LowMaintenance Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Vi har bodd ved siden av en familie i over fem år, som bruker balkongen sin ganske flittig til røyking. Lukta siver inn i leiligheten vår, særlig på sommeren når vi må ha vinduene oppe for at det ikke skal bli helt uutholdelig varmt. I tiden vi har bodd her har vi ikke vekslet et ord, er faktisk ikke sikker på hvordan de ser ut engang. Men nå er jeg gravid og dermed ekstra sensitiv for røykelukt (og litt bekymra for å bli utsatt for passiv røyking), og jeg tror tiden er inne for å prøve å finne et slags kompromiss. Men hvordan bør vi gå frem? Med tanke på hvor mye de bruker balkongen til røyking føler jeg det er urimelig å be dem om å slutte å røyke der, og jeg kommer ikke på noen smart mellomløsning. Noen som har noen tips?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Kan air-condition være en løsning, så sliper dere å ha vinduene åpne, ihvertfall på dagtid. På dagen kan dere ha lystette rullegardiner eller annet som holder solen ute, så holder det seg kalt inne. Anonymkode: b473e...e35 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Du kan ikke be dem slutte å røyke på sin egen balkong. Anonymkode: 50998...218 31
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Bor dere i blokk? Anonymkode: 23c9a...bef
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 Huff, så frustrerende. Jeg hadde bare sagt det som det er og sett om de har en løsning. Jeg har røykt selv en gang i tiden, og jeg tenker at hvis min røyking da hadde plaget naboen så hadde jeg tatt hensyn. Anonymkode: 7e700...1c4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Du har sikkert lest dette, men uansett :https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/plages-av-naboens-royk/ Anonymkode: 7e700...1c4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Synes ikke du skal si så mye på det. Er ikke ulovlig å røyke og du kan ikke få noen til å slutte å røyke bare fordi du er gravid. Dessver 😕 unngå å åpne vinduet når de sitter ute å røyker Anonymkode: 31f25...7bc 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 Kjenner meg igjen.. vi fikk ny nabo for et år siden. Var da høygravid. Sekundet de flyttet inn måtte vi slutte å bruke balkongen vår. For det stinket røyk der 90% av dagen. Vi har soverommene vendt mot samme siden og både vi og sønnen vår må sove med vinduene lukket. Kan aldri åpne vinduene på den siden av bygget. Nå skal vi flytte, utelukkende på grunn av det. Trist, men vi kan ikke gjøre noe annet dessverre. Vi kunne selvfølgelig tatt opp problemet, men til syvende og sist har vi null rettigheter her 😕 tviler på de ville sluttet å røyke. Anonymkode: 26737...95b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 Følger dette. Har 100% akkurat samme problem, men våre naboer røyker om natten også slik at man aldri vet når soverommet blir fylt av sigarettrøyk. Noen ganger røyker de cannabis også.. aner ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: 0bd46...17a 1
Mt3 Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 -Mulig dere kan sette opp vegg av plexiglass for å hindre at røyken siver inn til dere. -Kanskje det holder at naboen flytter litt på stolen de sitter på mens de røyker. Snakk med naboen, er ikke sikkert det skal store endringen til for at det ikke skal sive røyklukt inn til dere. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Har ikke noen gode råd- men vil bare si at jeg forstår deg veldig godt 😣 Avsporing, men røyking er en uting! Fører ikke noe godt med seg, bare sykdom og det er plagsomt for alle rundt! Samfunnet må hvert år ut med store summer til behandling av sykdom og lidelse direkte knyttet til røyking. Burde absolutt vært forbudt. Anonymkode: 30846...5e9 16
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noen gode råd- men vil bare si at jeg forstår deg veldig godt 😣 Avsporing, men røyking er en uting! Fører ikke noe godt med seg, bare sykdom og det er plagsomt for alle rundt! Samfunnet må hvert år ut med store summer til behandling av sykdom og lidelse direkte knyttet til røyking. Burde absolutt vært forbudt. Anonymkode: 30846...5e9 Det må de vel mtp andre ting også som fedme, psykisk sykdom, alkoholbruk, trafikkulykker osv. Anonymkode: 23c9a...bef 5
Energidronning Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 (endret) 9 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Flytte? det er en altfor drastisk løsning, kan jo koste mye! enklere alternativ er bare å tilby penger, hvor mye de vil ha for en begrenset røykning? betaler dere la oss si bare 3tusen kontant per måned til naboen, sannsynligvis slutter han helt og går til å røyke et annet sted... eller får de hver uke en hjemmebakt kake helt gratis? du er hjemme, og har masse tid for å lage mat.... vaske naboens bil? uskyldige seksuelle tjenester? lol, måtte bare si! seriøst, bare tenk gjennom din potensial/muligheter for å tilby en rimelig mottjeneste, hva er verdt deg om han snill mot dere og slutter /frivillig begrenser sin røyke-emisjon? Endret 16. juni 2020 av Energidronning
Oppgitt78 Skrevet 16. juni 2020 #15 Skrevet 16. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noen gode råd- men vil bare si at jeg forstår deg veldig godt 😣 Avsporing, men røyking er en uting! Fører ikke noe godt med seg, bare sykdom og det er plagsomt for alle rundt! Samfunnet må hvert år ut med store summer til behandling av sykdom og lidelse direkte knyttet til røyking. Burde absolutt vært forbudt. Anonymkode: 30846...5e9 Hvis man ser på hele regnestykket, så er det grunn til å tro at staten tjener penger på røykere.. 1
Pinkee Skrevet 16. juni 2020 #16 Skrevet 16. juni 2020 Som en annen nevnte, kan dere sette opp pleksiglass som skjermer mot naboen? Vifte på soverommet som blåser ut vinduet? Eller snakke med naboen om det går an å sitte litt annerledes, som kanskje kan hjelpe på inntrengning til dere? Kanskje han kan godta å ha en liten vifte som blåser røyken han andre veien? 1
Kenelz Skrevet 16. juni 2020 #17 Skrevet 16. juni 2020 19 minutter siden, Energidronning said: det er en altfor drastisk løsning, kan jo koste mye! enklere alternativ er bare å tilby penger, hvor mye de vil ha for en begrenset røykning? betaler dere la oss si bare 3tusen kontant per måned til naboen, sannsynligvis slutter han helt og går til å røyke et annet sted... eller får de hver uke en hjemmebakt kake helt gratis? du er hjemme, og har masse tid for å lage mat.... vaske naboens bil? uskyldige seksuelle tjenester? lol, måtte bare si! seriøst, bare tenk gjennom din potensial/muligheter for å tilby en rimelig mottjeneste, hva er verdt deg om han snill mot dere og slutter /frivillig begrenser sin røyke-emisjon? Sant at det fort kan bli dyrt med flytting, men å betale 3K i mnden er langt dyrere i mine øyner. Hvem har 3 tusen å kaste bort? 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 36 minutter siden, Energidronning skrev: det er en altfor drastisk løsning, kan jo koste mye! enklere alternativ er bare å tilby penger, hvor mye de vil ha for en begrenset røykning? betaler dere la oss si bare 3tusen kontant per måned til naboen, sannsynligvis slutter han helt og går til å røyke et annet sted... eller får de hver uke en hjemmebakt kake helt gratis? du er hjemme, og har masse tid for å lage mat.... vaske naboens bil? uskyldige seksuelle tjenester? lol, måtte bare si! seriøst, bare tenk gjennom din potensial/muligheter for å tilby en rimelig mottjeneste, hva er verdt deg om han snill mot dere og slutter /frivillig begrenser sin røyke-emisjon? Tilby penger til en røyker? Tror du nabo vil slutte hvis man kan tjene 3000 i mnd på det? Prøv heller å få han over på damp, det plager ingen. Anonymkode: 7e700...1c4 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 39 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Hvis man ser på hele regnestykket, så er det grunn til å tro at staten tjener penger på røykere.. Tror ikke det - det er mye følgesykdommer av røyking. Skulle vel for så vidt bare mangle at man betaler slikt selv. Hva tror du behandling for lungekreft koster? Anonymkode: 3901b...48e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #20 Skrevet 16. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Følger dette. Har 100% akkurat samme problem, men våre naboer røyker om natten også slik at man aldri vet når soverommet blir fylt av sigarettrøyk. Noen ganger røyker de cannabis også.. aner ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: 0bd46...17a Hadde faktisk ringt politiet på de når de røyker cannabis, for å være helt ærlig. Med mindre det er veldig åpenbart at dere ringer inn. Anonymkode: 71286...80f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå