AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Skrevet 14. juni 2020 Hei Vi er et par på 25 år, som pr. Dags dato leier og kommer nok til å gjøre det en stund fremover på grunn av videreutdanning. Vi ønsker å kjøpe en okei grill, gjerne gassgrill. Hvilken grill bør vi gå for? Hva bør vi se etter i jakten på en grill? Anonymkode: 24105...067
newman01 Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Først må dere sjekke om det er mulig å grille der dere bor. Veldig mange borettslag har restriksjoner på hva som er lov til å bruke på balkongen. Noen har forbud mot kull, mens gass og elektrisitet går bra. Noen liker heller ikke gass, og da sitter man igjen med en elektrisk kokeplate... Når det gjelder grill får man ofte det man betaler. Billig grill=dårlig kvalitet. Nordic Season er kjent for å vare nettopp én sesong, mens andre griller holder seg pene og rustfrie år etter år. Weber er et greit merke. De var bedre og mer holdbare i gamle dager, men helt greie til prisen. Sprit E210/E310 koster 5500/6500 og vil holde i mange år. Jamie Oliver-griller har jeg ikke prøvd, men er det tilsvarende kvalitet som Tefal-stekepanner er jeg noe resignert.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Som nevnt, sjekk først i leieavtalen om grilling er lov. Fordelen med gass, er at det går raskere å få opp varmen, og raskere å få den kald igjen. Ulempen er jo at man må gass stående, noe min svigermor er livredd.. Så må dere se på hva dere har behov for. Kommer dere hovedsaklig til å være bare dere to, eller tenker dere å arrangere voldsomme grillfester med kreti og pleti? Er man bare to, er det helt ok med en liten grill. Skal man grille til hele vennegjengen, kan det derimot bli en laaaang kveld om man har for få brennere. Nordic season har jeg også bare hørt negativt om. Min far har hele TRE stk Weber-griller i q-serien (to hjemme og en på hytten..), mens vi har en annen Weber-grill vi også er godt fornøyd med. Anonymkode: 220bd...6f8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Ts her Takk for gode tips😊 Vi leier enebolig litt ute på landet, så restriksjoner på grilling er det ikke her😊 Vi ser for oss at en gassgrill passer våre behov pr. Nå, men da vi stort sett er bare oss, tror jeg ikke vi trenger mange brennere. Hvor mange brennere bør ban ha når man er 2 pers? Vi kommer ikke til å grille ofte- kanskje 3-4 ganger i måneden gjennom sommerhalvåret. På 15.6.2020 den 13.01, newman01 skrev: Først må dere sjekke om det er mulig å grille der dere bor. Veldig mange borettslag har restriksjoner på hva som er lov til å bruke på balkongen. Noen har forbud mot kull, mens gass og elektrisitet går bra. Noen liker heller ikke gass, og da sitter man igjen med en elektrisk kokeplate... Når det gjelder grill får man ofte det man betaler. Billig grill=dårlig kvalitet. Nordic Season er kjent for å vare nettopp én sesong, mens andre griller holder seg pene og rustfrie år etter år. Weber er et greit merke. De var bedre og mer holdbare i gamle dager, men helt greie til prisen. Sprit E210/E310 koster 5500/6500 og vil holde i mange år. Jamie Oliver-griller har jeg ikke prøvd, men er det tilsvarende kvalitet som Tefal-stekepanner er jeg noe resignert. På 15.6.2020 den 13.10, AnonymBruker skrev: Som nevnt, sjekk først i leieavtalen om grilling er lov. Fordelen med gass, er at det går raskere å få opp varmen, og raskere å få den kald igjen. Ulempen er jo at man må gass stående, noe min svigermor er livredd.. Så må dere se på hva dere har behov for. Kommer dere hovedsaklig til å være bare dere to, eller tenker dere å arrangere voldsomme grillfester med kreti og pleti? Er man bare to, er det helt ok med en liten grill. Skal man grille til hele vennegjengen, kan det derimot bli en laaaang kveld om man har for få brennere. Nordic season har jeg også bare hørt negativt om. Min far har hele TRE stk Weber-griller i q-serien (to hjemme og en på hytten..), mens vi har en annen Weber-grill vi også er godt fornøyd med. Anonymkode: 220bd...6f8 Anonymkode: 24105...067
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 Vi har weber spirit classic e-310, grill med tre brennere. Vi er to stk i husholdningen men den er helt super til når vi har besøk, og ellers har jeg lagd lasagne ol. på grillen, deilig med ekstra plass! 😄 anbefales varmt Anonymkode: 71985...44b
newman01 Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 E310-størrelsen fra Weber er ganske praktisk. Den er stor for to, men man har litt ekstra muligheter når man har besøk. Også går det an å grille lammelår oppi der Må kanskje sage av litt av foten, men det overlever man. Q3000 er også bra
ops2 Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 (endret) Jeg lurer også på å kjøpe gassgrill. Jeg er så lei av å tenne opp kullgrillen. Vi bor i enebolig, så vi kan bruke en hvilken som helst grill. Kan ikke en grill av et annet merke enn Weber vare lenge? Hvis man har regntrekk over den, og setter den i en bod om vinteren. Mange sier at billige griller griller ujevnt. Jeg er vant til å flytte maten på en kullgrill, og fett som drypper tar fyr, så maten må flyttes fort så den ikke brenner. Jeg bryr meg ikke om jeg må flytte kotelettene eller biffene rundt noen ganger. Kan fettet ta fyr i en gassgrill? Jeg vil ikke bruke mye penger på en grill, vi griller ikke så ofte. Jeg har sett på Jula, de har Axley og et merke som heter Burns & Barkles. Har noen kjøpt andre merker enn Weber, fra Jula eller andre butikker? Edit: Det er denne fra Jula jeg har sett på. https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/griller-og-ildsteder/gassgriller/gassgrill-010390/#tab04 Endret 18. juni 2020 av ops2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 3 minutter siden, ops2 skrev: Kan ikke en grill av et annet merke enn Weber vare lenge? Hvis man har regntrekk over den, og setter den i en bod om vinteren. Selvfølgelig kan de det, det er ikke noe spesielt med Weber. Den er har helt middels kvalitet, den er bedre enn mye billig skrot, men er ikke engang skikkelig rustfri. Hvis du virkelig vil ha en grill som varer lenge så bør du kjøpe en i syrefast stål, men de er nok vanligvis en hel del dyrere enn Weber. Anonymkode: 8b518...740
ops2 Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 Hva med sidebrenner? Trenger man det? Jeg tenker at en sidebrenner bruker mye gass. (dyrt) og det går bra å koke poteter, ris eller lignende inne.
newman01 Skrevet 18. juni 2020 #11 Skrevet 18. juni 2020 Selve grillens ytre deler ruster nok ikke bort så fort, men hovedproblemet er brennerne og rista. Grillen er ubrukelig dersom de ruster bort. Og når man griller blir det rimelig varmt nedi der, spesielt rundt brennere og varmesprederne. Og når de varmes opp og kjøles ned igjen og igjen svekkes materialkvaliteten, og de ruster bort. Selvfølgelig finnes det andre griller enn Weber. Og Weber er ikke superduperbra, men de har akseptabel kvalitet. Når det kommer til Axley er jeg bare skeptisk til kvaliteten... når folk selger grillen til 150kr er jeg litt skeptisk.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #12 Skrevet 18. juni 2020 1 time siden, ops2 skrev: Jeg lurer også på å kjøpe gassgrill. Jeg er så lei av å tenne opp kullgrillen. Vi bor i enebolig, så vi kan bruke en hvilken som helst grill. Kan ikke en grill av et annet merke enn Weber vare lenge? Hvis man har regntrekk over den, og setter den i en bod om vinteren. Mange sier at billige griller griller ujevnt. Jeg er vant til å flytte maten på en kullgrill, og fett som drypper tar fyr, så maten må flyttes fort så den ikke brenner. Jeg bryr meg ikke om jeg må flytte kotelettene eller biffene rundt noen ganger. Kan fettet ta fyr i en gassgrill? Jeg vil ikke bruke mye penger på en grill, vi griller ikke så ofte. Jeg har sett på Jula, de har Axley og et merke som heter Burns & Barkles. Har noen kjøpt andre merker enn Weber, fra Jula eller andre butikker? Edit: Det er denne fra Jula jeg har sett på. https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/griller-og-ildsteder/gassgriller/gassgrill-010390/#tab04 Fettet kan ta fyr akkurat på samme måte på en gass-grill som en kull-grill. Det finnes selvsagt andre merker enn Weber som er bra. Anonymkode: 220bd...6f8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #13 Skrevet 18. juni 2020 57 minutter siden, ops2 skrev: Hva med sidebrenner? Trenger man det? Jeg tenker at en sidebrenner bruker mye gass. (dyrt) og det går bra å koke poteter, ris eller lignende inne. Vi har ikke sett vitsen med sidebrenner. Ris, poteter, saus, o.l. koker vi like gjerne inne på komfyren. Om man har svær eiendom og type grillhytte uten komfyr langt fra huset, er det gjerne greit med sidebrenner, men når vi har grillen rett utenfor kjøkkenvinduet omtrent, er det ikke helt vits med sidebrenner for oss ihvertfall. Anonymkode: 220bd...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #14 Skrevet 18. juni 2020 Vi har valgt Weber fordi de er gode på service og deletilgang. F.eks. skaffet de både rist, flavorizerbars, steketermometer (analogt i lokket) og ny tenner til pappas 14 år gamle gassgrill til en helt fair pris for noen år siden. Jeg jobbet i en kjede som som solgte griller i flere år og min erfaring fra den tiden er at Weber var i en egen klasse når det gjaldt å skaffe deler til eldre modeller. Det er ofte ikke mulig når det gjelder billigere griller og dermed må de byttes ut oftere enn en Weber fordi det f.eks. ikke er mulig å skaffe ny rist når den gamle ruster bort og uten rist er jo grillen ubrukelig. Anonymkode: 62128...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå