Gå til innhold

Bare nysgjerrig, hva spiser barna i matpakkene sine i Frankrike, Tyskland og USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det de forteller er det veldig vanlig med en liten pose potetgull i matpakken hver dag ja.

Anonymkode: d3a8e...cbd

Det er helt vanlig i USA. Hvis du kjøper deg lunsj på feks Subway eller lignende får du en liten pose chips med. 

Anonymkode: 19bc1...e70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var et år i England, vertssøstra på 10 år hadde med seg en liten pose potetgull hver dag, cheese-sticks og loff med marmelade. Hun var overvektig, og det var hele familien.

Anonymkode: 6296f...58c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på skole i USA på vgs og de færreste hadde med matpakke. De kjøpte mat fra kantina som var alt annet enn sunt. I tillegg dro de ofte på fastfood restauranter etter skole/trening. Var automater overalt på skolen med brus og godteri.

Det var faktisk ikke så mye overvekt som jeg trodde (men mer enn i Norge såklart) da de fleste drev med idrett og det var et helt annet nivå på treningene enn det jeg er vant med i Norge. Jeg trente ca 4-5 timer hver dag bortsett fra helgene. Å være ute å drive med aktivitet på fritiden var også populært. For å ikke snakke om løping mellom timene for å rekke frem i tide, var stor skole 😅

Jeg hadde alltid med brødskiver og frukt, men noen ganger kjøpte jeg fra kantina. 

Anonymkode: 75d3d...ac2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Sikkert mye rart i matpakkene til unger her også, men potetgull til skolemat?!

Hva er egentlig greia med matkulturen «over there?» Hvorfor spiser de så mye usunt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I USA spiser de i hvert fall McDonalds hver dag til alle måltider.

Anonymkode: 69c7d...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilbrakte et år i USA på videregående, og husker at det var vanlig å ha en egen liten bag til lunsj. Bagen var som regel stappet med potetgull, brus/juice, noen enkle sandwichene eller middagsrester og annen drit. 

Anonymkode: f794c...847

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nøyaktig samme matpakke av vertsfamilien min da jeg var på språkreise i England for ti år siden, og det gjorde alle de andre også, så det virker veldig standard med loff og potetgull/sjokolade - kanskje en frukt om man er heldig. 

Anonymkode: d25aa...845

Jeg var på språkreise i England for 25 år siden. Matpakken besto av 2 skiver loff med kalkun eller pate',  En kit cat sjokolade og en pose potetgull hver dag i 5 uker😂

Anonymkode: b91bb...ea2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på språkreise i England for 25 år siden. Matpakken besto av 2 skiver loff med kalkun eller pate',  En kit cat sjokolade og en pose potetgull hver dag i 5 uker😂

Anonymkode: b91bb...ea2

Ikke rart at Frankrike er berømt, og England er beryktet for sin mat. 

Anonymkode: bdc51...589

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Australia hadde de ikke matpakke, men kjøpte i kantina når samboern gikk på skolen. Det var stort utvalg av både sunne ting og usunne ting. Typisk pommes frites, burger, meatpie, steak salad, steak sandwich, sausage rolls, salater. 

Men de fleste kjøpte usunne ting. 

Han tror det er sunnere alternativer nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en amerikansk kollega, meget høyt utdannet innen helse, og han og kona var dypt forarget fordi de ikke fikk lov til å sende med barna "en snack" til lunsj, altså den lille potetgullposen eller en sjokolade. Hver dag. Læreren hadde faktisk ringt hjem til dem og presisert og forsøkt å forklare forbudet etter noen uker på skolen. Det strider mot den  amerikanske grunnholdningen om personlig frihet og egne valg. Egen sønn, egen matpakke, så skal noen bestemme at en alminnerlig snack ikke er lov?! Innholdet i egen matpakke? Dyp inngripen i familiens privatliv. Stor diskusjon i lunsjen her, da en annen amerikaner (litt mer integrert)  syntes det var en god ide, og vi nordmenn måtte få inn problemstillingen med teskje, vi var bare forundrede: ja? Ikke sjokolade nei selvsagt?  Hvorfor ønsker du å gi barna det?  -Vanskelig for oss å forstå. Men han ønsket valget. 

Da Jamie Oliver forsøkte reformere skolematen i Storbritannia, stod det mødre og kastet potetgullposer over gjerdet inn i skolegården. 

Anonymkode: ffc77...76f

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en amerikansk kollega, meget høyt utdannet innen helse, og han og kona var dypt forarget fordi de ikke fikk lov til å sende med barna "en snack" til lunsj, altså den lille potetgullposen eller en sjokolade. Hver dag. Læreren hadde faktisk ringt hjem til dem og presisert og forsøkt å forklare forbudet etter noen uker på skolen. Det strider mot den  amerikanske grunnholdningen om personlig frihet og egne valg. Egen sønn, egen matpakke, så skal noen bestemme at en alminnerlig snack ikke er lov?! Innholdet i egen matpakke? Dyp inngripen i familiens privatliv. Stor diskusjon i lunsjen her, da en annen amerikaner (litt mer integrert)  syntes det var en god ide, og vi nordmenn måtte få inn problemstillingen med teskje, vi var bare forundrede: ja? Ikke sjokolade nei selvsagt?  Hvorfor ønsker du å gi barna det?  -Vanskelig for oss å forstå. Men han ønsket valget. 

Da Jamie Oliver forsøkte reformere skolematen i Storbritannia, stod det mødre og kastet potetgullposer over gjerdet inn i skolegården. 

😂😂😂

Anonymkode: 562e5...686

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har britisk samboer, og kjenner meg veldig igjen i dette. Han ser også på dette som en inngripen i privatlivet. Dessuten: "Ok, de har sukkerforbud, det er i det minste kontret, men hvorfor i h.. er det ikke lov å ta med potetgull?" Det er faktisk ikke så lett å definere hvor grensene går og forklare hvorfor de går akkurat der.

Anonymkode: ae0ef...356

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på skole noen år i Australia. De hadde smothiesbar, salatbar, baguetter man kan få det man vil på ala Bites eller Subway, og typ pizza/hamburger. Da sånn fette ekkel pizza. Lett å spise sunt synes nå jeg. Det jeg syntes var rart var at de solgte øl, vin og sprit i kantina... (universitet, ikke barneskole)

Anonymkode: f5650...fbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gått på skole noen år i Australia. De hadde smothiesbar, salatbar, baguetter man kan få det man vil på ala Bites eller Subway, og typ pizza/hamburger. Da sånn fette ekkel pizza. Lett å spise sunt synes nå jeg. Det jeg syntes var rart var at de solgte øl, vin og sprit i kantina... (universitet, ikke barneskole)

Anonymkode: f5650...fbf

Litt OT, men ei venninne fikk en bok ødelagt av at hovedpersonen drakk vin i kantinenen på NTNU. Forfatteren fant det visst såpass naturlig at han ikke hadde tenkt tanken på at Norge kunne ha forbud mot slikt 😅

Anonymkode: 0bf18...d30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste engelskmenn har lyst brød/ loff med seg i matpakken, ofte et hardkokt egg, ostesnacks/pinner, en liten pose potetgull, en juice og kanskje en frukt. De engelskmenn som er bevisst helse og kosthold, kjøper litt grovere brød på feks helsekosten eller de baker grovere brød selv. 

Anonymkode: 8f923...884

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, men ei venninne fikk en bok ødelagt av at hovedpersonen drakk vin i kantinenen på NTNU. Forfatteren fant det visst såpass naturlig at han ikke hadde tenkt tanken på at Norge kunne ha forbud mot slikt 😅

Anonymkode: 0bf18...d30

På UiS får man vin og øl i en av kaféene på campus, og er å få kjøpt når som helst 😅

Anonymkode: 5ff14...19f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De får lunsj på skolen i de fleste andre land. Jeg har bodd i England, der var det vanlig å sende med en sandwich m lys loff, en liten pose potetgull, en liten sjokolade, jus. Men dette var for mange år siden, kanskje det har endret seg nå.

Du ser jo meal deal på supermarkedene, forresten. Alltid sandwich el.l., en drikke (jus/brus/vann) og en liten potetgullpose.

Jeg har blitt vant til å ha litt potetgull til måltidene mine. Bare en liten neve. Det hender at jeg bare må ta en neve potetgull etter middagen, fordi jeg føler at noe mangler ellers. :)

Anonymkode: e4a69...72d

Det var akkurat samme måltidet vi fikk som lunsj på språkreise i England i 1996 😂

Saft på flaske eller brus/juiceboks

Lyst brød med syltetøy og en med ost

En sjokoladebar

En frukt

En liten pose potetgull, ofte med «prawn»-smak. Spiste aldri den 🙈

Middagene hos vertsfamilien var også enten fritert eller full av smeltet ost. Aldri salat eller grønnsaker. Skjønner ikke at de orker. 

Anonymkode: c8683...642

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nøyaktig samme matpakke av vertsfamilien min da jeg var på språkreise i England for ti år siden, og det gjorde alle de andre også, så det virker veldig standard med loff og potetgull/sjokolade - kanskje en frukt om man er heldig. 

Anonymkode: d25aa...845

Artig. Var på språkreise for 33!!!år siden,samme matpakke😉 Har venner i England og de er forholdsvis opptatt av sunt kosthold. Meeeen alltid en snack (søtt/salt)på ettermiddagen og mye sukker i teen eller drikker varm sjokolade på senga om kvelden😟

Anonymkode: 990e2...45a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra programmet til Jamie Oliver om USA at han spurte en rektor om hvorfor barna ikke fikk grønnsaker til lunsjen når det var vedtatt at 25% (hvis jeg husker rett) av maten skulle frukt eller grønt, og rektoren svarte at "de får jo fries". Pommes frites=potet=grønnsak, var logikken der. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor

Søk på «packedschoollunch» på Instagram, der kommer det opp mye rart. 

Ser matpakken til en 2-åring,kun snacks.
Moren legger ut bilder av matboksen. 
Sikkert gjort med mye kjærlighet,men:

Potetgull,4 kyllingnuggets og tørket frukt.

Smultring,gelé med kakepynt strødd over,babybel og tre biter banan en annen dag. 

Lyst brød,druer,kjeks formet som fisk og tre oreokjeks en tredje dag. 

Hvordan kan noen fore ungene sine med dette HVER dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...