Gå til innhold

- Flinke elever favoriseres i gym. (Grunnen til at jeg hatet faget).

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så dere fikk absolutt ingen matteundervisning, bare oppgaver/prøver?

Det er én ting å ikke forstå det læreren sier, noe helt annet å ikke få undervisning overhodet.

Anonymkode: e6a67...b29

Jo, men den undervisningen forutsatte forkunnskaper jeg ikke hadde, så da var vi like langt. Jeg falt av matteundervisninfen i det den begynte fordi jeg aldri fikk undervisning på mitt nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så gymtimene skal bestå av at de som kan aktivitetene skal «lære» dem. Så gøy.

At de som er flinke i et fag har fordeler i det faget.. revolusjonerende.

Anonymkode: 9a9b9...fd4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du har sitert, men vi fikk ikke lekser i gym, slik som vi gjorde i de andre fagene. Kan ikke forvente at elevene skal forbedre seg i fag uten å få det i lekse.

Klassisk tapermentalitet. Får toer i gym, gjorde ingenting for å forbedre situasjonen. Ender opp med å ikke komme inn på den skolen man ønsket og dårlig helse. Hvordan gir man egentlig lekser i gym? Hvis læreren sier elevene skal ha løpt en 3-kilometer frem til neste gymtime, hvor mange er det som faktisk gjør det, og hvor mange er det som bare hadde løyet om det?

Ansvar for egen læring er det noe som heter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 5 - fordi jeg vant løpe- og svømmetestene. Men skulket nesten alt av fellesaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rant skrev:

Fikk 5 - fordi jeg vant løpe- og svømmetestene. Men skulket nesten alt av fellesaktiviteter.

Vet ikke helt på hvilken måte dette er relevant for temaet som belyses av trådstarter. Men kult for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Klassisk tapermentalitet. Får toer i gym, gjorde ingenting for å forbedre situasjonen. Ender opp med å ikke komme inn på den skolen man ønsket og dårlig helse. Hvordan gir man egentlig lekser i gym? Hvis læreren sier elevene skal ha løpt en 3-kilometer frem til neste gymtime, hvor mange er det som faktisk gjør det, og hvor mange er det som bare hadde løyet om det?

Ansvar for egen læring er det noe som heter.

Nå var jeg faktisk flink i gym og fikk god karakter i det faget, så det er ikke fordi jeg personlig led noen nød at jeg er skeptisk til hvordan gymundervisningen er lagt opp, og jeg er heller ikke i mot at man skal ha karakterer i det faget. Men det er påfallende hvor annerledes opplegget er i gym sammenliknet med andre fag. Manglende undervisning og lekser er ett eksempel.

En måte å gi lekser i gym på er å lage et treningsopplegg elevene kan følge, også kan man ha tester på starten og slutten av skoleåret  - da ser man fort om elevene har gjort leksene eller ikke. Det er forresten også veldig lett å lyve i andre fag om at man ikke har gjort leksene.

Ansvar for egen læring betyr ikke at man må finne undervisningsmateriale og oppgaver på egenhånd. Se for deg at det var slik man gjorde det i matte - sa at nå skal dere lære om algebra, men finn på noen oppgaver selv. Det er ikke sånn læring fungerer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan jo enkelt løses ved at man får bestått/ikke bestått som følge av oppmøte eller noe annet som ikke går direkte på fysiske prestasjoner.

Gym er noe man burde hatt hver dag siden mange lever stillesittende liv og spiser/drikker mye sukker allerede i ung alder.

Anonymkode: 23e66...d5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ærlig talt litt lei av teoretisk sterke folk som er misfornøyde med at de ikke får gode karakterer i gym. Man har ulike forutsetninger i alle fag og jeg er veldig glad for at det er variasjon i fag som skal evalueres. Man har ulike  forutsetninger økonomisk, sosialt og helsemessig også, deal with it og vær fornøyd med dine styrker og jobb med dine utfordringer om du vil. Men la være å klage på dette. Favorisering gjelder virkelig ikke bare gym og dette synes jeg var en rar sak.

Argumenter som at «det er Innsatsen som bør belønnes» har jeg også hørt utallige ganger. Vel, det bør virkelig ikke belønnes mer enn i andre fag. Alle fag vurderes noe ut fra innsats, men mest resultat. 

Endret av Sam Jones
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaptein Klein skrev:

Vet ikke helt på hvilken måte dette er relevant for temaet som belyses av trådstarter. Men kult for deg?

Bitter tro? 🤔

Tenkte det var relevant mtp. spørsmålet om hvordan man setter karakter i gym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo enkelt løses ved at man får bestått/ikke bestått som følge av oppmøte eller noe annet som ikke går direkte på fysiske prestasjoner.

Gym er noe man burde hatt hver dag siden mange lever stillesittende liv og spiser/drikker mye sukker allerede i ung alder.

Bestått/ikke bestått hadde vært bedre egnet ja, og ikke hvor flink man er til å nå de ulike målene..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Expandable86 skrev:

Det eneste faget hvor det ikke er likestilling. Altså like krav til begge kjønn. Men det er jo ikke så farlig når det er til jentenes fordel? Også her skal gutta ha en ulempe.

Hvis man skal bruke argumentet om at menn er sterkere, raskere og bedre enn kvinner i alt av fysiske ting, så kan vi jo si at det er et like udiskutabelt faktum at jentene gjør det bedre i alle teoretiske fag enn gutta.

Men det fins unntak i begge leire. Helt tåpelig at en keitete gutt skal ha strengere krav enn en atletisk og sportslig jente, f.eks. Det at man har teori også i gym er bare enda en favorisering av jenter i faget. 

Er ikke det å vurdere jenter som svakere og mindreverdige i gym et lite gufs fra fortiden? Jeg syns det, men likestilling er ikke så viktig i alle tilfeller, åpenbart.

Hva mener du? Hvor i kompetansemålene står det at jenter favoriseres? Om du tenker på tester o.l. Så bedrives dette så og si ikke ved skolene nå lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er overvektig, men fikk allikevel 5 i gym. Det handler om at jeg var god i det jeg gjorde(og det må du være for å få 5 og 6), var i god form og jeg var god i fair play og gjorde andre gode. Dette er ting som er viktige for å klare seg i gym, tror ikke det handler så mye om «trynefaktor» og å være atletisk. Du må bare være god. Husker læreren min sa at jeg var fysisk svak😂 Fikk allikevel 5. 

Anonymkode: c6a52...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg gikk på skole på tidlig 90-tall sa læreren i fra i starten året hva vi ville bli testet i. Standpunkt ble snittkarakteren av alle testene. Vi ble testet ca 1 gang i måneden. Syntes det systemet var supert. På den måten ble karakteren rettferdig og innsats telte (bare å trene på testene fra året begynte). Det var tester i alt fra styrke til volleyball.

Hørte 10-år senere at han måtte slutte å teste på den måten fordi foreldre begynte å reagere. Trist.Folket vil ha trynefaktor fremfor prestasjon.

Anonymkode: 135df...acc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flinke elever favoriseres i gym" 

Det er nok tildels sant, og det opplevde jeg selv også... Ikke nødvendigvis at jeg ble "favorisert", men gym-lærerne mine gjennom alle år var nok litt flinkere til å motivere meg til å "satse" på noe enn andre... 

Men, det samme er nok tilfelle for alle andre fag også... Altså når noen har "litt ekstra potensiale" i hvilket som helst fag, så vil nok de som underviser (og er interessert i nettopp det faget)  stå litt ekstra på for de elevene som "fremhever" seg en smule.

Det var jo i alle fall lett å legge merke til i ALLE fag når jeg gikk på skuuli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rant skrev:

Bitter tro? 🤔

Tenkte det var relevant mtp. spørsmålet om hvordan man setter karakter i gym. 

Fikk 5 på VGS. Så ikke akkurat?

Kanskje du kunne reflektert over hva TS faktisk skrev utifra egne erfaringer, istedenfor å komme med en simpel anekdote om at du fikk høy karakter fordi du var du vant et par fysisketester. Personlig ser jeg ikke helt verdien av innlegget ditt, hva er det du prøver å si? Du skulket masse gymtimer, men fikk god karakter grunnet gode resultater på et par tester. Det sier jo ekstremt lite om generell favorisering av de beste i gymtimene, at de får bedre oppfølging osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Expandable86 said:

Det eneste faget hvor det ikke er likestilling. Altså like krav til begge kjønn. Men det er jo ikke så farlig når det er til jentenes fordel? Også her skal gutta ha en ulempe.

Hvis man skal bruke argumentet om at menn er sterkere, raskere og bedre enn kvinner i alt av fysiske ting, så kan vi jo si at det er et like udiskutabelt faktum at jentene gjør det bedre i alle teoretiske fag enn gutta.

Men det fins unntak i begge leire. Helt tåpelig at en keitete gutt skal ha strengere krav enn en atletisk og sportslig jente, f.eks. Det at man har teori også i gym er bare enda en favorisering av jenter i faget. 

Er ikke det å vurdere jenter som svakere og mindreverdige i gym et lite gufs fra fortiden? Jeg syns det, men likestilling er ikke så viktig i alle tilfeller, åpenbart.

Det er jevnt over mangel på likestilling i skolen. Skolen har overvekt av kvinnelige lærere som gir jentene bedre karakterer. På nasjonale prøver ligger gutta jevnt siden de da er anonyme og trynefaktor ikke påvirker resultatet. Dette ble tatt opp på nrk brennpunkt i progammet kjønnskampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg har nå jobbet 17 år som lærer, og har heller aldri opplevd at elever skal velge lag, eller par? Da tror jeg det hadde blitt ramaskrik, så streng som mobbeparagrafen er. Ingen skoler ønsker tilsyn på mobbesaker. Dersom en gymlærer ved skolen min hadde gjort noe så idiotisk i 2020 som å la elevene velge lag, så skjønner jeg godt at elevene hadde steilet! Dette er ting som foregikk i stor skala på 80-tallet da jeg selv gikk på skolen. Det skal ikke skje i dag. Dersom barna deres sier dette foregår, ta en telefon til skolen med en gang! 

Endret av Snabeltann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jevnt over mangel på likestilling i skolen. Skolen har overvekt av kvinnelige lærere som gir jentene bedre karakterer. På nasjonale prøver ligger gutta jevnt siden de da er anonyme og trynefaktor ikke påvirker resultatet. Dette ble tatt opp på nrk brennpunkt i progammet kjønnskampen.

Har du kilde til dette? De jeg har sett sier at jenter faktisk er over guttene, bortsett fra i engelsk? Der er det relativt likt? 

Anonymkode: cdecf...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du kilde til dette? De jeg har sett sier at jenter faktisk er over guttene, bortsett fra i engelsk? Der er det relativt likt? 

Anonymkode: cdecf...3cd

Nrk Nett-Tv, Brennpunkt og kjønnskampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...