Gå til innhold

Bare nysgjerrig, hva spiser barna i matpakkene sine i Frankrike, Tyskland og USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra melk.no;

"Brunost er ikke tilsatt sukker

Stadig blir brunosten trukket frem som sukkerbombe og sammenlignet med søte pålegg som sjokoladepålegg. For å avlive en myte først som sist: Brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Den inneholder naturlig sukker i form av laktose (melkesukker). Men brunost er så mye mer enn bare laktose, den inneholder faktisk flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger påfyll av hver dag."

Og

God kilde til jod

Brunost er et næringsrikt pålegg. Osten er en kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og fosfor. Det viktigste bidraget som brunosten gir er likevel ostens innhold av jod, et næringsstoff vi har få kilder til i kostholdet vårt."

Så det er ikke fyfy å gi ungene brunost i hverdagen... 

Anonymkode: aabcf...d38

Du linker til melk.no som er de som eier meieriene i Norge.. 

Anonymkode: c8683...642

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MadameDeRosa
På 15.6.2020 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Mine amerikanskje slektninger forteller at en matpakke på skolen ofte er:

1: noen brødskiver (vanligvis loff) med pålegg
2: litt grønnsaker, babygulrøtter er vanlig
3: en liten pose potetgull
4: en liten boks juice, enten druejuice, eller en boks tilsvarende vår "Kuli".

Anonymkode: d3a8e...cbd

Er lik den matpakken jeg lager til minstemann da. Bortsett fra at jeg bruker grovt brød, vanlige gulrøtter og andre rå grønnsaker, en liten boks juice eller smoothie, og ikke potetgull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En utdannet person bør skjønner konseptet kritisk tenkning, og dermed ikke utgir "analyse" om et produkt publisert av...de som tjener på salg av produktet!  "Melk.no er et aksjeselskap, og er eid av TINEQ-Meieriene og Synnøve Finden".

Anonymkode: 5180a...350

Hva er det du mener ikke stemmer i det fra melk.no? 

Anonymkode: c0a6d...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De glemmer i alle fall å skrive at brunost smaker hai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 minutt siden, Brunello skrev:

De glemmer i alle fall å skrive at brunost smaker hai.

Hvithai? 

Brunost er godt men tar jeg feil eller er det ike mye sukker eller karamellisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Hvithai? 

Brunost er godt men tar jeg feil eller er det ike mye sukker eller karamellisert?

Brunost er noe av det vondeste som finnes.

Det er i alle fall mange kalorier i det. Når det gjelder sukker tror jeg ikke det er noe tilsatt. Melk er i utgangspunktet søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 15.6.2020 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nøyaktig samme matpakke av vertsfamilien min da jeg var på språkreise i England for ti år siden, og det gjorde alle de andre også, så det virker veldig standard med loff og potetgull/sjokolade - kanskje en frukt om man er heldig. 

Anonymkode: d25aa...845

Ja, samme her. På videregående for ti år siden var vi på utvekslingstur til Spania. Fikk loff og potetgull med til lunsj hver dag. Pluss litt potetgull til hver middag. Jeg holdte på å bli gal, for jeg er vant til et helt annet kosthold og trener mye. Endte med at jeg kjøpte alle måltidene mine selv, bortsett fra middagen, måtte jo være høflig. Så brukte mye penger på mat der husker jeg 😅

Anonymkode: 5a474...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samme her. På videregående for ti år siden var vi på utvekslingstur til Spania. Fikk loff og potetgull med til lunsj hver dag. Pluss litt potetgull til hver middag. Jeg holdte på å bli gal, for jeg er vant til et helt annet kosthold og trener mye. Endte med at jeg kjøpte alle måltidene mine selv, bortsett fra middagen, måtte jo være høflig. Så brukte mye penger på mat der husker jeg 😅

Litt potetgull i matpakka i Spania er bare bra. Man trenger salt for å opprettholde saltbalansen i varme klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Du selv bør analyse hva de sier og hvordan man vinker slik at "informasjon om melk" blir til propaganda. 

Det er nettop derfor man never ikke kilde som tjener direkte på meningen.

Spørmålet er egentil hva er poenget me 12+ års utdanning når folk klarer ikke enkel kildekritikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du selv bør analyse hva de sier og hvordan man vinker slik at "informasjon om melk" blir til propaganda. 

Det er nettop derfor man never ikke kilde som tjener direkte på meningen.

Spørmålet er egentil hva er poenget me 12+ års utdanning når folk klarer ikke enkel kildekritikk.

Du svarer enda ikke om hva du mener er feil med informasjonen som er skrevet ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Matpakke er jo et ganske norsk fenomen. I de fleste andre europeiske land, inkludert Sverige, får de servert et varmmåltid på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2020 den 0.47):

Ja, men dere fikk matpakke fra vertsfamilien fordi det ikke er noen serveringsordning på sommerspråkskolene. Barn som bor i Spania får servert lunsj i skolekantinen, og det er et varmmåltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2020 den 8.58):

Matpakke i Frankrike??

Anonymkode: bdc51...589

Nei, de får varmlunsj i skolekantinen. Noen som bor nær skolen og som har foreldre som spiser lunsj hjemme, drar hjem og spiser i lunsjpausen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

maskinisten skrev (På 16.6.2020 den 14.14):

Frankrike har heller ikke lekser. De har heller litt lenger skoledager slik at lærere kan være lærere og foreldre være foreldre.

Det er tross alt ikke normalt å ta med seg jobben hjem, slik elever i Norge må.

Ikke enig. Franske barn får mindre tid med foreldrene som ikke kommer hjem fra jobb før kl 19, så er det jo sen middag og rett i seng. Og fransk pedagogikk er skremmende med utdriting av svake elever. 

Endret av Grüner
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjest MadameDeRosa skrev (På 18.6.2020 den 0.04):

Er lik den matpakken jeg lager til minstemann da. Bortsett fra at jeg bruker grovt brød, vanlige gulrøtter og andre rå grønnsaker, en liten boks juice eller smoothie, og ikke potetgull. 

Min datter var et år på utveksling. De fikk potetgullpose ved siden av resten av den dårlige lunsjen hver dag. Potetgullet så de på som en sunn grønnsak på skolen der. Ikke noe annet frukt eller grønt ble servert.

Anonymkode: 1d5e0...1c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Amerikanerne må ha med en "snack" i matpakka,potetgull,pudding,gele,kjeks eller sjokolade. 

Noen amerikanere mener faktisk at potetgull er sunt fordi det er laget av potet.. Og at fries med ketchup er enda sunnere for da spiser de tomat også...

Anonymkode: 21d8f...a19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Grüner skrev (11 timer siden):

Ikke enig. Franske barn får mindre tid med foreldrene som ikke kommer hjem fra jobb før kl 19, så er det jo sen middag og rett i seng. Og fransk pedagogikk er skremmende med utdriting av svake elever. 

Det tror jeg på. Engelsklæreren min på vgs var fransk og likte å bruke meg som eksempel på hvordan man ikke skal uttale ord. Jeg snakker ikke engelsk i dag, med mindre noen spør meg direkte. Da svarer jeg yes eller no. 

Anonymkode: 1fce6...6f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2020 den 8.51):

"The naked Chef", altså Jamie Oliver, prøvde jo i en programserie han har, å gjøre amerikanske skolers lunsjkantiner for elever sunnere. De serverte masse frityrstekt mat, og var generelt forferdelig usunne. Ikke noe grovbrød å oppdrive, ikke noen sunne alternativer for de som ville ha det. 

Prosjektet hans gikk visst dårlig, mener jeg å huske. Amerikanerne VIL ha frityrstekt mat til lunsj på skolene....

Anonymkode: 5dbaf...660

Og enkelte foreldre jeg ser på Instagram som nok er fra Usa,gir små barn knapt noe annet enn frityrstekt mat hjemme.

Anonymkode: 9a4e9...864

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kosthold på skolene i USA. Pizza, burger, corn dogs etc. og f. eks eplesaus til  dessert. De helsebevisste lager sunne matpakker og sender med barna. Det blir derfor et klasseskille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe som heter matpakke i Frankrike. Lunch er alltid en full måltid, med varm mat og dessert. Enten barn går hjem mellom 12 og 14 og spiser med foreldre eller spiser de på kantine. Igjen, varm mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...