AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #81 Del Skrevet 17. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo. Vanlig brunost inneholder mellom 37 og litt over 50 % sukker. Likevel inneholder det andre og bra næringsstoffer også. Anonymkode: c8683...642 Laktose er en naturlig bestanddel i melk. Mer eller mindre alle matvarer inneholder sukkerarter. Og mellom 37 og 50% sukkerarter (altså ikke tilsatt sukker)? Det er tall du bare fant på. Du behøver ikke å overdrive. Anonymkode: 4bf58...b86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #82 Del Skrevet 17. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo. Vanlig brunost inneholder mellom 37 og litt over 50 % sukker. Likevel inneholder det andre og bra næringsstoffer også. Anonymkode: c8683...642 Jeg liker ikke engang brunost, men reagerer likevel, for det stemmer da ikke? Vanlig brunost (Tine, Gudbransdalsost) inneholder 30% sukker. Det er mye det altså, men ikke 50%. Nugatti (vanlig) inneholder 61%. (Har googlet for å få riktig tall.) Anonymkode: ae0ef...356 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #83 Del Skrevet 17. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Brunost er 30-40-50% sukker. Godteri ikke ost. Tilhører ikke i barnets daglige kosthold. Anonymkode: 5180a...350 Nei, men det er vel heller ingen i Norge som gir barna brunost hver dag?? Jeg har barn på 5 og 7 år, og de er begge veldig glade i brunost. Men det hører helgefrokostene til, og de får heller ikke brunost på brødskiva før de har spist en brødskive med noe annet, sunt, først. Anonymkode: 66516...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 17. juni 2020 #84 Del Skrevet 17. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det er vel heller ingen i Norge som gir barna brunost hver dag?? Jeg har barn på 5 og 7 år, og de er begge veldig glade i brunost. Men det hører helgefrokostene til, og de får heller ikke brunost på brødskiva før de har spist en brødskive med noe annet, sunt, først. Anonymkode: 66516...a89 Da mener jeg du er naiv. Det er mange barn som spiser brunost hver dag, både fordi foreldrene ikke vet bedre og fordi de bare vil få i ungene mat. Det samme med syltetøy, sjokolade-/nøttepålegg osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #85 Del Skrevet 17. juni 2020 21 minutter siden, maskinisten skrev: Da mener jeg du er naiv. Det er mange barn som spiser brunost hver dag, både fordi foreldrene ikke vet bedre og fordi de bare vil få i ungene mat. Det samme med syltetøy, sjokolade-/nøttepålegg osv. Mulig vi bor i et veldig spesielt område, da?! Men verken på skolen eller i barnehagen til mine barn, er det vanlig at barna har med seg søtpålegg i matpakkene. Det går i grovt brød med kjøttpålegg, gulost, egg o.l., og så en innpakket grønnsak ved siden av. Mine barn har heller aldri reagert på at søtpålegg er forbeholdt helgen (og sjokoladepålegg har vi aldri hjemme- det er vel ikke noe som er vanlig å ha tilgjengelig, og i det hele tatt å tilby, til yngre barn?? ), så det tror jeg de oppfatter som helt vanlig og normalt. Men som sagt mulig vårt boområde er veldig spesielt, da?! Anonymkode: 66516...a89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #86 Del Skrevet 17. juni 2020 31 minutter siden, maskinisten skrev: Da mener jeg du er naiv. Det er mange barn som spiser brunost hver dag, både fordi foreldrene ikke vet bedre og fordi de bare vil få i ungene mat. Det samme med syltetøy, sjokolade-/nøttepålegg osv. Det er stor forskjell på brunost og nugatti /Sjokade om du ser noen innlegg over Anonymkode: 70a71...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #87 Del Skrevet 17. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Laktose er en naturlig bestanddel i melk. Mer eller mindre alle matvarer inneholder sukkerarter. Og mellom 37 og 50% sukkerarter (altså ikke tilsatt sukker)? Det er tall du bare fant på. Du behøver ikke å overdrive. Anonymkode: 4bf58...b86 Jeg fant ikke på, det er bare å Google. Les på bramat,for eksempel. Det er ikke tilsatt sukker,men melkesukkeret gir like mye energi som vanlig sukker. Anonymkode: c8683...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #88 Del Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det er vel heller ingen i Norge som gir barna brunost hver dag?? Jeg har barn på 5 og 7 år, og de er begge veldig glade i brunost. Men det hører helgefrokostene til, og de får heller ikke brunost på brødskiva før de har spist en brødskive med noe annet, sunt, først. Anonymkode: 66516...a89 I barnehagen der datteren min går får de brunost eller gulost på knekkebrød hver dag. Det er mange mange som har det på matpakka og spiser det hver dag i Norge. (Vi liker det ikke, ikke noe problem for oss) Anonymkode: c8683...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 17. juni 2020 #89 Del Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig vi bor i et veldig spesielt område, da?! Men verken på skolen eller i barnehagen til mine barn, er det vanlig at barna har med seg søtpålegg i matpakkene. Det går i grovt brød med kjøttpålegg, gulost, egg o.l., og så en innpakket grønnsak ved siden av. Mine barn har heller aldri reagert på at søtpålegg er forbeholdt helgen (og sjokoladepålegg har vi aldri hjemme- det er vel ikke noe som er vanlig å ha tilgjengelig, og i det hele tatt å tilby, til yngre barn?? ), så det tror jeg de oppfatter som helt vanlig og normalt. Men som sagt mulig vårt boområde er veldig spesielt, da?! Anonymkode: 66516...a89 Jeg tror nok ditt boområde er meget spesielt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #90 Del Skrevet 17. juni 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Bare at det ikke gjør det. Anonymkode: 4bf58...b86 Kvikklunsj inneholder melk og kakao også - men fortsatt tilhører ikke i matpakken: https://produkter.matinfo.no/Mondelez-Norge-AS/Kvikk-lunsj-47g/07622400974434 Og heller ikke ost som inneholder like mye sukker som godteri: https://produkter.matinfo.no/TINE-SA/Julebrunost-26-pr-500-g/07038010029073 Anonymkode: 5180a...350 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #91 Del Skrevet 17. juni 2020 Jeg var på utveksling i USA, og i kantinen var det ulike boder med mat fra diverse fastfood kjeder. McDonalds hadde en bod, og Pizza Hut, Chic-fil-A og Dunkin Donuts. Syns det var spennende som 16-åring, nå ser jeg hvor fokka det er. La på meg 12 kg ila det året. Anonymkode: 958ca...40a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #92 Del Skrevet 17. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvikklunsj inneholder melk og kakao også - men fortsatt tilhører ikke i matpakken: https://produkter.matinfo.no/Mondelez-Norge-AS/Kvikk-lunsj-47g/07622400974434 Og heller ikke ost som inneholder like mye sukker som godteri: https://produkter.matinfo.no/TINE-SA/Julebrunost-26-pr-500-g/07038010029073 Anonymkode: 5180a...350 Ha, du klarte å finne en spesialutgave av brunost med 42% sukker! Jeg tror ikke den er i salg lenger, og det er fortsatt et stykke til 50%. Jeg er som sagt ingen brunost-elsker, men jeg misliker virkelig slike sammenligninger som folk slenger ut. Brunost har like mye sukker som nugatti, ketchup like mye sukker som sjokoladesaus, banan like mye sukker som cola og så videre. Ofte er tallene tatt ut av lufta, noen ganger sammenligner man ulike ting (som banan som man spiser, mot cola som man drikker). Jeg skjønner at tanken bak er å gå til kamp mot "det sjulte sukkeret" eller noe sånt, men i praksis bidrar det nok like mye til å rettferdiggjøre spising av nugatti, sjokoladessaus og cola. Det er jo tross alt ikke noe verre en brunost og banan... Anonymkode: ae0ef...356 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #93 Del Skrevet 17. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var på utveksling i USA, og i kantinen var det ulike boder med mat fra diverse fastfood kjeder. McDonalds hadde en bod, og Pizza Hut, Chic-fil-A og Dunkin Donuts. Syns det var spennende som 16-åring, nå ser jeg hvor fokka det er. La på meg 12 kg ila det året. Anonymkode: 958ca...40a Er ikke vannlig. Men heller bør du sammenligne med andre rike Europiske land. Norge henge langt bak... Anonymkode: 5180a...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #94 Del Skrevet 17. juni 2020 MAtpakke er særnorsk fenomen. De fleste andre land spiser varm lunsj på jobben/skole. De tar heller ikke med seg medbragt på restaurant, noe som også er et særnorsk fenomen. Anonymkode: 865ab...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #95 Del Skrevet 17. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ha, du klarte å finne en spesialutgave av brunost med 42% sukker! Jeg tror ikke den er i salg lenger, og det er fortsatt et stykke til 50%. Jeg er som sagt ingen brunost-elsker, men jeg misliker virkelig slike sammenligninger som folk slenger ut. Brunost har like mye sukker som nugatti, ketchup like mye sukker som sjokoladesaus, banan like mye sukker som cola og så videre. Ofte er tallene tatt ut av lufta, noen ganger sammenligner man ulike ting (som banan som man spiser, mot cola som man drikker). Jeg skjønner at tanken bak er å gå til kamp mot "det sjulte sukkeret" eller noe sånt, men i praksis bidrar det nok like mye til å rettferdiggjøre spising av nugatti, sjokoladessaus og cola. Det er jo tross alt ikke noe verre en brunost og banan... Anonymkode: ae0ef...356 "Brunost" inneholder mellom 30 og 50 prosent sukker. Velge hvilken du vil, det er fortaatt godteri.... Anonymkode: 5180a...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #96 Del Skrevet 17. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Brunost" inneholder mellom 30 og 50 prosent sukker. Velge hvilken du vil, det er fortaatt godteri.... Anonymkode: 5180a...350 Send gjerne en link til den 50% sukker-brunosten. Og gjerne noe godteri med 30% sukker. (Sikkert tåpelig å krangle på dette, jeg blir bare så irritert på slike sukkerpåstander.) Anonymkode: ae0ef...356 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #97 Del Skrevet 17. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Send gjerne en link til den 50% sukker-brunosten. Og gjerne noe godteri med 30% sukker. (Sikkert tåpelig å krangle på dette, jeg blir bare så irritert på slike sukkerpåstander.) Anonymkode: ae0ef...356 Enig med deg Anonymkode: 70a71...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #98 Del Skrevet 17. juni 2020 9 timer siden, maskinisten skrev: Da mener jeg du er naiv. Det er mange barn som spiser brunost hver dag, både fordi foreldrene ikke vet bedre og fordi de bare vil få i ungene mat. Det samme med syltetøy, sjokolade-/nøttepålegg osv. Fra melk.no; "Brunost er ikke tilsatt sukker Stadig blir brunosten trukket frem som sukkerbombe og sammenlignet med søte pålegg som sjokoladepålegg. For å avlive en myte først som sist: Brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Den inneholder naturlig sukker i form av laktose (melkesukker). Men brunost er så mye mer enn bare laktose, den inneholder faktisk flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger påfyll av hver dag." Og " God kilde til jod Brunost er et næringsrikt pålegg. Osten er en kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og fosfor. Det viktigste bidraget som brunosten gir er likevel ostens innhold av jod, et næringsstoff vi har få kilder til i kostholdet vårt." Så det er ikke fyfy å gi ungene brunost i hverdagen... Anonymkode: aabcf...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #99 Del Skrevet 17. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Fra melk.no; "Brunost er ikke tilsatt sukker Stadig blir brunosten trukket frem som sukkerbombe og sammenlignet med søte pålegg som sjokoladepålegg. For å avlive en myte først som sist: Brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Den inneholder naturlig sukker i form av laktose (melkesukker). Men brunost er så mye mer enn bare laktose, den inneholder faktisk flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger påfyll av hver dag." Og " God kilde til jod Brunost er et næringsrikt pålegg. Osten er en kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og fosfor. Det viktigste bidraget som brunosten gir er likevel ostens innhold av jod, et næringsstoff vi har få kilder til i kostholdet vårt." Så det er ikke fyfy å gi ungene brunost i hverdagen... Anonymkode: aabcf...d38 En utdannet person bør skjønner konseptet kritisk tenkning, og dermed ikke utgir "analyse" om et produkt publisert av...de som tjener på salg av produktet! "Melk.no er et aksjeselskap, og er eid av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden". Anonymkode: 5180a...350 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 17. juni 2020 #100 Del Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fra melk.no; "Brunost er ikke tilsatt sukker Stadig blir brunosten trukket frem som sukkerbombe og sammenlignet med søte pålegg som sjokoladepålegg. For å avlive en myte først som sist: Brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Den inneholder naturlig sukker i form av laktose (melkesukker). Men brunost er så mye mer enn bare laktose, den inneholder faktisk flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger påfyll av hver dag." Og " God kilde til jod Brunost er et næringsrikt pålegg. Osten er en kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og fosfor. Det viktigste bidraget som brunosten gir er likevel ostens innhold av jod, et næringsstoff vi har få kilder til i kostholdet vårt." Så det er ikke fyfy å gi ungene brunost i hverdagen... Anonymkode: aabcf...d38 Selvfølgelig skal myndighetene selge deg dette. De samme myndighetene som godkjente smittestopp appen og e-tjenesteloven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå