AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Jeg driver nå og flytter inn til den nye kjæresten min. Er forsåvidt hyggelig det. Problemet er at eksen til kjæresten min fortsatt har en shit-load med ting i huset. Til nå har jeg plassert alle tingene jeg kommer over til side, men jeg blir så forferdelig sliten av å finne alle disse tingene. Jeg trenger en strategi-plan for å ikke miste motet i denne prosessen. Det ble slutt mellom de og hun flyttet ut for et år siden etter at de hadde vært sammen i 15 år. Det var hun som gjorde det slutt. De har tre barn sammen. I 10 av de årene har de bodd i dette huset som jeg nå flytter inn i. Det er klart at når man har bodd så lenge i et hus er det uunngåelig at hun ikke fikk med seg alt. Men det virker som om hun ikke har prøvd å få med seg alt. I dag har jeg vasket rundt det ene badet. Huset har ikke vært vasket rundt siden de flyttet inn(!), derav er det veldig skittent både på tak og vegger. Jeg ønsker å vaske ned huset før jeg flytter inn mine egne saker. Da jeg vasket rundt badet fant jeg enda flere ting som er hennes i den ene skuffen. Jeg fant masse hårprodukter, briller, hårstrå, hårstrikk og en jævla truse. Jeg kjenner jeg blir forbanna over at hun ikke har tatt med seg tingene sine og at jeg må rydde opp etter henne. Kjæresten min sier at han ikke vet hvorfor hun ikke har tatt med seg tingene, men at han tror hun bare har tenkt "det kan jeg vel ta siden" før det videre bare har kokt ut i ingenting. Hun har sagt at hun ønsker tingene sine, så det er ikke slik at vi bare kan kaste de. Jeg har spurt kjæresten min om hvorfor han ikke rydder vekk tingene hennes. Han sier at han ikke har sett disse tingene, men at han plukker ting til siden dersom han finner noe. Han er en typisk manne-mann med tunnelsyn i henhold til renhold og ryddighet i hjemmet. Han sier også at han ikke ønsker at hun skal komme inn her i huset nå for å saumfare huset for ting. Her er minimalt med system i tingene og det er ikke bare å hente ut tingene, fordi hun garantert ikke vet om alt hun fortsatt har her og hvor hun har det. Kjæresten min hjelper meg med å vaske og rydde, men er mye på jobb mens jeg går hjemme uten jobb den neste måneden. Dermed blir det til at jeg vasker/rydder også når han er på jobb, slik at vi en vakker dag skal bli ferdige med dette vaske/rydde-prosjektet. Jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg han få gjennomført dette mest mulig smertefritt, evt. hvilke tanker jeg burde tenke for gjøre alt lettere for meg selv. Jeg vasker opp etter deres fortid, jeg rensker huset for hennes ting - slik at det skal bli plass til meg i dette huset. Uten at jeg må føle at eksen hans går igjen i veggene her. Blir så veldig sliten og umotivert av å gjøre dette. Finner DVD fra bryllupet deres, truser/klær, ja alt du kan tenke deg. Noen tanker om hvordan jeg bør vaske/rydde hvert enkelt rom? Tusen takk for alle svar. Anonymkode: 0ae8f...3c4
solmåneogstjerner Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Putt alle tingene i esker som du setter i en bod/garasjen. Si til kjæresten at han skal si ifra om det. Evt sier du det selv til henne om dere har kommunikasjon. Etter f eks to uker kjører du resterende på søpla. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Så han har skaffet seg hushjelp, barnepasser og tømmestasjon i deg. Smart mann. Anonymkode: 752ce...efc 16
solmåneogstjerner Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Kjøp esker på clas olson el.l. og bare putt oppi etterhvert. Et rom av gangen grundig. 1
solmåneogstjerner Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så han har skaffet seg hushjelp, barnepasser og tømmestasjon i deg. Smart mann. Anonymkode: 752ce...efc Mulig. Men noen (både kvinner og menn) tenker ikke over det/plages ikke. Da kan man ta grep selv.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 Nei, nei, nei, Ts. Hva er dette for slags strategi? Du flytter inn til en mann med 3 barn som ikke har orket vasket huset på 10(!) år og det aller flrste du gjør er å sementere din rolle som vaskehjelp/hushjelp? Opphør all vasking. Nå. Vil han ha deg inn i huset får han vaske ned selv, alternativt leie et byrå. Før du flytter inn må du etablere en rutine for husarbeid der han og de 3 barna gjør 3/4 av alt arbeidet. Og behold leiligheten/huset du eier fra før og lei det ut på korttids kontrakter sånn at du kan flytte ut igjen når han bryter den avtalen og du oppdager at du er ubetalt hushjelp/dagmamma. Anonymkode: 721b6...239 18
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 Hei, hun bodde der ganske lenge, så tror nok du vil finne mye rart både på loft og kjeller også. Sett noen tomme esker et sted og stapp oppi. Så kan hun hente om hun vil ha, ellers kastes det. Det er lurt, fordi ellers kan du få skylden for å ha kastet feks bunadsskjorten hennes (det fikk jeg..) Litt kjipt å finne masse ting som er hennes, forstår deg godt, men noe vil nok din samboer ta vare på også - for/til barna. Jeg fant alle tingene fordi vi flyttet.. Uansett om jeg hadde ryddet og vasket, var det deres hjem, følte jeg. Vi trengte uansett noe større, så var glad når vi flyttet. Kan prøve å tenke at det bare er ting. Det er like mye ting som gulvet i huset, på en måte, og du bor jo sammen med barna som er halvt henne, så en truse eller noen briller er ingenting i forhold. Anonymkode: 41835...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, hun bodde der ganske lenge, så tror nok du vil finne mye rart både på loft og kjeller også. Sett noen tomme esker et sted og stapp oppi. Så kan hun hente om hun vil ha, ellers kastes det. Det er lurt, fordi ellers kan du få skylden for å ha kastet feks bunadsskjorten hennes (det fikk jeg..) Litt kjipt å finne masse ting som er hennes, forstår deg godt, men noe vil nok din samboer ta vare på også - for/til barna. Jeg fant alle tingene fordi vi flyttet.. Uansett om jeg hadde ryddet og vasket, var det deres hjem, følte jeg. Vi trengte uansett noe større, så var glad når vi flyttet. Kan prøve å tenke at det bare er ting. Det er like mye ting som gulvet i huset, på en måte, og du bor jo sammen med barna som er halvt henne, så en truse eller noen briller er ingenting i forhold. Anonymkode: 41835...9ec Ts her. Tusen takk for en kontruktivt og hjelpsomt svar. Anonymkode: 0ae8f...3c4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for en kontruktivt og hjelpsomt svar. Anonymkode: 0ae8f...3c4 Men kjære deg, hvorfor i alle dager velger du dette? Du må da ha bedre muligheter enn å bli sammen med en nylig fraskilt mann med tre barn? En mann som ikke gjør husarbeid og er helt ok med å overlate dette til deg? Hvorfor gjøre dette mot deg selv? Anonymkode: 752ce...efc 5
UriBurstyn Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 La meg gjette, du er mye yngre enn ham? Kanskje 10-15 år yngre? 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjære deg, hvorfor i alle dager velger du dette? Du må da ha bedre muligheter enn å bli sammen med en nylig fraskilt mann med tre barn? En mann som ikke gjør husarbeid og er helt ok med å overlate dette til deg? Hvorfor gjøre dette mot deg selv? Anonymkode: 752ce...efc Har du aldri hørt om kjærlighet ? Anonymkode: b4aa5...3fc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 Hvorfor skulle det være noe ille å bli sammen med en nyskilt mann med tre barn? Han er vel et like verdifullt menneske som alle andre? Måler man virkelig mennesker etter hvor mange barn de har, dess flere dess mindre verdi? Og en nyskilt mann er faktisk en singel mann. Så lenge han og eksen har et avklart forhold, burde ikke det være noe problem. Jeg ville bare ryddet bort alt, men latt ham kjøpe kasser eller poser til å oppbevare det i. Ikke bry deg om at alt husarbeid skal være helt likt og rettferdig, det viktige er hva som fungerer for deg og han. Anonymkode: 701a7...9bc
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Skrevet 15. juni 2020 Jeg måtte rydde etter en eks også. Det verste er at man blir "aldri" ferdig. Når mesteparten av tingene er borte, så er det alltid noe.. Jeg ville flytte, følte meg aldri hjemme, det var alltid noen andre sitt. "Nei, de gardinene passer så godt, de bytter vi ikke", "nei, vi ville ha det sånn, synst det var finest" osv. Forstår deg godt ts. Ikke for å svartmale, men har han tre bran fra før, og du må flytte inn i noen andre sitt reir er jeg redd dette blir et ganske slitsomt prosjekt for deg. Tenk deg i alle fall godt om, og kjenn godt etter med magen om du vil dette. Anonymkode: 6994b...1db 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #14 Skrevet 15. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri hørt om kjærlighet ? Anonymkode: b4aa5...3fc Kjærlighet gjør gjerne blind og det er tydelig i tilfeller som disse. Dessverre. Anonymkode: 752ce...efc 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #15 Skrevet 15. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det være noe ille å bli sammen med en nyskilt mann med tre barn? Han er vel et like verdifullt menneske som alle andre? Måler man virkelig mennesker etter hvor mange barn de har, dess flere dess mindre verdi? Og en nyskilt mann er faktisk en singel mann. Så lenge han og eksen har et avklart forhold, burde ikke det være noe problem. Jeg ville bare ryddet bort alt, men latt ham kjøpe kasser eller poser til å oppbevare det i. Ikke bry deg om at alt husarbeid skal være helt likt og rettferdig, det viktige er hva som fungerer for deg og han. Anonymkode: 701a7...9bc En mann som aldri har gjort noe som helst husarbeid og overlater dette til sin nye kjæreste? Nei takk. Anonymkode: 752ce...efc 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #16 Skrevet 15. juni 2020 Hehe følte litt på det samme når jeg flyttet inn. Finner noen ting her og der når jeg rydder på de forskjellige rommene. Min hadde først ei eks boende i 2 år, så ei ny boende i 2,5 år... han hadde ikke engang kasta gamle medisinene til exen som låg i speilskapet som han brukte ofte 🤯 Anonymkode: e7bda...14a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #17 Skrevet 15. juni 2020 1. Du flytter sammen med en mann med tre barn ett år etter at det ble slutt med barnemor. Her har det gått fort i svingene. 2. Han har ikke vasket huset på ett år?! Og dette er en mann du vil bo med? Som lar ungene bo i en svinesti? Lykke til. Anonymkode: 0f9f4...2b6 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #18 Skrevet 15. juni 2020 Grøss, for en mann du flytter sammen med! Anonymkode: 4f4dd...b44 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #19 Skrevet 15. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte rydde etter en eks også. Det verste er at man blir "aldri" ferdig. Når mesteparten av tingene er borte, så er det alltid noe.. Jeg ville flytte, følte meg aldri hjemme, det var alltid noen andre sitt. "Nei, de gardinene passer så godt, de bytter vi ikke", "nei, vi ville ha det sånn, synst det var finest" osv. Forstår deg godt ts. Ikke for å svartmale, men har han tre bran fra før, og du må flytte inn i noen andre sitt reir er jeg redd dette blir et ganske slitsomt prosjekt for deg. Tenk deg i alle fall godt om, og kjenn godt etter med magen om du vil dette. Anonymkode: 6994b...1db Jepp, og når du endelig er ferdig er det jul, og julegardinene som eksens bestemor sydde kommer frem. Barnas oldemor. Må jo henge dem opp, er tradisjon. Jeg var mest glad for å flytte fra kjøkkenet eksem hadde valgt, og de fæle vegghengte fastmonterte lampene som møtte meg i gangen hver dag (måtte henge igjen dessverre, slik er reglene for fastmonterte ting 😄 ) Anonymkode: 41835...9ec 1
nomore82 Skrevet 15. juni 2020 #20 Skrevet 15. juni 2020 Dersom en voksen mann med tre barn ikke selv klarer å se behovet for å vaske huset, eller rydde ut etter sin eks, så vil det dukke opp flere grunnleggende ting som du enda ikke ser mangler. Det betyr ikke at det alene bør være en dealbreaker, men du må være bevisst på det og ha det i bakhodet. Hadde jeg vært i hans posisjon så ville jeg først og fremst vært dritflau over situasjonen. Og jeg hadde ikke latt en ny samboer komme inn for å vaske og rydde ut etter forrige samboer. For min del er dette å gå over ei grense og ei grense en skal være forsiktig med å tråkke over - begge veier. Og hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sagt følgende "Jeg gleder meg virkelig til å flytte sammen med deg YYY. Skal bli godt å kunne bo i lag på samme sted og gjøre det til vårt eget. Så gi beskjed når du har fått ryddet ut etter eksen din så kommer jeg over sporenstraks!". Og selv om han da rydder ut etter beste evne så må en kunne forvente å finne ting igjen som er godt gjemt og glemt. Det skjer. Men hele tiden? Over alt? Truser? Nei det er ikke din jobb. Samtidig så vil manglende husvask på 10 år lett kunne grunne i en del større utfordringer i familien. Og når det første du gjør er å vaske huset så etablerer du allerede der en aksept for at du gjør den jobben. For de andre som bor der har jo åpenbart ikke gjort det. Så gratulerer med ny jobb! 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå