Gå til innhold

"Gode akademiske resultater"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen stillingsannonser oppgir dette under ønskede/påkrevde kvalifikasjoner. Hvor gode karakterer snakker man om da? 

Anonymkode: 7eee4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Okei, null poeng for meg med svakt C-snitt å søke da😅 Der det står "fremragende resultater" søker jeg selvsagt ikke.

Anonymkode: 7eee4...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt du kan søke uansett.... Personlige kvalifikasjoner har også mye å si når virksomheter ansetter... Søk og lykke til!

Endret av Keppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelmådig

Ikke så lett å vite. Dvs det er sannsynligvis a eller b som ønskes. MEN, dersom du ser på beskrivelsen av karakterskalaen er «god» beskrivelse av en C. B er «veldig god» og A «særdeles god». 
Så du kan alltids søke! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk uansett. Kanskje får de bare inn søknader som er på linje med dine karakterer (eller lavere), og da har du alltids en sjans om du har andre gode ting å vise til. Man vet aldri hvem de andre søkerne er eller hva de har å tilby. Derfor bør du ikke la være søke på en stiling du har lyst på. Det kan jo være du har noe annet på CVen som gjør at du stiller veldig sterkt, som ikke de andre kan vise til.

Anonymkode: f82ff...d6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gode resultater er faktisk C-snitt. Jeg har svakt C-snitt og har kommet på jobbintervju til stillinger som krever «gode akademiske resultater».

Bare se på karakterskalaen: 

A = fremragende. 
B = meget god. 
C = god. 
D = nokså god. 
E = tilstrekkelig. 

Dvs. det er definitivt «vits» å søke ☺️

Anonymkode: 9a05c...f0e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags stilling er det snakk om?

I de fleste tilfeller ville jeg sagt at det er bare å søke, selv om jeg selv ikke regner svakt C-snitt som «gode akademiske resultater», bare gjennomsnittlig. Men personlige egenskaper og erfaring kan ofte veie tyngre. 
Det er noen unntak - hvis det er snakk om stipendiat-stilling er det sannsynligvis ingen vits i å søke, og hvis det er snakk om f.eks stilling i firmaer som kan velge og vrake, for eksempel store advokatfirmaer etc som er kjent for å gå etter gode karakterer. 

Anonymkode: b009c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags stilling er det snakk om?

I de fleste tilfeller ville jeg sagt at det er bare å søke, selv om jeg selv ikke regner svakt C-snitt som «gode akademiske resultater», bare gjennomsnittlig. Men personlige egenskaper og erfaring kan ofte veie tyngre. 
Det er noen unntak - hvis det er snakk om stipendiat-stilling er det sannsynligvis ingen vits i å søke, og hvis det er snakk om f.eks stilling i firmaer som kan velge og vrake, for eksempel store advokatfirmaer etc som er kjent for å gå etter gode karakterer. 

Anonymkode: b009c...956

Men «gode karakterer» er C-snitt og bedre. Det er også gjennomsnittlig. Når de søker B-snitt og bedre står det «meget gode».

Nå vet jeg ikke hva slags stillinger TS søker, men min far ansetter i et større advokatfirma, og han sier også at «gode resultater» er C og opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bransjen jeg jobber i, betyr gode akademiske resultater som regel et snitt på omtrent A. 

Anonymkode: aa73c...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bransjen jeg jobber i, betyr gode akademiske resultater som regel et snitt på omtrent A. 

Anonymkode: aa73c...fb1

Så det finnes ikke «meget» eller «sterke» akademiske resultater? Hva vil et snitt på B eller C defineres som?

Kuriositeten tok over, og på Jobbnorge ligger det nå stillinger som krever «gode resultater», «meget gode resultater» og resultater med «klar overvekt av A». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det avhenger nok litt av fagfelt, men jeg ville sagt B snitt eller beder. C er ikke et godt akademisk resultat, det er svært gjennomsnitlig. 

Anonymkode: ca9e7...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger nok litt av fagfelt, men jeg ville sagt B snitt eller beder. C er ikke et godt akademisk resultat, det er svært gjennomsnitlig. 

Anonymkode: ca9e7...266

Men gjennomsnittlig er jo godt. Gjennomsnittlig er i hvert fall ikke dårlig, da er det jo fryktelig mange med dårlige karakterer ute og går 😅 Godt og gjennomsnittlig er ikke motsetninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode resultater er faktisk C-snitt. Jeg har svakt C-snitt og har kommet på jobbintervju til stillinger som krever «gode akademiske resultater».

Bare se på karakterskalaen: 

A = fremragende. 
B = meget god. 
C = god. 
D = nokså god. 
E = tilstrekkelig. 

Dvs. det er definitivt «vits» å søke ☺️

Tja, hos oss ville svakt C-snitt ikke holdt til intervju, med mindre man har gode grunner til å mistenkte at talentet er langt større enn det karakterene fra studiet tilsier.

Anonymkode: 14518...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hos oss ville svakt C-snitt ikke holdt til intervju, med mindre man har gode grunner til å mistenkte at talentet er langt større enn det karakterene fra studiet tilsier.

Da søker dere bedre enn «gode resultater», da, eventuelt skriver dere misvisende stillingsutlysninger. Førstenevnte er helt innafor, men ønsker søker kandidater Med bedre enn C-snitt er det bedre å skrive «meget gode» som faktisk viser til karakteren B.

Hvem som kommer på intervju kommer jo også an på om man kan vise til noe annet, hvem man kjenner, nivået på de øvrige søkerne, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det spiller ingen rolle hva vedkommende har studert? På privatskoler får jo alle A og B mens på ingeniørstudier ved NTNU er C i snitt bra. 

Anonymkode: 4df6e...424

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

B og opp i snitt. Har du svak B i snitt, så kan du fortsatt redde deg med fine verv og liknende. 

Har søkt på mange slike jobber, og snakket med dem som rekrutterer. 

Er det snakk om "svært gode akademiske resultater" er det snakk om eksklusivt A og B på vitnemålet. 

Men det er altså ingen jeg kjenner til som krever bare A å vitnemål. Og de som krever bare A og B på vitnemålet er det få om, typiske prestisjejobber innen finans, consulting / rådgivning, noen advokathus, samt statlige arbeidsgivere det ligger prestisje over. 

Anonymkode: 8794a...77a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og når det er sagt, så ønsker de gjerne slike folk enten fordi: 

A) Arbeidet er veldig tidskrevende og detaljorientert. 

B) Du ER produktet deres (f.eks rådgivning) 

C) Det er ekstremt mange søkere 

D) De ønsker strebere som er vant med å jobbe med noe 12 timer dagen, 7 dager i uken. 

Anonymkode: 8794a...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C i snitt og oppover tilsvarer gode akademiske resultater. Snittet på mange studier er nærmere D enn C. Der i blant rettsvitenskap. 

Positiv progresjon i studiet er også et element som kan tas i betraktning. 

Endret av Foxen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...