Gå til innhold

Nye tollregler, jeg forstår ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan noen forklare meg de nye tollreglene for klær og sko?

- Er det ingen toll under 3000 kr, og dermed ikke fortollingsgebyr, men fremdeles moms?

- Gjelder dette bare utenlandske nettbutikker som har registrert en avtale med den norske staten?

- Tas utenlandsk moms vanligvis bort, så man slipper dobbel moms, både til selgerlandet og Norge?

- Vil utenlandske butikker skjønne hva jeg mener hvis jeg spør om de har registrert seg (hvis det er slik det fungerer)?

- Gjelder i så fall de gamle reglene fortsatt i noen tilfeller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært mange som ikke vet forskjellen mellomskjønner toll og merverdiavgift. Det bør alle forstå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er få varer det faktisk er toll på. Så man må rett og slett sjekke selv etter hva man skal kjøpe. Ellers er det moms fra 1 kr. Men moms på mobildeksel fra finn til kr 20, gjør ikke akkurat varen så forferdelig dyr,

Anonymkode: 058b4...d46

Skrevet

Takk for svar. Men lurer fortsatt på om f.eks. en nettbutikk i England vil ha dobbel moms, engelsk moms + norsk? Har opplevd at noen fjerner denne når de selger til Norge, det burde jo helst vært standardisert på et vis. Veldig mange regler å forholde seg til nå, men virker jo som det har blitt noe enklere og billigere.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Jegheter skrev:

Takk for svar. Men lurer fortsatt på om f.eks. en nettbutikk i England vil ha dobbel moms, engelsk moms + norsk? Har opplevd at noen fjerner denne når de selger til Norge, det burde jo helst vært standardisert på et vis. Veldig mange regler å forholde seg til nå, men virker jo som det har blitt noe enklere og billigere.

En fransk butikk jeg pleier å handle fra, trekker alltid fra momsen når jeg kommer til kassen. Jeg vet ikke om dette er særfranske regler eller om de gjør det som en ekstraservice.

Tolletaten sier at lokale regler gjelder for om man får tilbake allerede betalt moms eller ei: https://www.toll.no/no/netthandel/tilbakebetaling-utenlandsk-mva/

UK tilbyr ikke momsrefusjon for netthandel: https://www.gov.uk/tax-on-shopping/taxfree-shopping

Anonymkode: a75b9...9c5

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En fransk butikk jeg pleier å handle fra, trekker alltid fra momsen når jeg kommer til kassen. Jeg vet ikke om dette er særfranske regler eller om de gjør det som en ekstraservice.

Tolletaten sier at lokale regler gjelder for om man får tilbake allerede betalt moms eller ei: https://www.toll.no/no/netthandel/tilbakebetaling-utenlandsk-mva/

UK tilbyr ikke momsrefusjon for netthandel: https://www.gov.uk/tax-on-shopping/taxfree-shopping

Du misforstår det som er skrevet der.

Når man handler i en engelsk nettbutikk, trekkes engelsk VAT fra salgsprisen når varen sendes direkte til land utenfor EU (Norge er ikke med i EU). Så må man betale moms i Norge. Før slapp man det når det var under 350,- grensen, men nå skal det betales moms fra første krone. Det er mulig noen nettbutikker ikke fjernes engelsk VAT, men jeg har handlet fra noen som gjør det, så det skjer. Men handler du for eksempel bøker fra england skjer ikek dette, da UK ikke har VAT på bøker sp det ikke er noe å trekke fra.

Noen varer har vil også omfattes av toll. Men med de nye reglene trer ikke tollkravet inn før verdien er over 3000,- (slik jeg har forstått det).

Noen nettbutikker (større) vil tilby direkte å trekke fra lokal VAT og legge på norsk moms, slik at du slipper fortollingsgebyr hos fraktselskap, da fortollingen allerede er gjort av avsender. Det er fortollingsgebyret som har voldet problemer da det ikke står i forhold til verdien på det som kjøpes. Gebyret har vært fast på over 150,-, slik at en vare til 20,- plutselig får 5,- i moms pluss gebyr på 150,- og dermed urettmessig dyr. Så dersom bytikken ikke tilbyr forhåndsinnkreving av norsk moms, så kommer det gebyr ved innførselen.

Jeg har dog ikke handlet fra utlandet etter nye regler.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Dr. A. Kula said:

Noen varer har vil også omfattes av toll. Men med de nye reglene trer ikke tollkravet inn før verdien er over 3000,- (slik jeg har forstått det).

Det spørs på varetypen, på klær er dette riktig. Men på feks ost og varer med potetinnhold så er det toll fra kr 1

Anonymkode: e064e...d6b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs på varetypen, på klær er dette riktig. Men på feks ost og varer med potetinnhold så er det toll fra kr 1

Anonymkode: e064e...d6b

Det er riktig, for næringsmidler varer med særavgift eller restriksjoner gjelder det fra kr 1 og det trådte i kraft fra 1/1-2020. 

Men for "ordinære" (klær, bøker, musikk, filmer, leker, hobby, elektronikk, jernvarer mm) gjelder 3000,- regel om toll. Det er først og fremst noen typer klær som har tollsatser. 

Skrevet

Tror ikke mange forstår helt hvordan det fungerer i praksis. Jeg har prøvd å se gjennom den listen, men den var ikke enkel å forstå seg på.

En undersøkelse fra Wish gjør at jeg tror at de har rettet seg etter det nye, samtidig som spørsmål og svar siden deres skriver spesifikt at de «ikke krever inn toll og mva». 🤪

Så jeg har ikke peiling på hvordan ting fungerer i praksis. Jeg har en pakke på vei. Ingenting som er kjøpt, men en ledning som er ødelagt på et produkt, og jeg får en erstatning sendt i posten. Aner ikke om jeg kommer til å gå på en smell når den kommer til Norge 🤪

Jeg liker ikke at det bare ikke kan være enkelt! Flott at grensa er hevet til 3000! Men det nytter jo lite om ingen retter seg etter denne listen, da gjelder toll fra første krone, selv på de minibeløpene man betaler på wish

Skrevet (endret)
16 minutter siden, Ariana807 skrev:

Tror ikke mange forstår helt hvordan det fungerer i praksis. Jeg har prøvd å se gjennom den listen, men den var ikke enkel å forstå seg på.

En undersøkelse fra Wish gjør at jeg tror at de har rettet seg etter det nye, samtidig som spørsmål og svar siden deres skriver spesifikt at de «ikke krever inn toll og mva». 🤪

Så jeg har ikke peiling på hvordan ting fungerer i praksis. Jeg har en pakke på vei. Ingenting som er kjøpt, men en ledning som er ødelagt på et produkt, og jeg får en erstatning sendt i posten. Aner ikke om jeg kommer til å gå på en smell når den kommer til Norge 🤪

Jeg liker ikke at det bare ikke kan være enkelt! Flott at grensa er hevet til 3000! Men det nytter jo lite om ingen retter seg etter denne listen, da gjelder toll fra første krone, selv på de minibeløpene man betaler på wish

Wish har motstridende informasjon angående innkreving av moms til Norge. 

Her slåes det fast at de krever inn

https://www.wish.com/tax_policy

Mens her nekter de for å samle inn

https://www.wish.com/faq/payment-pricing

For ordens skyld, wish er registrert på toll.no i listen over selskaper som forhåndsinnkrever moms

Endret av Dr. A. Kula
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Du misforstår det som er skrevet der.

Når man handler i en engelsk nettbutikk, trekkes engelsk VAT fra salgsprisen når varen sendes direkte til land utenfor EU (Norge er ikke med i EU). Så må man betale moms i Norge. Før slapp man det når det var under 350,- grensen, men nå skal det betales moms fra første krone. Det er mulig noen nettbutikker ikke fjernes engelsk VAT, men jeg har handlet fra noen som gjør det, så det skjer. Men handler du for eksempel bøker fra england skjer ikek dette, da UK ikke har VAT på bøker sp det ikke er noe å trekke fra.

Noen nettbutikker (større) vil tilby direkte å trekke fra lokal VAT og legge på norsk moms, slik at du slipper fortollingsgebyr hos fraktselskap, da fortollingen allerede er gjort av avsender. Det er fortollingsgebyret som har voldet problemer da det ikke står i forhold til verdien på det som kjøpes. Gebyret har vært fast på over 150,-, slik at en vare til 20,- plutselig får 5,- i moms pluss gebyr på 150,- og dermed urettmessig dyr. Så dersom bytikken ikke tilbyr forhåndsinnkreving av norsk moms, så kommer det gebyr ved innførselen.

Jeg har dog ikke handlet fra utlandet etter nye regler.

Takk, dette var jeg ikke klar over!

Og beklager til TS for vranglæren min...

Skrevet

Jeg får nesten gjøre noen testkjøp og se hvordan det går. Ingen butikker jeg har pleid å handle i var på den listen dessverre, unntatt eBay. Vi får satse på at det går seg mer til etter hvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...