AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #21 Del Skrevet 15. juni 2020 Jeg skjønner ikke helt hvorfor innsats og forbedring ikke blir lagt mer vekt på. Jeg kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg tenker at gym er er viktig fag på skolen, først og fremst fordi det skal fremme treningsglede hos elevene - legge et godt grunnlag hvor de lærer viktigheten av aktivitet og hvordan det skal gjøres. Det som er dumt med gymfaget er at de som virkelig trenger det (går ikke på aktiviteter, har ikke aktive foreldre, osv.) ender ofte opp med å hate faget. Jeg gruet meg før hver time fordi jeg vet at jeg hang etter de andre, og læreren gjorde ingenting for å hjelpe med motivasjonen. Hvis du sammenligner gym med matte, vil du se at elevene som sliter ofte vil få masse hjelp - gjerne komme i en egen matteklasse med bedre oppfølging og tilrettelegging. Slik er det ikke med gym. Gymtimene ødelagte selvtilliten min når det kom til trening og jeg jobber fortsatt med å bygge den opp igjen. Anonymkode: 6b575...90a 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #22 Del Skrevet 15. juni 2020 Hm. Grunnen til at jeg mislikte gym var at det var så klikkete og de flinkeste/mest populære fikk velge lag, og da sto jeg alltid alene igjen. Samme med «gå sammen to og to». Veldig kjipt å stå alene, så da droppet jeg gymtimene. Anonymkode: 5278c...037 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #23 Del Skrevet 15. juni 2020 De nye kompetansemålene, og i stor grad de gamle måler jo mange andre kompetanser enn ferdighet, styrke og utholdenhet. Hvis lærere bare vurder etter dette ville jeg sendt inn klage. Anonymkode: 9872c...6dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #24 Del Skrevet 15. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor innsats og forbedring ikke blir lagt mer vekt på. Jeg kjenner meg igjen i det TS skriver. Jeg tenker at gym er er viktig fag på skolen, først og fremst fordi det skal fremme treningsglede hos elevene - legge et godt grunnlag hvor de lærer viktigheten av aktivitet og hvordan det skal gjøres. Det som er dumt med gymfaget er at de som virkelig trenger det (går ikke på aktiviteter, har ikke aktive foreldre, osv.) ender ofte opp med å hate faget. Jeg gruet meg før hver time fordi jeg vet at jeg hang etter de andre, og læreren gjorde ingenting for å hjelpe med motivasjonen. Hvis du sammenligner gym med matte, vil du se at elevene som sliter ofte vil få masse hjelp - gjerne komme i en egen matteklasse med bedre oppfølging og tilrettelegging. Slik er det ikke med gym. Gymtimene ødelagte selvtilliten min når det kom til trening og jeg jobber fortsatt med å bygge den opp igjen. Anonymkode: 6b575...90a Ja, også har man matteundervisning hvor man lærer hvordan man skal løse oppgavene, det gjør man ikke i gym. Kan ikke huske å f.eks. ha lært hva som er god løpeteknikk før vi ble sendt ut for å ta coopertesten, lært om fotball-taktikk før vi spilte fotball eller hvordan man skulle ta ulike styrkeøvelser. Det ble bare antatt at man kunne det. Det blir det samme som om man ikke lærer algebra, men går rett på algebraprøven. Anonymkode: e6a67...b29 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 15. juni 2020 #25 Del Skrevet 15. juni 2020 Gym karakteren burde blitt fjernet helt. Husker selv jeg gikk på ungdomskolen og VGs og hadde gym. De som slet med motorikk blandt annet inkl meg selv, fikk til nød en 3er i Gym, selvom vi prøvde vårt beste iht våre ferdigheter. De som derimot ikke slet med motorikk og var flinke på det meste stakk avgårde med 5er og 6ere. Det å alltid bli valgt sist i gymtimen når noen fra klassen skulle velge lag er også noe jeg husker, samt at ingen spilte ballen til meg uansett. Følte meg rett og slett dum i gymtimene, og ikke verdig som lag medlem. Selv om læreren valgte ut lag var det fortsatt slik at jeg følte at de andre helst ikke ville ha meg på laget. Syns generellt faget er en uting, og burde vært mer tilpasset hver enkelt elev etter ferdigheter. La de som sliter med feks fotball få ha en annen aktivitet i stedet. Sykling, gåing, jogging eller det de mestrer bra. Bedøm innsatsen og ikke tidsbruk på feks 3 km, eller antall cm de klarer å hoppe i stille lengde, kaste osv.. Skjønner at man bør ha noe aktivitet i skoledagen, men enten må faget bli valg fritt eller så får man tilpasse faget etter hver enkelt elev sine ferdigheter. Først og fremst så er det foreldrene som har ansvaret for at barnet ikke blir for sittestillende, ikke skolen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Klein Skrevet 15. juni 2020 #26 Del Skrevet 15. juni 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: Gym karakteren burde blitt fjernet helt. Husker selv jeg gikk på ungdomskolen og VGs og hadde gym. De som slet med motorikk blandt annet inkl meg selv, fikk til nød en 3er i Gym, selvom vi prøvde vårt beste iht våre ferdigheter. De som derimot ikke slet med motorikk og var flinke på det meste stakk avgårde med 5er og 6ere. Det å alltid bli valgt sist i gymtimen når noen fra klassen skulle velge lag er også noe jeg husker, samt at ingen spilte ballen til meg uansett. Følte meg rett og slett dum i gymtimene, og ikke verdig som lag medlem. Selv om læreren valgte ut lag var det fortsatt slik at jeg følte at de andre helst ikke ville ha meg på laget. Syns generellt faget er en uting, og burde vært mer tilpasset hver enkelt elev etter ferdigheter. La de som sliter med feks fotball få ha en annen aktivitet i stedet. Sykling, gåing, jogging eller det de mestrer bra. Bedøm innsatsen og ikke tidsbruk på feks 3 km, eller antall cm de klarer å hoppe i stille lengde, kaste osv.. Skjønner at man bør ha noe aktivitet i skoledagen, men enten må faget bli valg fritt eller så får man tilpasse faget etter hver enkelt elev sine ferdigheter. Først og fremst så er det foreldrene som har ansvaret for at barnet ikke blir for sittestillende, ikke skolen. Så burde det bli slik i andre fag også da eller? At det man faktisk presterer ikke reflekteres av karakteren? Man er ikke god i integralregning, så da slipper man å få det på matteprøvene? Jobbet du med å forbedre deg i gymfaget etter endt skoledag som i de andre fagene? Terpet du på ballkontroll, koordinasjon, styrke og utholdenhet? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #27 Del Skrevet 15. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, også har man matteundervisning hvor man lærer hvordan man skal løse oppgavene, det gjør man ikke i gym. Kan ikke huske å f.eks. ha lært hva som er god løpeteknikk før vi ble sendt ut for å ta coopertesten, lært om fotball-taktikk før vi spilte fotball eller hvordan man skulle ta ulike styrkeøvelser. Det ble bare antatt at man kunne det. Det blir det samme som om man ikke lærer algebra, men går rett på algebraprøven. Anonymkode: e6a67...b29 Jeg hadde gym lærer som lærte oss teknikker, og har hatt mattelærere som ikke evnet å lære vekk noe som helst. Anonymkode: 1c54d...20f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #28 Del Skrevet 15. juni 2020 Jeg har dårlig motorikk, antageligvis fordi jeg ble født for tidlig. Men jeg er klumsete og hadde mye problemer med ballspill og forskjellig i gym. Og jeg fikk veldig dårlig karakter, husker lærern sa at om det hadde stått på innsats hadde jeg hatt 6. Men siden jeg var dårlig i ballspill og korrigering ble fikk jeg 2. Anonymkode: 2de08...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15. juni 2020 #29 Del Skrevet 15. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at gym er er viktig fag på skolen, først og fremst fordi det skal fremme treningsglede hos elevene - legge et godt grunnlag hvor de lærer viktigheten av aktivitet og hvordan det skal gjøres. Dette er et viktig poeng - målet og poenget med gym handler i utgangspunktet mindre om å lære seg viktige ferdigheter og mer om helse og aktivitet. Jeg kan leve greit med at jeg fikk dårlig karakter i gym - jeg er av de som elsker å lese og fikk masse gratis i de teoretiske fagene på grunn av det, og jeg var virkelig elendig i det meste i gymtimene - men jeg synes det er trist at jeg syntes gymtimene var så fæle at jeg mer enn 20 år senere vegrer meg mot alt som heter trening og idrett. Gym er også det eneste faget hvor man hver eneste time må vise for resten av klassen hvor dårlig man er. Min treningsvegring i dag er ikke primært knyttet til treningen i seg selv, men at det er så sterkt knyttet til følelsen av at alle ser på meg, himler med øynene og tenker (og gjerne sier) hvor elendig jeg er (ikke at jeg tror noen vil gjøre det nå, men det var sånn det var...). Jeg har inntrykk av at en del ting har blitt bedre siden jeg gikk på skolen - mer valgfrihet knyttet til aktiviteter, mindre velging av lag i plenum og mer fokus på gleden ved aktivitet, og det synes jeg er viktig. Om man etter 13 års skolegang ikke kan løpe 60 meter på under 10 blank eller kan serve i volleyball har ikke så mye å si, men man bør ha med seg positive assosiasjoner til bevegelse og aktivitet. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. juni 2020 #30 Del Skrevet 15. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som får seks i matte legger nok ned en god del arbeid på fritiden de også skal du se. Anonymkode: ff356...584 Det er jo noe av hele ideen. Man jobber jo for sin egen fremtid. Enten man gjør skolearbeid eller tar fri så tar man valg som former fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #31 Del Skrevet 15. juni 2020 Jeg er lærer og jeg ser en positiv ting med karakter i gym. Mange svake teoretiske elever får endelig til å hevde seg. De gjør det bra på testene og opplever mestring. Matte og norskkarakter bygger også på evner i aller høyeste grad. Man kan ha så god innsats man bare vin i gym. Likevel kan man få 2. Anonymkode: 788a8...301 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheCatLady Skrevet 15. juni 2020 #32 Del Skrevet 15. juni 2020 4 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Så burde det bli slik i andre fag også da eller? At det man faktisk presterer ikke reflekteres av karakteren? Man er ikke god i integralregning, så da slipper man å få det på matteprøvene? Jobbet du med å forbedre deg i gymfaget etter endt skoledag som i de andre fagene? Terpet du på ballkontroll, koordinasjon, styrke og utholdenhet? Vel, men hvorfor skal gym være et fag der man skal ha karakter? Fysisk aktivitet er viktig for alle og da bør det være det viktige og ikke at elever som ikke har forutsetninger til å klare alle kravene skal bli tilsidesatt. Jeg hatet alltid gym på grunn av at kravene var veldig rigide og ikke tilpasset hver enkelt. Noe jeg egentlig synes at gym bør være. Ikke alle har aktive foreldre og når fysisk aktivitet blir noe negativt i tillegg så tenker jeg at det virker mot sin mening. Jeg var voksen før jeg begynte å like fysisk aktivitet. Hadde ikke aktive foreldre og måten jeg ble behandlet på i gymtimene gjorde at jeg begynte å hate det. Ble også valgt sist og det er lettere å mobbe i gymtimene enn ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 15. juni 2020 #33 Del Skrevet 15. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hatet gym. Ikke på barneskolen, men litt på ungdomsskolen og alltid på videregående. Jeg var alltid et aktivt barn, men jeg begynte å slite med vekten i ungdomsårene. På videregående hadde vi et gymlærer som ble "kompis" med de atletiske guttene i klassen og som flørtet med de atletiske jentene i klassen. Selv opplevde jeg en nedlatende holdning mot meg. Gymtimene var alltid lagt opp slik at de som var flinke i gym fikk ting de mestret, mens de av oss som ikke var flinke opplevde lite mestring. Jeg fikk aldri noe oppmuntring eller råd, og når jeg fikk 6 på den teoretiske prøven vi måtte ta, så fikk jeg i etter tid vite at den ikke ville ha noe å si for karakteren min. I ettertid har jeg alltid lurt på: Hva er det egentlig som man får karakter på i gym? Får man karakter for å klare et krav? I så fall, hvordan kan man sitte samme krav til mennesker med veldig ulike fysiske utgangspunkt? I teoretiske fag så har alle verktøyet de trenger foran seg for å kunne få en grei karakter, selv om ikke den beste. Fysisk styrke er ikke det samme. Eller skal man få karakter basert på innsats og forbedring? Og hvorfor skal ikke ungdommenes teoretiske kunnskap kunne hjelpe dem der de svikter fysisk? Hvis de har kunnskap nok til å planlegge og gjennomføre et program selv? Jeg er ikke imot faget, jeg kjenner meg veldig godt igjen i artikkelen under. De som var flink kunne møte opp og få oppgaver de alle rede mestret godt. Jeg møtte opp og ble stort sett ignorert av lærer med mindre han snakket nedlatende til meg. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jdRp1A/flinke-elever-favoriseres-i-gym Anonymkode: 04de8...3a5 Det er jo akkurat det samme med teoretiske fag. Det er samme krav til alle, men ikke alle har forutsetningene for å greie det. Jeg suger i matte, har ikke evnene til det, men ble da likevel møtt med samme krav som de som har anlegg for det. forskjellen til gym, er at det er så utrolig synlig hva man mestrer og ikke mestrer. slik er det da i alle fag? Broren min kunne møte opp i enhver mattetime og vite at gan mestret oppgavene, den opplevelsen har jeg aldri hatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 15. juni 2020 #34 Del Skrevet 15. juni 2020 13 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Så burde det bli slik i andre fag også da eller? At det man faktisk presterer ikke reflekteres av karakteren? Man er ikke god i integralregning, så da slipper man å få det på matteprøvene? Jobbet du med å forbedre deg i gymfaget etter endt skoledag som i de andre fagene? Terpet du på ballkontroll, koordinasjon, styrke og utholdenhet? Jeg fant ut i sent i voksen alder at mye av motorikk problemene skyldes en hjerneskade som jeg er født med. Sliter med tid, sted og orientere meg, og forstå samspill. Spesielt gjelder dette i feks ball spill og sosialt samspill Det er ingen behandling mot det dessverre, men utfordringene må tilpasses etter meg. Jeg har aldri hatt interesse for sportslige aktiviteter heller. Likte kun vanlig svømming av det som kan kalles aktivitet, ellers hadde jeg interesser som å synge i kor, speideren og tegning. Gikk på tur orientering med pappa da, men ellers var ingenting av interesse. Er ikke noe glad i noe annet enn å gå turer eller dra i svømmehallen nå i voksen alder heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 15. juni 2020 #35 Del Skrevet 15. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: I andre fag får man i alle fall opplæring. I gym gikk læreren vår bare ut fra at vi kunne det fra før. Fikk aldri noe tilpassing, og ballspill er ganske så umulig uten samsyn. Hatet gym og trening etter 12 års skolegang, men klarte heldigvis å finne glede i noen sportslige aktiviteter endel år senere. Anonymkode: eef27...5ec Sånn var alle mattetimer for meg fra 2. Klasse og videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Klein Skrevet 15. juni 2020 #36 Del Skrevet 15. juni 2020 Akkurat nå, TheCatLady skrev: Vel, men hvorfor skal gym være et fag der man skal ha karakter? Fysisk aktivitet er viktig for alle og da bør det være det viktige og ikke at elever som ikke har forutsetninger til å klare alle kravene skal bli tilsidesatt. Jeg hatet alltid gym på grunn av at kravene var veldig rigide og ikke tilpasset hver enkelt. Noe jeg egentlig synes at gym bør være. Ikke alle har aktive foreldre og når fysisk aktivitet blir noe negativt i tillegg så tenker jeg at det virker mot sin mening. Jeg var voksen før jeg begynte å like fysisk aktivitet. Hadde ikke aktive foreldre og måten jeg ble behandlet på i gymtimene gjorde at jeg begynte å hate det. Ble også valgt sist og det er lettere å mobbe i gymtimene enn ellers. Fordi karakterer er en motivasjon til å yte sitt ypperste? Hvis det ikke er noen konsekvenser at man daffer rundt hele gymtimen og bare yter det absolutte minimum for å ikke få tilsnakk fra gymlæreren, hva er det poenget med gym for de som er ute av form og trenger gymtimene mer enn alle andre? Utifra mine erfaringer blir barn mer og mer stillesittende for hver generasjon grunnet andre former for stimulus (Ipad, smarttelefon og andre teknologiske dupeditter) Man trenger ikke lenger bevege seg ut på lekeplassen med naboungene for å ha det gøy, smarttelefonen tilbyr nok underholdning til å sitte på rumpa hele helgen. Gym er et av de viktigste fagene på skolen etter min mening, og i likhet med andre fag må man terpe på faget for å bli god. Er ingenting som hindret de av dere som fikk lav karakter i gym i å ha brukt fritiden på og bli bedre, som i andre fag. Og resultatet hadde blitt bedre gymkarakter og bedre helse. Og ja, noen har langt bedre forutsetninger enn andre, men sånn er det i samtlige fag. Noen kan få sekser i matte uten at de omtrent trenger å åpne matteboken, mens andre må slite ræva av seg for å få en treer. Sånn er livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #37 Del Skrevet 15. juni 2020 18 minutter siden, Kaptein Klein skrev: Så burde det bli slik i andre fag også da eller? At det man faktisk presterer ikke reflekteres av karakteren? Man er ikke god i integralregning, så da slipper man å få det på matteprøvene? Jobbet du med å forbedre deg i gymfaget etter endt skoledag som i de andre fagene? Terpet du på ballkontroll, koordinasjon, styrke og utholdenhet? Ikke meg du har sitert, men vi fikk ikke lekser i gym, slik som vi gjorde i de andre fagene. Kan ikke forvente at elevene skal forbedre seg i fag uten å få det i lekse. Anonymkode: e6a67...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #38 Del Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, cattleya skrev: Sånn var alle mattetimer for meg fra 2. Klasse og videre. Så dere fikk absolutt ingen matteundervisning, bare oppgaver/prøver? Det er én ting å ikke forstå det læreren sier, noe helt annet å ikke få undervisning overhodet. Anonymkode: e6a67...b29 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 15. juni 2020 #39 Del Skrevet 15. juni 2020 13 minutter siden, TheCatLady skrev: Vel, men hvorfor skal gym være et fag der man skal ha karakter? Fysisk aktivitet er viktig for alle og da bør det være det viktige og ikke at elever som ikke har forutsetninger til å klare alle kravene skal bli tilsidesatt. Jeg hatet alltid gym på grunn av at kravene var veldig rigide og ikke tilpasset hver enkelt. Noe jeg egentlig synes at gym bør være. Ikke alle har aktive foreldre og når fysisk aktivitet blir noe negativt i tillegg så tenker jeg at det virker mot sin mening. Jeg var voksen før jeg begynte å like fysisk aktivitet. Hadde ikke aktive foreldre og måten jeg ble behandlet på i gymtimene gjorde at jeg begynte å hate det. Ble også valgt sist og det er lettere å mobbe i gymtimene enn ellers. Kan man ikke si det samme om norsk? Leseglede er viktig, ikke diktanalyse. Da bør leseglede stå i fokus og ikke at elever som ikke har forutsetninger for diktanalyse få slippe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #40 Del Skrevet 15. juni 2020 Jeg likte heller ikke gym på skolen, men jeg forstår absolutt viktigheten av faget. Hovedgrunnen til at jeg ikke likte gym kommer nok av at undervisningen var dårlig lagt opp. Alt vi gjorde i gymtimene var fotball og basketball, med sjeldne innslag av landhockey og styrkeprøver. Vi fikk beskjed i starten av skoleåret at vi kunne sende mail med idéer til andre idretter, men disse fikk jeg aldri svar på. Det stod også i kunnskapsmålene at vi skulle ha noe teori, totalt sett bestod dette for min del av 90 minutter med teori om forbrenning i vg2 og det var dét. En annen ting er at noe av karakteren baserer seg på hvor aktiv man er i gymtimene. Nå var jeg elendig i fotball og med mine 157 cm så var jeg ikke noe særlig god i basketball heller. Dette gjorde jo at samtlige i klassen min ikke valgte å sentre ballen til meg, og hva gjør man da for å vise at man aktivt er med i spillet? Ble jo til at jeg løp rundt som en hodeløs bane rund på banen i håp om at gymlæreren skulle se at jeg i det minste forsøkte, men hjalp det? Nei Anonymkode: c3549...a6a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå