AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Vi er en liten familie og flyttet i blokkleilighet på 100m2 ifjor. Der vi flyttet i fra var det en fyr som røyka under oss slik at røyken sev opp til oss til tross for lukkede vinduer. Nå oppdaget vi etter en liten vaskerunde i går at klutene luktet tobakk. Hun som bor over oss kjederøyker. Men mistenker hun ikke er alene. Våknet i morges at det luktet røyk på soverommet, der jeg sov med min datter. Eneboligprisene er jo helt vanvittige. Men ikke overraskende. Boomer og x generasjonene har jo blitt millionærer over noen år. Mine foreldre kjøpte huset 600 000,- , med samlet inntekt på 600 000,- Høye renter sier de det var den gang, men virkelig. Huset deres er verdt 5 mill i dag + tomt ved siden av huset til 3 mill. Min mor har hjulpet meg med 250 000,- så jeg er en av de heldige. Tenk de som ikke har slike foreldre. Vi bor i stavanger. Jeg er bare oppgitt, lei. Og drit lei de eldre generasjonene som stamper røyk hele dagen. Håper de dør av kreft snart, faens idioter. Anonymkode: a604e...df4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Dette ga jo mening. Anonymkode: d830c...c05 8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 .. javel? Det er jo flere alternativer enn enebolig og blokk..? Hva med rekkehus, eller tomannsbolig, eller noe annet? Man får ikke gjort noe med at naboene røyker, det har de lov til. Selv om jeg er enig i at det er dritt, har selv levd med røykstank på badet grunnet røykeren under. Men om man ikke tåler det, så må man jo bare finne seg en mer egnet bolig? Anonymkode: 48b7a...126 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneboligprisene er jo helt vanvittige. Men ikke overraskende. Boomer og x generasjonene har jo blitt millionærer over noen år. Mine foreldre kjøpte huset 600 000,- , med samlet inntekt på 600 000,- Høye renter sier de det var den gang, men virkelig. Anonymkode: a604e...df4 Har vi det? *løper for å sjekke saldo* ... *skuffet, ikke millioner på konto i dag heller* Du glemmer en ting, boligprisene var billigere før, men levekostnadene var det ikke. Da vi kjøpte bolig var renten på 14 %. Alt av hvitevarer kostet det samme i kroner og øre som de gjør i dag, klær har blitt billigere, mat har blitt billigere, å bruke telefon har blitt billigere... ja egentlig har det meste unntatt bolig og bensin blitt billigere. I dag kan du gå på en elektrobutikk å kjøpe en vaskemaskin til 1990.- (det billigste alternativet). For 30+40 år siden kostet den billigste vaskemaskinen også 1990.-, men omregnet til dagens kroneverdi tilsvarer det ca 5400 kr. Sett med denne bakgrunnen har alle, inkludert dere, mer å bruke på bolig i dag, enn "vi" historisk sett har hatt opp i gjennom årene. https://www.tv2.no/a/8928563/ Anonymkode: 7fdc2...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Har vi det? *løper for å sjekke saldo* ... *skuffet, ikke millioner på konto i dag heller* Du glemmer en ting, boligprisene var billigere før, men levekostnadene var det ikke. Da vi kjøpte bolig var renten på 14 %. Alt av hvitevarer kostet det samme i kroner og øre som de gjør i dag, klær har blitt billigere, mat har blitt billigere, å bruke telefon har blitt billigere... ja egentlig har det meste unntatt bolig og bensin blitt billigere. I dag kan du gå på en elektrobutikk å kjøpe en vaskemaskin til 1990.- (det billigste alternativet). For 30+40 år siden kostet den billigste vaskemaskinen også 1990.-, men omregnet til dagens kroneverdi tilsvarer det ca 5400 kr. Sett med denne bakgrunnen har alle, inkludert dere, mer å bruke på bolig i dag, enn "vi" historisk sett har hatt opp i gjennom årene. https://www.tv2.no/a/8928563/ Anonymkode: 7fdc2...e5d Jeg vil gjerne heller ha boligpriser til 600' og kjøpe vaskemaskin til 15 000 og renter på 14-20% omm det så var, enn boligpriser idag på 4-5 mill for noe gammelt ræl fra 60 tallet. Er du seriøs??? Anonymkode: a604e...df4 2
Whistler Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne heller ha boligpriser til 600' og kjøpe vaskemaskin til 15 000 og renter på 14-20% omm det så var, enn boligpriser idag på 4-5 mill for noe gammelt ræl fra 60 tallet. Er du seriøs??? Anonymkode: a604e...df4 Den enkleste måten å få boligprisene tilbake dit er å reversere likestillingsprosessen med seksti søtti år slik at alle husstander bare har en inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne heller ha boligpriser til 600' og kjøpe vaskemaskin til 15 000 og renter på 14-20% omm det så var, enn boligpriser idag på 4-5 mill for noe gammelt ræl fra 60 tallet. Er du seriøs??? Anonymkode: a604e...df4 Du ser ikke sammenhengen mellom høye levekostnader, og muligheten til å kjøpe seg bolig? Med så høye levekostnader tok det tid å spare opp til egenkapital. De fleste måtte spare i både 10 og 20 år før de hadde de påkrende 20 %, og de fikk kun låne opptil 2.5 ganger årsinntekt. Og om jeg er seriøs. Delvis! Mest er jeg drittlei av å få skylden fra yngre generasjoner for alt som er galt i deres liv. Spesielt fordi mange av de dere kritiserer selv står i nøyaktig den samme gjeldssituasjonen som dere gjør. Anonymkode: 7fdc2...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ser ikke sammenhengen mellom høye levekostnader, og muligheten til å kjøpe seg bolig? Med så høye levekostnader tok det tid å spare opp til egenkapital. De fleste måtte spare i både 10 og 20 år før de hadde de påkrende 20 %, og de fikk kun låne opptil 2.5 ganger årsinntekt. Og om jeg er seriøs. Delvis! Mest er jeg drittlei av å få skylden fra yngre generasjoner for alt som er galt i deres liv. Spesielt fordi mange av de dere kritiserer selv står i nøyaktig den samme gjeldssituasjonen som dere gjør. Anonymkode: 7fdc2...e5d Det var mye enklere å få lån før. I dag er det nærmest umulig uten hjelp fra foreldre. Anonymkode: 2d7bf...016 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vi det? *løper for å sjekke saldo* ... *skuffet, ikke millioner på konto i dag heller* Du glemmer en ting, boligprisene var billigere før, men levekostnadene var det ikke. Da vi kjøpte bolig var renten på 14 %. Alt av hvitevarer kostet det samme i kroner og øre som de gjør i dag, klær har blitt billigere, mat har blitt billigere, å bruke telefon har blitt billigere... ja egentlig har det meste unntatt bolig og bensin blitt billigere. I dag kan du gå på en elektrobutikk å kjøpe en vaskemaskin til 1990.- (det billigste alternativet). For 30+40 år siden kostet den billigste vaskemaskinen også 1990.-, men omregnet til dagens kroneverdi tilsvarer det ca 5400 kr. Sett med denne bakgrunnen har alle, inkludert dere, mer å bruke på bolig i dag, enn "vi" historisk sett har hatt opp i gjennom årene. https://www.tv2.no/a/8928563/ Anonymkode: 7fdc2...e5d Tull! Maten i dag er dyrere enn før.. en hvitost kostet ikke 120 kr for 30 år siden. Mat er rådyrt! ja det var hardt før også, med lave lønninger.. men da oljen kom og husprisene steg til værs har den generasjonen fått enorm fortjeneste på boligene sine. min mor kjøpte leilighet for 250.000 og solgte den for 3 mill i fjor 🤷🏼♀️ Klart hun har tjent på det Anonymkode: 694c9...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var mye enklere å få lån før. I dag er det nærmest umulig uten hjelp fra foreldre. Anonymkode: 2d7bf...016 Hvis du snakker om de siste 20 årene, så ja, da var det lettere å få lån før. Men det var ikke lettere å få lån på 70-tallet enn det er i dag. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull! Maten i dag er dyrere enn før.. en hvitost kostet ikke 120 kr for 30 år siden. Mat er rådyrt! ja det var hardt før også, med lave lønninger.. men da oljen kom og husprisene steg til værs har den generasjonen fått enorm fortjeneste på boligene sine. min mor kjøpte leilighet for 250.000 og solgte den for 3 mill i fjor 🤷🏼♀️ Klart hun har tjent på det Anonymkode: 694c9...ff7 Det stemmer ikke. Ser du på denne grafen med tall fra 1980 og 2017, ser du at kostnadene på alle nødvendige utgifter (bolig, brensel, mat, klær, møbler, transport) var enten like høye, eller enda høyere på 80-tallet enn de er i dag. Du ser også at tallene på frivillige utgifter, som utenlandsreiser, kultur og fritid, og overnattings/servicetjenester (restaurant) var høyere i 2017. Det betyr at folk har mye større rom for å bruke penger på andre ting enn nødvendige levekostnader i dag enn de hadde på 70- og 80-tallet. På 80-tallet brukte folk opp i mot 30 % (gjennomsnitt 25 %) av inntekten sin på mat, i dag er tallet på ca 15 % (gjennomsnitt 11 %). Og som jeg skrev, boligprisene har økt, men det har også muligheten til å betjene bokostnadene. Når vi bruker mindre på levekostnadene har vi mer å bruke på bolig. Anonymkode: 7fdc2...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Sjekk om ventilasjonssystemet funker som der skal eller noen har klusset LED det ved å feks knytte kjøkkenvifte til og om de står og røyker under den. Dere kan fint bo i blokk uten røyk, men må flytte til et «bedre strøk« der det enten bor færre eldre fra arbeiderklassen og færre eldre trygdemottakere (som er mye hjemme og oftere røyker). Har bodd i bygårder i Oslo i tjue år, og aldri hatt problem LED røyk. Mulig dere da ikke får 100 m2, men luftkvalitet er gjerne vktigere enn 10-20 m2. Anonymkode: 17685...6db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå