Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er/har vært plaget av ekstrem svangerskapskvalme, hvorfor MÅ dere omtale tilstanden med et ord vanlige folk ikke skjønner? Altså hyperemesis. Folk blir stående som spørsmålstegn og ikke skjønne hva dere snakker om. Sier dere det for at dere skal bli tatt mer seriøst hvis dere har et faguttrykk å komme med? Føler dere at ordet «svangerskapskvalme» ikke gir dere nok medfølelse? Jeg bare spør. 

Anonymkode: c1b2f...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste gravide har svangerskapskvalme, de færreste har hyperemesis. 

Anonymkode: c6d54...d94

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er/har vært plaget av ekstrem svangerskapskvalme, hvorfor MÅ dere omtale tilstanden med et ord vanlige folk ikke skjønner? Altså hyperemesis. Folk blir stående som spørsmålstegn og ikke skjønne hva dere snakker om. Sier dere det for at dere skal bli tatt mer seriøst hvis dere har et faguttrykk å komme med? Føler dere at ordet «svangerskapskvalme» ikke gir dere nok medfølelse? Jeg bare spør. 

Anonymkode: c1b2f...100

Det er egentlig veldig få som vet hva det ordet betyr. Ekstrem svangerskapskvalme er bedre å bruke. For de som faktisk har det så søker man ikke sympati, man driter i hva andre måtte mene. For å få å føle seg fyllesyk i 40 uker er ikke noe noen ønsker. 

Anonymkode: 33c39...71f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapskvalme er noe annet enn hyperemesis... 

På samme måte som "vondt i hodet" ikke er det samme som migrene. 

Om folk står som spørsmålstegn, kan de spørre. Enkelt og greit. I mange situasjoner er det aktuelt å skille mellom vanlig svangerksapskvalme og hyperemesis. Selv folk som har vanlig svangerskapskvalme kan si de er ekstremt kvalm. Så det å si at man har ekstrem svangerskapskvalme kan få folk til å tro at du er litt mer kvalm enn vanlig, og ikke noe særlig mer. Og da forvente at man skal ta seg sammen og fungere som normalt. 

Anonymkode: a81f4...43a

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde behov for å skille og si hyperemesis, da folk flest tror du bare er litt kvalm og slutter med oppkast så lenge du drikker Farris eller spiser tørre kjeks. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa at jeg var innlagt med ekstrem svangerskapskvalme.  Det var det legene sa, og jeg visste ikke engang at det fantes noe annet ord for det. (1993)

Anonymkode: 5a04d...2e6

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er to helt forskjellige ting. 

Jeg har normal svangerskapskvalme, ubehagelig ja, men ikke farlig. 

Søsteren min hadde hyperemesis, hun var innlagt store deler av svangerskapet og måtte ha alt av næring og væske tilført via slanger. 

Anonymkode: 8987a...b26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min første graviditet hadde jeg svangerskapskvalme. Spydde av og til, men fikk i meg litt mat og jobbet som vanlig.

I andre svangerskap spydde jeg opptil 7 ganger om dagen, ble dehydrert og sykemeldt. Da fikk jeg diagnosen hypermesis.

Anonymkode: 9ab1e...968

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært gravid, men etter det jeg har skjønt og utfra de beskrivelsene jeg har sett av folk som har hyperemesis, så er det en sykdom i en helt annen liga enn ‘vanlig’ graviditetskvalme. Det kan fort bli veldig alvorlig med dehydrering og å ikke få i seg nok mat. Et normalt velmenende råd om å spise ingefær og litt kjeks så ordner det seg  er ikke spesielt hjelpsomt for en som ikke kan holde på mat i det hele tatt og kanskje kan bli kvalm bare av at man nevner mat. 
Å kaste opp et titalls ganger om dagen er ikke bagateller.. så jeg forstår godt at de vil bruke hyperemesis for å få folk til å forstå at dette ikke er normal svangerskapskvalme. 

Anonymkode: 97e4e...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som regel sagt "en ekstremversjon av svangerskapskvalme". Jeg har også hatt behov for å fortelle at det er noe mer enn typisk svangerskapskvalme, for å si noe om hvor alvorlig det var. På forum som her har jeg inntrykk av at flere vet hva det er, og det er kanskje mer naturlig å bruke navnet på diagnosen. Jeg tenker også at det sannsynligvis ikke handler om å få medfølelse når man bruker navnet på diagnosen, slik det står på sykemeldinger og epikriser fra sykehuset, og så kan man eventuelt forklare hva det er for noe. Jeg sa ekstrem svangerskapskvalme for å slippe å forklare. Men jeg hadde behov for, om ikke medfølelse, så i hvert fall forståelse. For eksempel ville jeg ikke at noen skulle tro at jeg egentlig kunne klart å være på jobb, men sluntret unna pga. svangerskapskvalme som mange sliter med. 

Ellers tenker jeg overgangen mellom diagnosen hyperemesis og sterk, plagsom svangerskapskvalme er litt glidende, og det finnes flere grader av hyperemesis. Legene skrev hyperemesis i første svangerskap. Men jeg var veldig plaget av oppkast i andre svangerskap også, og det finnes de som blir dårligere enn jeg var første gang. 

Anonymkode: 8f2e3...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å velge å bruke et ord som er mer beskrivende. Det å slenge på «ekstrem» foran noe vanlig gjør ikke at folk forstår. Jeg fødte et barn på 700 gram i uke 25, altså ekstremt prematurt, men hvis jeg fortalte noen på jobben dette i årene etter så var reaksjonen vanligvis «åja så babyen kom litt for tidlig». 

Anonymkode: 083fd...0b1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste gravide har svangerskapskvalme, de færreste har hyperemesis. 

Anonymkode: c6d54...d94

Dette. Om du sier du er kvalm, tror folk at du er litt kvalm om morgenen og at det hjelper å spise litt salt kjeks 🤪

Anonymkode: 90cf9...e1a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...