Gå til innhold

Bistandspenger står for deler av finansiering av asylmottak

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Det var interesant...

Klassekampen

Asylmottak, språkopplæring for flyktninger og hjemtransport av asylsøkere. Dette er noen av postene som blåser opp norske bistandsbudsjetter.

Norge lar bistandsbudsjettet stå for 40 prosent av finansieringen av alle asylmottak i landet.

..............

I perioden 1998-2004 har 5,2 milliarder kroner av disse midlene gått til norske asylmottak - et beløp som altså registreres hos Utenriksdepartementet, under programområde «Internasjonal bistand».

..............

Mer konkret: I 2005 budsjetterer Utenriksdepartementet med 713.991.000 kroner i bistand til Kommunal- og regionaldepartementet (KRD). Det meste av dette - 546,6 millioner kroner - skal gå til asylmottakene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvad med at bruge de penge på norske familier som trænger.

Skrevet

Av og til blir jeg helt matt av mangelen på empati. Lenge leve høyresiden!

Gjest Valhalla
Skrevet
Av og til blir jeg helt matt av mangelen på empati. Lenge leve høyresiden!

Hva snakker du om?

Gjest paradokss
Skrevet

Som Norge blir verdens største avisnasjon fordi vi er jævlig nysgjerrig på hva kjendiser bedriver tida si med, så kan vi bli verdens flinkeste bistandgiver ved å finanisere våre egne utgifter.

Skrevet
Hvad med at bruge de penge på norske familier som trænger.

Helt enig.

Synes også at vi må rydde opp i norsk fattigdom, før vi gir de bort til andre. (Jeg er faktisk så egoistisk)

Skrevet

Du skulle nok likt å forstå det, valhalla, men jeg tror du heller til mot en retning rent politisk som nok utelukker at du noensinne vil forstå min tankegang. Men det gjør ikke noe, tror hverken du eller jeg går glipp av noe stort fordi om vi ikke forstår hverandre.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jo da jeg forstår deg. Du driver med føleri.

Skrevet

Dette gjelder ca 4 % av bistandsmidlene, og er slettes ikke noe nytt, for folk som kan litt om temaet. Det er helt greit, i henhold til OECD, som bestemmer mye om hvordan bistand skal defineres.

Skrevet

Helt enig.

Synes også at vi må rydde opp i norsk fattigdom, før vi gir de bort til andre. (Jeg er faktisk så egoistisk)

Norge bruker nå 1 % av BNP på bistand. Hvis du tror all norsk fattigdom og elendighet blir borte, ved å ikke bruke 99 % av alle våre midler på oss selv, men 100 %, så er du ganske naiv.

Du er også ganske naiv om du tror at verdens elendighet ikke påvirker Norge, og at mye av disse midleen ikke gis for å være snille, emn av strategiske politiske grunner som tjener nettopp Norge.

Gjest Dannelse?
Skrevet
Dette gjelder ca 4 % av bistandsmidlene' date=' og er slettes ikke noe nytt, for folk som kan litt om temaet. Det er helt greit, i henhold til OECD, som bestemmer mye om hvordan bistand skal defineres.[/quote']

Ingenting er nytt for noe som kan temaet. Var det en måte på å fortelle resten at du kunne mer om temaet? I så fall veldig lite dannet av deg.

Så klart er det lovmessig greit, og det er greit å være nullskatteyter også. Iallfall hvis du har flinke tallknusere. Men om det er moralsk er noe annet.

Gjest Dannelse?
Skrevet
Dette gjelder ca 4 % av bistandsmidlene' date=' og er slettes ikke noe nytt, for folk som kan litt om temaet. Det er helt greit, i henhold til OECD, som bestemmer mye om hvordan bistand skal defineres.[/quote']

Ingenting er nytt for noe som kan temaet. Var det en måte på å fortelle resten at du kunne mer om temaet? I så fall veldig lite dannet av deg.

Så klart er det lovmessig greit, og det er greit å være nullskatteyter også. Iallfall hvis du har flinke tallknusere. Men om det er moralsk er noe annet.

Gjest Valhalla
Skrevet
Det er helt greit' date=' i henhold til OECD, som bestemmer mye om hvordan bistand skal defineres.[/quote']

Er alt greit bare man følger regler?

Dette minner meg om den gode gamle la oss hjelpe dem der de er i stedet for å ta dem hit.

Skrevet

Selv synes jeg ikke det er greit å definere bistand slik. Men jeg er ikke sjokkert over dette, da det slettes ikke er noen nyhet. Og når det i tillegg kun gjelder 4 % så klarer jeg liksom ikke å bli så immari indignert.

Gjest Valhalla
Skrevet

Mange godhetsarbeidsplasser å betale, mange korrupte lederes kontier som skal fylles, stillinger i internasjonale organer å kjøpe. Bare en vanlig i dag i godhetsindustrien. Du arbeider kanskje selv i godhetsindustrien?

Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese litt om hvordan dette fungerer i praksis, Valhalla, det er tydelig at du har en del å lære.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg bøyer meg for din visdom og suger gjerne til meg av din kunnskap.

Skrevet

Norge bruker nå 1 % av BNP på bistand. Hvis du tror all norsk fattigdom og elendighet blir borte, ved å ikke bruke 99 % av alle våre midler på oss selv, men 100 %, så er du ganske naiv.

Du er også ganske naiv om du tror at verdens elendighet ikke påvirker Norge, og at mye av disse midleen ikke gis for å være snille, emn av strategiske politiske grunner som tjener nettopp Norge.

Har ingenting med at jeg er naiv å gjøre (noe jeg muligens er). Jeg er egoist og skulle helst ha sett at alle pengene vi betaler i skatt og som blir tatt ut av oljefondet skal brukes til det norske folk og Norge. Ikke til å betale ned gjelda til andre land (Selv hvor lite beløpet fra Norge er).

Er det noen her som gir "små" beløp til naboen så h*n får betalt ned gjelda si?

Hvordan påvirker et ulands økte gjeld Norge? For jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på bistands opplegget og da spesielt de strategiske grunnene du nevnte.

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Det som virkelig overrasker meg er at dette, som er vanlig praksis og har vært kjent i evigheter, faktisk kommer som en overraskelse på enkelte her inne.

Her er et annet tips: Mye av Landbruksdepartementets budsjettmidler går til administrasjon!

:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...