Gå til innhold

Bare nysgjerrig, hva spiser barna i matpakkene sine i Frankrike, Tyskland og USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vi generelt sunt kosthold i disse landene, eller har vi generelt sunnere kosthold i Norge?

Anonymkode: 562e5...686

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke de lunsj på skolen ?

Anonymkode: 48967...260

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

"The naked Chef", altså Jamie Oliver, prøvde jo i en programserie han har, å gjøre amerikanske skolers lunsjkantiner for elever sunnere. De serverte masse frityrstekt mat, og var generelt forferdelig usunne. Ikke noe grovbrød å oppdrive, ikke noen sunne alternativer for de som ville ha det. 

Prosjektet hans gikk visst dårlig, mener jeg å huske. Amerikanerne VIL ha frityrstekt mat til lunsj på skolene....

Anonymkode: 5dbaf...660

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mange program om skolemat i USA og det er begredelig. Pizza blir regnet som sunn, samme er pommes frittes, juice med sukker osv osv. Ikke rart de sliter. England har lignende tendenser. Frankrike vet jeg har i allefall noen skoler der man får servert flott mat. Vi som pakker maten vet jo hva barna får spise, og det blir jo opp til foreldrene. Skolefrukt og skolemelk er kjempebra tiltak, for de som benytter det. I Australia er det mye snacks i matpakkestørrelse, potetgull, kjeks med dipp og der har det sklidd ut.

Anonymkode: 27067...73c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine amerikanskje slektninger forteller at en matpakke på skolen ofte er:

1: noen brødskiver (vanligvis loff) med pålegg
2: litt grønnsaker, babygulrøtter er vanlig
3: en liten pose potetgull
4: en liten boks juice, enten druejuice, eller en boks tilsvarende vår "Kuli".

Anonymkode: d3a8e...cbd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Matpakke i Frankrike??

Anonymkode: bdc51...589

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Potetgull på skolen hver dag? 🤭

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne hvorfor amerikanere er så feite🤪

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over er det mye usunn skolemat i USA. Mye fritert, lite grønt, mye sukker og mye karbohydrater. Grunnen til at det er vanskelig å forandre på der, er en blanding av dårlige vaner, lite kunnskap om mat og at det er den billigste maten å servere. Jeg har gått på high school i USA, og hver dag fikk jeg med meg to dollar til å kjøpe meg lunsj. For det kunne jeg enten kjøpe dagens i kantina - og det var alltid usunn mat; type sloppy joes, fritert kylling, fritert mac’n cheese etc. - eller jeg kunne kjøpe litt diverse i kantina. Der var det kaker, potetgull og godteri. På skolen min var det også en salatbar, men den var ikke så populær. Grønnsaken i salatbaren var slappe og så stusselige ut, pluss at det var mye dyrere å kjøpe seg en salat. 

Anonymkode: 3b002...427

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De får lunsj på skolen i de fleste andre land. Jeg har bodd i England, der var det vanlig å sende med en sandwich m lys loff, en liten pose potetgull, en liten sjokolade, jus. Men dette var for mange år siden, kanskje det har endret seg nå.

Du ser jo meal deal på supermarkedene, forresten. Alltid sandwich el.l., en drikke (jus/brus/vann) og en liten potetgullpose.

Jeg har blitt vant til å ha litt potetgull til måltidene mine. Bare en liten neve. Det hender at jeg bare må ta en neve potetgull etter middagen, fordi jeg føler at noe mangler ellers. :)

Anonymkode: e4a69...72d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over er det mye usunn skolemat i USA. Mye fritert, lite grønt, mye sukker og mye karbohydrater. Grunnen til at det er vanskelig å forandre på der, er en blanding av dårlige vaner, lite kunnskap om mat og at det er den billigste maten å servere. Jeg har gått på high school i USA, og hver dag fikk jeg med meg to dollar til å kjøpe meg lunsj. For det kunne jeg enten kjøpe dagens i kantina - og det var alltid usunn mat; type sloppy joes, fritert kylling, fritert mac’n cheese etc. - eller jeg kunne kjøpe litt diverse i kantina. Der var det kaker, potetgull og godteri. På skolen min var det også en salatbar, men den var ikke så populær. Grønnsaken i salatbaren var slappe og så stusselige ut, pluss at det var mye dyrere å kjøpe seg en salat. 

Anonymkode: 3b002...427

Men er det lett å få tak i sunne basisvarer og grønnsaker og lage sunn mat hjemme?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De får lunsj på skolen i de fleste andre land. Jeg har bodd i England, der var det vanlig å sende med en sandwich m lys loff, en liten pose potetgull, en liten sjokolade, jus. Men dette var for mange år siden, kanskje det har endret seg nå.

Du ser jo meal deal på supermarkedene, forresten. Alltid sandwich el.l., en drikke (jus/brus/vann) og en liten potetgullpose.

Jeg har blitt vant til å ha litt potetgull til måltidene mine. Bare en liten neve. Det hender at jeg bare må ta en neve potetgull etter middagen, fordi jeg føler at noe mangler ellers. :)

Anonymkode: e4a69...72d

Jeg fikk nøyaktig samme matpakke av vertsfamilien min da jeg var på språkreise i England for ti år siden, og det gjorde alle de andre også, så det virker veldig standard med loff og potetgull/sjokolade - kanskje en frukt om man er heldig. 

Anonymkode: d25aa...845

• Liker 8
Skrevet

Eg budde i Texas i tre år som ungdom, gjekk to år på. Middle school og eitt på high school. Kantine med diverse: alt frå fries, nachos, burgere, burritos ol til meir samensatte måltider som varierte frå fag til dag, men særleg sunn mat var det ikkje så mykje av. Men heilt ok alternativ fantes. Drikke var mjølk, vatn, brus ol

Ein del hadde også med deg matpakke, då typisk sandwich (brød med pålegg, vanligvis kjøtt og ost, lagt dobbelt og skåret på skrått til trekant), frukt/gulrøter, kjeks, 🍟 eller anna snacks ved sida av. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det de forteller er det veldig vanlig med en liten pose potetgull i matpakken hver dag ja.

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

I Frankrike har jeg hørt de får både forrett, hovedrett og dessert til skolelunsjen. Og det skal være sunne sammensatte måltider.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det de forteller er det veldig vanlig med en liten pose potetgull i matpakken hver dag ja.

Jeg er sjokkert! Og jeg eeeeeelsker potetgull, og skulle ønske av hele mitt hjerte at det var så sunt at det var anbefalt av mydighetene å inngå i det daglige kostholdet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Interessant å lese svarene her 🙂

Ts

Anonymkode: 562e5...686

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er også helt normalt i UK. Jeg var på kurs der og fikk utdelt en liten pose med potetgull til lunsj hver dag.

Anonymkode: 0bf18...d30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Catalina Culès skrev:

I Frankrike har jeg hørt de får både forrett, hovedrett og dessert til skolelunsjen. Og det skal være sunne sammensatte måltider.

Slik var det da jeg gikk på høyskole der. Tror de starter med slikt opplegg fra de er barn. Mye mindre overvekt i Frankrike, iallfall blant dem som er godt integrert.

Anonymkode: 606a6...db5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lill3My skrev:

Eg budde i Texas i tre år som ungdom, gjekk to år på. Middle school og eitt på high school. Kantine med diverse: alt frå fries, nachos, burgere, burritos ol til meir samensatte måltider som varierte frå fag til dag, men særleg sunn mat var det ikkje så mykje av. Men heilt ok alternativ fantes. Drikke var mjølk, vatn, brus ol

Ein del hadde også med deg matpakke, då typisk sandwich (brød med pålegg, vanligvis kjøtt og ost, lagt dobbelt og skåret på skrått til trekant), frukt/gulrøter, kjeks, 🍟 eller anna snacks ved sida av. 

Jeg bodde også tre år i Texas i min ungdom (high school). Min skole var veldig stor og hadde egen kantinekø med salater. Det var mest kø til pizza og minst kø til salatene. Mange hadde med seg niste og det var gjerne peanutbutter jelly sandwicher eller ost og skinke, en frukt og en søt snack. 

Anonymkode: 19bc1...e70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...