Gå til innhold

Hjelp meg å regne ut feriepenger, 5 ukers ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står 45.000 feriepenger til gode på lønnslippen. Hvor mye får jeg ubetalt når jeg har 5 ukers ferie ? Har ca 36.000 i fastlønn nå om det har noe å si. Noen som kan vise meg regnestykket?

Anonymkode: 277cf...f5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ca 39000 i feriepenger. 

Anonymkode: fae45...3c1

AnonymBruker
Skrevet

45k minus evt skatt.

Anonymkode: 57ffa...c31

Skrevet (endret)

Tolker det du skriv som at du har en opptjening av feriepenger fra 2019 på 45000kr.

Isåfall vil regnestykket se slik ut:

45000 - 4/26 x 36000 = 39 461kr utbetalt

Endret av The_Stig
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

45k minus evt skatt.

Nei, feriepenger skattes for i opptjeningsåret.  Men det må trekkes for 5e ferieuken. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, feriepenger skattes for i opptjeningsåret.  Men det må trekkes for 5e ferieuken. 

Nei, feriepenger trekkes skatt for de andre månedene i samme år.

The_Stig har riktig regnestykke.

Anonymkode: 6f710...93c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Feriegodtgjørelse pluss månedslønn minus fem uker lønn (som skal dekke for alle ferieukene dine).

Skatt er eventuelt bare på ulempetillegg, overtid, utkjøpte timer.

45+36-(36/4*5)=36

Endret av Whistler
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Whistler skrev:

Feriegodtgjørelse pluss månedslønn minus fem uker lønn (som skal dekke for alle ferieukene dine).

Skatt er eventuelt bare på ulempetillegg, overtid, utkjøpte timer.

45+36-(36/4*5)=36

Skjønner hvordan du tenker, men du kommer her ut med ~3500kr for lite utbetalt. Man regner ikke fullt 4 uker pr måned. Trekket for ferieuke nummer 5 er 4/26 av en månedslønn.

Anonymkode: b3c91...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble trukket ca 3,5 dg av feriepengene mine, pga den 5. uken.

Anonymkode: da9bb...377

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hvordan du tenker, men du kommer her ut med ~3500kr for lite utbetalt. Man regner ikke fullt 4 uker pr måned. Trekket for ferieuke nummer 5 er 4/26 av en månedslønn.

Det kommer selvsagt an på hvem man har som arbeidsgiver og hva tariffavtalen sier.  Man skal trekkes for 25 dager.  Måten å beregne daglønn er årslønn delt på 260 dager.  I dette tilfellet (eksempelet) vil det utgjøre 43200,- Noe som er 1800,- unna mitt anslag.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Whistler skrev:

Det kommer selvsagt an på hvem man har som arbeidsgiver og hva tariffavtalen sier.  Man skal trekkes for 25 dager.  Måten å beregne daglønn er årslønn delt på 260 dager.  I dette tilfellet (eksempelet) vil det utgjøre 43200,- Noe som er 1800,- unna mitt anslag.

Hvorfor trekkes 4/26-deler?

Arbeidstaker skal ha lønn for de dagene de arbeider og feriepenger for de dagene ferien avvikles. 

Dette vil si at timelønte vil få utbetalt lønn for arbeidede timer og feriepenger i forhold til antall feriedager etter hvert som disse tas ut.

For ansatte med månedslønn er det litt upraktisk å trekke for ferie etter hvert som ferien avvikles, og månedslønte avregnes derfor normalt nå i juni. Har arbeidstaker avtalefestet 5 uker ferie vil antall feriedager strekke seg noen dager utover en måned. 5 uker ferie tilsvarer nemlig 30 virkedager, og en gjennomsnittsmåned er 26 virkedager. Derfor må det trekkes for noen tilleggsdager, og dette tilsvarer trekket på 4/26-deler. På denne måten blir antall dager det gjøres lønnstrekk for og antall dager man har ferie likt. I praksis gjøres dette ved at arbeidsgiver utbetaler vanlig lønn, trekker for alle de feriedagene som skal avvikles i løpet av året og utbetaler alle opptjente feriepenger samtidig.

Til sammenligning skal månedslønte som har ferie etter ferieloven, dvs. 25 virkedager (4 uker og 1 dag ferie), ha et tillegg på 1/26-del av månedslønna ved utbetalingen av feriepengene i juni.

Kilde:

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/feriepenger/utbetaling-av-feriepenger-hvorfor-trekkes-426-deler

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

45k minus evt skatt.

Feil

Anonymkode: 543ec...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fastlønn, og på min jobb ville det sett sånn ut:

45000 - 3/22 x 36000 = 40 091 kr utbetalt

Anonymkode: 3563e...58a

Skrevet (endret)
5 timer siden, Whistler skrev:

Nei begge deler gir samme svar.

4/26 av månedslønn er bare en forenkling av regnestykket.

Det fulle regnestykket er:

45000 utbetalt feriepenger

+ Månedslønn 36000

- Trekk for 1 måned (36000)

- Trekk 4/26 månedslønn for ferieuke 5 (5538)

Eller helt nøyaktig totalt trekk: (36000 x 12 måneder / 260 virkedager) x 25 feriedager

= 39 461 kroner

Endret av The_Stig
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...