AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Jeg sliter med at snørr/slim renner ned bak i nesen og tetter igjen. Føles som det blir store buser/skorper som tetter igjen et sted langt bak/mellom halsen og nesa ish. Så tidvis vanskelig å få det ut. Noen tips (annet enn saltvann? Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Du har nok en del slim i bihulene. Om du har dette kronisk bør du snakke med legen din om å ta en CT av bihulene dine. Du kan kjøpe nasonex reseptfritt på apoteket (det er nesespray med steroider), men det blir billigere om du får det på resept. Ikke bruk nesespray som otrivin osv. Om saltvannsnesespray ikke hjelper kan du prøve å skylle ordentlig med enten physiomer eller nesehorn. Anonymkode: 16c4b...fea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Det får jeg og. Jeg må lage et slags vakum med tunga for å få dratt det ut. Skikkelig ekkelt, og må jobbe for å få det ut. Men så deilig når det er borte. Anonymkode: 3e26a...85f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok en del slim i bihulene. Om du har dette kronisk bør du snakke med legen din om å ta en CT av bihulene dine. Du kan kjøpe nasonex reseptfritt på apoteket (det er nesespray med steroider), men det blir billigere om du får det på resept. Ikke bruk nesespray som otrivin osv. Om saltvannsnesespray ikke hjelper kan du prøve å skylle ordentlig med enten physiomer eller nesehorn. Anonymkode: 16c4b...fea Men har ikke noe vondt sånn som man har hvis bihulene er tette. Men det er bare snørr/slim som setter seg fast og det skjer hele tiden. Må harke det ut, eller pelle ut ting som sitter fast langt baki. Men det hjelper ikke fordi det tetter seg igjen etter kort tid. produseres det slim i bihulene hele tiden da? (jeg er allergisk og bruker kortisonspray. Men det hjelper tydeligvis ikke. Men pleier ikke å være sånn her så lenge som jeg har vært nå så veit liksom ikke helt hva det er) Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Jeg sliter også med dette, bruker kortisonspray med noe effekt. Jeg skyller nese og bihuler med saltvann, morgen og kveld. Det er det eneste jeg har funnet ut fungerer. Men det må gjøres ofte da. Anonymkode: e84a0...e79
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Føler jo at jeg ikke får nok luft når det er sånn, og puster sikkert feil pga det. Blæ Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men har ikke noe vondt sånn som man har hvis bihulene er tette. Men det er bare snørr/slim som setter seg fast og det skjer hele tiden. Må harke det ut, eller pelle ut ting som sitter fast langt baki. Men det hjelper ikke fordi det tetter seg igjen etter kort tid. produseres det slim i bihulene hele tiden da? (jeg er allergisk og bruker kortisonspray. Men det hjelper tydeligvis ikke. Men pleier ikke å være sånn her så lenge som jeg har vært nå så veit liksom ikke helt hva det er) Anonymkode: 56809...a9b Det er ikke vondt å ha tette bihuler nødvendigvis. Er du mye plaget må du snakke med legen. Om du er allergisk kan du få dymista av legen som inneholder både steroider og antihistaminer. Anonymkode: 16c4b...fea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Føles også nesten litt "hovent" et sted inni /nedi der. (legen sier det bare er allergi) Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 Tror også litt av problemet er at det blir skorper/buser som blir vanskelig å få ut, så tetter de liksom igjen. Må pelle skikkelig på de for å få de ut. Men da blir det vel bare enda mer skorper.,? Tips? Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Skrevet 20. juni 2020 Det er så plagsomt, går som regel greit på natta nå, men når jeg våkner så er det som at det begynner å «renne» inni der igjen. Og våkner med at nesa er tetta igjen litt baki med skorper/buser som er vanskelig å få ut. Må pilles ut. Men hvis jeg får åpna opp Så begynner det jo å renne igjen(bakover) og så går jeg konstant å har snørr/slim nedover mot svelget. Samtidig som det føles helt tørt og at det ikke er noe å skulle få ut. saltvann lindrer litt uniddelbart men så blir det ditto tørrere igjen ganske raskt. Trenger tipS! (Ja jeg skal til lege igjen men må vente en stund) har vært hos legen før men han sier det bare er allergi. Men det hjelper meg jo ibhentinh Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #11 Skrevet 20. juni 2020 Har du prøvd saltvannskylling ikke bare spray? Jeg kjøper saltvann i litersflaske på apoteket og bruker nesehorn til å skylle. Står over vasken og lar det renne lenge. Det løser og renser det meste og kan være en god hjelp til du får snakket med legen igjen. Anonymkode: 60f22...2a1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd saltvannskylling ikke bare spray? Jeg kjøper saltvann i litersflaske på apoteket og bruker nesehorn til å skylle. Står over vasken og lar det renne lenge. Det løser og renser det meste og kan være en god hjelp til du får snakket med legen igjen. Anonymkode: 60f22...2a1 Nei syns det virker så ekkelt og skjønner ikle helt hvordan skal bruke det. men har sånn physiomer, som spyler skikkelig. Men det lindrer i to minutter liksom. men nesa er på en måte åpen så får puste. Men føles som det sitter noe et eller annet sted som jeg vil ha vekk. Og får det litt vekk innimellom men kommer bare tilbake. Og det hindrer pusten likevel, kanskje fordi jg puster feil/tenker på det? Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei syns det virker så ekkelt og skjønner ikle helt hvordan skal bruke det. men har sånn physiomer, som spyler skikkelig. Men det lindrer i to minutter liksom. men nesa er på en måte åpen så får puste. Men føles som det sitter noe et eller annet sted som jeg vil ha vekk. Og får det litt vekk innimellom men kommer bare tilbake. Og det hindrer pusten likevel, kanskje fordi jg puster feil/tenker på det? Anonymkode: 56809...a9b Jeg vil anbefale å prøve. Du kjøper nesehorn på apotek sammen med saltvann. Står over vasken med hodet på siden mens du heller saltvann i det øverste neseboret. La det renne lenge. Gjenta på andre siden. Det finnes YouTube videoer om du er usikker. Hva har du å tape? Anonymkode: 60f22...2a1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 Kan hende du har irritert noe inni der Og det er blitt en vond sirkel. Slutt å pirk 🙂. Hvis stive skorper Som er vonde, kan nesespray med olje hjelpe og løse opp. Hvis buse skorper, bruk saltvann og snyt nesen. Ville prøvd nesehorn morgen og kveld. Det høres ekkelt ut men følger du oppskriften med lunkent vann og riktig mengde salt, så «kjenner« du ikke at vannet renner inn og ut. Det er som å sette på seg rene linser. Man merker det ikke. Mens ferskvann på øyet kan svi. Høres ikke behagelig ut. Slim og snørr er ment å skulle renne ut av nesen. Jeg får også sånn baki der, men det er hvis det er mye som i forkjølet eller veldig allergisk. Anonymkode: 3e564...313
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan hende du har irritert noe inni der Og det er blitt en vond sirkel. Slutt å pirk 🙂. Hvis stive skorper Som er vonde, kan nesespray med olje hjelpe og løse opp. Hvis buse skorper, bruk saltvann og snyt nesen. Ville prøvd nesehorn morgen og kveld. Det høres ekkelt ut men følger du oppskriften med lunkent vann og riktig mengde salt, så «kjenner« du ikke at vannet renner inn og ut. Det er som å sette på seg rene linser. Man merker det ikke. Mens ferskvann på øyet kan svi. Høres ikke behagelig ut. Slim og snørr er ment å skulle renne ut av nesen. Jeg får også sånn baki der, men det er hvis det er mye som i forkjølet eller veldig allergisk. Anonymkode: 3e564...313 Ja jeg er jo allergisk. Men hjelper ikke med medisiner. skal det saltvannet liksom renne ut av motsatt nesebor? Hvis det er tett så går vel ikke det? Og da kan det sette seg fast oppi noen hulrom eller ganger istedet? Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg er jo allergisk. Men hjelper ikke med medisiner. skal det saltvannet liksom renne ut av motsatt nesebor? Hvis det er tett så går vel ikke det? Og da kan det sette seg fast oppi noen hulrom eller ganger istedet? Anonymkode: 56809...a9b Nei, det kan ikke sette seg fast. Kommer det ikke ut motsatt nesebor, så kommer det ut det neseboret du førte det inn i, evnt. renner det ned i svelget. Anonymkode: d8d77...b4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan ikke sette seg fast. Kommer det ikke ut motsatt nesebor, så kommer det ut det neseboret du førte det inn i, evnt. renner det ned i svelget. Anonymkode: d8d77...b4f Men hvis man puster inn under vann så drukner man jo? Så ikke bra å få vann opp og inn i nesa? Anonymkode: 56809...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man puster inn under vann så drukner man jo? Så ikke bra å få vann opp og inn i nesa? Anonymkode: 56809...a9b Hvis du får vann i lungene så kan du drukne ja. Men du skal jo kun skylle nesehulen og bihulene. Så lenge du holder munnen åpen og puster med munnen så får du ikke vann ned i svelget. Da renner vannet ut i det andre neseboret. Det skyller veldig bra og man får bort snørret som renner bakover. Jeg gjør dette morgen og kveld, det er det eneste som holder snørret borte. Da virker også kortisonsprayen bedre, da det ikke er snørr i nesa når jeg sprayer. Jeg har en stor sprøyte med silikontupp som jeg kjøpte på apoteket i Sverige, som er beregnet for å skylle nesen med. Jeg er ikke så begeistret for nesehornet nemlig, synes denne store sprøyten er lettere. Bruker en ts salt til en halv liter lunkent vann. Veldig enkelt og billig. Anonymkode: e84a0...e79
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #19 Skrevet 20. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man puster inn under vann så drukner man jo? Så ikke bra å få vann opp og inn i nesa? Anonymkode: 56809...a9b Ja, fordi du drar vann fra nesen og ned via luftrøret i lungene. At du skyller nesa med litt vann vil ikke føre til at du drukner, med mindre du bruker store mengder og velger å dra det ned i lungene. Anonymkode: d8d77...b4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #20 Skrevet 20. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får vann i lungene så kan du drukne ja. Men du skal jo kun skylle nesehulen og bihulene. Så lenge du holder munnen åpen og puster med munnen så får du ikke vann ned i svelget. Da renner vannet ut i det andre neseboret. Det skyller veldig bra og man får bort snørret som renner bakover. Jeg gjør dette morgen og kveld, det er det eneste som holder snørret borte. Da virker også kortisonsprayen bedre, da det ikke er snørr i nesa når jeg sprayer. Jeg har en stor sprøyte med silikontupp som jeg kjøpte på apoteket i Sverige, som er beregnet for å skylle nesen med. Jeg er ikke så begeistret for nesehornet nemlig, synes denne store sprøyten er lettere. Bruker en ts salt til en halv liter lunkent vann. Veldig enkelt og billig. Anonymkode: e84a0...e79 Men da blir det vel samme konsept som physiomer? Den spyler jo Anonymkode: 56809...a9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå