Gå til innhold

Spilletid/skjermtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på snart 8 år som liker å spille Playstation/ipad/gå på pokemonjakt/chromebook som de får på skolen.

Han er omtrent helt avhengig av den skjermen, og vil helst spille døgnet rundt. Hvis han ikke spiller, er det kun spillene han snakker om. Når han har kompiser på besøk vil de helst spille.

Jeg syns det har tatt helt overhånd. Det er jo annerledes nå enn før i tiden, men hvor mye spill/tv skal man godta? Det er jo hverken bra for øynene eller ryggen og sitte med de spillene hele tiden.

Han har to fritidsaktiviteter i uken, ellers er det kun spill han tenker på og snakker om.

Jeg og faren bor hver for oss, og det med skjermtid har sklidd en del ut. Jeg vil at han ikke skal spille så mye, men det blir ofte flere timer om dagen, spesielt i helgene. Han står tidlig opp om morgenen, og da er det spilling. Nesten som han ikke vet hvor han skal gjøre av seg hvis han ikke får sitte og spille. Hva skal man føre med dette?

Anonymkode: d2dbe...b8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon selv med en sønn på 8 år. Jeg og faren skal skilles og få 50-50 fordeling. Lurer også på hvordan man håndterer dette på best mulig måte. 

Anonymkode: f7c37...1e5

Gjest WhisperingWind
Skrevet

I hverdagen er det vel skole, lekser og fritidsaktiviteter? 

I helgene har en gjerne planlagt aktiviteter? Ellers hadde jeg satt krav om minst så og så mange timer med aktivitet mot spilletid. Gaming er en stor del av denne generasjonen. Det er gøy, sosialt og de lærer faktisk en god del av det. 

Så om de vil game så synes jeg det er helt ok såfremt barnet ellers er pliktoppfyllende, gjør lekser, fritidsaktiviteter og er flink og høflig så hadde jeg latt han game 😊

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har de tilgang til skjerm/spilling mellom kl 12 og 19(er stengt via foreldrekontroll utenom den tiden). Innenfor den tiden har de 3 timer disponibelt til spilling, surfing/youtube. Telefon har de tilgang til fra de står opp til kl 21(får ikke bruke den etter leggetid.)

De får ekstra tid etter avtale og hvis de f eks har besøk og vil spille.

De er 9 og 11 nå, men vi har hatt det sånn noen år.

Anonymkode: 4460c...620

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen regler

Anonymkode: b6b68...b20

AnonymBruker
Skrevet

Hos mor er det fri flyt på skjermtid da hun synes det er en passende barnevakt.  Hos oss er det veldig begrenset da vi liker å finne på andre ting ilag med ungene. 

Anonymkode: 7da3f...c98

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle barn som kan regulerer spilletiden selv, da må foreldrene gjøre det. En varsellampe bør lys når gutten din bare tenker på spill. Vet om foreldre som har begrenset  spilletid til kun å være i helgen og de har fått glade, positive unger som ikke bare tenker spill. Kjenner også til foreldre som har latt unger som er veldig glad i å spille styre dette selv og da blir det til at ungene spiller hele dagen, hele uken. Noen av dem er i sin egen verden og orker ikke å være med venner eller gjøre noe annet enn å spille. Vennene sklir lengere og lengere unna og gir opp å få kontakt. Mange barn har f.eks. spilltid fra 18-19 og særlig de som er avhengige av å spille sørger for at det ikke skjer noe annet i den tiden. 

Det er viktig å ta slike tegn seriøst https://forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-data/ni-tegn-pa-at-barnet-ditt-er-avhengig-av-skjermen/304016

https://spillavhengighet.no/dataspill/

Jeg har en datter på 12 år som alltid har vært glad i å spille. Hun har vært flink til å regulere spillingen selv, men hun har fått litt hjelp av oss foreldre også. Hun får ikke velge bort andre fritidsaktiviteter, hun må ut med venner hvis noen spør og maks 30 minutter spilling sammen med venner når hun har besøk. Vi har ingen fastetider. Spilltiden utgår hvis det andre ting å gjøre. 

Anonymkode: 18ffd...806

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme problem, og en sønn i akkurat samme alder. På ukedager får han spille en time de dagene det er tid til det. I helgene har vi blitt enige om maks tre timer skjermtid de dagene det er tid til det, det inkluderer spilling, Youtube også videre. Spilling utgår hvis vi har andre ting å gjøre, som å dra på sykkeltur, stranda, skitur, bytur ++. Alltid lekser, plikter, fritidsaktiviteter og måltider først. Er det fint vær, er vi ute. Innimellom spiller vi sammen, innimellom spiller han med venner over internett og nå ganger alene. Til tross for at jeg begrenser det mye, er det fortsatt en av de største interessene hans - og jeg ser ikke noe negativt i det. Før var det noe han snakket om hele tiden, men nå ser jeg at han innimellom glemmer det helt.

Anonymkode: 98bd3...888

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 1 time på nettbrett, men nå har vi solgt nettbrettet. Våre barn skal ikke oppdras på skjermen, så nå er det helt slutt på dette hjemme.

Anonymkode: 95398...5a2

Skrevet

I helgene får de spille/være på skjerm mellom 9 og 11/halv 12. Så er alt av skjerm skrudd av til utpå kvelden en gang. Jeg synes det er vanskeligere å regulere ukedagene. Men nå. Som det er så fint vær ute er vi stort sett ute alle sammen fra skoleslutt til rett før leggetid 😊 mine er 12, 10 og 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...