Gå til innhold

Hva er dine tanker om oppdrettsnæringen?( oppdrettslaks)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør oppdrettsnæringen bli strengere regulert? 

Anonymkode: fd1e6...db1

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de slipper ut masse avfall og har store problemer med rømming som skader villaksstammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv arbeidet i oppdrettsnæringa og sett på utviklingen. 

Jeg begynte på 90-tallet, rett etter oppvasken som var med bruk av antibiotika. På den tida hadde også anleggene blitt flyttet fra strømløse bukter/viker til områder med sterkere strømforhold slik at avføring og uspist fôr ble spredt over større områder. Siden da har jo utviklingen gått enda videre for å verne miljøet, og vi er idag nær overgangen til lukkede systemer med full kontroll over utslipp. 

Med tanke på den økende mengden mennesker på jorda er denne næringa kommet for å bli, og jeg tror på sikt at den kan bli "grønn". I dag kan Fredriksen etc., gjennom de norskregistrerte selskapene, godt betale mer til det offentlige igjennom miljø-skatt, de tar ut overskudd nok som det er.

Anonymkode: 5aa70...020

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppdrettsnæringen skaper mange arbeidsplasser i distriktene og gode inntekter til Norge. Det hadde vært bedre om fôret ikke ble importert. Flott at mange har begynt å bruke gjødsel fra oppdrettsannlegg.

Anonymkode: bde5f...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint at noe endelig svarte på tråden min😀.

Anonymkode: fd1e6...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdrettsnæringen skaper mange arbeidsplasser i distriktene og gode inntekter til Norge. Det hadde vært bedre om fôret ikke ble importert. Flott at mange har begynt å bruke gjødsel fra oppdrettsannlegg.

Anonymkode: bde5f...421

Enig !  + at norsk laks er bedre enn sitt rykte, men det er fortsatt rom for visse forbedringer. Bl.a. den vanvittige antibiotikaforbruket i foret. Veldig viktige distritksarbeidsplasser nå, iom. at primærnæringene generelt sliter. Distr.kommunene og lokale eierskap bør sitte igjen med mer ifht. de store internasjonale konsernene (bl.a. Fredriksen).  

Så har de jo som eksportnæring fått mye "drahjelp" av den svake kronekursen da.  😉

Anonymkode: 3d624...23d

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig !  + at norsk laks er bedre enn sitt rykte, men det er fortsatt rom for visse forbedringer. Bl.a. den vanvittige antibiotikaforbruket i foret. Veldig viktige distritksarbeidsplasser nå, iom. at primærnæringene generelt sliter. Distr.kommunene og lokale eierskap bør sitte igjen med mer ifht. de store internasjonale konsernene (bl.a. Fredriksen).  

Så har de jo som eksportnæring fått mye "drahjelp" av den svake kronekursen da.  😉

Anonymkode: 3d624...23d

Hvilket vanvittig antibiotikaforbruk mener du? Det finnes knapt antibiotika i norsk laks.

https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=69477

Jeg håper næringen for fiskefôr kan begynne å bruke mer fra havet i foret, i stedet for import soyaolje. Da bør kvaliteten på fisken ennå bedre.

Anonymkode: e59f4...bdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er allerede ganske strenge reguleringer i oppdrettsnæringen, men det er rom for forbedringer og endringer. 

Arbeider selv i oppdrettsnæringen, og har sett enorme forbedringer både når det gjelder utslipp og rømming siste årene. 

Når det gjelder regulering på rømming er det etablert standarder på både matfiskanlegg og settefiskanlegg. Standarden på settefisk (ns9416) er relativt ny, så forventer en del forbedringer kommende årene. Fiskeridirektoratet tar, heldigvis,  ikke lett på rømming. Og man blir strengt straffet i form av bøter og andre sanksjoner. Man kan også risikere fengselsstraff dersom man har opptrått uforsvarlig. Rømming er derfor noe en unngår for enhver pris, og bruker mye ressurser på. 

Utslipp blir stadig strengere, på nyere settefiskanlegg er utslippene strengt regulert i utslippstillatelsen. Rensekravene er her såpass strenge i enkelte fylker at det er strengere enn kommunale kloakkutslipp.  Problemet her er at det ikke finnes noe felles norm eller retningslinjer for rensekrav, så her er forbedringspotensial. Kravene bør være like for alle, og det bør utarbeides en felles standard og veileder. Det skal også nevnes at renseanleggene som er på settefiskanlegg er nokså ny teknologi, og her er en del barnesykdommer som er kostbare. Håndtering av slamet kan også være en kostnadsfull affære. Her bør man se ytterlige på sirkulær bruk av slamet. For eksempel kan det benyttes til gjødsel, biogass eller til produksjon av insekter som igjen brukes til fiskefôr.

Det er også ønskelig med økt satsing både på lukket teknologi og landbasert. Dette er positivt, men teknologien er fortsatt ikke løst. Her må det etableres bedre ordninger for å utvikle teknologien. De færreste aktører har anledning til å investere 10-20 milliard på teknologi som kanskje ikke fungerer. Jeg foreslår en ny runde med utviklingskonsesjoner, som er litt mindre korrupt enn forrige runde.  

Lakselus og sykdom er allerede streng regulert i lovverket, men her også er det rom for forbedring. Trafikklyssystemet er nok den største fiaskoen som er innført. Her har store aktører overskridelse på overskridelse, for det får ingen konsekvenser for de. De har såpass mange anlegg i ulike produksjonssoner at de bare forflytter MTB en. Mens mindre aktører i samme produksjonssone som har null overskridelser blir straffet med prodreduksjon. Her må myndighetene på banene, prodreduksjon må selvfølgelig gå på aktørene som har overskridelsen. 

Når det gjelder legemidler, så blir er det generelt et lavt forbruk. Antibiotika brukes det lite av, de fleste har bærekraftsstandarder som forbyr det. I tillegg er det høy resistens siden 90-tallet, derfor poengløst. Dagens vaksiner og hygienekrav er såpass bra at man unngår i stor grad bakterielle sykdommer. Legemidler mot lakselus er det stort sett resistens mot så det heller blir ikke brukt i særlig stor grad, enkelte aktører bruker slice og hydrogenperoksid, men de fleste går for IMM. 

Når det gjelder beskatting så er det nok rom for en økning. Her bør det finnes en løsning ala havbruksfondet. Eventuelt at kommunen som anlegget ligger i får direkte skatten. Det viktigste her er at skatten går direkte til de regionale kommunene. 

Anonymkode: 813c9...b7a

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet
På 1.7.2020 den 10.38, Baker Harepus skrev:

Ja, de slipper ut masse avfall og har store problemer med rømming som skader villaksstammen. 

Stemmer. Kjøper aldri den grapselaksen. Håper andre land slutter å kjøpe fisken, og nordmenn følger etter.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte litt lenger opp i tråden, og arbeider i næringen. Viktig å poengtere at ikke alle aktører bruker rensefisk. Mange selskap stiller seg svært kritisk til bruken av rensefisk. 

Jeg personlig er sterkt imot bruk av rensefisk, siden det er direkte brudd på flere norske lover. Blant annet ganske vesentlige brudd på både dyrevelferdsloven og akvakulturdriftsforskriften. 

Mattilsynet hadde en rensefiskkampanje for noen år siden, og jeg forventet at rensefisknæringen ville bli mye strengere regulert etter dette. Men det skjedde ingenting, til tross for mye sykdom, høy dødelighet og generelt elendig fiskevelferd. Aner ikke hva Mattilsynet somler med, men det er hvertfall skandaløst at de bruker 2-3 år på å gjøre noe med denne saken. 

Jeg håper på en langt strengere regulering av bruk av rensefisk, eller egentlig at det blir forbudt. Bruken av rensefisk vil jeg kategorisere som det absolutt verste som skjer i næringen. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte litt lenger opp i tråden, og arbeider i næringen. Viktig å poengtere at ikke alle aktører bruker rensefisk. Mange selskap stiller seg svært kritisk til bruken av rensefisk. 

Jeg personlig er sterkt imot bruk av rensefisk, siden det er direkte brudd på flere norske lover. Blant annet ganske vesentlige brudd på både dyrevelferdsloven og akvakulturdriftsforskriften. 

Mattilsynet hadde en rensefiskkampanje for noen år siden, og jeg forventet at rensefisknæringen ville bli mye strengere regulert etter dette. Men det skjedde ingenting, til tross for mye sykdom, høy dødelighet og generelt elendig fiskevelferd. Aner ikke hva Mattilsynet somler med, men det er hvertfall skandaløst at de bruker 2-3 år på å gjøre noe med denne saken. 

Jeg håper på en langt strengere regulering av bruk av rensefisk, eller egentlig at det blir forbudt. Bruken av rensefisk vil jeg kategorisere som det absolutt verste som skjer i næringen. 

Ja, det er helt forferdelig. Så mye unødvendig lidelse og destruktivitet ved å bruke rensefiskene. Dessverre så tjener noen få veldig godt på å påføre denne lidelsen. 

De små fiskene settes inn i til laksen for å dø.

Sjøfugl druknes.

Man knuser krabbene man får, for å lettere få dem ut av garnet og for å bruke som agn.

Annen fisk dras løs og lempes overbord. 

Null respekt for skapningene man har som levebrød, de er kun en inntektskilde.

Det må jo skade de som jobber med dette emosjonelt. Det må reguleres bedre, laksenæringen skader seg selv veldig ved at dette får fortsette. 

Anonymkode: 8e548...741

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...