AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Etter 12 år i oljebransjen mistet jeg i mai jobben. Byttet jobb i januar, og siden jeg da var sist inne måtte jeg først ut. Forrige jobb hadde jeg i over 11 år, men byttet siden jeg trengte flere utfordringer og fikk en mye høyere lønn. Klarte meg gjennom en rekke nedbemanninger i den jobben. Og nå angrer jeg på at her bytta. Nå har jeg begynt å slite psykisk. Vil helst være alene, bruker mat som trøst, er lite ute. Det verste er å føle seg utenfor et felleskap, og føle at jeg ikke er til nytte lenger. Har søkt rundt 25 jobber til nå, men bare kommet til intervju på en av de( som jeg ikke fikk) Vet jeg høres sutrete ut, og jeg har forsøkt å ta meg sammen. Men hodet føles tungt, og jeg er bare så... trist og vanskelig. Noen med erfaringer som har tips til hvordan man skal unngå å bli deprimert av å gå ledig? Jeg er bare 34 år og har en relativt sterk CV, men det er det jo mange andre ledige som også har.... Anonymkode: 3847f...aa2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Snart ledig i 2år selv, etter nesten 20år i godt betalt jobb. Klarer meg heldigvis fint økonomisk, når dagpengene tar slutt har jeg buffer på ca 2år. Er ikke lett å få en jobb i dag, spesielt om du søker noe spesifik. Myten om at man kan få et eller annet stemmer dårlig, jeg har søkt meg nedover til det enkleste. Som lagerjobb etc, men er MANGE som søker på en jobb. Da velger de noen med erfaring fra før. Det du må gjøre er å starte med deg selv, ikke bryte deg ned som du skriver at du gjør. Kom deg ut hver dag, gå tur hver dag! Så tren styrketrening 3 ganger i uka, bare dette alene vil hjelpe deg mye. Frivllig arbeid(ikke skriv det på meldekortet). Ikke sitt hjem å lag deg forestillinger i hodet. Ta en dag om gangen! Anonymkode: 1b90f...621
Kaptein Klein Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Kjedelig å høre. Du får bare fortsette å søke, bruke de kontaktene du har ettersom det er den enkleste inngangsbilletten til jobb, og høre med NAV om det er noe kurs du kan ta for å øke kompetansen iht andre bransjer osv, evt jobbsøkerkurs hvis du har problemer med å skrive gode søknader. Det sies også at det alltid er lettere å få jobb hvis man allerede har en jobb, så du bør nok vurdere å søke jobber du er overkvalifisert for.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter 12 år i oljebransjen mistet jeg i mai jobben. Byttet jobb i januar, og siden jeg da var sist inne måtte jeg først ut. Forrige jobb hadde jeg i over 11 år, men byttet siden jeg trengte flere utfordringer og fikk en mye høyere lønn. Klarte meg gjennom en rekke nedbemanninger i den jobben. Og nå angrer jeg på at her bytta. Nå har jeg begynt å slite psykisk. Vil helst være alene, bruker mat som trøst, er lite ute. Det verste er å føle seg utenfor et felleskap, og føle at jeg ikke er til nytte lenger. Har søkt rundt 25 jobber til nå, men bare kommet til intervju på en av de( som jeg ikke fikk) Vet jeg høres sutrete ut, og jeg har forsøkt å ta meg sammen. Men hodet føles tungt, og jeg er bare så... trist og vanskelig. Noen med erfaringer som har tips til hvordan man skal unngå å bli deprimert av å gå ledig? Jeg er bare 34 år og har en relativt sterk CV, men det er det jo mange andre ledige som også har.... Anonymkode: 3847f...aa2 Jeg har ingen råd for jeg strever med mye av det samme. Bare vit at du ikke er alene. Bit tenna sammen. Anonymkode: 4f5bd...213
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Skjønner hvordan du har det. Jeg var på leting etter jobb, men på grunn av diverse helseproblemer ble jeg tvunget fra aap til ufør. Sliter med det samme når man føler at man er i kjelleren og utenforskap. Har ingen gode råd, men håper du får noen som kanskje jeg også kan ta med meg. Anonymkode: 833dd...3be 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snart ledig i 2år selv, etter nesten 20år i godt betalt jobb. Klarer meg heldigvis fint økonomisk, når dagpengene tar slutt har jeg buffer på ca 2år. Er ikke lett å få en jobb i dag, spesielt om du søker noe spesifik. Myten om at man kan få et eller annet stemmer dårlig, jeg har søkt meg nedover til det enkleste. Som lagerjobb etc, men er MANGE som søker på en jobb. Da velger de noen med erfaring fra før. Det du må gjøre er å starte med deg selv, ikke bryte deg ned som du skriver at du gjør. Kom deg ut hver dag, gå tur hver dag! Så tren styrketrening 3 ganger i uka, bare dette alene vil hjelpe deg mye. Frivllig arbeid(ikke skriv det på meldekortet). Ikke sitt hjem å lag deg forestillinger i hodet. Ta en dag om gangen! Anonymkode: 1b90f...621 Håper det ordner seg for deg! Har du søkt i helt andre yrker? Assistent i barnehage/sykehjem etc? Vurderer det meste nå, om det så bare er en liten stilling. ts Anonymkode: 3847f...aa2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Du bor i Norge og bør være glad over det. Har du ikke en jobb, så hjelper vi andre deg gjennom ledighetstiden. Det er trist å miste jobben sin, særlig hvis man trivdes godt i jobben. Enda vanskeligere blir det å bære dette dersom man har ansvar som følge av barn o.l. Du kommer nok til å finne en jobb snart, og du er nok ikke den eneste som har mistet jobben. Ting tar tid, slik er det også for alle de nye arbeidsledige også. Anonymkode: a513d...ac1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Åh, føler sånn med deg. Du kan trøste deg med at du ligger langt foran meg i søkerbunken i hvert fall. Jeg var ferdigutdannet i desember, søkt jobber fra januar, og hadde mine første intervjuer i mars. Alle ble avlyst. Nå er det så utrolig mange søkere som er mye mer kvalifisert enn meg. Det som gjør det enda vanskeligere er at vi ikke har muligheten til å flytte, og siden vi har små barn er jeg litt låst til å søke i relativ nærhet til hvor vi bor. Håper snart det dukker opp noe, for dette går hardt ut over sparekontoen. Anonymkode: 57129...827
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter 12 år i oljebransjen mistet jeg i mai jobben. Byttet jobb i januar, og siden jeg da var sist inne måtte jeg først ut. Forrige jobb hadde jeg i over 11 år, men byttet siden jeg trengte flere utfordringer og fikk en mye høyere lønn. Klarte meg gjennom en rekke nedbemanninger i den jobben. Og nå angrer jeg på at her bytta. Nå har jeg begynt å slite psykisk. Vil helst være alene, bruker mat som trøst, er lite ute. Det verste er å føle seg utenfor et felleskap, og føle at jeg ikke er til nytte lenger. Har søkt rundt 25 jobber til nå, men bare kommet til intervju på en av de( som jeg ikke fikk) Vet jeg høres sutrete ut, og jeg har forsøkt å ta meg sammen. Men hodet føles tungt, og jeg er bare så... trist og vanskelig. Noen med erfaringer som har tips til hvordan man skal unngå å bli deprimert av å gå ledig? Jeg er bare 34 år og har en relativt sterk CV, men det er det jo mange andre ledige som også har.... Anonymkode: 3847f...aa2 Huff, forstår deg 100%. Du er på vei inn i en depresjon, det er det lediggang gjør med mennesker. Det fratar mennesker motivasjon, selvtillit og følelsen av å være verdifull. Det viktigste du kan gjøre, er å ha en plan og struktur. Sett på veKkeklokka. Søk stillinger etter frokost og fram til lunch. Gå deg en tur/trene. Søk stillinger til «arbeidsdagens» slutt. Møt venner etc etterpå. Prøv å ha et tilnærmet likt jobbliv mens du venter. søk på stillinger du vanligvis ikke ville gjort. Forhør deg med nettverk. Registrer deg hos Manpower og andre vikarbyrå. Ta vikariat og enkeltoppdrag. lykkes du ikke ila sommeren, kan du søke deg inn på skole på ledige linjer. Da får du ihvertfall noe produktivt å gjøre . Dette er bare midlertidig. Og hva du enn gjør: ikke isoler deg. Det er nå du trenger folk rundt deg, som støtter og gir deg råd. Ikke gi opp, du er snart igang igjen. Anonymkode: e1a7a...f60
Energidronning Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 (endret) 13 timer siden, Kaptein Klein skrev: Du får bare fortsette å søke eller ta 1 årspaus/sabbatsår, og komme tilbake senere på jobbmarkedet til høykonjuktur? har du lyst å reise? livet må oppleves ikke bare på jobb, og du er bare 34. Endret 16. juni 2020 av Energidronning
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 3 timer siden, Energidronning skrev: eller ta 1 årspaus/sabbatsår, og komme tilbake senere på jobbmarkedet til høykonjuktur? har du lyst å reise? livet må oppleves ikke bare på jobb, og du er bare 34. Ja, går man på dagpenger bør man bruke den tiden på seg selv. Å leve så fritt som mulig, ikke stresse med å få en jobb. Anonymkode: 1b90f...621 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå er det mulig å studere (ut 2020) mens man mottar dagpenger, så vil anbefale deg å studere noe som gjør at du kan skifte bransje eller være mer attraktiv. Det er så mange som er arbeidsledige nå og det vil komme bedre tider, så det arbeidsgivere vil se på er om du bruker tiden fornuftig. Noen studiepoeng er fornuftig Anonymkode: e6439...11d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 17 timer siden, Energidronning skrev: eller ta 1 årspaus/sabbatsår, og komme tilbake senere på jobbmarkedet til høykonjuktur? har du lyst å reise? livet må oppleves ikke bare på jobb, og du er bare 34. Det er jo ikke helt riktig tidspunkt å reise på...? For et år siden kunne TS loffet rundt i Asia i noen måneder. Nå kan hen loffe rundt i Danmark eller på Island... ikke helt det samme, og MYE dyrere... Det er heller ikke lurt å ta en pause fra jobbsøkingen nå. TS har akkurat mistet jobben, og har per nå ikke noe hull i CVen. Det er mye vanskeligere å få jobb hvis man har vært ute i 1-2 år. Anonymkode: 03485...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 Hvis du trenger jobb, søk som assistent/ekstrahjelp innen helse. De skriker etter folk. Anonymkode: 9dcfe...2e6
Tirius Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 Hva med å gjøre frivillig arbeid? Godt for psyken å være til nytte og hjelp og man finner ofte noen ildsjeler å tilbringe tid med - ofte ganske sosialt! I tillegg til å søke jobber selvsagt :)?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 Sliter veldig med det samme. Har selv vært ledig i halvannet år, sendt hundrevis av søknader, men ikke fått et eneste intervju. Det er så demotiverende at det frister å bare gi opp. Anonymkode: 198ea...d84
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #17 Skrevet 17. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du trenger jobb, søk som assistent/ekstrahjelp innen helse. De skriker etter folk. Anonymkode: 9dcfe...2e6 Leste litt om oppgaver til en pleieassisistent på sykehjem. Og jeg høres sikkert bortskjemt ut nå, men jeg klarer faktisk ikke å skifte bleie på eldre eller vaske de i underlivet. Jeg klarte knapt skifte bleier på mine egne barn etter de var fylt ett år, så har et anstrengt forhold til andres avføring og intimhygiene rett og slett. ts Anonymkode: 3847f...aa2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #18 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sliter veldig med det samme. Har selv vært ledig i halvannet år, sendt hundrevis av søknader, men ikke fått et eneste intervju. Det er så demotiverende at det frister å bare gi opp. Anonymkode: 198ea...d84 Så kjiipt å høre. Ønsker deg lykke til, og ikke gi opp! ts Anonymkode: 3847f...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå