Gå til innhold

Mat og motivasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal holde meg til et vist antall kalorier om dagen. Men jeg kjenner matveien blir fort gørr kjedelig og trenger noe smått og knaske på, finnes det noe gode sunne ting man kan spise på som inneholder lite kalorier men varer en stund 😅 Sliter også veldig med motivasjon, selvfølgelig er motivasjon i seg selv og få bra kropp og helse. Men holder ikke alltid. Hva motiverer dere? ☺️

Anonymkode: 4920c...353

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg ikke er den beste slankeren skal jeg gi deg noen tips fra da det gikk bedre. Det er viktig å lære seg selv og kjenne seg selv. Er det søtt, salt eller mengde som er problemet? Det å kjenne seg selv tror jeg også er trikset til å holde vekten også etter man har nådd målet. Du teller kalorier så jeg regner med du har app og kjøkkenvekt, hvis ikke er det noe du bør bruke. Angående vanlige feller: er du en som faller for salt er popkorn et bra alternativ, noe som også er greit for meg er ekte bacon chips, men det har mye med mengden jeg klarer å spise samt at det kan hjelpe når jeg ligger for lavt på proteiner. Er det søtt som er svakheten din kan følgende hjelpe: lettgele, lett is, sukkerfritt syltetøy, te, sukkerfri brus, bær, te, dobbel 0 yoghurt, lett kakao... Det er faktisk mye som kan hjelpe og kan du lage fra bunnen blir det enda mer som er lov. Er det mengde som er problemet ditt så håper jeg du liker grønnsaker :) for da er verden stor for å si det slik. Det er mye å velge i, deilige salater mmmmmm. Idun lettdressing kan du bruke en del av, men sitron, krydderurter, lage dressing selv. Supper (så lenge de ikke er for mektige) kan også være digg. Og generelt rent kjøtt og fisk. Kjenner kroppen blir glad av å skrive alle deilige tingene man kan spise mer av enn man tror. Obs: skal du på restaurant og vet det er noe du gjør for ofte (som var tilfelle med meg) er det lurt å lese menyen i forkant. Det er heller ingen skam å legge igjen mat om du er mett. I disse grilltider si alltid nei til ventepølse.... Det er ikke verd det.

Hva motiverer meg? For et år/et og et halvt år siden var jeg overvektig og det skal jeg aldri bli igjen. For det var fryktelig for meg, kroppen verker og alt var tungt. Så tenker jeg at blir jeg trivselsvekten har jeg det sikkert enda bedre. Det er heller ikke hyggelig å sole seg på badestrand og det tyter ut over alt. Når jeg var tykkere var det ille nok og prøve klær i butikk. Jeg tenker at motivasjonen endrer seg i forhold til hvor mange kilo man vil ned. Det er vel en av årsakene at de siste kiloene er ekstra vanskelig. 

Det er mange suksesshistorie her, så håper noen tar seg tid til å skrive til deg. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det mye lettere å holde meg helt unna, får mye mindre lyst på noe godt da. Spiser godis på lørdag kveld, aldri ellers. 

Jeg motiveres av tallene på vekta som går nedover 😅 Og at jeg føler meg mye bedre med sunnere og mindre mat og uten at tankene konstant kretser rundt mat.

Anonymkode: d1730...56b

• Liker 1
Skrevet

Det finnes selvfølgelig mange små ting du kan spise.. Lag funlight saft-gele og kjøp sukkerfri vaniljesaus -- bær og vaniljesaus... ---- cottage cheese med syltetøy -- grønnkålchips -- proteinpudding 

Men jeg tror det er viktigere å tenke over dette: Trenger du maten din som underholdningen din i løpet av dagen?? 

Nå vet jeg ikke hvor streng diett du egentlig er på så kan jo godt hende du er veldig sulten og derfor begynner å tenke veldig mye på mat.. Men det kan også være at du er på den perfekte dietten for deg, men du bruker mat som underholding... 

Et eksempel kan være når man sitter å ser på TV. Det er kanskje ikke det mest spennende man sitter der å ser på, så det å spise noe godt og kose seg gjør opplevelsen hakket bedre og mer spennende... Så er det kanskje noe helt annet du burde gjort.. 

Skru av TVen og sette deg å male eller en hobby /aktivitet som gir deg masse glede, slik at den ikke kommer fra maten. Nå var dette et eksempel.. Så hvis du sitter å kjeder deg på jobb er jo ikke akkurat det noe du bare kan kutte ut... Men da må man rett og slett være helt ærlig med seg selv og hva er det som egentlig er det beste å gjøre for meg akkurat nå.. 

"Skal jeg spise noe nå for å føle meg litt bedre" eller velger "jeg å ha det litt ubehagelig nå (gå litt rundt i stedet for å spise, selv om du bare har lyst på noe knaske på) for å nå målet mitt, å endre denne vanen med å spise"

Håper du skjønte, dette er bare eksempler, så du får tilpasse til deg. Motivasjonen kommer å går så kanskje ikke baser deg på å være motivert hele tiden, men at du er en person som ikke spiser bare for å spise, uansett... Kanskje denne kan være noe for deg?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...