Gå til innhold

Hjelp, vi skal ha tvillinger!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kommende storesøster har akkurat fylt fire, og som de bedagelig anlagte og litt late typene mannen og jeg er tenkte vi at 5 år blir den perfekte aldersforskjell!

Vel, da skal vi åpenbart få tro om igjen for i går var jeg på tidlig UL og der er det tvillinger...:bond::fnise:  Altså, hvordan dette skal gå begriper jeg nesten ikke, vi er jo helt sjokkskadet begge to. 
Her er tingene jeg bekymrer meg for akkurat nå, i ikke-prioritert rekkefølge:

- Klarer vi i det hele tatt dette, som to introverte sofaelskende vesener som synes ett barn er slitsomt nok?

- Min psykiske helse - jeg fikk fødselsdepresjon med nummer en. Mener jeg er godt rustet til å forhindre at det skal skje igjen, men nyheten om TO gjorde meg usikker

- Parforholdet - vi har det jo fint, men manglende overskudd i hverdagstralten gjør sitt til at stemningen er ganske kjølig til tider. Vil dette bli dobbelt så ille med to på en gang? Bør vi gå i forebyggende samlivsterapi allerede?

- Kroppens estetiske uttrykk etter tvillinggraviditet og det generelle tvillinglivet - forfengelig, ja visst! Men jeg er litt forfengelig, glad i trening og å føle meg fin. Våkner jeg etter to år som tvillingmamma med kort, praktisk sveis og doblet BMI uten å ha lagt merke til det selv fordi jeg har vært så opptatt med tvillingene?

- Jobb og karriere - nå blir jeg jo sidetracked de neste to årene, og etter det? Jeg elsker jobben min, og vil ikke havne bakpå. 

-Økonomi: vi må oppgradere både hus og bil de neste tre årene, og vi bor allerede smått og dyrt. 

-Livet generelt: blir det veldig annerledes enn hvis vi bare fikk én? Blir vi glade, normale mennesker igjen, eller vil vi for alltid være de pesende tvillingforeldrene som dytter altfor store vogner inn i altfor store biler med snørr på jakkeermet?

Sånn, det oppsummerer sånn omtrent alle tanker jeg har som sjokkskadet tvillingmamma-to-be:laugh: Noe veldig barnslig, men mye helt reelt. Jeg aner ikke hva jeg går til, og min hovedbekymring er at jeg er så bedagelig anlagt - jeg vet jo at jeg klarer å mobilisere når jeg må, men hvis jeg må mobilisere hver dag de neste fem årene, hva er igjen av meg da?

Håper andre vordende eller etablerte tvillingmammaer der ute kan komme med noen gode råd og erfaringer til en som ikke aner hva som venter!

Kjenner en spirende glede også. Morro.👶🏻👶🏻

Anonymkode: ba618...afe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bumper denne igjen jeg - er det virkelig ingen tvillingmammaer der ute som kan dele noen erfaringer, tips eller råd til en småforskremt sjel?😬😅🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tvillinger, men flere venninner med det. Har også tre barn selv. Mitt største tips er å kjøpe deg ut av det- velg alt som gjør livet enklere. Må du ha ny bil, velg en svær en, det finnes de du kan kjøre en Bugaboo donkey inn uten å slå den sammen. Og det er gull! Kjøp bilstoladaptere, tvillingbæresele, baby brezza, smokke/flaskesterilisator, avent dampmaskin til du skal lage mat (sparer mye penger på å ikke kjøpe glass Når de er to). Jeg ville satset fullt på amming, men jeg HATER flaskekokestyret og orker ikke tenke på det dobbelt opp. Så velg en god ammepute. Og alt det her kan du bruke den kjedelige tida i siste del av graviditeten på å finne på finn.
Umulig å si hvordan dere kommer til å takle det, for det kommer jo an på barna dere får. Men dere er jo mer drevne på det denne gangen enn med første gang. Og ikke tenk på kroppen- du kommer til å være mye aktiv det neste året! Det er to stykker du skal bære rundt på. Og jobb osv, det blir jo nesten som når man får en. Og du lærer deg til å stå mer på og være mer effektiv, så det kommer jobben til gode.

og herregud, det er TO! Du kommer til å føle seg så rik når du ser to tannløse glis i tillegg til den eldste du har. Tenk så vanvittig heldig du er!

Anonymkode: 96f44...7f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følg tripletsofcopenhagen på insta! Og tenk at skal «bare» ha to 😁 

Anonymkode: 73cc7...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahha gratulerer så mye!! Vi var sjokkskadet i lang stund etter vi fant ut at det var tvillinger. Storebror ble tre år da tvillingene ble født, litt prematurt. Ler masse av beskrivelsen din, noe stemmer muligens 😂 en vil alltid være den med mye utstyr, fort en stor bil og størst vogn 😂😂 men alvorlig snakket:

1. Ja, dere kommer absolutt til å takle dette. Men ja. Jeg skal ikke pakke det inn. Tvillinger kan være knalltøft (men dog såå verdt det!!) Alt kommer ann på babyene du får. Vi var i overkant uheldig, glemte å legge inn i bestillingen at jeg ville ha TO LIKE babyer. Dermed endte jeg med barn med ulikt sovebehov, ulike faser av søvnproblemer, tannproblemer, mye låsninger og magevondt. Sleng på en trassen treåring og det er rart det gikk bra 😂 godt en fortrenger mye!! 

2. Gjør alle tiltak du kan for å passe på den psykiske helsa di. Involvert familie/nettverk og helsesøster. Ta i mot hjelp, på alle mulige måter. Ikke minst, mitt beste råd, ta permisjon sammen!! Gull verdt!! 

3. Vårt forhold fikk virkelig en skrape under de tøffeste månedene. Men samtidig så ble vi utrolig nære etterpå og vi vet vi klarer det meste. Vi ble sankjørt og et team ut av det og. Luksus her er noen timer på kvelden, sammen, uten å gjøre stort annet enn å skravle og se serier. Kjør gjerne på med forebyggende kurs. Ikke minst tvillingforeningen sine kurs. Kun flerlingforeldre skjønner hva dette er. 

4. Ja 😂 kroppen går igjennom en drastisk forandring. Aldri vært så stor som i barselstiden 😂 praktisk nok har jeg ei heller vært så sterk i kroppen eller så slank som det jeg er nå etter å ha sprunget og bært på to 1.5-åringer 😉

5. Jobb og karriere. Tror ikke stort vil endre seg. Flere barn gir en gyllen mulighet til å lære multitasking og ledelse på høyt nivå 😂 likevel har jeg en latterlig teflonhjerne som av og til får meg til å fremstå som lettere tilbakestående 🤦‍♀️

6. Økonomi? Barn koster. Kontantstøtta er gull verdt, dobbelt opp 😉 større bil er ikke nødvendigvis svindyrt. Plass får en alltids. Barn trenger ikke sååå stor plass før de løper avgårde 😉

7. Livet generelt? Når dere kommer igjennom den tøffeste tiden, vil dere kun føle dere velsignet som fikk tvillinger. Tok sin tid for min del 😂 men gud jeg elsker ungene mine. Tvillinger har stoooor glede av hverandre. Og jeg ville ikke ha tvillinger en gang 😂 selv er jeg tvilling og har tvillinger åpenlyst nok.

Generelt sett. Senk lista for alt. Skaff dere alt av hjelp, familie/nettverk/home start/vaskehjelp/mat på døra. U name it. Svelg stoltheten. Dere kommer igjenom det. Noen opplever tvillinger som knalltøft, andre løfter ikke et øyebryn engang. Jeg tilhørte førstnevnte 😂 ha babybrezza, sterilisator, vippestoler, masse klær. Osv. Kjøp inn og gjør alt klar før uke 30. Plutselig er en en giga hval som ikke klarer stort eller får prematur fødsel. Jeg løftet både treåringen, kunne sette meg lett opp og plukke opp ting fra gulvet. Men fikk en lei svangerskapsforgiftning som vanskeliggjorde en del. Gjør dere tidlig klare!! Og ikke minst. Meld deg inn i tvillingmødre på face og tvillinggruppe for 2020/2021 (alt ettersom termin) mye fint der :)

Masse lykke til! Dette kommer til å gå bra!! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Kommende storesøster har akkurat fylt fire, og som de bedagelig anlagte og litt late typene mannen og jeg er tenkte vi at 5 år blir den perfekte aldersforskjell!

Vel, da skal vi åpenbart få tro om igjen for i går var jeg på tidlig UL og der er det tvillinger...:bond::fnise:  Altså, hvordan dette skal gå begriper jeg nesten ikke, vi er jo helt sjokkskadet begge to. 
Her er tingene jeg bekymrer meg for akkurat nå, i ikke-prioritert rekkefølge:

- Klarer vi i det hele tatt dette, som to introverte sofaelskende vesener som synes ett barn er slitsomt nok?

- Min psykiske helse - jeg fikk fødselsdepresjon med nummer en. Mener jeg er godt rustet til å forhindre at det skal skje igjen, men nyheten om TO gjorde meg usikker

- Parforholdet - vi har det jo fint, men manglende overskudd i hverdagstralten gjør sitt til at stemningen er ganske kjølig til tider. Vil dette bli dobbelt så ille med to på en gang? Bør vi gå i forebyggende samlivsterapi allerede?

- Kroppens estetiske uttrykk etter tvillinggraviditet og det generelle tvillinglivet - forfengelig, ja visst! Men jeg er litt forfengelig, glad i trening og å føle meg fin. Våkner jeg etter to år som tvillingmamma med kort, praktisk sveis og doblet BMI uten å ha lagt merke til det selv fordi jeg har vært så opptatt med tvillingene?

- Jobb og karriere - nå blir jeg jo sidetracked de neste to årene, og etter det? Jeg elsker jobben min, og vil ikke havne bakpå. 

-Økonomi: vi må oppgradere både hus og bil de neste tre årene, og vi bor allerede smått og dyrt. 

-Livet generelt: blir det veldig annerledes enn hvis vi bare fikk én? Blir vi glade, normale mennesker igjen, eller vil vi for alltid være de pesende tvillingforeldrene som dytter altfor store vogner inn i altfor store biler med snørr på jakkeermet?

Sånn, det oppsummerer sånn omtrent alle tanker jeg har som sjokkskadet tvillingmamma-to-be:laugh: Noe veldig barnslig, men mye helt reelt. Jeg aner ikke hva jeg går til, og min hovedbekymring er at jeg er så bedagelig anlagt - jeg vet jo at jeg klarer å mobilisere når jeg må, men hvis jeg må mobilisere hver dag de neste fem årene, hva er igjen av meg da?

Håper andre vordende eller etablerte tvillingmammaer der ute kan komme med noen gode råd og erfaringer til en som ikke aner hva som venter!

Kjenner en spirende glede også. Morro.👶🏻👶🏻

Tvillingforeningen 😄

Lykke til og gratulerer så mye! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bidra med erfaring angående å ha tvillinger - men å være gravid med tvillinger. Selv har jeg hatt det litt tungt foreløpig, men det blir garantert vært det! 
Har deltatt på kurs (online) med tvillingforeningen - gull verdt!! 👶🏼👶🏼 

Her har vi gjort alt klart, i tilfelle tidlig fødsel - og så vi slipper å stresse når vi tross alt har 2 stk små på en gang! 

Lykke til 👶🏼👶🏼😊👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tvillinger! De er 8 mnd nå, og har kost meg hele veien :) Nå vet jeg ikke hvordan det er å ha ett barn da jeg fikk to på første. Men helt ærlig så syns jeg det har gått veldig fint. Og er klar for flere barn. Var klar for å få tidenes sjokk og bli utbrent. Men stikk motsatt syns jeg det går fint. Og for en glede de har av hverandre.

Kroppen min er som før. Fikk ingen strekkmerker eller overflødig hud eller noenting. Jeg som deg var også redd for alt dette, og man hører jo «skrekkhistorier». Jeg la på meg 20kg å gikk ned alt innen 4 mnd etter fødsel uten noe annet enn å være okkupert av ungene. 

Fikk ett råd. Gjør alt enklere for deg. Om du har råd til det gå for innkjøp av alt av babybrezza, sterilisator etc. Tro meg du har ikke tid til å gjøre så mye manuelt. Jeg klarte å amme 3 mnd men måtte gi meg da det faktisk blir veldig tidkrevende. Du ammer og pumper 24/7. Da de begynte med mme ble alt så mye enklere. Ikke ha så høye forventninger til hva du må klare. Du har to barn (3 med storebror).

Dette klarer du og gled deg! Hadde jeg fått valget hadde jeg fått tvillinger igjen. Vi er så heldige som får denne muligheten 💙 

Anonymkode: 95c0f...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine nærmer seg året. Er bedagelig anlagt selv, men stresser dermed veldig lite og tror det kan ha mye med at har fått rolige og fornøyde unger. Sammen med samkjøring og godt etablerte rutiner fra dag en.

Hadde jeg visst det kom til å bli tvillinger hadde jeg nok gaffa sammen bena for snart to år siden😅 Så for meg at første året ville bli søvnløst og slitsomt, men har stort sett fått nok med søvn og mest kos. Og er så utrolig glad for har fått to-for en glede! Det kunne jeg ikke forutsett i det hele tatt. 
Hørte på denne tvillingråd podkasten (anbefales) hvor det ble sagt at alle foreldre de møter med tvillinger er de som har kapasiteten til å ha tvillinger. Tenkt over dette selv, har vel fra første ultralyd kjent at dette klarer jeg nok fint, og alle jeg vet om som har tvillinger er folk med stor kapasitet. Det må være noe i det:) 

Og ikke minst, det sies at fra 2-3 år er det enklere med tvillinger enn med en og man får igjen for evn strevet første tiden. Da de har hverandre og krever mindre av foreldre. Selv merker jeg allerede nå, de kan holde på lenge på gulvet sammen og legge de er lett som en lek da de er jo ikke alene på rommet. 

Før barna kom var karrieren i fokus, den står nok litt på hold for øyeblikket. Tenker ta en ny jobb for et par år med litt mindre press, reising og normale jobbdager, så blir det nok tid til mer jobbfokus når barna er litt større. Jobb har vært hovedfokus i så mange år, overrasket over hvor lett det kom i andre rekke når barna kom. Men så er nå ikke livet jobb heller:) 

Anonymkode: 38d35...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...