AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Beklager langt innlegg.. Jeg synes at en voksen person som har mulighet men ikke vil leie bolig er ekstremt egoistisk. Fordi de er avhengig av å kunne bo hos noen andre gratis til de har nok penger til å kjøpe, og noen ganger tar det veldig lang tid. Min svoger er 27 år gammel og nekter å leie bolig fordi det er bare bortkastet penger. Frem til juni 2019 hadde han bodd sammen med moren, mens han vekslet mellom studie og jobb. Så flyttet han i 1 år til england for å studere, og der fikk han fullt stipend og bolig på skolen. Nå skal han flytte tilbake. Han har fått seg en deltids jobb som venter på han, og han har fått studie med stipend. Problemet her er at han ville flytte hjem igjen til moren, men hun har fått seg ny mann og ønsker ikke å ha han tilbake i huset. Hun mener han er en voksen mann, og burde kune klare seg selv, men hun klarer ikke å fortelle det til sønnen. Hun ønsker også muligheten til å kune gjøre om og bruke soverommet hans, siden boligen hennes er veldig liten. Faren bor i et et roms leilighet og har ikke plass, og støtter han fullt ut med at "å leie er totalt bortkastet" . Så nå driver familien på å diskutere om at han skal flytte inn hos oss. Vi har sagt at han kan gjerne bo her for en liten periode til han finner seg noe annet, men at hvis han har tenkt å være i over 1 mnd så må han betale for seg. Vi forlanger ikke så mye, men min samboer er veldig på at han må lære seg å betale for seg selv. Dette er jo min kjære svoger ikke enig i. Han argumenterer for at da tar det enda lengre tid før han kan kjøpe noe (han har nesten ingen sparepenger fra før, sløsete livsstil og vi bor i byen så bolig er dyrt) og han gjør alt han kan for at vi alle skal få dårlig samvitighet. Moren er sint på oss fordi vi forlanger penger for å hjelpe sønnen, og kommer sikert til å føle seg så skyldig at hun tar han inn igjen i mange år til. Hun har lett for å være ganske "dum snill". Jeg kjenner jeg blir så provosert! Han er eldre en meg, og forventer å kunne få leve på andre. Tenker ikke et sekund på hvor stor påkjennelse det er for meg og sambo å ha han boende i huset vårt, det er jo et lite hus og vi er veldig private av oss. Så vi står virkelig fast her. Vi vil jo ta han inn fordi vi ønsker at moren skal få ha litt alene tid sammen med sin nye mann, men samtidig driver vi ikke med veldedighet for noen som ikke trenger det.. Hva synes dere? Anonymkode: 4a14a...caf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Det er jo fordi det er billig og behagelig for ham å bo hjemme hos mamman sin. Jeg er enig, han bør finne seg sitt eget. Skal han liksom bare bo der til han flytter inn til ei dame som uten å vite det må overta som kokk og hushjelp?! Anonymkode: e066d...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Det er ikke ditt problem at svogeren din er gjerrig, og heller ikke ditt problem om moren hans er dum. Bare si nei til å ha ham hos dere, og ikke bland dere hvis svigermor lar seg presse til å la ham bo der, det er hennes og den nye mannen hennes sin sak. Anonymkode: 4f81f...74b 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Nei, nei, bare nei. Du skal ikke ta han inn i huset. Ikke engang for en begrenset tid. Og i hvert fall ikke uten at han betaler leie. Du kommer til å slite med å få han ut igjen. Han et absolutt ikke ditt ansvar. Jeg hadde aldri sagt ja, selv om vi har stort hus og god plass. Det eneste unntaket var hvis han kunne vise en leiekontrakt med innflytting om f.eks en måned. Da kunne jeg ha latt han bo her. Anonymkode: e8015...b71 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 For en ubrukelig og egoistisk fyr. Jeg mener ikke det er urimelig at han får bo hjemme en KORT periode mens han finner et sted å bo, eller at om han må bo hos dere en KORT periode betaler litt til dere. Det er jo snylting å la være, og normalt ville folk synes det er flaut. Herregud, si han må ordne seg ellers blir han en evig singel særing. Siden han ikke har sparepenger og dere bor en dyr plass kommer det til å ta år, om han ikke får en god jobb og ikke bruker en krone. Haha, leier han har han i det minste mulighet til å finne ei dame å flytte sammen med etterhvert. Det er vel eneste måten han kan få orden på livet. Anonymkode: b3067...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 Han vil altså bo gratis, uansett hvem det er hos egentlig, bare han slipper å betale noe sånn st han kan bruke alle pengene sine på å spare egenkapital? Jeg skjønner jo at han ønsker det, men han kan ikke forvente det på noen som helst måte. Vi hadde min søster boende hos oss ett års tid mens hun sparte egenkapital. Det føltes imidlertid som en gevinst for oss like mye som for henne. Hun tok minst sin del av husarbeidet, hjalp oss da vi skulle male, hjalp å passe ungene våre. Så hun slapp bokostnader og matutgifter, og vi fikk en vesentlig mindre stressende hverdag fordi arbeidet kunne fordeles på en ekstra voksen. Anonymkode: c05c4...70b 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva synes dere? at han høres ut som han er 16 ? Anonymkode: 51936...be4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde min søster boende hos oss ett års tid mens hun sparte egenkapital. Det føltes imidlertid som en gevinst for oss like mye som for henne. Hun tok minst sin del av husarbeidet, hjalp oss da vi skulle male, hjalp å passe ungene våre. Så hun slapp bokostnader og matutgifter, og vi fikk en vesentlig mindre stressende hverdag fordi arbeidet kunne fordeles på en ekstra voksen. Det hørtes ut som en veldig bra avtale for dere. Jeg tror ikke det kommer til å bli så idyllisk med denne snyltersvogeren. Han kommer sikkert ikke til å spare og bare bo gratis og ikke engang hjelpe til - for "jeg må jo jobbe, og da er jeg så sliten på fritiden at det går ikke, dessverre. Hva er det til middag i dag, slavesvigerinne?" Jeg håper moren og mannen bare sier nei, jeg håper at dere sier nei - og OM dere sier ja, så håper jeg at dere i hvert fall krever leie. Anonymkode: 113a1...de4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 For det første kan dere jo skyte ned det vikarierende motivet hans. Han sier han vil bo gratis for å raskere spare penger til egenkapital, men han bruker pengene på livsstil i stedet for å spare. Etter så mange år burde han allerede ha spart ferdig til egenkapital. Så jeg ville veldig fort called bullshit på det der. Uansett, dere tar ham ikke inn. Det moren har gjort ved å la ham bo gratis har ikke hjulpet ham, det har skadet ham. Han har aldri lært å bli selvstendig eller å prioritere pengene sine. Å fortsette å la han bo gratis hos familie er å skade ham. Dere vil vel ikke skade ham, ergo må dere si nei. Moren hans er en såkalt (på engelsk) enabler, hun har gode intensjoner men er i realiteten med på å skade ham. Dere kommer aldri til å overbevise hverken henne eller de andre i slekta om at de tar feil, så dere må nesten bare forberede dere på å bli upopulære. Men det er bedre det enn å være med på den fortsatte skadingen av denne unge mannen. Så stå i det, si nei og forklar at dere ser på det som skadelig for ham å bo gratis. Gjenta når dere får motbør. Anonymkode: 91efe...3bf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Skrevet 15. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes ut som en veldig bra avtale for dere. Jeg tror ikke det kommer til å bli så idyllisk med denne snyltersvogeren. Han kommer sikkert ikke til å spare og bare bo gratis og ikke engang hjelpe til - for "jeg må jo jobbe, og da er jeg så sliten på fritiden at det går ikke, dessverre. Hva er det til middag i dag, slavesvigerinne?" Jeg håper moren og mannen bare sier nei, jeg håper at dere sier nei - og OM dere sier ja, så håper jeg at dere i hvert fall krever leie. Anonymkode: 113a1...de4 Det var det, så absolutt. Man får voldsomt mye større spillerom når man plutselig har en ekstra voksen tilgjengelig. Storfamilie er et supert konsept, dersom det fungerer for alle og man klarer å samarbeide. Nå har min andre søster og hennes mann (vi er tre søstre og en bror) flyttet inn 200 meter fra oss for ett par år siden. De har også barn. Det er himmelsk. Barna har alltid noen å leke med, og om noen av oss jobber ugunstige skift er det likevel alltid noen som er tilgjengelige hjemme når ungene kommer hjem fra skolen. Vi håper at det dukker opp et hus til salgs i området etter hvert, for da vil søsteren som bodde hos oss også flytte hit. Samme ordning hadde nok ikke fungert med min bror, og ikke ønsker han det heller. Han har aldri vært barnevakt for ungene våre, tatt dem med på aktiviteter osv. Han kommer på middager, men inviterer aldri tilbake. Han ber om hjelp når han skal flytte, men har alltid en unnskyldning når vi spør. Sånn er det bare. Vi får være takknemlige for det vi har, og ta han som han er. Jeg vet ikke om vi hadde latt ham bo her gratis, for han hadde ikke bidratt slik som min søster. ----- Det høres ikke ut som TS vil komme godt ut av å ta inn en husgjest. Jeg mistenker også at han vil være vanskelig få ut igjen, og at han neppe vil bidra i positiv retning. Anonymkode: c05c4...70b 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Skrevet 15. juni 2020 Jeg og sambo hadde en avtale da vi flyttet sammen at huset er åpent til all familie når de vil komme på besøk, eller trenger et sted å bo. Min familie bor 4 timer unna, så vi har hatt de på besk ofte i noen dager. Enten når de kommer for å besøke meg, eller når de har dårlig råd til ferie og kommer hit på ferie istedet får å betale for hotell, er jo kjempe hyggelig! Så vi var veldig posetive til dette da han spurte oss før han reiste. Han spurte om å kunne få bo hos oss med en gang han kom hjem så han ikke trengte å flytte inn hos moren, så skulle han se etter et nytt sted så fort han kom. Vi var forbredt på at det kunne ta 1-2 mnd, og vi sa han måtte dekke sin del, og det var helt greit. Min sambo var kjempe fornøyd siden han tenkte at han kune ha godt av å bo sammen med oss i en periode og lære at ting koster og siden vi er så strenge på husarbeid. moren hans har kun forlangt at han skulle kjøpe og lage sin egen mat. (KUN DETTE, oppvasken skulle selvsagt hun ta siden han var jo så sliten nå han kom hjem fra jobb og skole...) men nå da vi fikk beskjed om at han ikke skulle se etter hybel, men heller spare penger til å kjøpe ble vi veldig forferdet.. Anonymkode: 4a14a...caf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #12 Skrevet 15. juni 2020 Og argumente hans for ikke å betale er at han skal jo ha tv og sånn på rommet så vi kommer ikke til å se han, og han kjøper jo og lager sin egen mat. Og han kan jo rydde etter seg selv, så det koster jo ikke noe ekstra å ha han her.. Han tenker ikke på strøm og vann, og at det blir mye mer skittent å ha en ekstra person. Og vi mister gjesterommet vårt og privatlivet. Han har heller ikke bil eller førerkort, og bussen går ikke så ofte her, så sambo er redd vi må kjøre rundt på han. Beklager kjenner bare at jeg ble skikkelig sur her. Måtte bare klage litt.. Jeg tror ikke han er en person som gjør noe ekstra mer en han absolutt må fordi vi beordrer han til å gjøre det.. Anonymkode: 4a14a...caf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Skrevet 15. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For en ubrukelig og egoistisk fyr. Jeg mener ikke det er urimelig at han får bo hjemme en KORT periode mens han finner et sted å bo, eller at om han må bo hos dere en KORT periode betaler litt til dere. Det er jo snylting å la være, og normalt ville folk synes det er flaut. Herregud, si han må ordne seg ellers blir han en evig singel særing. Siden han ikke har sparepenger og dere bor en dyr plass kommer det til å ta år, om han ikke får en god jobb og ikke bruker en krone. Haha, leier han har han i det minste mulighet til å finne ei dame å flytte sammen med etterhvert. Det er vel eneste måten han kan få orden på livet. Anonymkode: b3067...3f3 Ja jeg synes også det er veldig flaut å måtte bo hjemme. Selv flyttet jeg hjem i 1 mnd da jeg var mellom leiligheter da jeg var 20, men vi visste jo at det var bare var for 1 mnd, og jeg handlet middager til familien, og jobbet gratis hos min far. Mine foreldre ville aldri ha godtatt at jeg flyttet hjem når jeg har inntekt og ikke betaler eller jobber for å bo der. (ikke fordi de er kjipe men fordi de vil ha lært oss at vi må betale for oss) Og når man er student og jobber bare deltid, så tar det lang tid å spare til egenkapital, og det må vel være nærmest umulig å få lån uten bra fast inntekt? Anonymkode: 4a14a...caf
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #14 Skrevet 15. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og argumente hans for ikke å betale er at han skal jo ha tv og sånn på rommet så vi kommer ikke til å se han, og han kjøper jo og lager sin egen mat. Og han kan jo rydde etter seg selv, så det koster jo ikke noe ekstra å ha han her.. Han tenker ikke på strøm og vann, og at det blir mye mer skittent å ha en ekstra person. Og vi mister gjesterommet vårt og privatlivet. Han har heller ikke bil eller førerkort, og bussen går ikke så ofte her, så sambo er redd vi må kjøre rundt på han. Beklager kjenner bare at jeg ble skikkelig sur her. Måtte bare klage litt.. Jeg tror ikke han er en person som gjør noe ekstra mer en han absolutt må fordi vi beordrer han til å gjøre det.. Anonymkode: 4a14a...caf Jeg tror han kommer til å være en langt større byrde enn glede å ha i hus. Har faktisk mine tvil på at han vil rydde opp etter seg, vaske egne klær osv også. Han er voksen, har får dra ut på det private leiemarkedet som ‘alle’ andre gjør. At det attpåtil er mora hans som prøver å ordne bolig (hos dere), viser også hvor lite tak det er i han selv. Anonymkode: de7b7...82f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #15 Skrevet 15. juni 2020 Så lenge den man bor hos er villig til å la noen bli boende der uten å betale, så er det jo greit, men hvis moren ikke ønsker å la han flytte inn igjen, så er det jo noe han må akseptere. Her må både dere og mor bare være klare på at hvis han ønsker å bo hos mutter eller i deres egen bolig, så må han betale for seg. Anonymkode: ef697...85a
Gjest theTitanic Skrevet 15. juni 2020 #16 Skrevet 15. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager langt innlegg.. Jeg synes at en voksen person som har mulighet men ikke vil leie bolig er ekstremt egoistisk. Fordi de er avhengig av å kunne bo hos noen andre gratis til de har nok penger til å kjøpe, og noen ganger tar det veldig lang tid. Min svoger er 27 år gammel og nekter å leie bolig fordi det er bare bortkastet penger. Frem til juni 2019 hadde han bodd sammen med moren, mens han vekslet mellom studie og jobb. Så flyttet han i 1 år til england for å studere, og der fikk han fullt stipend og bolig på skolen. Nå skal han flytte tilbake. Han har fått seg en deltids jobb som venter på han, og han har fått studie med stipend. Problemet her er at han ville flytte hjem igjen til moren, men hun har fått seg ny mann og ønsker ikke å ha han tilbake i huset. Hun mener han er en voksen mann, og burde kune klare seg selv, men hun klarer ikke å fortelle det til sønnen. Hun ønsker også muligheten til å kune gjøre om og bruke soverommet hans, siden boligen hennes er veldig liten. Faren bor i et et roms leilighet og har ikke plass, og støtter han fullt ut med at "å leie er totalt bortkastet" . Så nå driver familien på å diskutere om at han skal flytte inn hos oss. Vi har sagt at han kan gjerne bo her for en liten periode til han finner seg noe annet, men at hvis han har tenkt å være i over 1 mnd så må han betale for seg. Vi forlanger ikke så mye, men min samboer er veldig på at han må lære seg å betale for seg selv. Dette er jo min kjære svoger ikke enig i. Han argumenterer for at da tar det enda lengre tid før han kan kjøpe noe (han har nesten ingen sparepenger fra før, sløsete livsstil og vi bor i byen så bolig er dyrt) og han gjør alt han kan for at vi alle skal få dårlig samvitighet. Moren er sint på oss fordi vi forlanger penger for å hjelpe sønnen, og kommer sikert til å føle seg så skyldig at hun tar han inn igjen i mange år til. Hun har lett for å være ganske "dum snill". Jeg kjenner jeg blir så provosert! Han er eldre en meg, og forventer å kunne få leve på andre. Tenker ikke et sekund på hvor stor påkjennelse det er for meg og sambo å ha han boende i huset vårt, det er jo et lite hus og vi er veldig private av oss. Så vi står virkelig fast her. Vi vil jo ta han inn fordi vi ønsker at moren skal få ha litt alene tid sammen med sin nye mann, men samtidig driver vi ikke med veldedighet for noen som ikke trenger det.. Hva synes dere? Anonymkode: 4a14a...caf Å bo gratis med full oppvartning er selvsagt attraktivt. Hvem vil vel bli voksen når man får slike løsninger servert? Fugleungene hadde heller aldri lært å fly om de ikke ble dyttet ut av redet. Ingen av dere skal huse ham. Han sparer jo heller ikke, men sløser.
Hulderen Skrevet 15. juni 2020 #17 Skrevet 15. juni 2020 (endret) Skal han bo hos dere, så må han selvsagt betale leie for rommet og for tilgang til kjøkken og bad, samt bruk av strøm og vann. Dere skal jo ikke ta inn noen uten å få fordeler av det. Fordelene må være større ulempen det er å miste privatliv. Så han skal ikke bare betale, han må betale så mye at det monner. En studenthybel der man har eget rom, men deler kjøkken og bad ligger vel på rundt 4.000. I tillegg må han selvsagt vaske fellesareal (kjøkken og bad) annenhver uke. Endret 15. juni 2020 av Hulderen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå