Gå til innhold

Er de t noen her som drar over til Sverige og handler og går i karantene etterpå? En gang? Eller flere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det jeg leser i avisene er det mange som likevel velger å krysse grensen for å handle. De mener de likevel skal holde seg hjemme de neste 10 dagene.

Det hele går kun på solidaritet, for dette med karantene er egentlig ikke noe. Du kan handle som normalt når du er i karantene, bare du holder 1 meters regelen. Det gjør vi andre også, hele tiden. Så?

Det eneste som hindrer meg i å dra og spare sårt tiltrengte penger på både medisiner og mat er solidaritet. Jeg mener at enten får man stenge grensene eller åpne de. Ikke halvveis hele tiden. 

Drar du over grensen?

Anonymkode: 66b82...6f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen pensjonister som har hytte i nærheten av grensen, de drar over og handler hver fjortende dag og holder seg ellers på hytta. Helt kurant det. De sier det er så lite folk over grensen nå at det faktisk føles tryggere enn å handle i travle norske butikker. 

Anonymkode: 4c473...f4f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort det enda, men vurderer. Jeg ville definnitivt ikke reist over for bacon, snus eller mel, men jeg bruker medisiner som koster 1200 kr i måneden i Sverige og dessverre hele 4800 i Norge og jeg klarer ikke lenger å finansiere bruken nå når jeg må betale de norske prisene. Jeg bruker også en type medisinsk utstyr som selges kun i Sverige og de nekter plent å sende til Norge via post. Nå begynner det jeg har å bli oppbrukt, så snart er jeg både medisin- og utstyrsløs. Og da blir det ikke hyggelig her hjemme... 😐

Anonymkode: a1768...64f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gjort det enda, men vurderer. Jeg ville definnitivt ikke reist over for bacon, snus eller mel, men jeg bruker medisiner som koster 1200 kr i måneden i Sverige og dessverre hele 4800 i Norge og jeg klarer ikke lenger å finansiere bruken nå når jeg må betale de norske prisene. Jeg bruker også en type medisinsk utstyr som selges kun i Sverige og de nekter plent å sende til Norge via post. Nå begynner det jeg har å bli oppbrukt, så snart er jeg både medisin- og utstyrsløs. Og da blir det ikke hyggelig her hjemme... 😐

Ts her

Jeg har det på samme måte. Jeg har måttet kjøpe medisiner og helsekost her hjemme som er 4 ganger høyere i pris enn i Sverige. Lommeboka mi griner om dagen på grunn av dette. Men jeg har valgt å ikke gjøre det. Nå begynner det å bli vanskelig å klare det økonomisk. Og ja, Svenske apotek får rett og slett ikke lov til å sende. Kinkig situasjon.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg har det på samme måte. Jeg har måttet kjøpe medisiner og helsekost her hjemme som er 4 ganger høyere i pris enn i Sverige. Lommeboka mi griner om dagen på grunn av dette. Men jeg har valgt å ikke gjøre det. Nå begynner det å bli vanskelig å klare det økonomisk. Og ja, Svenske apotek får rett og slett ikke lov til å sende. Kinkig situasjon.

Det er ikke apotek jeg har prøvd å få til å sende, men en privat produsent av kompresjon. Men ja, det er vanskelig. Jeg prøver å gjøre det rette her og ikke reise over grensa, men det er grenser for hvor langt jeg kan presse egen helse og økonomi. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det jeg leser i avisene er det mange som likevel velger å krysse grensen for å handle. De mener de likevel skal holde seg hjemme de neste 10 dagene.

Det hele går kun på solidaritet, for dette med karantene er egentlig ikke noe. Du kan handle som normalt når du er i karantene, bare du holder 1 meters regelen. Det gjør vi andre også, hele tiden. Så?

Det eneste som hindrer meg i å dra og spare sårt tiltrengte penger på både medisiner og mat er solidaritet. Jeg mener at enten får man stenge grensene eller åpne de. Ikke halvveis hele tiden. 

Drar du over grensen?

Du har misforstått . De mener ikke at man skal holde seg hjemme. Man har fullt lov til å gå ut, ta seg en tur, både gåtur og biltur. Man skal bare ikke oppsøke offentlige steder. Steder som restauranter , gatekjøkken (slike man må gå inn i) osv er IKKE lov. Man har til nød lov å dra i butikken, men det er kun til nød. Så jeg vil ikke si at man kan handle som normalt nei.

Anonymkode: ddb03...481

• Liker 2
Skrevet

Har vært der 3 turer siden de stengte grensa.

Har ikke vært noe problem, å ja det føles mye tryggere ut i Sverige (Charlottenberg) en det gjør på den lokale matbutikken.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, TomHm skrev:

Har ikke vært noe problem, å ja det føles mye tryggere ut i Sverige (Charlottenberg) en det gjør på den lokale matbutikken.

Og du har vært i påfølgende karantene 10 dager hver gang?

Anonymkode: 12554...1ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drar du over grensen?

Karantene betyr ikke at man skal leve helt som alke andre og handle som før. Man kan bevege seg utendørs, men skal holde seg unna andre folk. Man kan handle hvis det er helt nødvendig, men mange butikker har skilt med at de ikke ønsker folk i karantene inn, man bør heller få folk til å handle for seg. Viktigst for de fleste er vel at man ikke kan gå på jobb i karantenetid (unntatt hjemmekontor). Og du får ikke sykepenger om du ikke kan jobbe pga selvforskyldt karantene. 

Anonymkode: ae4df...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 6/14/2020 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor får du ikke medisiner på blå resept om du er avhengig av å bruke de hver dag over lengre tid, noe du tydeligvis er? 

Anonymkode: e2ab3...1ae

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke medisiner på blå resept om du er avhengig av å bruke de hver dag over lengre tid, noe du tydeligvis er? 

Anonymkode: e2ab3...1ae

Hvorfor tror du at alle medisiner folk trenger er på blå resept? Jeg går daglig på medisiner som også finnes på blå resept. Men jeg er ikke syk nok til å få de på blå og ikke frisk nok til ikke å gå på de.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, TomHm skrev:

Hvordan fungerer det på grensen? Regner med at du blir stoppet. Hva skjer da? Må du forklare hva du skal i Sverige og hvorfor? Blir du stoppet både ut og inn av Norge? Inn er innlysende i og med at du pålegges karantene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, jeg har veldig lyst til å dra over grensa i sommerferien. 

Har hørt at karantene er en veiledning og ikke en lov. Altså, man er i karantene men kan ikke bli straffet hvis man bryter karantenen. F.eks. var det ingen følger for alle de som brøt smitteveilederen på fredag og demonstrerte.

Blir man kontrollert dersom man er i karantene? Kan politiet banke på døren min og sjekke om jeg er hjemme. Eller spane på meg og se at jeg ikke er hjemme 99% av tiden?

Når tusenvis av folk demonstrerer uten konsekvenser er det rimelig galt å hindre folk i å handle i Sverige.

Anonymkode: 9ee44...47f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt, jeg har veldig lyst til å dra over grensa i sommerferien. 

Har hørt at karantene er en veiledning og ikke en lov. Altså, man er i karantene men kan ikke bli straffet hvis man bryter karantenen. F.eks. var det ingen følger for alle de som brøt smitteveilederen på fredag og demonstrerte.

Blir man kontrollert dersom man er i karantene? Kan politiet banke på døren min og sjekke om jeg er hjemme. Eller spane på meg og se at jeg ikke er hjemme 99% av tiden?

Når tusenvis av folk demonstrerer uten konsekvenser er det rimelig galt å hindre folk i å handle i Sverige.

Det er ingen som spaner på folk i karantene. Og man trenger ikke være innendørs og hjemme. Jeg hadde karantene av andre grunner i mars, og selv da kunne man gå tur etc i karantene, men man skal altså ikke være nær andre folk. 

Men karantenebrudd er straffbart. Er flere som er dømt for det siden mars. Noen eksempler; 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoblPV/oslo-40000-i-bot-for-karantenebrudd

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2020/04/28/195674020/mann-22-domt-for-karantenebrudd-til-a-leve-med

https://www.nrk.no/nyheter/brot-karantene_-ma-betale-20.000-1.14978844

Anonymkode: ae4df...c61

AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Drar du over grensen?

Jeg bor alene og har kjæreste i Sverige. Karantenetiden er helt jævlig når du er sånn middels sosial og bor alene. Skulle ønske de fant en bedre løsning for oss med kjæreste

Anonymkode: 37fb7...475

AnonymBruker
Skrevet

Kollegaen min handler for meg i Sverige innimellom. Men han bor i Sverige og pendler til jobben i Norge, så har lov til det. Ville aldri dratt til Sverige med påfølgende karantene selv.

Anonymkode: 3c148...1e4

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen min handler for meg i Sverige innimellom. Men han bor i Sverige og pendler til jobben i Norge, så har lov til det. Ville aldri dratt til Sverige med påfølgende karantene selv.

Er han i karantene på fritiden? Spør ikke for å være spydig, men om det i det hele tatt er noen konsistens i dette med fritidskarantene. Høres helt tullete ut for meg, så er veldig nysgjerrig på om folk faktisk praktiserer det. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, TomHm skrev:

Er det noe særlig utvalg av ting i Sverige nå da? Har vurdert å dra på handletur, er jo bare hjemme for tiden uansett og kan fint tåle en karantene.

Anonymkode: be0c4...84a

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er han i karantene på fritiden? Spør ikke for å være spydig, men om det i det hele tatt er noen konsistens i dette med fritidskarantene. Høres helt tullete ut for meg, så er veldig nysgjerrig på om folk faktisk praktiserer det. 

Jeg er litt usikker på hva du mener. Min kollega er ikke i Norge i fritida, kun på jobb og så tilbake til Sverige der han bor. 

AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2020 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Du er en dust om du drar over og dropper karanten, rett og slett! Og en egoist... Er det ikke kjipt å tenke på at du kan være årsak til et lokalt smitteutbrudd som i verste fall kan føre til nedstenging av ting? Hvis du har samvittighet så tar du karantenen . 

Anonymkode: 73fc5...667

• Liker 2
  • Opprett ny...