Gå til innhold

Spørre om å kjøpe forfallent hus i nabolaget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg ønsker å kjøpe et forfallent men hyggelig (og verneverdig) hus i nabolaget. Vi selger leiligheten vår i disse dager og jeg er gravid med tvillinger. Vil ha en større bolig i samme nabolag, da datteren min trives i barnehagen hun går i og vennene bor i området.

Eieren som står oppført er død og jeg aner ikke hvem som er ansvarlig for huset nå, men ønsker å kjøpe det (til markedspris altså). Av og til er det noen som steller i Hagen, aner ikke hvem det er. Men det ser ut som at det er noen der kanskje to ganger i året...

Hvordan skal jeg gå frem på en hyggelig måte og spørre om å kjøpe huset? Henge lapp på døren?

vært i kontakt med plan- og bygg i kommunen og de aner heller ikke hvem som er ansvarlig for huset Pt. 

Anonymkode: 14ddc...d0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/hva-er-tinglyst/

Her finner du eieren. Men hvis det er den avdøde som fremdeles er oppført, kan du prøve å finne ut om det er andre med samme etternavn i nærheten som kan være en slektning og vet hvem som nå eier huset.

Hvis ikke er nok lapp på døren det beste.

Anonymkode: 58329...f49

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/hva-er-tinglyst/

Her finner du eieren. Men hvis det er den avdøde som fremdeles er oppført, kan du prøve å finne ut om det er andre med samme etternavn i nærheten som kan være en slektning og vet hvem som nå eier huset.

Hvis ikke er nok lapp på døren det beste.

Anonymkode: 58329...f49

Har forsøkt det, men er ingen med samme etternavn i nabolaget. Skal høre med nærmeste nabo. 

Men hvordan gå frem at jeg ønsker å kjøpe boligen dersom jeg finner frem til den personen som er ansvarlig nå?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt det, men er ingen med samme etternavn i nabolaget. Skal høre med nærmeste nabo. 

Men hvordan gå frem at jeg ønsker å kjøpe boligen dersom jeg finner frem til den personen som er ansvarlig nå?

Du sier "jeg ønsker å kjøpe dette huset, kunne du vært interessert i å selge?"

Anonymkode: 2e9ed...499

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier "jeg ønsker å kjøpe dette huset, kunne du vært interessert i å selge?"

Kan jeg eventuelt legge det i postkassen dersom jeg ikke møter personen personlig? Eller er det frekt?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg eventuelt legge det i postkassen dersom jeg ikke møter personen personlig? Eller er det frekt?

Nei, ser ikke noe frekt ved det. Verste som kan skje er jo at du får et nei og at de ikke vil selge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skrevet et brev, nevne det du skriver i HI om å ønske å fortsatt bo i området og at dere er interessert i å kjøpe huset dersom de er interessert i å selge. Kan legge det i postkasse. 

Anonymkode: 758cb...3db

• Liker 1
Skrevet

Dette er jeg ikke ekspert på, men det virker litt rart.

Alle hus/eiendommer har en eier, det er jo tinglyst? Er opprinnelig eier død, så er det et arveoppgjør dersom vedkommende har arvinger eller eiendommen tilfaller staten.  

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tiuren skrev:

Alle hus/eiendommer har en eier, det er jo tinglyst? Er opprinnelig eier død, så er det et arveoppgjør dersom vedkommende har arvinger eller eiendommen tilfaller staten.  

Jeg har vært i nærheten av et arveoppgjør (ca 40 år siden) og videre et uskiftet bo (ca 20 år siden) - hvor tomten var festet. Alle trodde alt var i orden - eiendommen var oppført i ligningen i alle år. Hos kartverket var h*n som døde for ca 40 år siden fortsatt oppført som eier.

Jeg vet ikke om man kan få vite hvem som er ansvarlig for dødsboet hos tingretten? Tror jeg ville spurt der førs, om ikke noen andre kommer med mer kunnskap :) 

Jeg kan uansett ikke forstå at et brev i postkassen er feil, eventuelt på trammen.

Anonymkode: 27674...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Tiuren skrev:

Arveoppgjør og slike ting kan fort ta tid, og da blir jo ikke grunnboka oppdatert før det er klart.

Anonymkode: 25cb6...737

Skrevet

En ting du må være obs på hvis det er gammelt og falleferdig hus er at enkelte eldre hus er vernet. Eierne får ikke gjort det de vil med huset og venter derfor til det er i så dårlig stand at de får lov til å rive det og bygge nytt. Det kan være verdt å sjekke opp før eventuelt kjøp. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Samsung skrev:

En ting du må være obs på hvis det er gammelt og falleferdig hus er at enkelte eldre hus er vernet. Eierne får ikke gjort det de vil med huset og venter derfor til det er i så dårlig stand at de får lov til å rive det og bygge nytt. Det kan være verdt å sjekke opp før eventuelt kjøp. 

Står i HI at det er verneverdig.

Anonymkode: 0308b...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...