AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 https://forskning.no/forbruk-kjonn-og-samfunn/masseproduserte-klaer-er-ikke-laget-for-kvinners-faktiske-kroppsfasonger/1696899 «Menn har minste utvalg i fashion men har bedre utvalg i passsform og størrelser.» Jepp! Er ufattelig lei av alle håpløse fasonger og elendig kvalitet som gjør at man ikke bruker klærne mange ganger. Anonymkode: 39d23...487 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Må være heldig jeg da. Har null problem med å finne klær som passer. Bortsett fra på KappAhl og Lindex. Der er klærne alt for store. Anonymkode: 8c146...042 5
Hr. Aktiv Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://forskning.no/forbruk-kjonn-og-samfunn/masseproduserte-klaer-er-ikke-laget-for-kvinners-faktiske-kroppsfasonger/1696899 «Menn har minste utvalg i fashion men har bedre utvalg i passsform og størrelser.» Jepp! Er ufattelig lei av alle håpløse fasonger og elendig kvalitet som gjør at man ikke bruker klærne mange ganger. Anonymkode: 39d23...487 Ja vel..? Synes det er om ikke helt umulig, men ihvertfall ganske håpløst å finne klær som passer. Bukser: Passer de i livet klarer jeg ikke få dem over knærne. Passer de i beina så er livet alt alt for stort. Skjorter og gensere: Jo da passer de i brystet har magen danseplass hvis jeg klipper armene av vel og merke. De går ikke inn. Passer armene kan man putte en til inne i bryst/mageregionen. Skjorter passer skjelden i nakken. Må gå med åpen knepp ihvertfall. Nei takke seg til stretch treningstøy. Ahhh så deilig at noe passer. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Ja vel..? Synes det er om ikke helt umulig, men ihvertfall ganske håpløst å finne klær som passer. Bukser: Passer de i livet klarer jeg ikke få dem over knærne. Passer de i beina så er livet alt alt for stort. Skjorter og gensere: Jo da passer de i brystet har magen danseplass hvis jeg klipper armene av vel og merke. De går ikke inn. Passer armene kan man putte en til inne i bryst/mageregionen. Skjorter passer skjelden i nakken. Må gå med åpen knepp ihvertfall. Nei takke seg til stretch treningstøy. Ahhh så deilig at noe passer. Men det er da du må finne samme bukse, med samme beinlengde, men med annen størrelse i livet 😊 Anonymkode: b3b72...be6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 Dette irriterer meg også. Og alt som går ipp i srørrelse, går opp i bredden. Jeg vil ha lengde, ikke bredde. Hater når livet på topper havne på brystene mine, og bukser som passer i livet skulle hatt minst 5 cm lenger beinlengde. Anonymkode: ddecf...396 3
Hr. Aktiv Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er da du må finne samme bukse, med samme beinlengde, men med annen størrelse i livet 😊 Anonymkode: b3b72...be6 Det er det jeg prøver å si, de finnes ikke. Hun på den ene butikken måtte innrømme at jeg var ikke akkurat lik majoriteten av menn.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er da du må finne samme bukse, med samme beinlengde, men med annen størrelse i livet 😊 Anonymkode: b3b72...be6 Hjelper lite det, når mange bukser bare har en lengde. Skulle vært flere typer størrelser. Skulle ønske en grunder med bukser for lange kvinner startet opp. Anonymkode: ddecf...396 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev: Det er det jeg prøver å si, de finnes ikke. Hun på den ene butikken måtte innrømme at jeg var ikke akkurat lik majoriteten av menn. Samme problem her. Kvinne 181 høy, med lange bein her. Anonymkode: ddecf...396 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 Jeg er lav og formfull, er virkelig ikke lett. Kan ikke huske sist jeg gikk i bukse. Bortsett fra treningstights. Jeg har veldig stor rompe, kraftige lår, men slank midje. Så på alle bukser, så har jo jeg plass til en person til bak i livet. Og vet ikke hvor mange kjoler og topper som overhodet ikke passer over brystet. Og jeg har ikke så digre pupper. Og noen av kjolene er laget for svært høye kvinner, så da kommer jo livet, der hoftene mine er, og det går jo ikke. Men ser mest av de kjolene laget for kvinner uten hofte, rumpe eller bryst, og når jeg er str. L, så har man litt bryst, rumpe og hofter. Anonymkode: 15dbc...a28 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 Det ordner seg som regel hvis man handler i utenlandske butikker. Jeg handler feks fra butikker i England da de har mye mer å velge mellom. Utvalget i norske butikker er tynt og kjedelig og jeg finner feks aldri bukser som passer meg, eller som holder lenger enn et par vask. Anonymkode: 87864...4f7 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 Når man betaler 299 for en bukse, er det mye forlangt at den skal være perfekt. Perfeksjon er ikke gratis. Bermen er nok dømt til å gå rundt i klær som er sånn passe, mens andre har et langt større utvalg og ikke minst kan de få tilpasset og til og med sydd seg klær. Av dyktige håndverkere, ikke kinesiske halv-svindlere. Bedre prioritering vil for så vidt gi mange i bermen muligheten til å gå med gode klær også, hvis de bare innser at det er bedre med to ordentlige kvalitetsbukser enn femten som er sånn passe eller "fine til å være så billige". Det at folk har begynt å innbille seg at billige klær rett fra hengeren skal passe enhver individuell kropp perfekt, er bare latterlig. Særlig nå til dags. Jo større og mer klumpete folk er, jo større er også forskjellene mellom de individuelle kroppene. Det er ganske selvsagt at kjedene/produsentene må lage klær som ser minst mulig ille ut på flest mulig mennesker. Anonymkode: 10883...5bc 7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man betaler 299 for en bukse, er det mye forlangt at den skal være perfekt. Perfeksjon er ikke gratis. Bermen er nok dømt til å gå rundt i klær som er sånn passe, mens andre har et langt større utvalg og ikke minst kan de få tilpasset og til og med sydd seg klær. Av dyktige håndverkere, ikke kinesiske halv-svindlere. Bedre prioritering vil for så vidt gi mange i bermen muligheten til å gå med gode klær også, hvis de bare innser at det er bedre med to ordentlige kvalitetsbukser enn femten som er sånn passe eller "fine til å være så billige". Det at folk har begynt å innbille seg at billige klær rett fra hengeren skal passe enhver individuell kropp perfekt, er bare latterlig. Særlig nå til dags. Jo større og mer klumpete folk er, jo større er også forskjellene mellom de individuelle kroppene. Det er ganske selvsagt at kjedene/produsentene må lage klær som ser minst mulig ille ut på flest mulig mennesker. Anonymkode: 10883...5bc Jeg kan fint kjøpe en bukse til 1500 kr, men de sitter ikke noe bedre på min kropp. Anonymkode: 15dbc...a28 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Skrevet 15. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man betaler 299 for en bukse, er det mye forlangt at den skal være perfekt. Perfeksjon er ikke gratis. Bermen er nok dømt til å gå rundt i klær som er sånn passe, mens andre har et langt større utvalg og ikke minst kan de få tilpasset og til og med sydd seg klær. Av dyktige håndverkere, ikke kinesiske halv-svindlere. Bedre prioritering vil for så vidt gi mange i bermen muligheten til å gå med gode klær også, hvis de bare innser at det er bedre med to ordentlige kvalitetsbukser enn femten som er sånn passe eller "fine til å være så billige". Det at folk har begynt å innbille seg at billige klær rett fra hengeren skal passe enhver individuell kropp perfekt, er bare latterlig. Særlig nå til dags. Jo større og mer klumpete folk er, jo større er også forskjellene mellom de individuelle kroppene. Det er ganske selvsagt at kjedene/produsentene må lage klær som ser minst mulig ille ut på flest mulig mennesker. Anonymkode: 10883...5bc Ja, du sier mye bra her. Skulle ønske det var vanligere med skreddere. Hadde vært mye bedre å ta mål, og få noe som faktisk passet til min kropp. Anonymkode: ddecf...396 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #14 Skrevet 15. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan fint kjøpe en bukse til 1500 kr, men de sitter ikke noe bedre på min kropp. Anonymkode: 15dbc...a28 En masseprodusert bukse til 1500 kroner er fortsatt nettopp masseprodusert og ikke tilpasset din kropp. Selv er jeg heldig nok til å passe veldig godt inn i mye av masseproduserte klær, men det er takket være fasongen min, ikke klesprodusentene. Fremtiden ser forresten lovende ut, med individuelt tilpassede klær: https://www.wired.com/story/bespoke-clothing-3d-body-scans/ Anonymkode: 10883...5bc 2
addict Skrevet 15. juni 2020 #15 Skrevet 15. juni 2020 Tja. Nå har jeg gått fra str xxl/xl til m/s og har forøvrig kun hatt problemer med bukser fordi magen har vært for stor. Vil forøvrig ikke si at større mage enn hofter representerer en typisk kvinnelig kroppsfasong akkurat. Sånn bortsett fra det så synes jeg ikke det har vært et problem.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #16 Skrevet 15. juni 2020 Akkurat derfor syr jeg mine egne klær! Anonymkode: a4903...ddf 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #17 Skrevet 15. juni 2020 Jeg er slank og liten og finner ofte klær som passer meg. Jeg er så lei av at den eneste rette "kvinnelige" kroppsfasongen er at man er formfull eller større. Jeg er lei av å finne meg i at jeg er "mindre kvinnelig" fordi jeg er tynn, mens smellfeite damer liksom er vakkert. Jeg har blitt kalt fjøl, anorektiker og pinnedyr, men det er liksom greit fordi jeg er tynn. Jeg har også en kvinnelig kroppsfasong og jeg passer inn i en small. Det er ikke greit å snakke stygt om noens vekt. Hvorfor er det greit å snakke stygt om tynne? Anonymkode: 66978...157 3
Skogkatten Skrevet 15. juni 2020 #18 Skrevet 15. juni 2020 Jeg har timeglassfasong og har faktisk omtrent samme opplevelse som Hr. Aktiv over her. Finner jeg en bluse som passer over brystet er den et telt rundt livet, finner jeg en som passer rundt livet kan jeg bare glemme å kneppe den. Finner jeg en bukse eller et skjørt som passer rundt hoftene må jeg snurpe det sammen med et belte i livet, men det er så mye ekstra stoff at det ikke blir pent, finner jeg noe som passer rundt livet kan jeg bare glemme å få det over knærne. Jeg er vanligvis en størrelse S/36 og er 64 cm. rundt livet, så jeg er ikke akkurat feit, sånn som anonym ...157 tydeligvis mener at man må være om man har en kroppsfasong som meg, men det er ingen tvil om at masseproduserte klær er tilpasset en rettere kroppsfasong. De er også laget for kropper som er høyere enn meg, og det er ikke bare å legge opp som enkelte tror, med bukser for eksempel så får man knærne på leggen og med kjoler livet på hoftene. Jeg gikk rundt i årevis og trodde det var noe galt med kroppen min, siden jeg aldri fant klær som passet. Selvtilliten skjøt i taket da jeg oppdaget vintage, jeg smetter inn i snertne kjoler venninnene mine bare kan drømme om, for på 50-tallet hadde jo damene ofte timeglassfigur. Jeg har fått klær skreddersydd i utlandet, og det er som en drøm. Nå snuser jeg på å bestille et par skjørt fra en bekjent som er utdannet inne søm, stoffene ligger klare allerede. Masseproduserte klær kjøper jeg knapt lenger, om de vil tjene penger på meg får de lage noe som passer kroppen min. 6
Rant Skrevet 15. juni 2020 #19 Skrevet 15. juni 2020 Enig. For lite variasjon i kroppsform. Ofte for stor i livet, men passer fint på hofta. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #20 Skrevet 16. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er slank og liten og finner ofte klær som passer meg. Jeg er så lei av at den eneste rette "kvinnelige" kroppsfasongen er at man er formfull eller større. Jeg er lei av å finne meg i at jeg er "mindre kvinnelig" fordi jeg er tynn, mens smellfeite damer liksom er vakkert. Jeg har blitt kalt fjøl, anorektiker og pinnedyr, men det er liksom greit fordi jeg er tynn. Jeg har også en kvinnelig kroppsfasong og jeg passer inn i en small. Det er ikke greit å snakke stygt om noens vekt. Hvorfor er det greit å snakke stygt om tynne? Anonymkode: 66978...157 Vi andre er lei av å ikke finne klær som passer 😁 Det er vel ingen som sier at det er noe galt med dem som faktisk passer i klærne som selges, bare at det ikke er så mange av dem? Derfor hadde det vært fint om klær solgtes i flere fasonger, bukser med forskjellig lengde og så videre. Jeg er under middels høy i Norge og har ikke noe problem med å finne bukser som passer i lengden. Det er jo fint for meg, men jeg forstår jo at de som er høyere enn meg (= de fleste) klager over at det er vanskelig å finne bukser som er lange nok. Det er ikke kritikk av meg og mine korte bein å påpeke at det burde selges bukser i flere lengder. Anonymkode: 6ee86...952 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå