Gå til innhold

Single og barnløse, hva er deres lønn og forbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange med nedbetalt bolig her ser jeg, hvor gamle er dere?

Anonymkode: 52c3e...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt å se at så mange single klarer å spare så mye. Jeg føler ofte at det argumenteres med at det lønner seg økonomisk med samboer. Vet ikke om det stemmer helt etter å ha lest deres svar da 😗 

Anonymkode: eb5d6...951

Det lønner seg for de aller, aller fleste å ha samboer. At man klarer spare som singel, betyr jo ikke at det er mer økonomisk gunstig enn å ha samboer.. 

Da jeg var singel og barnløs og bodde på 75 kvm treroms, hadde jeg utbetalt ca 36 000, og sparte rundt 15 000 i mnd.

Nå har jeg samboer, ett barn, stor enebolig med hage og dobbeltgarasje, utbetalt ca 38 000, og sparer rundt 25 000 i mnd.. Altså har jeg langt lavere forbruk nå, selv med barn og mye større bolig, enn da jeg var singel. 

Anonymkode: fd287...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, mordi skrev:

Hvorfor betaler du ned ekstra når renten på SPAREKONTO er høyere enn hva renten er på boliglån er? 

Fordi renta nettopp har blitt satt ned den siste tiden, til vanlig er bolig renten høgre. Oppsummerer hva jeg har gjort de siste 2 åren og ikke de 2 siste måneden. 

Anonymkode: 59bea...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, mordi skrev:

Hvorfor betaler du ned ekstra når renten på SPAREKONTO er høyere enn hva renten er på boliglån er? 

Ikke meg du spurte, men din påstand har for de fleste kun vært tilfelle nå siste månedene, og selv nå er det ofte lite å hente når lånet blir redusert, og du kan også gå i tap. Har du eksempelvis 300 000 gjenstående med nominell rente 1,85%, og termingebyr på 95kr så vil effektiv rente være over 2,3% som pr i dag er beste innskuddsrente i det åpne markedet. 

Anonymkode: 29585...301

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange med nedbetalt bolig her ser jeg, hvor gamle er dere?

Anonymkode: 52c3e...853

Gjeldfri første gang når jeg var 32, andre gang 39. (Gikk fra rekkehus til enebolig.)

Anonymkode: 85a6f...5c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir alltid like overrasket over spareevnen på KG. 

Jeg har utbetalt 36K pr mnd, 

25 000 er faste utgifter, dvs regninger, mnd innskudd på egen matkonto og boliglån

4000 kr til sparing, både ferie 2021 og normal buffer

Pt 3000 i nedbetaling av kortsiktig gjeld

Jeg har da 6000 som skal brukes til klær, frisør, sosiale aktiviteter, kostnader på bil som ikke er drivstoff eller bom, hundemat, veterinær osv, gaver, og alt annet som er av karakteren sporadiske utgifter. Dette er jo "levebudsjettet" mitt. 

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å spare 10-20 000 på en enkelt lønning, så for meg er det helt umulig. 

Anonymkode: faf79...ecd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

25 000 er faste utgifter, dvs regninger, mnd innskudd på egen matkonto og boliglån

Jeg har da 6000 som skal brukes til klær, frisør, sosiale aktiviteter, kostnader på bil som ikke er drivstoff eller bom, hundemat, veterinær osv, gaver, og alt annet som er av karakteren sporadiske utgifter. Dette er jo "levebudsjettet" mitt. 

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å spare 10-20 000 på en enkelt lønning, så for meg er det helt umulig. 

Kanskje fordi ikke alle bruker penger på klær og frisør hver måned? :) Eller bruker masse på sosiale aktiviteter? Bruker du penger hver måned på bilen som ikke er drivstoff eller bom? Det høres rart ut. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg puttet klær, frisør og gaver på budsjettet, og satt av en sum i måneden. Les om sinking funds. 

Anonymkode: 805bb...12b

• Liker 1
Skrevet

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss gjør ikke annet enn å være her på KG. Da blir det selvfølgelig mye penger til overs!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør. 34 kvadrat i blokk med husbanklån. 
ca 8000 i de faste avgiftene. Utenom kommer mat og annet til livsopphold. Klarer ikke spare noe.

Anonymkode: bee0b...a80

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber dere som tjener over 30 tusen i mnd med?

Anonymkode: c3ff8...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om du glemmer at avdrag på boliglån er sparing, om du tar med dette (som man skal gjøre) så kanskje regnestykket ditt ser noe bedre ut;)

AnonymBruker
Skrevet

Utbetalt ca 14-15k 

10000 til husleie, strøm, mobil, forsikring og privatgjeld. 3000til mat, lege og buss. Sparer resten

Anonymkode: 93a6d...0d4

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

fikk nettopp jobb som nyutdannet jurist i kommunen. Årslønn blir 515k, så regner med det blir ca 30-32k utbetalt i måneden etter skatt :)

Anonymkode: 32d94...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Årslønn ca 700.000.

Har ikke budsjett, men sitter igjen med ganske mye hver måned som jeg enten betaler ned på huslånet, setter på sparekonto eller handler aksjer og fond for. 

Jeg har en OK lønn, men jeg føler ikke at jeg kan sløse. Bor i et område av byen jeg egentlig ikke vil bo i og kjører en 15 år gammel bil. Hadde jeg vært i et forhold, hadde det vært enklere å oppgradere til en høyere levestandard siden man da er to om ikke bare utgiftene, men også for eksempel oppussing og ansvar. 

Anonymkode: 5c04f...5af

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fikk nettopp jobb som nyutdannet jurist i kommunen. Årslønn blir 515k, så regner med det blir ca 30-32k utbetalt i måneden etter skatt :)

Anonymkode: 32d94...7fb

Jeg har 530 000 i årslønn, får rett under 30 i mnd. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

30'000 er ikke sååå mye utbetalt pr måned. Man har jo det hvis man er lærer. "Tilogmed" sykepleiere tjener fra 530k og oppover, og ifølge media er ikke den yrkesgruppen spesielt høyt lønnet. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spurte, men din påstand har for de fleste kun vært tilfelle nå siste månedene, og selv nå er det ofte lite å hente når lånet blir redusert, og du kan også gå i tap. Har du eksempelvis 300 000 gjenstående med nominell rente 1,85%, og termingebyr på 95kr så vil effektiv rente være over 2,3% som pr i dag er beste innskuddsrente i det åpne markedet. 

Jeg har 1.6% nom og 1.8% eff på boliglån. På sparekonto får jeg 2.3%.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi renta nettopp har blitt satt ned den siste tiden, til vanlig er bolig renten høgre. Oppsummerer hva jeg har gjort de siste 2 åren og ikke de 2 siste måneden. 

Anonymkode: 59bea...681

Jeg har 1.6% nom og 1.8% eff på boliglån. På sparekonto får jeg 2.3%.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke budsjett, men prøver å lage dn liten oversikt her.. merk at jeg ikke har boliglån lengre, da det er nedbetalt.

Ca 23 000 utbetalt.
5000 går inn på egen konto til komm avgifter, strøm og forsikring på hus.
1250 til bilforsikringer
5000 til mat (ja jeg spiser mye og godt, unner meg allslags! ) og husholdningsartikler ol.
1000 i bom og drivstoff 
1000 til hobby og «sløsing»
1000 til restaurant/cafe.

da sitter jeg igjen med ca 9000 i måneden til sparing.., trenger jeg noe til huset, vedlikehold el lignede så tar jeg bare det av sparekontoen.

Anonymkode: 85a6f...5c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo 25k i faste utgifter i utgangspunktet ganske høyt for en singel og barnefri person da. 3k i kortsiktig gjeld er også høyt og om dette er noe du betaler på i mer enn en håndfull måneder. 

Anonymkode: be219...913

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...