Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har studert bachelor i sykepleie og er nå ferdig. Jeg vurderer å ta vare på sentrale bøker som jeg kan ha bruk for senere, for eksempel anatomi og fysiologi, sykdomslære og lignende. 
På den ene siden er dette gode oppslagsverk-om man bruker dem selvfølgelig. 
På den andre siden er Internett ofte raskere å bruke nå om dagen. 

Har dere tatt vare på pensumbøker dere tenker at kan være relevante å slå opp i på et senere tidspunkt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt ta vare på noen pensumbøker jeg har funnet gode som oppslagsverk. Men av forskning osv så vil dette forandre seg så mye veldig fort så det er ting som «går ut på dato». 

Anonymkode: 6d3af...fa2

Skrevet

Jeg har tatt vare på absolutt alle pensumbøker. Jeg synes de kan være kjekke å titte i.

Gjest EmKay
Skrevet

Jeg har tatt vare på noen bøker. Jeg har realfagutdanning, så det er hovedsakelig bøker innen matematikk, fluiddynamikk, osv. Altså bøker hvor læringsutbyttet ikke endrer seg raskt. Men bøker hvor innholdet er mer "ferskvare" har jeg ikke sett noe poeng i å beholde.
Har faktisk fått bruk for dem fra tid til annen også :) 

Skrevet

Jeg har to utdannelser og har tatt vare på masse pensumbøker, kompendier og utskrevne fagartikler fra begge. Til sammen snakker vi om mange titusener av sider med  faglitteratur. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har brukt noen av dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tannlegestudent og tar vare på endel bøker. Fysiologi, anatomi, patologi og farmakologi tar jeg vare på fordi mye av dette er ganske etablert, og jeg føler at jeg gjerne vil gå tilbake og lese mer i enkelte ting i disse når jeg er ferdig. Rett og slett fordi det da er flere år siden jeg hadde fagene, og jeg har mange fler knagger å henge ting på og dermed tenker at det kan være interessant for meg å lese mer i. Tar også vare på de gode bøkene i de ulike fagretningene (periodonti, kariologi, protetikk, endodonti), da de er gode oppslagsverk og internett faktisk ikke er så godt å søke opp så spesifikke tannlege ting.

Jeg erkjenner at bøkene vil bli utdatert (hvertfall deler) og at man må holde seg oppdatert via andre steder. Og at jeg dermed ikke vil kunne få penger for å selge dem. Samtidig, jeg får en utrolig dyr utdanning i verdensklasse så godt som gratis, å ha "tapt" litt i pesumbøker er et luksusproblem tenker jeg ;)

Anonymkode: 4c3fd...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt alle bøker rett etter bestått eksamer (tok bachelor i økonomi/regnskap) og aldri savnet de. Du får ikke solgt de videre hvis du venter i flere år. Samboeren har tatt vare på alle bøker og de samler støv, og får heller ikke solgt de. 

Anonymkode: f4d30...eb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 23.20, AnnaB00 skrev:

Hei. Jeg har studert bachelor i sykepleie og er nå ferdig. Jeg vurderer å ta vare på sentrale bøker som jeg kan ha bruk for senere, for eksempel anatomi og fysiologi, sykdomslære og lignende. 
På den ene siden er dette gode oppslagsverk-om man bruker dem selvfølgelig. 
På den andre siden er Internett ofte raskere å bruke nå om dagen. 

Har dere tatt vare på pensumbøker dere tenker at kan være relevante å slå opp i på et senere tidspunkt? 

Jeg har tatt vare på alt mitt. Jeg har tatt noen få enkeltemner siden utdannelsen og har hatt kjempe stor nytte av det i denne sammenheng. Jeg liker også å holde meg oppdatert så jeg bruker endel tid på ny forskning også, men mye av det vi brukte har ikke en utløpsdato.

Anonymkode: 0133c...04f

Skrevet

Jeg har tatt vare på en del, noen fordi de er kjekke som oppslagsbøker og verktøy i jobbsammenheng og andre fordi de er av mer allmenn interesse og uansett er kjekke å ha i hylla.

Det går jo an å ta vare på dem en stund, og kvitte deg med dem senere hvis du innser at de ikke blir brukt.

AnonymBruker
Skrevet

Alr er jo veentlig å kunne slå opp i i ny og ned. Kjøper også nye bøker, slik jeg holder meg oppdatert, da jeg jo også er pliktig til det.

Anonymkode: 5d2dc...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har digitalisert noen av dem. Rett og slett skjært de i stykker og scannet sidene. Mye jobb, men veldig fint å ha de i pdf.

Anonymkode: ffaee...553

Gjest AnnaW
Skrevet

Kastet sykepleien bøkene etter noe år, mye fagkunnskaper blir jo også fornyet... men vet de fleste tar vare på de viktigste bøkene. Jeg leste aldri i de etter jeg var ferdig med skolen, selv om jeg har jobbet i 10år som spl:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...