AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Mannen min og hans søskenbarn er begge tømrermestere og har jobbet med bygging og renovering av hus, samt alt relatert i 25 og 30 år. De ønsker nå å gå over til litt større prosjekter siden det har vært mye småpjusk de siste par årene; bytting av et vindu, bygging av en veranda, etterisolere hytte osv. De jobber sammen og har hvert sitt ENK. Det er nå mange kommunale bygg i nabokommunen som kommunen ikke greier med lenger da de må totalrenoveres og kommunen hverken har økonomi til det eller noen ansatt i boligstiftelsen til å følge det opp. Mannen min og søskenbarnet ønsket å kjøpe en av disse i gangen av kommunen for så å totalrenovere det og selge det. De snakket med banken og rådgiveren i banken ønsket da at de opprettet et AS for denne driften istedenfor at de skulle kjøpe det 50/50 personlig på hvert sitt ENK. Mannen min og søskenbarnet hans har ikke sånn peiling på foretaksformer og hvorfor ha det ene eller andre, så jeg lurer på om jeg skjønner dette er riktig ut fra hva jeg har lest rundt omkring: Jeg vet at ved ENK blir de personlig ansvarlig, så med så store kostnader, hvis noe går galt eller de finner ut råte eller annet som plutselig gjør at de må koste mer på det og ikke har inntekt så blir de tvunget til å selge unna driftsmidler eller evt. huset vårt til slutt, mens hvis de har AS, er det bare innskutt kapital (30.000kr) som går tapt. Samtidig, hvis de kjøper huset for 500.000kr og i tillegg tar lån på 500.000kr for å renovere det, har de da et banklån på 500.000kr hver og de må bruke kanskje 4-5 måneder på å renovere huset og de har i den perioden ingen inntekt før de får solgt huset, og må da leve på oppsparte midler eller på samboerne sine. Og når de da selger huset etter 4 måneder må de da betale 28% skatt av profitten (siden de ikke har vært bosatt i den kommunen i et år), altså har de ikke tjent så mye på prosjektet. Ettersom de har ENK kan de vel heller ikke betale seg ut "lønn" underveis av lånesummen fra banken, da det er resultatet (overskuddet) som blir beregnet som lønn? Mens hvis de oppretter AS; kan de da ta f.eks. 1.400.000kr i lån hos banken (500.000kr for huset, 500.000kr i materialkost/renovering + 400.000kr til lønn for de to i perioden). Så ansetter de seg selv som de to ansatte og betaler ut en fastlønn til seg selv hver måned mens de jobber på prosjektet. De må da self. betale arbeidsgiveravgift osv., men det kan de kanskje ansette regnskapsfører til, er utgift til regnskapsfører også en kostnad som kan trekkes fra eventuell sluttprofitt?? La oss si at de etter 4 måneder med renovering får solgt huset til 1.800.000kr. Da betaler de tilbake lånet på 1,4 + omkostninger og renter til banken + betaler eiendomsmegler honoraret for annonse og salg, la oss si totalt 100.000kr for megler og omkostninger/renter til banken etter 4 måneder. Så de har da totalt brukt 1,5 mill, så har de 300.000kr i profitt som de egentlig skal betale 28% skatt av(?) hvis de betaler det ut som "utbytte til aksjonærer". MEN, hva hvis man da har opprettet et holding selskap over AS'et, kan de 300.000kr da gå opp i Holdingselskapet og brukes som en egenkapital for firmaet på neste bolig de kjøper for å renovere? Eller trenger man ikke opprette holding for det? Hvis de 300.000kr de står igjen med som profitt i AS'et etter prosjetet med boligen, blir brukt til neste boligprosjekt - slipper man da å betale den prosentskatten da? siden det ikke er utbytte til aksjonærer, men går til å drive firmaet videre? Er det noen andre ulemper eller fordelaktige goder med AS vs. ENK? Mener jeg har lest at det er en god del høyere skatt på boliglån for AS enn for privatpersoner? Nettopp pga. risikoen banken tar hvis AS'et skulle gå konkurs. Jeg ser det er en stor økonomisk ulempe hvis de gjør dette med ENK, da med ENK, har de ingen lønnskostnader i regnskapet som kan trekkes fra som kostnad for bedriften ettersom med ENK er det overskuddet som er å regne som lønnen. Slik at de da evt. blir gående flere måneder uten noe penger, inntil de får solgt boligen og da ved salget må de da betale 28% av overskuddet i skatt før de kan betale noe til seg selv. Eller går det opp i opp med at de med AS må betale flere kostnadsposter som arbeidsgiveravgift og sikkert noen andre skatteposter? og hvordan blir det med moms i dette tilfellet? Hvis de som privatpersoner tar opp banklån for å kjøpe og renovere bolig, kan de kjøpe material som normalt og bygge huset og selge det, men har lest noe om at ved å kjøpe det på AS'et må de betale moms på sitt eget arbeid? Hvis de f.eks. til vanlig tar 500kr timen + moms må de nå med AS beregne da en ca. fastlønn som de utbetaler til seg selv og i tillegg betale 25% i moms da per måned? Noen som har litt peiling på AS og ENK og kan komme med noen forslag til fordeler og ulemper med AS vs. ENK ut fra jobbsituasjonen som er beskrevet over. Og er det noe positivt med å opprette et holding selskap på toppen, hvilken funksjon har denne? Anonymkode: 6e5f0...569
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #3 Skrevet 14. juni 2020 Kontakt regnskapsfører. Anonymkode: 42bec...944 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #4 Skrevet 14. juni 2020 dette egner seg ikke for KG; ta kontakt med regnskapsfører. her er flere feller skissert. og du har rett i at enk og eier er en juridisk enhet-private midler kan ryke der. Anonymkode: 0fbce...984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå