AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Jeg og en venninne jobber i en ganske snever bransje på samme arbeidsplass. Jeg har fått en somatisk sykdom som gjør at jeg ikke lenger klarer å stå i jobben jeg er i nå. For øyeblikket er jeg sykemeldt og fastlegen min mener jobbytte til et arbeid som er mindre belastende for kroppen min er det eneste som kan gjøre meg bedre. Rett og slett en mindre fysisk krevende jobb. Nylig ble jeg anbefalt å søke på en stilling som passer min kompetanse og som virker spennende. Det er en jobb jeg vil klare meg bra i og som sykdommen min ikke har innvirkning på. Jeg kjenner sjefen der og hun er klar over min situasjon i henhold til sykemelding og nåværende jobb. Jeg må selvsagt søke som alle andre og det er overhodet ikke sikkert jeg får jobben, da jeg er ganske fersk i faget (kun jobbet i dette yrket 5 år). Jeg betrodde til min venninne at jeg så etter ny jobb og fortalte om sykdommen min og at jeg er sykemeldt på ubestemt tid. Jeg har ikke fortalt mange om dette, da jeg ikke liker å være den som klager over smått og stort. Jeg var tydelig på at jeg ønsket at dette skulle bli mellom oss. Rundt samme tid fikk vi resultatene på et prosjektutkast vi hadde jobbet med parallelt og mitt forslag ble valgt ut som det bedriften ønsket å gå videre med. Min bekjente er svært avhengig av ytre bekreftelser og tok dette svært tungt. Hun er ikke vant til å ikke være "best i alt" og tok dette dårlig. En bagatell i mine øyne og noe jeg ikke tenkte over. For noen dager siden fikk jeg en telefon fra lederen i bedriften jeg har søkt jobb i. Hun kunne fortelle at min venninne hadde ringt henne og sagt at jeg var uegnet til jobben fordi jeg ikke klarte å følge opp nåværende jobb og var sykemeldt. Lederen reagerte sterkt på dette og kontaktet meg og lurte på hvordan jeg syntes vi burde "ta tak i dette" hun opplevde det som svært ubehagelig og uprofesjonelt av venninnen min. Hun var klar over venninnens respons på å ikke bli plukket ut av bedriften og sa at hun reagerer sterkt på hennes forsøk på å svartmale meg. Venninnen visste jo ikke at jeg hadde vært åpen med denne lederen om dette. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg har flere kollegaer som har ringt meg og spurt om jeg har gjort noe forferdelig mot venninnen min for måten hun snakker om meg er ikke ok. Hun påstår ganske graverende ting som ikke har rot i virkeligheten. Jeg har mange kollegaer som ikke har tatt kontakt og jeg regner med at de tror på eventuelle løgner hun forteller om meg. Jeg ønsker ikke å gjøre stemningen dårligere enn den er, men vi er i 40-årene og jeg føler atferden hennes hører hjemme blandt tenåringer. Hvordan kan jeg konfrontere henne evt ta tak i dette uten å gjøre det hele verre? Jeg er nødt til å omgås denne damen i jobbsammenheng siden vi er svært få i vår bransje. Uavhengig av om jeg får den nye jobben eller ei. Jeg er vant til å jobbe med voksne folk. Ikke 45 år gamle tenåringer så dette er ukjent farvann for meg. Anonymkode: e0826...3ed
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 "Jeg trodde vi var venner, hvorfor er du så slem mot meg? Har hørt fra mange og fått flere tlf ang baksnakking fra deg, og dette er kjempetrist. Hvorfor gjør du det mot meg? Jeg er glad i deg og trodde vi var venner, så dette sviket kom som lyn fra klar himmel for meg.." Og se hva hun svarer.... ? Anonymkode: 903ef...964 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Jeg ville konfrontert henne direkte i et møte sammen med leder(e). Anonymkode: f3635...5aa 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville konfrontert henne direkte i et møte sammen med leder(e). Anonymkode: f3635...5aa Det var lurt! ja jeg tror jeg også faktisk hadde bedt leder/sjef som er klar over dette kalle inn dere begge til møte, og konfrontere henne! Anonymkode: 903ef...964 5
Ze.Xhx Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville konfrontert henne direkte i et møte sammen med leder(e). Anonymkode: f3635...5aa Jeg er ikke helt enig med meg selv om TS burde være med på dette møtet eller ikke. Jeg tror jeg heller mer mot at TS sin leder involveres og tar tak i dette alene. Og at TS krever at "venninnen" sender ut en epost til alle i bedriften og beklager oppførselen sin. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 Siden dette gjelder jobb tenker jeg også at dette er noe leder bør ta. Jeg vet ikke om du vet hva som har blitt sagt (direkte til leder), men leder bør iaf få venninnen din til å begrunne/bevise sine påstander. Forhold deg til lederen din, si du har vært helt åpen om saken og ønsker å legge den død. Jeg ville unngått å ta dette med venninnen, for å la være å lage en stor sak utav det. Fint av dine andre kollegaer å opplyse deg om hva som skjer, men la vær å fortell noe mer til dem. Si din helse og det som gjelder jobb tar du med din leder. Ikke for å skremme deg, men mater du trollet har det lett for å utvikle seg. Forhold deg til det saklig. Og la være å si noe som helst om noe som helst personlig til "venninnen" din. Nå vet du hvor du har henne. De som ikke har ringt deg prøver nok bare å holde seg unna dramaet. Anonymkode: 2739d...661 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 For dere som mener at leder og TS skal ta en samtale sammen med «venninnen», hvordan tenker dere at det skal foregå? Slik jeg forstår det så er dette lederen i bedriften hun har søkt jobb i, ikke den nåværende lederen til TS og venninnen? Anonymkode: 8fb25...760
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 Det kan være lurt å ta tak i denne ryktespredningen med leder der ts jobber nå. Ts vet ikke om hun får den andre jobben og rykter vil fort spre seg dit også. Lurt å ta tak i dette asap og ikke la det få utvikle seg. Jeg ville nok tatt det opp med leder alene først og så latt leder ta det videre. Anonymkode: 93713...d21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå