Gå til innhold

Heter det hvem sitt eller hvem sin??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heter det:

Hvem sin vogn er det?

Eller

Hvem sitt vogn er dette?

Eller

Hvem sitt vogn er det?

Anonymkode: fc671...333

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sin. "Vogn" er hunkjønn, da er det "sin". "Sitt" er når det er intetkjønn. 

Anonymkode: a5a7a...fb7

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det heter, hvem sin vogn er det.

Skrevet (endret)

Hankjønn og hunkjønn er "sin". Når det er intetkjønn er det "sitt". Vogn er hunkjønn når du sier "vogna", hankjønn om du sier "vognen". Det er ikke noe som heter "et vogn", men derimot er det ei vogn eller en vogn

Endret av Millimani
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle som svarte 😃😃😃

Anonymkode: fc671...333

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at hankjønn er sin, hunkjønn er si og intetkjønn er sitt...

Anonymkode: 4b68b...f39

• Liker 2
Skrevet

«Hvem sin vogn», heter det... Hadde «vogn» vært intetkjønn, hadde det hett «hvem sitt vogn», men ettersom «vogn» er hunkjønn, heter det «hvem sin vogn»...

Skrevet

Om du setter <en> foran eller bak, en vogn, vognen, er det sin vogn. Hvis det er <et> foran eller bak, et hjul, hjulet, blir det sitt hjul.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MarieLo skrev:

Om du setter <en> foran eller bak, en vogn, vognen, er det sin vogn. Hvis det er <et> foran eller bak, et hjul, hjulet, blir det sitt hjul.

Hvordan er regelen når du velger å bøye ordet slik man skal da, og bruker riktig kjønn?

Ei vogn, vogna, flere vogner, alle vognene. 
Jeg ville sagt "hvem si vogn er dette?", men jeg ville skrevet sin.

Anonymkode: d4f9e...5cd

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er regelen når du velger å bøye ordet slik man skal da, og bruker riktig kjønn?

Både si og sin er riktig på bokmål.

Skrevet

Hvordan skal man vite om noe er hun eller han-kjønn? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Roseh skrev:

Hvordan skal man vite om noe er hun eller han-kjønn? 

Kommer an på om man bruker en eller ei foran. En foran hankjønn. Ei foran hunnkjønn. Og et foran intetkjønn.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig kjønn i følge hvem? Er litt ulike standarder der ute, noen ligner på nynorsk, andre ligner på dansk, som ikke har ho-kjønn. Er mye nynorsk/gammelnorsk i bokmål.

AnonymBruker
Skrevet

I hamle dager het det «hvis»

Anonymkode: af8b0...bf6

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, MarieLo skrev:

Riktig kjønn i følge hvem? Er litt ulike standarder der ute, noen ligner på nynorsk, andre ligner på dansk, som ikke har ho-kjønn. Er mye nynorsk/gammelnorsk i bokmål.

Det er klare regler for kjønn i norsk språk. Om du er usikker så kan du slå opp.

Muntlig kan du finne mange dialekter som avviker fra reglene, men skriftlig skal det være bokmål eller nynorsk.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Hasselnøtter skrev:

Det er klare regler for kjønn i norsk språk. Om du er usikker så kan du slå opp.

Muntlig kan du finne mange dialekter som avviker fra reglene, men skriftlig skal det være bokmål eller nynorsk.

Oooooki. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MarieLo skrev:

Jeg ser nå at det er tillatt med kun to kjønn på bokmål nå, men da må man være konsekvent.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig helt riktig å skrive også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på om man bruker en eller ei foran. En foran hankjønn. Ei foran hunnkjønn. Og et foran intetkjønn.

Eller om man kan sette -a bak. Som i vogna. Da blir det hunkjønn. En hund er hannkjønn, der kan man ikke sette -a bak. Ingenting som heter hunda f.eks. 

Anonymkode: 2bf26...e9f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oooo, som jeg savner hamle dager😊

Anonymkode: 5240b...807

• Liker 1
Skrevet (endret)

Strengt tatt heter det fortsatt "hvis". "Hvem sin" er barnespråk, og jeg ville for all del unngått å bruke det en tekst som skal være noe i nærheten av akademisk eller profesjonell. Litt av problemet her er at "hvis" kan føles veldig gammelmodig, og det er en liten risiko for at enkelte mindre språklig begavede rett og slett ikke forstår hva du mener.

Personlig ville jeg valgt en helt annen struktur, og heller skrevet "hvem eier den vogna?" enn "hvem sin (eller hvis) vogn er det?"

På engelsk har man omtrent samme problem med "whose", som stadig færre bruker, men jeg antar det står enda verre til med "hvis" på norsk.

Endret av Okapi
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...