Gå til innhold

Min søster lar sønnen kjøre moped uten lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, Chantielle skrev:

Jeg er glad vi har mobil og mulighet til å stoppe hensynsløse egoister som gir blaffen i at de kan skade andre ved å bryte loven. Det er ingen 'lek' dersom man skader noen. Jeg hadde glatt anmeldt en som kjører uten lappen.

Hadde du anmeldt ditt eget barn? Nevø? 

Anonymkode: d4208...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde du anmeldt ditt eget barn? Nevø? 

Ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange tilfeller kunne jeg vært enig med deg, men dette synes jeg er for alvorlig. Han setter eget og andres liv i fare.

Anonymkode: 78e74...1f2

Hva gjorde vi? Vi kjørte traktor, mopeder, motorsykler, biler når foreldrene var borte, skjøt med gevær, kortsluttet trafostasjoner, sprengte med dynamitt osv. 

Her ruslet naboen over til våre foreldre og tok en kaffekopp og fortalte om det som har skjedd. Våre foreldre kom så og pratet med oss barna om konsekvenser og straffeutmåling. Jo da har da vært med på maling av fjøs og hus oppigjennom tiden. Det er ikke det mest morro når kameratene driver å sparker fotball. 

Men dagens foreldre evner ikke å sette ned foten fordi det skal ikke snakkes strengt til våre barn. Fordi det står ei rødstrømpe på tv med en tittel de fleste ikke kan uttale, men jeg sier det "en selvutnevnt barnepsykolog" og messer om alt er galt og hva vi må gjøre. Kan si med sikkerhet slik samffunnet har blitt så funker det ikke. 

La barna være barn og gi de sjansen til og prøve og feile. Det er slik man lærer hva som er lurt og ikke.

Stort sett blir det folk av alle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stan skrev:

Ingen forsikring dekker ulovlig kjøring.

Han risikerer å bli økonomisk ansvarlig for eventuelle skader han påfører. I beste fall er det bare materielle skader. Er det personskader risikerer han å måtte betale i årevis, forsikringsselskapet glemmer aldri. 

Jeg vet det, men de konsekvensene tror jeg ikke en 17åring klarer å skjønne omfanget av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd hvis han skulle kjøre på noen og bli gjeldsslave da, folk må få ta egne valg. Han er jo ikke myndig så kan jo bli ekstremt dyrt for foreldrene det da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smilo skrev:

Jeg vet det, men de konsekvensene tror jeg ikke en 17åring klarer å skjønne omfanget av. 

Det har du nok dessverre rett i. 

Men kanskje tanken på å kunne bli gjeldslave og fotgjenger kunne skremme noe vett inn i skallen på ham. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I nabobygda er det noen som lar barna på 7 og 9 kjøre crosser og firhjuling på veien. Riktignok lite traffikert grusvei, men smalt og lite oversiktlig. 

Anonymkode: b3752...db3

Fatter det bare ikke! Er de ikke glad i ungene sine? Eller rett og slett bare naiv og lite opplyste??

Anonymkode: 7f014...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enige med de som skriver at du bør snakke med gutten og foreldrene om de store konsekvensene det vil få for gan hvis noe skjer. Å belære de om at han ikke har de samme kunnskapene som de som har tatt kjøreopplæring er sikkert ingen vits. De har jo argumentene klare på at han er flink nok.

Er det lett motorsykkel eller moped som er trimmet? Hvis det er en av disse to så hadde jeg anmeldt hvis de ikke tar affære etter å ha snakket de. Moped med makshastighet på 40 km/t kan være en ting, kjøretøy som kan kjøre oppimot 100 km/t er noe annet. Men feil og ulovlig er det uansett. Forskjellen på kjøreopplæringen til moped og lett motorsykkel er milevis fra hverandre. Og det med grunn.

Endret av Ellam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips politiet, du må ikke anmelde for det om

Anonymkode: b14be...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vente til han kjører i hjel seg sjæl eller andre da? Smart. At man må ha førekort for å kjøre moped er ikke en regel som finnes for moro skyld

Anonymkode: f3159...81c

Nei

Den finnes fordet kjøreskole mafiaen klarte å lobbiere det inn.

Anonymkode: b109d...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Nei, den finnes fordi folk uten vett skal kjøre i trafikken uten å være til fare for andre. 

Anonymkode: 3fb80...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg er glad jeg vokste opp i ei tid der mobil ikke var oppfunnet og folk var hyggelige med hverandre. Et samffunn der folk generelt fulgte med seg selv for å bli den beste jeg istedet for å oppføre seg som et lovens lange arm og legge seg borti hva alle andre driver med. 

Jo da jeg ser det hver eneste dag. Folk filmer alt og alle og legger ut på nettet i god tro på at de selv aldri gjør noe som kan minne på en gråsone. 

Barn og ungdom skal ikke få lov til å være barn og ungdom lenger. De skal ha et liv styrt av sine foreldre med data og nettbrett. Ellers er programmet fullt opp med fritidsaktiviteter. Ingen barn kan dette med å kjede seg lenger. De vet ikke hva ordet betyr engang. Ingen barn er kreative lenger. Ingen barn vet hvordan det er å ta gale avgjørelser eller være en uskyldig "røver" slik vi var da vi var små. 

Jeg tenker etter og trenger ikke tenke mye heller. Hadde vi blitt meldt til bv den gangen slik bv fremstår i dag har hele min bekjentskapskrets vært foreldreløse i oppveksten og de samme foreldrene barnløse. Disse barna altså vi er i dag foreldre og dømmer og filmer våre barn gjør noe som "er lovstridig" og annmelder uten en tanke om hvordan vi selv opptrådte da vi var små. Husk dere selv før dere anmelder hva dere gjorde. Er dette såpass graverende at det bør handles hadde jeg heller ruslet bort til barnas foreldre og slått av en prat istedet for å opptre som et overformynderi eller borgervern. 

Hehe.. Du skjønner at du er en klisje sant? "alt var mye bedre før..."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg litt oppgitt over søsteren min og mannen, som lar sønnen sin kjøre moped uten lappen.. de bare: han er jo 17 da, kjører jo forsiktig liksom.. men hallo?? At han kan å kjøre er jo greit nok, men han har jo ikke teorien og kan jo ikke trafikkreglene på den måten som du kan når du har sertifikat.. hva hvis han krasjer med en bil eller kjører på noe? Forsikringen dekker ingenting når han kjører uten lappen... 

Hvor bor dere? På bygda er det noe «alle» gjør. Forstår at det irriterer deg, men det er noe foreldrene må forholde seg til. En annen tanke: kan dere gå sammen i storfamilien og spleise på førerkort? Hvis han har bursdag? Hvis han har kjørt mye, er det sikkert ikke mange kjøretimer som skal til likevel ?

Anonymkode: 12c12...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, MollyJones skrev:

Hehe.. Du skjønner at du er en klisje sant? "alt var mye bedre før..."

Ja tror faktisk det var det. Lite mas og jag etter rikdom og status.

Det ble folk av oss også selv om det gikk litt over stokk og stein. Forskjellen da og nå er at vi visste3 når vi trådte over streken og våre handlinger fikk en konsekvens fordi våre foreldre var ved oss og ikke mot alle de andre slik de fremstår nå for tiden. "barna mine gjør aldri noe feil de".......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det ble folk av oss også selv om det gikk litt over stokk og stein. Forskjellen da og nå er at vi visste3 når vi trådte over streken og våre handlinger fikk en konsekvens fordi våre foreldre var ved oss og ikke mot alle de andre slik de fremstår nå for tiden. "barna mine gjør aldri noe feil de".......

Jeg har barn og jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling av hverken barn eller foreldre. Hverken hjemme hos oss, eller hos andre barn. De klatrer i trær, de er kreative og mange andre positive ting.

Så finnes det selvfølgelig utfordringer for våre barn også, og vår generasjon har sine problemer som kan være vanskelige, men så unyansert som ditt syn er, finnes ikke i min virkelighet iallefall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg kjenner meg ikke igjen i innleggene dine i det hele tatt. Vi fant på skøyerstreker, men sjelden noe så farlig som du skisserer. Slike ting fant bare de "største bråkmakerne" på, ikke barn/ungdom flest. Å kjøre uten lappen er på ingen måte så uskyldig som du skal ha det til, og hadde vi funnet på å gjøre det hadde det blitt månelyst hjemme. 

Når man har stått på mottak og tatt imot påkjørte barn, ungdom som kjører uvettig, menn som råkjører og/eller ikke bruker setebelte, folk som kjører ruspåvirket, folk som kjører uten lappen, så skjønner man fort at det er gode grunner til at trafikkreglene finnes.

For 50 år siden døde over 100 barn i trafikken  per år. Det er over 100 familier som helt unødvendig opplevde den største sorgen i livet. Når du mimrer om ungdommen tviler jeg på du husker alle de det ikke gikk bra med. Du husker dine egne glansdager, ikke deres bunnløse sorg.

I 2019 døde ingen under 16 år i trafikken. Det skal vi være glade for. Det skyldes blant annet setebelter, bedre barneseter, bedre kjøretøy, bedre veier - og strengere trafikkregler. Bra tiltak alle sammen. Alt var nemlig ikke bedre før. 

Anonymkode: cec1c...065

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnnaW
14 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva gjorde vi? Vi kjørte traktor, mopeder, motorsykler, biler når foreldrene var borte, skjøt med gevær, kortsluttet trafostasjoner, sprengte med dynamitt osv. 

Her ruslet naboen over til våre foreldre og tok en kaffekopp og fortalte om det som har skjedd. Våre foreldre kom så og pratet med oss barna om konsekvenser og straffeutmåling. Jo da har da vært med på maling av fjøs og hus oppigjennom tiden. Det er ikke det mest morro når kameratene driver å sparker fotball. 

Men dagens foreldre evner ikke å sette ned foten fordi det skal ikke snakkes strengt til våre barn. Fordi det står ei rødstrømpe på tv med en tittel de fleste ikke kan uttale, men jeg sier det "en selvutnevnt barnepsykolog" og messer om alt er galt og hva vi må gjøre. Kan si med sikkerhet slik samffunnet har blitt så funker det ikke. 

La barna være barn og gi de sjansen til og prøve og feile. Det er slik man lærer hva som er lurt og ikke.

Stort sett blir det folk av alle. 

Jeg skjønner at jeg ikke tok sjansen "på å leve livet" da jeg var ung😅 kan ikke huske at de andre unge levde sånn, så sant de ikke var en av "de vanskelige barna/ ungdommen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke ditt problem? Når han blir stoppet og tatt for det så er det heller ikke ditt problem. 

Anonymkode: 29749...13e

Selvsagt er dette alle trafikanter sitt problem, som kan møte på vedkommende. 

Anonymkode: 8cf15...7bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, MollyJones skrev:

Jeg har barn og jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling av hverken barn eller foreldre. Hverken hjemme hos oss, eller hos andre barn. De klatrer i trær, de er kreative og mange andre positive ting.

Så finnes det selvfølgelig utfordringer for våre barn også, og vår generasjon har sine problemer som kan være vanskelige, men så unyansert som ditt syn er, finnes ikke i min virkelighet iallefall. 

Virkeligheten?

Hvorfor øker fedmen og alvorlige livsstilsykdommer her i Norge drastisk hvis alle foreldrene slik du skisserer er så flinke til å være ute med barna sine?

Gata her er full av barn, men ingen lyd selv i beste sendetid. Hvor er de som lager den lyden? Jo de sitter på nettbrettet sitt. 

Dette er jo et alvorlig problem og et alvorlig helseproblem har blitt nettopp fordi voksne ikke tar seg det bryet og jager ut barna, men heller lar de sitter der foran skjermen. Da er det ihvertfall stille. Noe galt gjør de heller ikke så sånn sett er det jo fint. 

Tror de utfordringene våre barn har i dag blir mye større etter hvert når helsa begynner å skrante med alvorlig livsstilsykdommer vi foreldre har pålagt dem istedet for at barna får være ute. Mye mere fritidsaktiviteter finnes det også, men likevel så sitter folk inne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei

Naboen min måtte kjøre på siden av en annen bil fordi en mopedist kjørte (ulovlig) inn på motorvei, og han ville blitt påkjørt hvis ikke naboen hadde svinget vekk.

Ingen personskader, men dyrt for mange parter..særlig han på moped 

Anonymkode: 106a4...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...