Gå til innhold

Hjelp Ble valgt til styreleder i sameie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke helt min plan å bli valgt til styreleder.   Så er det noen som har noen tanker og ideer om hvordan søke penge støtte utenfra eller annet en trenger å vite for å drifte et sameie. Vi er ikke mer enn 12 boenheter så økonomien er ikke ubegrenset.  

Mitt  mål for året er å bruke minst mulig av privatpersoners økonomi for å  få igang et skikkelig felles areal.  Vi har en liten lekeplass med huske og sandkasse. 

vi har et større område som i dag er utmark jeg vil så gjerne gjøre noe slik at det blir et virkelig bra uteområde uten at det koster mangfoldige  lapper for oss som bor her.   Samtidig skape et godt sameie med kontakt mellom  oss som bor her.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har forretningsfører som feks et boligbyggerlag (OBOS El.l) så har de ofte kurs/opplæring i styrearbeid ☺️ 
Vårt sameie fikk støtte fra gjensidigestiftelsen til lekeplass for noen år siden. 

Anonymkode: 02a0b...41c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dere har forretningsfører som feks et boligbyggerlag (OBOS El.l) så har de ofte kurs/opplæring i styrearbeid ☺️ 
Vårt sameie fikk støtte fra gjensidigestiftelsen til lekeplass for noen år siden. 

Anonymkode: 02a0b...41c

vi er ikke obos dessverre . takk for tipset skal ta det med meg :)

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder eventuell lekeplass, tenk sikkerhet. Sett heller opp noen bord, og kanskje en enkel kulegrill (oljefat). 

Anonymkode: b84b0...06a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn "hjelp ble valgt til styreleder i sameie"....  og så ble du ufrivillig valgt.... Du har valgt selv å stille til kandidat. 

Hilsen Styreleder i et borettslag. 

Anonymkode: 63c85...f39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å ha kontakt i borettslaget så kommer det litt an på hva du mener?

Da jeg bodde i borettslag ønsket jeg å være mest mulig for meg selv. Er ikke interessert i mine naboer og må "henge" med de. Oppfører meg høflig, sier "hei" osv, men mer enn det gidder jeg ikke. Så jeg satt pris på at det var frivillig dugnad. De som deltok fikk tilbakebetalt felleskostnader for dugnad. Grei løsning. 

Uansett er det ikke styreleders oppgave å sørge for at naboene har grei kontakt. Det må en velge selv. Så lenge alle er høflig og tar hensyn så bør alt gå bra. Jeg ville ikke styrt for mye på. La det være opp til den enkelte. Eneste er vel at det er vanlig å ha noe sosialt (grilling f.eks) etter dugnad. 

Når det gjelder uteområder så kan du forhøre deg med andelseierne om de har noen ideer og ønsker, men samtidig presisere hvorfor du/dere ønsker å bruke minst mulig penger. 

For tiden er det jo litt inn med felles hage til å dyrke i. Kanskje dere kan sette av et område hvor folk kan få tildelt plass til å dyrke? Mot at de selv merker sitt område, kjøper f.eks pallekarmer osv. Da kan de som er interessert få et lite areal, men de må selv betale for resten (litt som en slags hobby). Ellers liker jeg godt borettslag hvor det er mulig å være litt i fred og ikke oppi alle andre hele tiden. I stedet for å ha 5 benker/sittegrupper nær hverandre så kan de deles opp til ulike områder. 

Der jeg bodde var det masse hunder. Synes det hadde vært genialt med et lite inngjerdet området. Kanskje det er en ide? Gjerde er ikke så dyrt. 

Anonymkode: 45cd1...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...