Gå til innhold

Tror dere de åpner hele svenskegrensen fra 15. august?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det?

Anonymkode: 89e66...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Håper iallfall ikke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Nei. Håper iallfall ikke det.

Håper du ikke det selv om smittetallene mellom Norge og Sverige blir ganske like? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke det selv om smittetallene mellom Norge og Sverige blir ganske like? 

Jeg forholder meg til de tallene som er framme nå, ikke hypotetiske tall - og de tallene er ikke særlig gode for Sverige sin del. Gudene vet hvorfor så mange på død og liv ønsker å åpne grensa til Sverige, men jeg synes iallfall den bør være stengt inntil videre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nightcrawler skrev:

Jeg forholder meg til de tallene som er framme nå, ikke hypotetiske tall - og de tallene er ikke særlig gode for Sverige sin del. Gudene vet hvorfor så mange på død og liv ønsker å åpne grensa til Sverige, men jeg synes iallfall den bør være stengt inntil videre.

Men om du ikke vil forholde deg til hypotetiske tall i fremtiden så går det jo ikke an å si at du håper at de ikke åpner grensen. Det blir jo som å si at du håper de ikke åpner den uansett hvilke smittetall det er i august.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om du ikke vil forholde deg til hypotetiske tall i fremtiden så går det jo ikke an å si at du håper at de ikke åpner grensen. Det blir jo som å si at du håper de ikke åpner den uansett hvilke smittetall det er i august.

Jeg har bitt meg merke i at det er mange som mener at Sverige og Norge snart er sidestilte i denne pandemien. Jeg mener at dødsraten i Sverige har vært såpass høy at det bør være gode grunner til at man eventuelt skal åpne grensen, og at man burde være på den sikre siden før man gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Gudene vet hvorfor så mange på død og liv ønsker å åpne grensa til Sverige, men jeg synes iallfall den bør være stengt inntil videre.

Det finnes mange grunner til det. Mange har familie, kjærester eller andre de ønsker å treffe, som de ikke har sett på veldig lenge! Mange har hytter og campingvogner i Sverige. Noen vil på storbyferie. Og en del vil bare handle. 

Anonymkode: e1a9b...684

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange grunner til det. Mange har familie, kjærester eller andre de ønsker å treffe, som de ikke har sett på veldig lenge! Mange har hytter og campingvogner i Sverige. Noen vil på storbyferie. Og en del vil bare handle. 

Melder meg her. Jeg har null interesse av harryhandling for å si det sånn, eneste som skiller meg og kjæresten er at vi ikke er gift, som har ingenting med smitte å gjøre. Og vi kan ikke gifte oss bare på grunn av en pandemi....

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med familie skjønner jeg, men folk fra f.eks Halden som ønsker fritak for karantene fordi de er vant til å handle i Sverige, da synes jeg det blir et ganske simpelt grunnlag man lager bråk for. Nordmenn flest handler nok ikke i Sverige til vanlig, men jaggu overlever de på å kjøpe mat, alkohol og tobakk til norske priser. Storbyferie kan man ta i andre land enn Sverige.

Endret av Nightcrawler
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Det med familie skjønner jeg, men folk fra f.eks Halden som ønsker fritak for karantene fordi de er vant til å handle i Sverige, da synes jeg det blir et ganske simpelt grunnlag man lager bråk for. Nordmenn flest handler nok ikke i Sverige til vanlig, men jaggu overlever de på å kjøpe mat, alkohol og tobakk til norske priser. Storbyferie kan man ta i andre land i Sverige.

Men de har jo ikke Stockholm akkurat noe annet sted enn i Sverige da. Sånn hvis det er dit man har lyst til å dra, liksom.

Jeg for min del har bare lyst å se kjæresten min, og kan ikke se at det er noe større risiko enn hvis vi hadde vært gift.

• Liker 3
Skrevet

Men de har jo ikke Stockholm akkurat noe annet sted enn i Sverige da. Sånn hvis det er dit man har lyst til å dra, liksom.

Jeg for min del har bare lyst å se kjæresten min, og kan ikke se at det er noe større risiko enn hvis vi hadde vært gift.

Også dette synes jeg blir et ganske simpelt grunnlag.

Synd med kjæresten, though.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Antallet daglige døde i Sverige er nå veldig lavt. Hvis trenden i grafen jeg har lagt inn fortsetter, så tipper jeg grensen åpnes om 2-3 uker.

Sverige døde pr dag 15 juni.jpg

Endret av Krantz95
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Jeg har bitt meg merke i at det er mange som mener at Sverige og Norge snart er sidestilte i denne pandemien. Jeg mener at dødsraten i Sverige har vært såpass høy at det bør være gode grunner til at man eventuelt skal åpne grensen, og at man burde være på den sikre siden før man gjør det. 

Hvorfor «mener» du det? :klo: Dødstallene i Sverige av covid-19 er omtrent helt like den normale dødeligheten av influensa. Unngår du Sverige også under den årlige influensa, eller er du mindre redd for å dø av en sykdom når VG.no ikke teller dødsfall dag for dag?

Anonymkode: fa37b...3b5

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor «mener» du det? :klo: Dødstallene i Sverige av covid-19 er omtrent helt like den normale dødeligheten av influensa. Unngår du Sverige også under den årlige influensa, eller er du mindre redd for å dø av en sykdom når VG.no ikke teller dødsfall dag for dag?

Anonymkode: fa37b...3b5

Dødstallene kan muligens være like (jeg er ingen ekspert), men utifra det man leser om hvordan de som har blitt (i varierende grad) friske av corona, så er ikke dette en sykdom man skal tulle med. Dødstall er en ting, antall smittede er en annen. Derfor synes jeg fremdeles det bør være gode grunner til at man skal åpne grensa, ikke fordi nordmenn er drittlei av å kjøpe mat til norske priser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Krantz95 skrev:

Antallet daglige døde i Sverige er nå veldig lavt. Hvis trenden i grafen jeg har lagt inn fortsetter, så tipper jeg grensen åpnes om 2-3 uker.

Sverige døde pr dag 15 juni.jpg

Håper du har rett! 

Men det som er synd er at det er smittetallene de ser på, og ikke antall døde eller innlagte. I Sverige har de tatt til orde for at det ikke er et objektivt kriterie, at det hadde vært mye mer objektivt om de hadde sett på antall innlagte og ikke antall smittede, ettersom det nå er veldig mange som testes i Sverige - og derfor selvsagt mye høyere smittetall. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett! 

Men det som er synd er at det er smittetallene de ser på, og ikke antall døde eller innlagte. I Sverige har de tatt til orde for at det ikke er et objektivt kriterie, at det hadde vært mye mer objektivt om de hadde sett på antall innlagte og ikke antall smittede, ettersom det nå er veldig mange som testes i Sverige - og derfor selvsagt mye høyere smittetall. 

Ganske sprøtt at norske politikere "stenger" nordmenn inne basert på et smittetall som hvert enkelt land selv kan bestemme ved å teste mye/lite.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ganske sprøtt at norske politikere "stenger" nordmenn inne basert på et smittetall som hvert enkelt land selv kan bestemme ved å teste mye/lite.

Ja, det er veldig rart. Virker ikke veldig gjennomtenkt! Håper de endrer på dette kriteriet...

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det?

De gjør vel det hvis smittetallene blir tålig like, men for at de skal bli tålig like innen 15.august, så må vel smitten i Norge øke som en rakett oppover, noe den trolig ikke vil gjøre hvis ikke "smartingene" skal demonstrere mer da..........

Det er nok uaktualt at sverige får ned smitten sin til dagens norske nivå på 8 uker. Det har i alle fall ikke jeg tro på, så den grensa forblir nok stengt en god stund til.

Teit at Sverige valgte sin egen vei, de burde heller gjort som resten av skandinavia fra dag 1 - så hadde vi alle vært i samme båt og flere tusen svenske menneskeliv hadde vært spart.

Endret av Jr.Garcon
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nightcrawler skrev:

Også dette synes jeg blir et ganske simpelt grunnlag.

Synd med kjæresten, though.

Du er enig i at det er et forståelig og godt grunnlag å få reise over grensen når en har kjæreste på den andre siden, om jeg forstår deg riktig? Med tanke på at det er lov om en er gift etc.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jr.Garcon skrev:

De gjør vel det hvis smittetallene blir tålig like, men for at de skal bli tålig like innen 15.august, så må vel smitten i Norge øke som en rakett oppover, noe den trolig ikke vil gjøre hvis ikke "smartingene" skal demonstrere mer da..........

Det er nok uaktualt at sverige får ned smitten sin til dagens norske nivå på 4 uker. Det har i alle fall ikke jeg tro på, så den grensa forblir nok stengt en god stund til.

Teit at Sverige valgte sin egen vei, de burde heller gjort som resten av skandinavia fra dag 1 - så hadde vi alle vært i samme båt.

4 uker? Det er 8 uker til 15. august.

• Liker 1
  • Opprett ny...