Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig ja. Ta frem en umbrako, det tar deg 5 min maks å endre brettet. 

Anonymkode: 19821...e05

Hva med de som bare har slik stol fra ikea, da? Der sitter jo ungene og dingler med beina. 

Anonymkode: 92ff5...e58

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva med de som bare har slik stol fra ikea, da? Der sitter jo ungene og dingler med beina. 

Det er ikke optimalt som fast løsning og skal hvertfall unngås for flere timer om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde det, men den ble KUN brukt til måltider. Og veldig ofte satt barnet vendt mot en av oss og vilte føttene på våre stoler eller lår.

Anonymkode: 412a9...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyfaen så mye rart der ute.. gjør nå det som er best FOR BARNET og ikke for deg. Ta med barnet når du skal ta ut av oppvaskmaskinen. Min ettåring elsker å hjelpe til med å ta ut tallerkner. Bruker aldri lekegrinda. Spiser i tripp trapp, men er ellers bare på gulvet og koser seg, slik det skal være :)

Anonymkode: 93855...585

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, cattleya skrev:

Gjør man aldri? Jeg må innrømme at jeg alltid  har sittet å nistirrer på ungen min når hen spiser. Å hente noe en kort tur har vi vel alle gjort? 

Jeg håper virkelig ikke det er vanlig å gå fra ettåringer som sitter og spiser nei. Det tar veldig kort tid før kvelning blir farlig, og du kan dessuten ikke høre det. Barn som hoster og harker har det bedre enn barn som er stille, men det hører du jo ikke og ser det heller ikke når du ikke er der. Om du må gå fra en ettåring under et måltid, tar du vekk maten for den korte stunden. 

Også synes jeg det er helt absurd å plassere en ettåring i Tripp trapp for å se på TV. Og jeg er absolutt ikke blant dem som mener at all skjerm er fullstendig fy-fy frem til de er fylt 15, men ettåringer har ikke behov for å se på TV, så de kan jo være i lekegrinda. At man har behov for å gjøre ting uten å ha med ettåringen skjønner jeg veldig godt, men å plassere dem passivt foran TVen når det finnes alternativer, skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 0b98a...d2d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi burde justere den. Han satt noe i halsen hin dagen da jeg var på do. 

Det er ikkje meininga å moralisere. Som åleinemor til små barn forstår eg godt at du/de treng ein liten pause innimellom. Men fleire timar i ein stol per dag (sjølv om dette er ved måltid og anna) høyrest mykje ut! Eg trur ikkje det er skadelig for barnet å sjå litt på tv, men 10-15 min burde vere nok. De gjer dykk deg sjølve ei bjørneteneste dersom de venner ein 1-åring til å sjå på tv 

Dessutan: Ver så snill, ikkje gå fra barnet (eller småsov) når det et. Er de forresten sikre på at ungen ikkje klarer å vri seg ut av stolen? Eg brukte leikegrind når eg innimellom måtte gjere noko utan barnet, men måtte slutte tidlig med dette, fordi jenta mi klarte å klatre over kanten og nesten datt ned medan eg var på toalettet. Sjølv om risikoen er liten, kan det gå galt. 

Eg har ikkje sjekka om det er skadelig for motorikken at beina ikkje når ned på fotbrettet. Eg brukte ein billleg ikea-stol til måltid. Gjekk aldri fra barnet medan det sat i stolen. Eg stolte ikkje på at stolen ikkje ville velte. Det står også i bruksanvisningen at ein aldri må gå fra barnet. Mulig tripp-trapp er stødigare...

Anonymkode: 87135...1f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ett år gammelt. Sitter ikke i ro i sofaen eller andre steder. Ser ikke ut til at han mistrives med å ha bena dinglende, hun klager ikke. 

Dette lukter troll.. først han så hun?

Ikke vanlig skrivefeil i og med at a og u er langt fra hverandre på tastaturet.

Om dette skulle være seriøst så ja, barnet bør ha kontakt med fotbrettet. Og barnet bør ikke sitte i stolen i "noen timer om dagen".

Anonymkode: c8a39...20c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lukter troll.. først han så hun?

Anonymkode: c8a39...20c

Såg den ja. Kanskje for å anonymisere mest mulig?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flere timer hver dag...

Anonymkode: cf427...37b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper virkelig ikke det er vanlig å gå fra ettåringer som sitter og spiser nei. Det tar veldig kort tid før kvelning blir farlig, og du kan dessuten ikke høre det. Barn som hoster og harker har det bedre enn barn som er stille, men det hører du jo ikke og ser det heller ikke når du ikke er der. Om du må gå fra en ettåring under et måltid, tar du vekk maten for den korte stunden. 

Også synes jeg det er helt absurd å plassere en ettåring i Tripp trapp for å se på TV. Og jeg er absolutt ikke blant dem som mener at all skjerm er fullstendig fy-fy frem til de er fylt 15, men ettåringer har ikke behov for å se på TV, så de kan jo være i lekegrinda. At man har behov for å gjøre ting uten å ha med ettåringen skjønner jeg veldig godt, men å plassere dem passivt foran TVen når det finnes alternativer, skjønner jeg ikke.

Du har kanskje bare ett barn? Ting oppstår, en krise et annet sted som må håndteres umiddelbart, det ringer på døren, vannet koker over, du får en viktig samtale, et ivrig storesøsken roper «se på meg! Se da! SEEEEE!»

så du graver ut det barnet har i munnen da, for alt kan jo skje? 

Helt enig i at man ikke setter en ettåring alene for å spise, men å absolutt alltid se på er heller ikke spesielt realistisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Viss det ringer på døra medan 1åringen et, eller andre ungar ropar sjå på meg (utan at dei er i fare), så kan det fint vente. Eg kan ikkje tenkje meg kva slags telefonsamtale som er så viktig at eg må gå frå eit lite barn? Eg kokar ikkje vatn (eller mat) når eg held på å gi ungen mat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viss det ringer på døra medan 1åringen et, eller andre ungar ropar sjå på meg (utan at dei er i fare), så kan det fint vente. Eg kan ikkje tenkje meg kva slags telefonsamtale som er så viktig at eg må gå frå eit lite barn? Eg kokar ikkje vatn (eller mat) når eg held på å gi ungen mat. 

Det gikk litt fort. Dette var meint som svar til innlegget rett ovanfor.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan de noen ganger det, andre ganger ikke. Uansett blir du blir distrahert, man må sjekke, og noen ganger er det også «fare på fære». Jeg nekter å tro at man alltid har fullt fokus på 1 åringen hver eneste gang den spiser. Livet skjer! 

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men flere som kan si noe om det jeg egentlig lurte på? Om det  egentlig har noe å si om barnets kne er i en 90-graders vinkel, slik at føttene får kontakt med fotbrettet? Synes det er litt styr å justere stolen og så lenge han ikke klager, er det vel ok? 

Hele vitsen med tripptrappstol er vel at man skal justere etter barnets størrelse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, cattleya skrev:

Du har kanskje bare ett barn? Ting oppstår, en krise et annet sted som må håndteres umiddelbart, det ringer på døren, vannet koker over, du får en viktig samtale, et ivrig storesøsken roper «se på meg! Se da! SEEEEE!»

så du graver ut det barnet har i munnen da, for alt kan jo skje? 

Helt enig i at man ikke setter en ettåring alene for å spise, men å absolutt alltid se på er heller ikke spesielt realistisk. 

Nei, jeg har fire. Og det har aldri skjedd at jeg har risikert livet til den ene for å hjelpe noen av de andre, åpne døren, ta telefonen eller koke vann. Jeg har derimot opplevd at barnet mitt fikk noe i halsen, og det er virkelig sekunder om å gjøre før ungen er i alvorlig fare. Om jeg måtte gå et annet sted mens barnet hadde mat i munnen, hadde jeg båret barnet med meg. Ellers hadde jeg glatt heller latt vannet koke over, de som ringte på døren bare bli stående utenfor eller de andre ungene vente fremfor å gå fra en ettåring med mat i munnen.

Å ikke gå fra den er ikke samme som å alltid ha fullt fokus. Selvfølgelig sitter jeg ikke og nistirrer på ungene mine mens de spiser, men jeg går ikke fra dem. Det er en vesentlig forskjell.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååå.... Du var alenemor til eit barn? Då forstår eg 😂 høyrast lett ut, for du har jo ingen andre å ta hensyn til. 

Anonymkode: 1f253...278

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååå.... Du var alenemor til eit barn? Då forstår eg 😂 høyrast lett ut, for du har jo ingen andre å ta hensyn til. 

Anonymkode: 1f253...278

Lett jobb ja 😁

Men seriøst: Eg beundrar dei som har både 2 og 3 å holde styr på. Eg har nok med ein. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 20.42, AnonymBruker skrev:

En 1-åring har ikke behov for å se TV i timesvis hver dag. Så egentlig skjønner jeg ikke helt hva barnet gjør mens h*n sitter i stolen i flere timer hver dag ? 🤔 Her ble/blir den kun brukt ved spising og ved tegning ved bordet og lignende. Hvorfor lar du ikke barnet ditt være på gulvet og pusle og leke, i steden for å la h*n sitte fastspent (regner jeg med) i en stol ? 

Anonymkode: 5dadc...96d

Si det til fødselsgruppa jeg er med i. Der sitter babyer på 4-5 mnd foran skjermen daglig, med du redd unnskyldninger. "Det går jo bra med babyene.." 😣🤦🏻‍♀️

Anonymkode: ade3a...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Alt annet til side: Ja, TS bør justere fotbrettet på stolen til barnet. MEN: Da må du ha sele, for dersom barnet kan sparke i fra mot fotbrettet kan h*n også deise ut av babysetet, så dersom du ikke har sele må du sitte ved siden av barnet hele tiden mens h*n er i stolen! 

Å bruke Tripp Trapp MMS man går på do eller går fra barnet er IKKE en god ide! 

Anonymkode: 5dadc...96d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...