Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobb 100% og studier 100% samtidig. Tar opp studielån for å sette dem på sparekonto. 

Blir gravid og melder dette til Lånekassen. Får mail fra dem om at jeg kan ha krav på foreldrestipend i permisjon. 

Oppfyller alle krav for dette men dette høres jo for godt ut til å være sant? 😳 er det noe jeg overser? Leser og leser på Lånekassen sine nettsider og det står at Lånekassen ikke behovsprøver inntekten. 

Noen som har peiling? Vil jo nødig gjøre noe galt!

tenker å spørre Lånekassen også, men greit å høre om noen andre har samme erfaring. 

Anonymkode: cf36f...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Du som mor(?) får både foreldrepenger fra NAV og Lånekassen - samtidig. Foreldrepenger fra Lånekassen blir heller ikke studielån, så det er penger du får. Det eneste som virker inn er hvis far skal ha foreldrepermisjon fra NAV, da mener jeg å huske at dette spiller en rolle for utbetaling av foreldrepenger fra Lånekassen. Så det kan være lurt å sjekke opp. Husk at du må ha vært student de siste 6 mnd før fødsel (inkl. sommermånedene), må ha hatt rett på lån/stipend og at det også er utbetaling om sommeren. 

Lånekassen kan være meget treige på å behandle søknader om foreldrepenger. Du kan ikke sende søknad før etter barnet er født og har fått fødselsattest. Du kan evt. motta vanlig lån og stipend mens de behandler, så blir det avregnet når du får etterbetaling. Du kan ikke avbryte studier mens du er gravid, du MÅ være student frem til 3 uker før fødsel (så vidt jeg husker).

Har gjort dette selv to ganger så vet at det er korrekt :)

Anonymkode: 1d516...ada

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! 😃

Aha, men jeg starter ikke studier før til høsten, og termin er i slutten av desember. Da har jeg ikke vært student i 6 mnd. 

Syns jeg så at det stod 4 måneder? Har du link til hvor det står 6 mnd? 

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er 4 måneder nå, det var 6 måneder før! Beklager. 4 måneder er korrekt så da er du godt innenfor :)

Anonymkode: 1d516...ada

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Veldig overraskende! 😃 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Jeg har aldri hatt så god råd som jeg hadde i permisjonen 😅 Skulle ønske jeg studerte før jeg fikk nummer to også. 

Anonymkode: 189e5...063

AnonymBruker
Skrevet

Jøsses, gratis penger rett og slett. Rart det ikke snakkes mer om?! Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette gikk an!

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses, gratis penger rett og slett. Rart det ikke snakkes mer om?! Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at dette gikk an!

Hva er det du snakker om? Foreldrepenger generelt er jo «gratis penger». Hvorfor er det så overraskende for deg? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du snakker om? Foreldrepenger generelt er jo «gratis penger». Hvorfor er det så overraskende for deg? 

Det er overraskende at man kan få permisjonspenger fra Lånekassen og nav samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overraskende at man kan få permisjonspenger fra Lånekassen og nav samtidig. 

Næ, hvorfor det?

Som arbeidstager får man 100% (eller 80%) av inntekten sin i foreldrepenger. Hvis man i studietiden får 8500 kr i stipend/lån, samtidig som man har en deltidsjobb og tjener 10.000 kr, så er det jo helt ulogisk at man bare skal få foreldrepenger for deltidsjobben eller studielånet. Det vil jo bli bare rundt 50% av inntekten, og det går det jo ikke akkurat an å leve på.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle man sagt at man måtte velge mellom foreldrepenger fra NAV eller Lånekassen, ville det ført til at ingen hadde hatt råd til å få barn i studietiden. Det ville på sin side blitt mye dyrere for samfunnet, siden det er vesentlig dyrere å betale foreldrepenger til noen i full jobb, enn det er for noen som får stipend og har deltidsjobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...