AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Hei! Jeg jobber som sommervikar på sykehjem, og har funnet ut at den ene pasienten jeg jobber med er i nær slekt med samboeren min. Lurer på om det er problematisk på noen måte å utføre stell osv. på denne pasienten med tanke på familierelasjonen? Jeg overholder selvsagt taushetsplikten uansett, men kjente det føltes litt rart da det nettopp var igjennom familien til samboer jeg fikk vite om slektskapet, siden de visste at vedkommende bodde på sykehjemmet. Anonymkode: 0770e...574
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Hos oss flyttet vi en sommervikar over på en annen avdeling, da mormoren hennes bodde på sykehjemmet. Anonymkode: 07dc5...5a9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Mannens grandtante bodde på sykehjemmet der jeg jobbet. Jeg tok ikke stell, men alt annet (mat, sårbehandling, medisiner osv). Både hun og familien mente det var en god ordning. Hvis det er veldig nære og ukomfortabelt kan du spørre om å få slippe stell av akkurat den pasienten, eller om det er mulig å bli flyttet til en annen avdeling. Anonymkode: bc279...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Jeg kjenner ikke pasienten det gjelder fra før og har ikke rukket å utføre noe stell på personen ennå, men kjenner tanken er litt ubehagelig, ja. Tror dere det vil føre til store ulemper for avdelingen og avdelingsleder om jeg sier ifra om at jeg ikke er komfortabel med å stelle vedkommende? Det vil jo føles veldig rart ved en eventuell anledning jeg hadde truffet vedkommende privat, som i selskap, for eksempel. Samtidig ønsker jeg ikke å skape problemer. Anonymkode: 0770e...574 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 "Jeg er i svigerfamilie med *pasient* og familien syntes det er ubehagelig om jeg skal stelle vedkommende, tenkte bare jeg skulle si ifra" Anonymkode: fa40c...9e2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Da jeg studerte hadde jeg sommerjobb på sykehjem fem somre etter hverandre. Jeg hadde både min farmor og to av farmors søstre som pasienter... På kveldstid var jeg ofte alene på vakt, så da måtte jeg stelle min egen familie, men på dagtid tok kollegene mine bading og div. Anonymkode: 2a3f3...f29
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har vært i nærmere relasjon enn det og det har blitt tatt hensyn til. Du må si i fra. Anonymkode: daad5...fae
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Man prøver å unngå at familie bor på samme avdeling som man selv jobber på. Men når det ikke er mulig så blir man bedt om at man ikke tar stell på denne personen, men lar andre gjøre det. Men hvis du ikke kjenner personen, bare vet at hun er i familie med svigerforeldrene så ser ikke jeg noe problem at du også er hos denne pasienten, da du ikke har noe bekjentskap og forhold til henne. Anonymkode: fda98...9f5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "Jeg er i svigerfamilie med *pasient* og familien syntes det er ubehagelig om jeg skal stelle vedkommende, tenkte bare jeg skulle si ifra" Anonymkode: fa40c...9e2 Jepp, dette er fair. Men om du ts ikke syns det er ubehagelig å stelle vedkommende, så kan du jo bare snakke med vedkommende og spørre vedkommende hva hen tenker, om det er greit eller ikke. Kollegene dine vil dog være forståelsesfulle på dette punktet (håper jeg, de vil det på en god arbeidsplass iallefall). Anonymkode: 770f9...f1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå