AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Del Skrevet 15. juni 2020 Hva skal til for at det blir en usaklig oppsigelse? Og ved en saklig oppsigelse, går man på dagen da? Får man oppsigelsen i/rett etter drøftelsesmøtet? Vil det stå "oppsigelse/oppsagt" i attesten eller kan man få det fjernet? Hvordan er det lurt å forhandle i et drøftingsmøte? Eller er det kun et møte for å klarlegge fakta, for senere et nytt møte med forhandlinger? Jeg er usikker på hvor forberedt jeg skal være til drøftelsedmøtet, da jeg ønsker fred og fordragelighet, men har mange punkter å komme med, om det skulle bli nødvendig. Altså, hvordan skal jeg taktisk få mest ut av møtet? Anonymkode: 8f168...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Del Skrevet 15. juni 2020 Hvis sjefen har vært så dust som du skriver i innlegget her er det bare en ting å gjøre; Be han brenne i helvette !! Anonymkode: 6e4e0...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Del Skrevet 15. juni 2020 Kommer jo helt an på hva årsaken er. jeg kan kun gi en tanke: vil du jobbe der etter dette? Jeg hadde gått for full lønn ut oppsigelsestid og en attest der arbeidsforholdet avsluttes da bedriften ikke har noe jobb til deg. Sier du opp har du ikke rett på ytelse fra nav. Men får du en attest som forteller at du møter på jobb hver dag og begynt å lete etter noe annet. alt kommer an på situasjonen. Jeg kan ikke gi deg et konkret råd siden jeg ikke vet noe om situasjonen som er forskjellig fra person til person. Anonymkode: 34868...bc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Del Skrevet 15. juni 2020 Du må ikke gå på dagen med mindre om det er snakk om en avskjedigelse. Anonymkode: 8675e...6ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celine B Skrevet 15. juni 2020 #5 Del Skrevet 15. juni 2020 det skjedde meg..ble oppsagt på fb messenger. gikk da til dyreste advokat i byen siden jeg visste jeg hadde godt bevis matriell for å vinne. hun måtte betale meg oppreisning på 45 tusen i tilegg advokat oppgifter, det var på sin plass at hu fikk en lærepenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Del Skrevet 15. juni 2020 Du kan si opp, men be om sluttpakke 3-6 mnd. Du får 3 mnd ventetid på dagpenger når du sier opp selv, så de pengene kommer godt med. Anonymkode: 81116...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 15. juni 2020 #7 Del Skrevet 15. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal til for at det blir en usaklig oppsigelse? Og ved en saklig oppsigelse, går man på dagen da? Får man oppsigelsen i/rett etter drøftelsesmøtet? Vil det stå "oppsigelse/oppsagt" i attesten eller kan man få det fjernet? Hvordan er det lurt å forhandle i et drøftingsmøte? Eller er det kun et møte for å klarlegge fakta, for senere et nytt møte med forhandlinger? Jeg er usikker på hvor forberedt jeg skal være til drøftelsedmøtet, da jeg ønsker fred og fordragelighet, men har mange punkter å komme med, om det skulle bli nødvendig. Altså, hvordan skal jeg taktisk få mest ut av møtet? Anonymkode: 8f168...20d Ta med fagforeningsrepresentanten din. For du er vel med i en fagforening? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Del Skrevet 15. juni 2020 Akkurat nå, Whistler skrev: Ta med fagforeningsrepresentanten din. For du er vel med i en fagforening? Ja, har med fagforeningen. Her er mange feil, bl.a brudd på arbeidsmiljøloven, saksbehandlingsfeil, IA-bedrift som ikke følger forpliktelser m.m. Men det er David mot Goliat, og jeg må brette ut om privatlivet mitt for å bli trodd. Er det verdt det..? Anonymkode: 8f168...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Del Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har med fagforeningen. Her er mange feil, bl.a brudd på arbeidsmiljøloven, saksbehandlingsfeil, IA-bedrift som ikke følger forpliktelser m.m. Men det er David mot Goliat, og jeg må brette ut om privatlivet mitt for å bli trodd. Er det verdt det..? Anonymkode: 8f168...20d Det er neppe verdt å ta kampen, med mindre du har en usannsynlig god sak. Som flere her er inne på, få til en god sluttavtale, og finn deg heller en annen jobb. Anonymkode: 25d77...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Del Skrevet 15. juni 2020 12 minutter siden, Celine B skrev: det skjedde meg..ble oppsagt på fb messenger. gikk da til dyreste advokat i byen siden jeg visste jeg hadde godt bevis matriell for å vinne. hun måtte betale meg oppreisning på 45 tusen i tilegg advokat oppgifter, det var på sin plass at hu fikk en lærepenge Men nå er ikke du ts. og din gamle sjef kan ikke ha hvert seriøs. Ingen seriøse sier opp vis meld osv. Min far har vel sagt opp noen titalls som ikke har hvert brukenes til arbe og et par av de har gjort som deg. De kostet de dyrt hver gang da han gjorde ting riktig og hadde loven på sin side. Ts skal i møte. Ergo en helt annen situasjon å etter noe sånt så er man regelrett dum om man vil jobbe et sted man ikke er ønsket. Det kan være mye ts ikke sier her så det lureste man kan gjøre er aller først å skaffe seg full lønn ut oppsigelsestid. (Men man slutter i dag) og et attest som forteller at vedkommende kom på jobb hver dag. Skriftlig. Og at det ikke var noen arbeidsoppgaver i bedriften til vedkommende. Anonymkode: 34868...bc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Del Skrevet 15. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er neppe verdt å ta kampen, med mindre du har en usannsynlig god sak. Som flere her er inne på, få til en god sluttavtale, og finn deg heller en annen jobb. Anonymkode: 25d77...917 Det er akkurat det. Hva er en usannsynlig god sak? Jeg skal selvsagt diskutere med fagforeningen, men til syvende og sist står man alene i det. Anonymkode: 8f168...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Del Skrevet 15. juni 2020 Regner med du står i fare for å bli sagt opp på grunn av nedbemanning? I de fleste sånne tilfeller skal det veldig mye til at det blir en usaklig oppsigelse. Usaklig oppsigelse betyr bare at du kan saksøke bedriften for usaklig oppsigelse, gå gjennom en rettssak og håpe du får jobben tilbake. Fører veldig sjelden med seg noe godt. Hvis du står i fare for å bli sagt opp blir du kalt inn til drøftelsesmøte. Her bør du stille forberedt (snakk med fagforening!) og ha argumentene klare for hvorfor du skal få beholde jobben. Legg frem utdanning, kompetanse osv. Hvis du vil beholde jobben ville jeg ikke forhandlet om sluttpakke. Da ber du jo om å bli sagt opp. Hvis det fortsatt er sånn at du er overtallig/blir sagt opp blir du kalt inn til et eget møte hvor du mottar oppsigelsen og litt ekstra informasjon. Fra du blir sagt opp gjelder fortsatt tre måneders oppsigelsestid. Her må du møte på jobb og får lønn om ikke annet er avtalt. Igjen, snakk med fagforeningsleder. De har deltatt i forhandlinger med ledelsen allerede. Anonymkode: d9450...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Del Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regner med du står i fare for å bli sagt opp på grunn av nedbemanning? I de fleste sånne tilfeller skal det veldig mye til at det blir en usaklig oppsigelse. Usaklig oppsigelse betyr bare at du kan saksøke bedriften for usaklig oppsigelse, gå gjennom en rettssak og håpe du får jobben tilbake. Fører veldig sjelden med seg noe godt. Hvis du står i fare for å bli sagt opp blir du kalt inn til drøftelsesmøte. Her bør du stille forberedt (snakk med fagforening!) og ha argumentene klare for hvorfor du skal få beholde jobben. Legg frem utdanning, kompetanse osv. Hvis du vil beholde jobben ville jeg ikke forhandlet om sluttpakke. Da ber du jo om å bli sagt opp. Hvis det fortsatt er sånn at du er overtallig/blir sagt opp blir du kalt inn til et eget møte hvor du mottar oppsigelsen og litt ekstra informasjon. Fra du blir sagt opp gjelder fortsatt tre måneders oppsigelsestid. Her må du møte på jobb og får lønn om ikke annet er avtalt. Igjen, snakk med fagforeningsleder. De har deltatt i forhandlinger med ledelsen allerede. Anonymkode: d9450...d64 Tusen takk for informativt svar. Da vet jeg saksgangen i det og kan lettere forberede meg på hva som kan bli utfallet her. Anonymkode: 8f168...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Del Skrevet 2. juni 2022 Celine B skrev (På 15.6.2020 den 9.57): det skjedde meg..ble oppsagt på fb messenger. gikk da til dyreste advokat i byen siden jeg visste jeg hadde godt bevis matriell for å vinne. hun måtte betale meg oppreisning på 45 tusen i tilegg advokat oppgifter, det var på sin plass at hu fikk en lærepenge Hvordan gikk det etterpå? Anonymkode: 080b0...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 15.6.2020 den 10.07): Det er neppe verdt å ta kampen, med mindre du har en usannsynlig god sak. Som flere her er inne på, få til en god sluttavtale, og finn deg heller en annen jobb. Anonymkode: 25d77...917 Hva om sjefen er vanskelig og ønsker ikke å gi deg sluttpakke? Ønsker de en rettsak i stedet? Anonymkode: 080b0...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå