AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Har nylig kjøpt inn ganske mange spanske margeritter til å kassene på balkongen. Fylt på med rikelig med ny blomsterjord, og vannet, iblant ispedd litt plantenæring. Men det ser ut som de bare tørker inn 😞 Jeg har fem stk per kasse, og det er t.o.m. plass imellom dem, så jeg tror ikke de har det for trangt. Det har jo vært veldig varmt de siste dagene, og balkongen min ligger sydvestvendt, hvilket betyr at jeg har sol fra 14-15 til kvelden, kanskje kl. 20. De har derfor sol hele dagen i perioder, men jeg vanner jo. Vil ikke drepe dem med vann heller (som jeg tror jeg har gjort før), så jeg vanner jo ikke hvis jorden fortsatt er fuktig. Føler meg rådvill. Ville gjøre balkongen hyggelig, og alt dette er jo ganske kostbart. Med 60 kr per blomst, pluss fire kasser med fem i hver, går det jo noen hundre på dette. I tillegg har jeg kjøpt noen større som står i en stor potte, og også ser visne ut nå. Jeg har også et tre på balkongen, det ser ut til å klare seg fint. Noen med råd? Hater å kaste penger ut av vindu på denne måten. Anonymkode: 33bc6...eaf
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Margeritter vil ha jevnt fuktig jord, så det er dumt å vente til den er helt tørr før du vanner. Når det er solsteik og varmt hele dagen ville jeg ha vannet enten hver kveld eller morgen. Anonymkode: dd9fa...083
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Hvor store kasser? Blir fort tørt og dårlig struktur i jorda hvis krukkene er små. Er de tørket inn eller solsvidd? Hvis du kjøpte dem fra et sted hvor de har stått i skygge, og satte dem rett ut i solsteiken (gjerne med en hvit vegg som reflekterer lys bak) vil bladene bli brent. Knip av og se om det kommer nytt. Anonymkode: ef913...0b0
Leo Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Når solen steker hele dagen slik som nå er min erfaring at vanlige balkongkasser (Og andre potter på mindre enn 30 liter) har for lite jordvolum slik at det blir for varmt på planterøttene. Det blir også vanskelig å holde jorden jevnt fuktig fordi vannet fordamper så og si med en gang. Planter som kommer rett fra gartneriet har heller ikke hatt anledning til å utvikle godt nok rotsystem som gjør dem bedre rustet til å tåle påkjenninger. Selv om jeg har hage nå så har jeg fremdeles alt, bortsett fra busker og trær, i krukker/potter og på min sydvendte vegg må jeg velge planter med omhu slik at de tåler varmen på fine sommerdager. Det viktigste er likevel store nok potter og de minste jeg har er på 22 liter. De plantene som klarer seg best står i potter som rommer 70 liter jord. Mitt råd er at du planter om i større krukker/kasser (Du kan f.eks. kjøpe murerbøtter/-baljer på Biltema etc. som du borer hull i hvis pris er et tema) og setter plantene litt mer skyggefullt (Du kan lage skygge med et håndkle over en stol, parasoll etc.) til de har fått etablert seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå