Gå til innhold

Hvis grensen til Sverige hadde åpnet i morgen...

Hvis du hadde kunnet reise fritt til Sverige i morgen uten karantene ved hjemkomst  

68 stemmer

1. 1. Hvis du hadde kunnet reise til Sverige i morgen uten karantene ved hjemkomst, ville du reist?

• Ja!
      20
    • Ja, men med ekstra forholdsregler, som å reise tidlig på dagen, bruke munnbind og lignende
      8
    • Nei. Jeg mener ikke det er trygt nok ennå, men vil reise over grensen så snart det virker greit
      13
    • Nei, jeg har ingenting over grensen å gjøre.
      26
    • Usikker
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi hadde kunnet reise fritt til Sverige uten å måtte gå i karantene etter reisen, ville du da reist?

Selv er jeg veldig i tvil. 

Jeg har lyst til å handle noe jeg virkelig trenger til redusert pris (glutenfritt mel), men føler at den økonomiske gevinsten ikke veier opp for risikoen.

Anonymkode: 06aff...13c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, under koronatiden har jeg blitt skikkelig lokalpatriot. I tillegg synes jeg at det fortsatt er for stor smitte der i forhold til i Norge. Det har vært så flaut om jeg startet et nytt utbrudd bare fordi jeg ikke er villig til å betale norske priser. Tenk da, der er hun som er så grådig at nå må vi stenge ned alt i byen og masse folk må på Nav.... Nei, bare tanken er helt latterlig.

Anonymkode: 91ccb...610

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reist til sverige for å handle flesk og øl fordi det kommer til å bli kaos uten like med nordmenn som endelig kan reise til sverige igjen for å kjøpe billig røyk

Anonymkode: 896e8...67e

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, har ingenting å gjøre i Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er svensk og vi har ikke sett familien hans på over et halvt år nå, om Sverige åpner kommer vi nok likevel ikke til å reise for å besøke de med det første. 

At folk faktisk vurderer å reise over grensa får å Harry-handle er virkelig bare harry... Jeg er veganer og det er ekstremt mye billigere for meg å handle mat i Sverige, men jeg gjør aldri det uansett, corona eller ei. Jeg vil heller støtte opp de lokale butikkene rundt meg så de fortsetter å selge maten jeg ønsker, om så jeg må betale noen hundrelapper ekstra er det verdt det. Er egoistisk å reise over grensa kun for å spare noen kroner, spesielt nå....

Anonymkode: 9b366...367

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, under koronatiden har jeg blitt skikkelig lokalpatriot. I tillegg synes jeg at det fortsatt er for stor smitte der i forhold til i Norge. Det har vært så flaut om jeg startet et nytt utbrudd bare fordi jeg ikke er villig til å betale norske priser. Tenk da, der er hun som er så grådig at nå må vi stenge ned alt i byen og masse folk må på Nav.... Nei, bare tanken er helt latterlig.

Folk. Skal. Ikke. Bare. Handle. I. Sverige!!!

https://www.vi.no/forbruker/nar-jeg-ikke-kan-henge-i-hyttehagen-min-i-sommer-blir-det-som-a-si-at-du-ikke-kan-grille-pa-terrassen-pa-hamar-fordi-det-er-for-mye-smitte-i-moss/72568763

Sitat

Representanter for norske hytteeiere i Sverige har gjentatte ganger bedt om unntak fra karantenereglene om vi kun reiser på hytta og unngår svenske butikker, kafeer og naboer. Svaret har konsekvent vært at vi må «vente med harryhandelen». Vi får svar på et spørsmål vi aldri har stilt, det er som å si «nei, du kan ikke få levergryte» når barna ber om is.

Anonymkode: 8ad47...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vurderer faktisk turen over i ferien. Jeg bor i Drammen og det er 238 smittede mot Strömstad sine under 10! Altså en rimelig større sjangs for å ha blitt smittet her hjemme enn der, dog i ferien, for da kan vi ta ti dagers karantene etterpå.

Anonymkode: 21557...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grensen er ikke stengt!, man kan fint reise til Sverige men man må i karantene når man kommer hjem.

Anonymkode: b1e3f...687

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mang slags man må... Hva med de med feriehus i Spania eller Tyrkia da? Det er svært mange av de også. Er de mindre viktig enn andre? Eller har familie i andre land enn Skandinavia, er det mer ok at det er vanskelig for dem enn for de i Sverige siden det vanligvis er lett å besøke dem. Skulle besøke NÆR familie i utlandet selv denne sommeren, men det går jo ikke. Og forstår hvorfor, hva i all verden skal det være andre regler til Sverige. Det er Sverige og deres valg som har ført til ulik smittesituasjon mellom landene. Buhu.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt null problem med å reise til Sverige. Jeg drar aldri til Sverige for å harryhandle uansett, men hadde ikke vært redd for å reise på ferie dit. Skulle egentlig vært der på forretningsreise, men måtte avlyse siden regjeringen hadde «glemt» å informere om at man kom i fritidskarantene ved hjemkomst. Fantastisk å stå på pressekonferanse å erklære åpning for forretningsreiser og hvor viktig det er. For så å komme fem dager senere å si at man likevel må i karantene på fritiden.

Er så drittlei av regler som virker som de er bestemt på et nachspiel. Dra til Gotland, men INGEN andre steder i Sverige er trygt. Å er det der alle Stockholmere drar på fylleferie om sommeren?🤯🤯
Dra på forretningsreise og kom gjerne på jobb når du kommer hjem. Familien din kan leve som normalt, men DU må sitte hjemme på fritiden din. 

Anonymkode: 2e8a8...cf1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen er ikke stengt!, man kan fint reise til Sverige men man må i karantene når man kommer hjem.

Anonymkode: b1e3f...687

Det står det også presisert i innlegget.

Anonymkode: 06aff...13c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reist med en gang fordi det sikkert ville være stor pågang. Men etter noen dager ville jeg dratt, men tatt med antibac osv. Er en vare jeg ikke får ta i i Norge som selges i Sverige. Hadde bare kjørt over, handlet denne ene varen og så kjørt hjem, ikke soset rundt i butikkene der :)

Anonymkode: 437dc...3ec

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mang slags man må... Hva med de med feriehus i Spania eller Tyrkia da? Det er svært mange av de også. Er de mindre viktig enn andre? Eller har familie i andre land enn Skandinavia, er det mer ok at det er vanskelig for dem enn for de i Sverige siden det vanligvis er lett å besøke dem. Skulle besøke NÆR familie i utlandet selv denne sommeren, men det går jo ikke. Og forstår hvorfor, hva i all verden skal det være andre regler til Sverige. Det er Sverige og deres valg som har ført til ulik smittesituasjon mellom landene. Buhu.

Fordi for mange med hytte i Sverige kan man bare sette seg i bilen og kjøre 5-30 minutter i egen bil og ikke se andre mennesker. Man kan handle i Norge og ellers oppholde seg på hytta. Det er tilnærmet umulig å bli smittet i Sverige da. Blir man smittet skjer det på butikken i Norge i så fall. Eneste forskjellen er at den ligger på andre siden av grensa. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sverige er vel det eneste landet som har klart å se edruelig på denne situasjonen. De har ikke blitt grepet av frykt og hysteri som har versert i resten av verden. Sverige har ikke hatt problemer med kapasiteten på sykehus og har heller ingen overdødelighet totalt for året. Det sier ganske mye om hvor opphauset dette viruset er.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Vi har feriehus i et annet land der det nå er mindre smitte enn i Sverige. Vi får ikke dratt dit. Er det mindre synd på oss, liksom?

(Nå syns jeg ikke det er spesielt synd på oss, altså, men det er ikke mer synd på dem med hytte i Sverige. Særlig ikke når det er fullt mulig å dra dit bare man respekterer karantene etterpå.)

Anonymkode: 4d5ea...2b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Vi har feriehus i et annet land der det nå er mindre smitte enn i Sverige. Vi får ikke dratt dit. Er det mindre synd på oss, liksom?

(Nå syns jeg ikke det er spesielt synd på oss, altså, men det er ikke mer synd på dem med hytte i Sverige. Særlig ikke når det er fullt mulig å dra dit bare man respekterer karantene etterpå.)

Anonymkode: 4d5ea...2b7

Fra Norges side kan dere jo dra dit. Gjelder samme regler for utreise for andre land som for Sverige. Hva andre land legger av innreiserestriksjoner kan jo ikke Norge lastes for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist for å kjøre barnet mitt til pappaen. Må sies at han bor i område det er lite smitte. Ellers har ikke jeg det store behovet for å reise til Sverige, hyggelig å kunne handle litt, men ikke et must.

Anonymkode: c2d67...72c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sverige er vel det eneste landet som har klart å se edruelig på denne situasjonen. De har ikke blitt grepet av frykt og hysteri som har versert i resten av verden. Sverige har ikke hatt problemer med kapasiteten på sykehus og har heller ingen overdødelighet totalt for året. Det sier ganske mye om hvor opphauset dette viruset er.

Nå må jeg nødt å arrestere deg. De har hatt store problemer og måtte få medikamenter fra Norge. Hadde vi ikke hatt nok (tilsvarende situasjon) har de har det blitt total krise.. og det er bare et eksempel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Bor 4 km fra grensen med en liten grensebutikk bare. Hadde kjøpt snus og brus. Ingen tilfeller på vår svenskeside av grensen eller.

Anonymkode: 01150...d11

• Liker 2
Gjest AnnaW
Skrevet

Nei, jeg pleier sjelden å dra til Sverige 2-3 ganger i året kanskje:) 

Har jo råd til å handle mat her og er ikke glad i og kjøre på e6😅

• Opprett ny...