Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Håper dette er rett plass. 

Jeg syns hele dette opplegget er skikkelig vanskelig, for jeg føler ikke at vi alle snakker sammen, og forstår hverandre. 

NAV, jeg og fastlege har hatt møte, og jeg er henvist til arbeidsutprøving. Så langt så greit. Men bestillingen der samsvarer ikke helt med det vi ble enige om på møtet. Fastlege er veldig klar på at jeg pr tiden er for syk til å jobbe, både fysisk og psykisk. Det er langvarige fysiske plager, og langvarige psykiske plager som må bearbeides. 

Bestillingen til arbeidsutprøving er da hvor mye jeg kan jobbe, og de vil gjerne at jeg prøver for å se om jeg kan jobbe i kanskje 20-30%. 

Problemet mitt ender da med at jeg sier ja, presser meg gjennom tiltaket, de tror jeg klarer dette fint og mener jeg er arbeidsfør, og så krasjlander jeg og fastlegen ender opp med å plukke opp bitene etter meg. Jeg er pliktoppfyllende og gjør det jeg får beskjed om. Har vært av-og-på sykemeldt i flere år og hatt ledere som har bedt meg komme tilbake før sykemelding har gått ut, og endt om lengre sykemeldt,helt til jeg nå er der jeg er. Jeg prøver å si i fra, men føler det er små dytt hele tiden med "men prøv,bare prøv!" Men jeg har prøvd! 

Det er ingen ting mer i verden jeg ønsker enn å være i full jobb! Jeg ønsker ikke uføre! Men har brukt langt tid på å bli komfortabel med tanken på at jeg kan ikke jobbe nå! Ka skje ikke på fem-ti år. Men jeg skal tilbake! Men jeg klarer ikke det med konstant dytt utover hva jeg klarer. 

Hvordan formidle dette på en måte som ikke skriker "jeg vil bare ha uføre!" 

Som sagt,dette er utrolig vanskelig! Noen råd? 

Anonymkode: b7332...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket tiltak er det? Avklaring? 

Du må rett og slett si i fra når det blir for mye for deg, når du ikke orker/klarer osv. Det er kjempeviktig for å få riktig restarbeidsevne. Og går det ikke, så går det ikke. Da har du og NAV en rapport på at det ikke går. Snakk med veilederen du får tildelt i tiltaket og fortell at du sliter med å sette grenser for deg selv og presser deg for langt. 

Har du kort tid igjen av AAP løpet?

Anonymkode: a6bc2...278

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du er. Endte med 50% ufør. (Ville egentlig ikke) Jobbet i noen år i 50% stilling som vikar da jeg ikke har funnet noe fast. Har stått på, for ikke ønsket 100% ufør så gikk jeg på en smell og er nå på AAP   Jeg har vært tydelig på at jeg har sånn flink pike syndrom og står på og blir heller liggende hjemme etter jobb og helger    Men er flinkere til å gi tilbakemeldinger denne gangen

Du må nok bare fortelle hvordan det er og heller gå hjem om du ikke orker. Ingen andre som ser hvordan du har det, så du må ta vare på deg selv. Om du blir ufør nå, så betyr ikke det at du blir det for alltid

Anonymkode: 27993...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg presset meg også til det ytterse, enda jeg var for syk. Endte opp med 95% ufør, som jeg likevel måtte slutte i pga helsen. Så måtte søke 100 etter bre et par mnd. Så ikke press deg  mer enn du klarer!

Anonymkode: cbc6d...ed0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to år igjen av AAP. Så er det 8 uker med utprøving/avklaring, så en eventuell rapport, og eventuell uførestønad som er potensiell 8 mnd behandling på. Har behandling samtidig som jeg har tiltak nå, men behandlingen er ikke arbeidsrettet (for å få meg i jobb) den er for å unngå at jeg blir mer syk (får medisiner for å stabilisere en fysisk sykdom). 

Tiltaket jeg er i nå er tiltak før avklaring, for å se om det er noe å hente fysisk, mentalt eller psykisk. Går turer,trener lett på studio med veileder, skriver loggbok og før gjennom negativer tankesett. Etter det anbefaler hun avklaring. 

Takk, jeg må kanskje bare legge fra meg frykten for å si i fra. For det er vel det det er. Jeg føler jeg konstant går på 5%, og har lite til ingen ting når jeg kommer hjem å skal drifte Familien A/S. Ligger rett ut på sofaen, og bare det.å være i jobb i 30% (som jeg var i før jul) tappet meg helt, da jobbet jeg ikke fulle dager og ikke full uke og jeg kollapset på sofaen når jeg kom hjem. Det skal jo ikke være sånn 😭

Anonymkode: b7332...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...