontroll? Virker ikke som om datteren deres stoler på dømmekraften deres, og det er forståelig når det skurer og går uten at dere tar tak og ordner det som er galt
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #16 Skrevet 16. juni 2020 Dere sa til henne at problemer hjemme skal man snakke og løse om hjemme? Herremin, alle bør jo føle at de kan prate med andre utenfor hjemmet de stoler på. Barnet stoler tydeligvis på læreren sin. At hun kanskje overdriver betyr ikke at hun ikke skal få lov til å prate med andre. Jeg synes heller dere bør bruke læreren som en ressurs. Om barnet ikke stoler på dere når dere sier at dere ikke mishandler hunden, så kan jo læreren stille seg bak det dere sier istedenfor å fortelle barnet at hun ikke kan prate med andre? Anonymkode: 6f9c8...d99 17
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #17 Skrevet 16. juni 2020 En ting er at hun kanskje blåser ting opp, men det er virkelig ikke greit å bli kløpet hjemme og oppleve det som problematisk uten at dere foreldre tar grep. Hvorfor ser du ikke på det som et problem at storesøsken kniper? Anonymkode: 91a93...f86 4
Rant Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 Hun har jo rett i at det er vold i hjemmet om storesøster klyper henne. Sånn sett lyver hun ikke. Kanskje hun føler hunden blir mishandlet når dere kjemper i mot den. Det er uansett hennes opplevelse. Og rykking i båndet (om det er rundt halsen) er mishandling. Får inntrykk av at du tror hun går rundt og skaper drama. Tror heller hun er svært åpen og liker å dele om hun f. eks snakker med en lærer. Noen er mer åpne, andre lukket. 7
Kenelz Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 ingen som har hatt plagsomme søsken her? 😂 Har blitt klypet og dyttet av min eldre bror og det samme gjorde jeg med han. Kan kanskje kalle det for søskenkjærlighet. 31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå