Gjest Darcy Skrevet 2. juli 2005 #1 Skrevet 2. juli 2005 Jeg har en kattunge på 12 uker, har hatt han i 2 uker nå, og han er fullstendig gal (til tider), og han er fantastisk glad i meg blitt, og viser sin kjærlighet på de mest innpåslitne måter Energien er på topp (når han ikke sover eller ligger helt klistra inntil meg og bare ser på meg), han raser rundt, ruller rundt med lekene sine eller biter i tærne mine, klorer opp sofaen eller tygger på ledninger og annet han kommer over på sin vei. Samtidig er han veldig snill, han hører når han får beskjed om det, er voldsomt kosete og et sjarmtroll uten like. Jeg lurer på: Hvor lenge må jeg forvente at han er like sprø som nå ? Når vil tempoet og rampestrekene roe seg ? Han er jo bare en baby, så jeg vet jo at dette er forbigående...
Dagoberta Skrevet 2. juli 2005 #2 Skrevet 2. juli 2005 Han høres veldig søt ut, da Det er vel mulig at han vil roe seg litt de nærmeste par ukene, det kan hende at han bruker litt tid på å venne seg til det nye hjemmet sitt. Ellers er det mulig han bare er en villstyring, og da kan han vel godt bruke et år eller to på å vokse opp - men de mest plagsomme tingene han gjør kan han sikkert vennes av med hvis du er litt tålmodig Kastrering, som jeg synes er en god ide pga. at det er mye villkatter og det fødes mange kattunger som det er vanskelig eller umulig å finne et godt hjem til, gjør katten ganske mye roligere også
Gjest Darcy Skrevet 2. juli 2005 #3 Skrevet 2. juli 2005 Åja, han er så søt som et sukkertøy, snill og grei, men fryyktelig plagsom, til tider :-)
Gjest ^me uinnlogget^ Skrevet 2. juli 2005 #4 Skrevet 2. juli 2005 hei!gratulerer med ny krabat i hus! min lille krabat på 8 uker (snart 9 uker, se tråd: har fått meg pus!) er også aldeles vill av seg! piler fram og tilbake i leiligheten, biter og klorer på alt, noe som kan se helt sykt ut til tider..HVOR FÅR HAN ALL ENERGIEN I FRA?? :o (også når vi skal kose med ham biter han og klorer skikkelig til hånda vår, men tar han i nakken og sier fy til han da) tror dette kansje bare er noe kattunger gjør..vet ikke hvorfor? noen andre som har svar på dette? lykke til med den lille søte krabaten! har du bilde forresten?
Gjest feliscatus Skrevet 2. juli 2005 #5 Skrevet 2. juli 2005 Gratulerer med ny katt. Strengt tatt skal kattunger være hos moren sin til de er minst 12 uker, husk på dette til neste gang det er aktuelt med kattunge. Jeg har for et års tid siden gått gjennom det du beskriver: gallopering og leking til alle døgnets tider. Samtidig sover jo kattunger enormt mye, men det er liksom bare to gir på dem. Hvis katten din skal bli utekatt vil du oppleve at den blir roligere når du begynner å ha den ute. Du bør imidlertid holde katten inne til den er minst 6 måneder, aller helst til den er kastrert. Du kan kastrere fra 6-måneders alder. Men som det er nevnt her er alle katter unike med forskj gemytt. Kjenner en katt som først 3-4 år gammel sluttet å klatre i gardinene innendørs, til tross for at denne katten får ut mye energi ute. Mine innekatter roet seg ned sånn i 8-9 måneders alder, men de er altså ikke ute. Lykke til med nurket :-)
Gjest Darcy Skrevet 2. juli 2005 #6 Skrevet 2. juli 2005 Ligger et bilde i albumet og et til under godkjenning... Ang. 12 ukersregelen så er det noe delte meninger om dette, min var ti da han ankom, og søskenene hans vil bli avlivet om de ikke finner nye hjem, så jeg tror det går greit, jeg. Han er ute litt, dvs vinduet er åpent og han spaserer ut når og hvis han selv føler for det. Han sitter som regel utenfor vinduet og kikker, eller tusler litt rundt i hagen..Så kommer det en buss fykende forbi og da kommer han farende inn vinduet som en rakett..hehe. De første par-tre dagene var han bare redd, ville ikke bli tatt på, lå og klynka i et hjørne og syns ikke dette var noe gøy. Men, han ble fort husvarm, så nå er det jo ikke fred å få. Jaja, jeg får ta det som et kompliment, han har sansen for meg
Gjest ^me^ ikke innlogget Skrevet 2. juli 2005 #7 Skrevet 2. juli 2005 Du bør imidlertid holde katten inne til den er minst 6 måneder, aller helst til den er kastrert. jeg har sluppet alle mine katter ut etter hvert. har hatt min 8 uker gamle hankatt ute nå i sommerværet i hagen, slapp vel ut de to andre kattungene jeg har hatt etter de var 10 uker eller noe sånn..de elsker og være ute!!alle har funnet veien hjem..ingen problem.. katter er veldig smarte og uavhengige dyr og klarer det meste selv..til og med og vurdere selv hvor langt de kan gå før de ikke finner veien hjem igjen. katter trenger ikke mennesker til og vurdere tid de skal slippes ut..de er frie dyr. kansje du/mange er uenig pga at de fleste sier at kattenes stedsans ikke fungerer skikkelig før i 6 mndr. alderen, men jeg vil ikke tro at det har noe og si pga at kattene vet selv hvor langt de kan gå.. alle mine katter overlevde de første 6 mndr..
Gjest ^me^ ikke innlogget Skrevet 2. juli 2005 #8 Skrevet 2. juli 2005 Ang. 12 ukersregelen så er det noe delte meninger om dette, min var ti da han ankom, og søskenene hans vil bli avlivet om de ikke finner nye hjem, så jeg tror det går greit, jeg. enig!
Gjest feliscatus Skrevet 2. juli 2005 #9 Skrevet 2. juli 2005 kansje du/mange er uenig pga at de fleste sier at kattenes stedsans ikke fungerer skikkelig før i 6 mndr. alderen, men jeg vil ikke tro at det har noe og si pga at kattene vet selv hvor langt de kan gå.. alle mine katter overlevde de første 6 mndr.. Nei, du må gjøre med kattene dine som du selv vil, jeg sier ikke annet! Men det anbefales å holde kattunger inne den første tiden. Selvfølgelig kan det gå helt fint, men det er faktisk den første tiden i et dyrs liv som luker ut de svakeste individene. Slik var det med mennesker før vi hadde ressurser til å gripe inn. Katter er dessuten ikke utsatt for den naturlige seleksjonen som husdyr, så det er mange katter som ikke ville overlevd ute i naturen. Et annet aspekt er at katter kan bli kjønnsmodne tidlig, tidligere enn mange er klar over. Så tidlig som 5 måneder gamle, avhengig av årstiden. Ikke uvanlig at hunnkatter blir drektige før man rekker å kastrere/sette dem på p-piller, og da sitter man der plutselig med et kattungekull som har en uviss skjebne. Hannkattene kan få innlært adferd som slossing, og være en plage for naboene med urinmarkering osv. I tillegg vil katten få bedre tilhørighet med hjemmet sitt ved å holde den inne den første tiden. Men å ha katten ute i hagen under tilsyn går jo greit. Men selv ville jeg aldri sluppet ut små kattunger alene, og feks latt dem gå alene om natta. Vet det er forskjellig syn på kattehold fra by og land. Selv er jeg meget beskyttende overfor mine katter, men har altså opplevd at katter har forsvunnet/dødd i ulykker og vil ikke at dette skal skje igjen. Når det gjelder 12-ukers regelen er det egentlig ikke noen særlig uenighet ang dette. Både NRR og dyrebeskyttelsen praktiserer dette. At huskattavl er useriøst og at mange leverer fra seg kattungene for tidlig er en kjent sak. Desverre... her er en link ang dette: http://www.breedlist.com/faq/young.html Men nå sporer jeg av fra det opprinnelige spm til trådstarter. Måtte bare svare for meg. Det går helt sikkert bra med pusen, men bedre føre var enn etter snar er nå mitt råd i slike saker :-)
Gjest katteeier Skrevet 2. juli 2005 #10 Skrevet 2. juli 2005 Enig i det siste innlegget her. Selv har vi en pusekatt som ble plukket inn utenfra da han sikkert var litt for liten, men det har gått greit. han er snill og med nok av kattevett:) Vår var også hyper da han var liten - til han nærmet seg halvåret. Da begynte han å bli kjønnsmoden, og vi var litt seint ute med kastrering. Så vi rakk å oppleve hvordan en ukastrert hankatt er - ha vekte oss tidlig om morgenen og ville uuut, hadde ikke tid til å kose, og begynte å markere med illeluktende urin rundt huset, i låven, på bilene til gjester osv. Heldigvis bor vi langt unna naboer og andre katter. Da vi kastrerte merket vi at han ble roligere, helt klart. Men han har "gått i barndommen igjen" - lekene har blitt interessante igjen, garnnøster får gjennomgå - igjen -, og han griper etter føttene våre. Koselig, synes jeg, da... Og han herjer mindre enn da han var liten og hang i gardinene, rev ned blomsterpotter osv. I området jeg bor virker det forresten som om mange ikke kastrerer kattene sine - på jobben snakker kolleger stadig om kattunger hunkatten får her og der, og om ukastrerte hankatter. Kanskje de ikke vet hvor mye mindre stressa en kastrert katt er? Vår katt har ikke bltt lat eller feit i det hele tatt heller. Vi lot forresten pusen være ute fra han var liten, i vinter, men de første månedene under kontinuerlig oppsyn, deretter lot vi han være aleine. Han holdt seg rundt huset - han gjør vel egentlig det ennå, og nå er han vel 10 måneder. Men vi bor langt fra trafikkert vei og andre distraksjoner. Ville tatt flere hensyn om jeg bodde i et villaområde.
Gjest Darcy Skrevet 3. juli 2005 #11 Skrevet 3. juli 2005 Det er jo koselig at det er liv i pusen og at han trives, det som ikke er fullt så OK, er når han absolutt skal leke, (også så voldsomt!) med de sylskarpe klørne sine, det er ganske vondt å få ei klo plassert i ryggen når han sitter rett bak en i sofaen og skal ha oppmerksomhet... Jaja, det går vel over etterhvert Selv om han er liten, så er han ikke dum. Han skjønner når han gjør noe galt. Selv om han selv syns han er veldig modig når han tusler rundt på ukjente områder, så har han fortsatt veldig respekt for uventede lyder og bråk, noe jeg syns er veldig fint, han kan godt fortsette med å være redd biler o.l Driver og trener han opp til å ha på båndet, og det er ikke noe stas i det hele tatt. Han syns det er unødvendig å skulle ha noe rundt halsen, og jeg skjønner han godt, derfor så slipper han det når han bare er inne, men må ha det på når han skal ut. Greit med reflexbånd med navnet og nr. mitt i en liten hylse, i tilfelle han skulle forville seg bort eller bli påkjørt...
Maetzii Skrevet 4. juli 2005 #12 Skrevet 4. juli 2005 Jeg har en kattunge på 12 uker, har hatt han i 2 uker nå, og han er fullstendig gal (til tider), og han er fantastisk glad i meg blitt, og viser sin kjærlighet på de mest innpåslitne måter Energien er på topp (når han ikke sover eller ligger helt klistra inntil meg og bare ser på meg), han raser rundt, ruller rundt med lekene sine eller biter i tærne mine, klorer opp sofaen eller tygger på ledninger og annet han kommer over på sin vei. Samtidig er han veldig snill, han hører når han får beskjed om det, er voldsomt kosete og et sjarmtroll uten like. Jeg lurer på: Hvor lenge må jeg forvente at han er like sprø som nå ? Når vil tempoet og rampestrekene roe seg ? Han er jo bare en baby, så jeg vet jo at dette er forbigående... Katten min oppfører seg sånn daglig (selv om det ikke er HELE tiden mens hun er våken) og hun er over 4 år gammel.. sterilisert er hun også.. Så det er ikke alle det går over på. Og jeg synes nå det er bare søtt jeg da
Gjest Pusemamma Skrevet 4. juli 2005 #13 Skrevet 4. juli 2005 Velkommen i klubben. Ikke noe gale med pus men baby nykker. jeg fikk min pus 3 mnd. Hun holdt på sånn som din til hun var ca 7-8 mnd . Det avtok gradvis klatring i gardiner, full rulle over gulvet. Det var til tider slitsomt spesielt da min i fjor sommer prøvde og komme seg ut av vinduet, problemet er at åpningen er på toppen og luft måtte jeg jo ha om sommeren. Hun var da akkurat stor nok til og ville komme igjennom. Måtte passe på henne hele tiden. Hun er innekatt. Nå er hun 1 1/2 år og mye roligere. Så ta tiden til hjelp han vil roe seg. Jeg steriliserte henne da hun var ca 10 mnd. Veldig kosekatt nå.
lillesky Skrevet 4. juli 2005 #14 Skrevet 4. juli 2005 Min katt er 2 år, og hun er helt skrullete i topplokket! Hun har sånne raptus-løpe-anfall. Men hun biter ikke, hverken oss eller ting. Så pusien din vil nok roe seg. Har den begynt å roe seg litt allerede kanskje? Åååå, jeg vil ha kattunge... (men har nok med mine to voksne pluss en hund).
Gjest Darcy Skrevet 4. juli 2005 #15 Skrevet 4. juli 2005 Om han har roa seg seg ? Nåja.... I ene øyeblikket ligger han limt inntil meg og sover mens det durer i hele den lille kroppen, i neste øyeblikk raser han rundt, hopper og danser og leker formel-1 på stuegulvet, gjerne mens han prøver å fange beina mine idet jeg går forbi...Klatre baklengs opp på sofaryggen, detter ned igjen og like modig opp igjen fem ganger til gjerne mens han fekter til gardina med poten i det han suser forbi. Når jeg skal en tur på badet, sitter han utenfor og sutrer, han vil være med ! Når jeg åpner soveromsdøra om morgenen snubler jeg gjerne i han, for der sitter han og venter på meg. I senga kan han ikke være med, for han skal ikke sove, han skal leke, og det inkluderer alt ifra å torpedere lakenet, til å spise på tærne mine. Så har han en liten pause en halvtimes tid hvor han ligger rett ut med beina i alle retninger, før det er på'n igjen og fulle rulle.... Det er iallefall ingenting i veien med energien ! Blir sliten av han jeg
lillesky Skrevet 4. juli 2005 #16 Skrevet 4. juli 2005 Jeg husker en gang jeg var liten og hadde bursdagsselskap, vi hadde kattunger samtidig, og alle jentene satt med beina i stolen fordi kattungene tok tærne dems! Du får invitere til jentefest!
^me^ Skrevet 5. juli 2005 #17 Skrevet 5. juli 2005 Om han har roa seg seg ? Nåja.... I ene øyeblikket ligger han limt inntil meg og sover mens det durer i hele den lille kroppen, i neste øyeblikk raser han rundt, hopper og danser og leker formel-1 på stuegulvet, gjerne mens han prøver å fange beina mine idet jeg går forbi...Klatre baklengs opp på sofaryggen, detter ned igjen og like modig opp igjen fem ganger til gjerne mens han fekter til gardina med poten i det han suser forbi. Når jeg skal en tur på badet, sitter han utenfor og sutrer, han vil være med ! Når jeg åpner soveromsdøra om morgenen snubler jeg gjerne i han, for der sitter han og venter på meg. I senga kan han ikke være med, for han skal ikke sove, han skal leke, og det inkluderer alt ifra å torpedere lakenet, til å spise på tærne mine. Så har han en liten pause en halvtimes tid hvor han ligger rett ut med beina i alle retninger, før det er på'n igjen og fulle rulle.... Det er iallefall ingenting i veien med energien ! Blir sliten av han jeg det der hørtes AKKURAT ut som min lille noddy på 9 uker!
Gjest Darcy Skrevet 5. juli 2005 #18 Skrevet 5. juli 2005 Hadde Noddy vært 4 uker eldre, skulle jeg mistenkt deg for å ha en fra samme kullet som min De er nå koselige da, uansett hvor slitsomme de til tider er... .... Men jeg tror jeg trenger en husmorferie snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå