AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Som tittelen sier. Lei av å legge ned mye arbeid, der ledere og eiere sitter på toppen og får "største delen av kaka", mens jeg og de andre ansatte bare får "brødsmuler" av hva vi er med å generer av inntekt. Har derfor begynt å se meg rundt etter nye utdanninger og yrker. Helst der jeg kan være min egen sjef, bestemme egen arbeidstid, tjene relativt mye penger, men samtidig ha tid til fritid og venner. Er på ingen måte lat, eller ute etter å finne en enkel løsning. Vil bare maksimere profitten av tiden jeg legger inn i arbeid. Noen forslag til utdanninger eller yrker som åpner disse mulighetene? Anonymkode: 0a08f...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Tja, skal du drive eget krever det MYE tid! Så er enklere å være ansatt fant jeg ut. Så det du beskriver av ønsker henger ikke sammen. Anonymkode: 484b2...d49 14
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Å drive eget firma og samtidig ha tid til venner og fritidssysler? Dream on. Det tar som regel årevis å få et eget firma på beina, til det virkelig begynner å betale seg og være lønnsomt. Det blir ikke mye fritid da. Det du har på kravlisten din henger ikke helt sammen. Anonymkode: f358a...4a6 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Det er mye bedre å være ansatt syns jeg. Da slipper man utrolig mye ekstra jobb. Alt fra forsikringer, personalansvar, forholde seg til jus, personlig ansvar for økonomien osv. Selv er jeg tannlege, og vet at mange i min bransje elsker å drive for seg selv. Hadde det yrket vært noe for deg? Anonymkode: 52943...35b 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Entreprenør? Evt. Økonomi og ledelse. Ellers blir det nok å skaffe seg noe adminitrativt arbeid for så å jobbe seg oppover i systemet... Anonymkode: 8efda...0c3 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye bedre å være ansatt syns jeg. Da slipper man utrolig mye ekstra jobb. Alt fra forsikringer, personalansvar, forholde seg til jus, personlig ansvar for økonomien osv. Selv er jeg tannlege, og vet at mange i min bransje elsker å drive for seg selv. Hadde det yrket vært noe for deg? Anonymkode: 52943...35b Hehe, tannlege er jo krevende 🙂 Jeg er selv høyt utdannet som siv ing, meg som svarte lenger opp her. Det er krevende å være sin egen sjef. Så beste for det fleste er nok å være ansatt. Nå i dag jobber jeg kun som prosjektansatt, det kan være alt fra 2 uker til noen mndr. Passer meg fint økonomisk, jeg oppdaget at livet er mer enn arbeid. Fritiden er faktisk den viktigste tiden i livet. Anonymkode: 484b2...d49 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 ville holdt meg til å være fast ansatt! jeg har firma med en ansatt som tjener mye mer enn meg. pga sykdom kan jeg ikke være fast ansatt, og tåler ikke høy belastning. men har mye stress og ansvar, for den nette sum av 5000kr i mnd. altså utbetalt. verdt det? tja, vel. det betaler i det minste behandlinger og medisiner. hadde dette vært penger til fornøyelse, hadde jeg kuttet fornøyelsene. ikke tro at du nødvendigvis får et bedre liv ved å drive ditt eget. har hatt perioder der jeg har vært nyoperert og gått på jobb-fordi jeg har ikke hatt råd til å ta de 16 dagene uten lønn før evt sykepenger. om du har forsikring. den er litt dyr men viktig. Anonymkode: d0714...905
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 Som andre sier så lønner seg å være ansatt mer enn du kanskje tror. Av utdanninger og yrker så er nok tannlege, It (som konsulent) og advokat de beste jobbene jeg kommer på som er "lett" å starte noe eget Anonymkode: 0a779...0cc
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, tannlege er jo krevende 🙂 Jeg er selv høyt utdannet som siv ing, meg som svarte lenger opp her. Det er krevende å være sin egen sjef. Så beste for det fleste er nok å være ansatt. Nå i dag jobber jeg kun som prosjektansatt, det kan være alt fra 2 uker til noen mndr. Passer meg fint økonomisk, jeg oppdaget at livet er mer enn arbeid. Fritiden er faktisk den viktigste tiden i livet. Anonymkode: 484b2...d49 Ja tannlegeutdanningen er krevende, men Ts virket jo åpen for alt og ønsket ikke enkle løsninger. Og som tannlege tjener du bra, bestemmer egne arbeidstider, er din egen sjef og kan ha relativt mye fritid etter hvert, som er det Ts ønsker. Jeg syns ikke jobben er krevende, passe utfordrende, men nå har jeg valgt å være ansatt da. For å slippe alt det andre som kommer i tillegg når du driver eget. Anonymkode: 52943...35b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 jeg har en bekjent som er tannlege og selvstendig. med to tannlegeassistenter(og sikkert vikarer). han tjener godt, men jeg kjenner få som er så stresset som ham. han sliter med helsen også. tror neppe at han i dag synes det er verdt lønnen. han virker stresset og deprimert hver gang vi snakkes😬 Anonymkode: d0714...905
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har samme tankene. Jeg lever for å jobbe, så jeg har ikke noe imot å ha lite fritid. Ingen barn, ingen andre ansvar enn for meg selv. Har erfaring med at arbeidsgivere ikke bryr seg videre om hvorvidt man trives på jobb eller har spennende arbeidsoppgaver. Nytenkning er et fremmedord. Så, ja, jeg skjønner deg godt. Anonymkode: c02b2...fc8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 Jobbet 15 år som selvstendig. Tjente meget godt, men også lute i perioder når ting ikke gikk som man ville. Alt i alt, mer penger og mer fri som statsansatt nå. Anonymkode: 18b37...137 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har drevet for meg selv, nei takk ikke mer..ansatt nå med feriepenger, sykepenger, forsikring og afp 😊 Anonymkode: 84c3c...061
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 Jeg tror nok du må senke forventningene ganske kraftig til hvor rosenrødt det er å være sin egen sjef. Du vil ha i både pose og sekk, og det er det uhyre som får.. Å drive for seg selv, er tidkrevende, og gir som regel langt mindre fritid og frihet enn å være ansatt. Ikke minst må man tenke på hva man gjør om man blir syk, gravid, o.l. Da står man i fare for å miste kunder og hele bedriften kan gå til helvete. Søsteren min er veterinær, og selvstendig næringsdrivende. Hun tok bare tre måneders permisjon med barna sine, for hun hadde rett og slett ikke råd til mer.. Da kom hun til å miste kunder, og det gikk ikke. Den er rimelig kjip. Hun stresser også nå i koronatider, med hva i helvete hun skal gjøre om hun blir syk, for det har hun jo ikke mulighet til å være.. Anonymkode: 9b9fa...5f9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 Jeg stortrives med å være ansatt. Men fleksibilitet, mulighet for å være syk, ta ut ferie. Slippe å bekymre meg for regnskap, skatt og dokumentasjon. Alltid ha noen å sparre med, og ledere som går i front om det er behov for det. Ingen bekymringer for kunder som ikke betaler, eller kunder som klager. Jeg har jobbet nederst, og syntes da det var helt fair at de over fikk en del mer. Er nå på mellomledernivå. Lønnen er veldig bra, og arbeidsoppgavene gøye. Men - jeg må som regel ha et øye på telefonen også når jeg har fri, PCen må være med på ferie i tilfelle det skjer noe, det er ofte jeg som må ta vanskelige beslutninger og stå i konfronterende situasjoner. Så hender jeg lengter tilbake til dagene som nyansatt, der oppgavene var enkle, og stress ikke var et begrep. Oppsummert synes jeg innlegget ditt bærer preg av at du ikke vet hva ledelse vil si, eller hva det å drive for seg selv vil si. Anonymkode: d5d16...0fb 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #17 Skrevet 17. juni 2020 Slik tolker jeg ts: vil sjefe over andre mens hen sitter i rævva når hen først kommer på jobb og få mest mulig penger ut av det. Ikke realistisk i det hele tatt. Anonymkode: 7bc17...673 2
Fru Uperfekt Skrevet 17. juni 2020 #18 Skrevet 17. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Lei av å legge ned mye arbeid, der ledere og eiere sitter på toppen og får "største delen av kaka", mens jeg og de andre ansatte bare får "brødsmuler" av hva vi er med å generer av inntekt. Har derfor begynt å se meg rundt etter nye utdanninger og yrker. Helst der jeg kan være min egen sjef, bestemme egen arbeidstid, tjene relativt mye penger, men samtidig ha tid til fritid og venner. Er på ingen måte lat, eller ute etter å finne en enkel løsning. Vil bare maksimere profitten av tiden jeg legger inn i arbeid. Noen forslag til utdanninger eller yrker som åpner disse mulighetene? Anonymkode: 0a08f...a6c Så start for deg selv Obs du må være forberedt på å gå skikkelig på ræv sosialt og økonomisk samt jobbe 24-7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #19 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Så start for deg selv Obs du må være forberedt på å gå skikkelig på ræv sosialt og økonomisk samt jobbe 24-7 Ikke om en er fullstendig næringsdrivende. Anonymkode: 4008d...af3
Fru Uperfekt Skrevet 17. juni 2020 #20 Skrevet 17. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke om en er fullstendig næringsdrivende. Anonymkode: 4008d...af3 Fullstendig næringsdrivende? Mener du selvstendig næringsdrivende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå