Gå til innhold

Er unge mennesker mer selvsentrerte enn eldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Der jeg jobber er det en del kollegaer i midten/ slutten av 20-årene. Jeg har i det siste sett en tendens som går igjen i denne gruppa. En god del av dem snakker mest om set selv. De stiller heller aldri spørsmål tilbake i samtalen. Samtalen blir da veldig udynamisk. De snakker og forteller, og etter at jeg har spurt dem ut så dør samtalen ut. Hvis jeg eller andre forteller en historie på eget initiativ skreller de gjerne på mobilen eller ser en annen vei. Utrolig respektløst synes jeg, etter at de har plaprer i vei først.

Kollegaene mine i 40 og 50-årene er ikke sånn. De fleste av dem er rause og morsomme personer. Er dagens unge mer ego enn den eldre generasjonen? Noen andre som har merket seg det samme?

Anonymkode: 07139...e31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp 

Anonymkode: 935a5...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg var nok også litt slik i 20-årene, men har vokst det av meg. 

Anonymkode: 842cd...312

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Babyer er verst, og så går det gradvis nedover frem til demensen tar deg.

Anonymkode: 8cb23...5d1

• Liker 3
Skrevet

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har lagt merke til det samme! Jobber med veldig mange i 20-årene og de er ikke så interessert. Jeg er i slutten av 30-årene og sikkert kjempegammel for dem (selv om jeg ikke føler det sånn). Noen skiller seg selvsagt ut, men jeg har innsett at vi er på forskjellige nivå i livet og det hender jeg ikke er så interessert i dems liv heller. Jeg har bevisst sluttet å vise interesse for folk som setter seg med mobilen. Jeg tar hintet liksom. 

Anonymkode: 428aa...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg ikke. Jeg kjenner flere godt voksne og eldre som ikke snakker om annet enn seg selv, og ikke er interessert i å høre andres stemme i en "samtale". Ganske ofte gjelder dette godt voksne menn som har erfaring med "alt" og kan "alt" i verden (i følge dem selv). 

Eller godt voksne damer som ikke snakker om annet enn hvor fint de har fått det i hagen, om siste ferieturen de var på, eller om barnebarna. 

Egoister og selvsentrerte mennesker finner du i alle aldersgrupper. Fra tenåringer som ikke forstår enda at verden ikke dreier rundt dem, til mødre som ikke klarer å fokusere på annet enn barna, til pensjonistene som på død og liv måtte på cafeer midt i verste coronakaoset fordi det var for trist for dem å sitte hjemme (som om ikke alle følte det sånn). 

Noen av de varmeste, rauseste kollegaene jeg har er de som er tidlig i 20-årene. De har gjerne med bakst på jobb, og er stolte fordi de har lært seg noe nytt og ønsker å dele. De stiller alltid opp når noen har behov for å bytte vakt. De spør om det er noe de kan gjøre når de ser at noen har en dårlig dag. De melder seg frivillig til å ta de tyngste løftene. En kjørte en omvei hver dag over flere uker for å hente en eldre kollega som hadde skadet foten og ikke kunne kjøre selv. 

Anonymkode: d54cc...23f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si motsatt. Unge mennesker stemmer lengre til venstre enn eldre mennesker. De engasjerer seg i klimaet etc. Eldre mennesker tenker mindre på folk rundt seg, og mer på seg selv. 

Anonymkode: 97e6f...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du tror ikke det har mer med livet rundt til disse 20 årene da? enn de som er 40/50 årene?

En i tyveårene jobber kanskje deltid, ved siden av studier, har kjæreste, dyr, egne hobbyer, egne vennegrupper. Det er mye som skal gjøres gjennom en dag. i tillegg har de fleste egne problemer(familie, psyke etc) som kan gjøre at en ikke er så til stedet i samtaler.

Når det gjelder eldre mennesker i aldersgruppene 40-50 årene har de gjerne hatt samme jobb lenge, de har venner, familie og egne problemer å ta seg av. Men de har som regel ikke de yngste barna å ta seg av lenger, slik som eventuelt de i 20 årene har.

Personlig så merker jeg egentlig ikke så mye forskjell, men jeg er i 20 årene selv da, tror egentlig mye av dette kommer av livet rundt personene, og de i 40-50 årene har som regel et mye mer stabilt liv enn hvis de var i 20 årene.

Anonymkode: 4e61e...518

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...