Gå til innhold

Hjelp meg å regne ut feriepenger, 5 ukers ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis det står 45.000 feriepenger til gode på lønnslippen. Hvor mye får jeg ubetalt når jeg har 5 ukers ferie ? Har ca 36.000 i fastlønn nå om det har noe å si. Noen som kan vise meg regnestykket?

Anonymkode: 277cf...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du får ca 39000 i feriepenger. 

Anonymkode: fae45...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker det du skriv som at du har en opptjening av feriepenger fra 2019 på 45000kr.

Isåfall vil regnestykket se slik ut:

45000 - 4/26 x 36000 = 39 461kr utbetalt

Endret av The_Stig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

45k minus evt skatt.

Anonymkode: 57ffa...c31

Nei, feriepenger skattes for i opptjeningsåret.  Men det må trekkes for 5e ferieuken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, feriepenger skattes for i opptjeningsåret.  Men det må trekkes for 5e ferieuken. 

Nei, feriepenger trekkes skatt for de andre månedene i samme år.

The_Stig har riktig regnestykke.

Anonymkode: 6f710...93c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feriegodtgjørelse pluss månedslønn minus fem uker lønn (som skal dekke for alle ferieukene dine).

Skatt er eventuelt bare på ulempetillegg, overtid, utkjøpte timer.

45+36-(36/4*5)=36

Endret av Whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Whistler skrev:

Feriegodtgjørelse pluss månedslønn minus fem uker lønn (som skal dekke for alle ferieukene dine).

Skatt er eventuelt bare på ulempetillegg, overtid, utkjøpte timer.

45+36-(36/4*5)=36

Skjønner hvordan du tenker, men du kommer her ut med ~3500kr for lite utbetalt. Man regner ikke fullt 4 uker pr måned. Trekket for ferieuke nummer 5 er 4/26 av en månedslønn.

Anonymkode: b3c91...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble trukket ca 3,5 dg av feriepengene mine, pga den 5. uken.

Anonymkode: da9bb...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hvordan du tenker, men du kommer her ut med ~3500kr for lite utbetalt. Man regner ikke fullt 4 uker pr måned. Trekket for ferieuke nummer 5 er 4/26 av en månedslønn.

Det kommer selvsagt an på hvem man har som arbeidsgiver og hva tariffavtalen sier.  Man skal trekkes for 25 dager.  Måten å beregne daglønn er årslønn delt på 260 dager.  I dette tilfellet (eksempelet) vil det utgjøre 43200,- Noe som er 1800,- unna mitt anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Whistler skrev:

Det kommer selvsagt an på hvem man har som arbeidsgiver og hva tariffavtalen sier.  Man skal trekkes for 25 dager.  Måten å beregne daglønn er årslønn delt på 260 dager.  I dette tilfellet (eksempelet) vil det utgjøre 43200,- Noe som er 1800,- unna mitt anslag.

Hvorfor trekkes 4/26-deler?

Arbeidstaker skal ha lønn for de dagene de arbeider og feriepenger for de dagene ferien avvikles. 

Dette vil si at timelønte vil få utbetalt lønn for arbeidede timer og feriepenger i forhold til antall feriedager etter hvert som disse tas ut.

For ansatte med månedslønn er det litt upraktisk å trekke for ferie etter hvert som ferien avvikles, og månedslønte avregnes derfor normalt nå i juni. Har arbeidstaker avtalefestet 5 uker ferie vil antall feriedager strekke seg noen dager utover en måned. 5 uker ferie tilsvarer nemlig 30 virkedager, og en gjennomsnittsmåned er 26 virkedager. Derfor må det trekkes for noen tilleggsdager, og dette tilsvarer trekket på 4/26-deler. På denne måten blir antall dager det gjøres lønnstrekk for og antall dager man har ferie likt. I praksis gjøres dette ved at arbeidsgiver utbetaler vanlig lønn, trekker for alle de feriedagene som skal avvikles i løpet av året og utbetaler alle opptjente feriepenger samtidig.

Til sammenligning skal månedslønte som har ferie etter ferieloven, dvs. 25 virkedager (4 uker og 1 dag ferie), ha et tillegg på 1/26-del av månedslønna ved utbetalingen av feriepengene i juni.

Kilde:

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/feriepenger/utbetaling-av-feriepenger-hvorfor-trekkes-426-deler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

45k minus evt skatt.

Anonymkode: 57ffa...c31

Feil

Anonymkode: 543ec...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også fastlønn, og på min jobb ville det sett sånn ut:

45000 - 3/22 x 36000 = 40 091 kr utbetalt

Anonymkode: 3563e...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Whistler skrev:

Nei begge deler gir samme svar.

4/26 av månedslønn er bare en forenkling av regnestykket.

Det fulle regnestykket er:

45000 utbetalt feriepenger

+ Månedslønn 36000

- Trekk for 1 måned (36000)

- Trekk 4/26 månedslønn for ferieuke 5 (5538)

Eller helt nøyaktig totalt trekk: (36000 x 12 måneder / 260 virkedager) x 25 feriedager

= 39 461 kroner

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...