Gå til innhold

Sønnen min er blitt forkjølet (tror vi). Skal han da testes?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor med min voksne sønn. Det er bare oss to her hjemme. I helgen har han blitt syk, og snørret renner i bøttevis. Ingen hoste. Feber på 38,1°C i formiddag da han sto opp.

Vi skal ringe  legen i morgen og høre om sykemelding. Gjør de dette over kun telefonkonsultasjon, eller....? De vil vel helst ikke at folk kommer og slår seg ned på venterommet eller kommer på legekontoret overhodet, når man har slike symptomer?

Det står forresten noe på FHI som jeg ble overrasket over. Skal alle med "symptomer" testes nå? Sånn var det jo ikke før? Så må vi regne med at sønnen min må inn for testing noe sted, bare fordi han har feber og er snørrete?

Vi isolerer oss selvfølgelig uansett, og sønnen har allerede ringt og informert sjefen sin om at han er blitt syk og ikke kommer i morgen på jobb.

(Og så et dumt spørsmål, men jeg har ikke hatt sykemelding selv på 15 år (fordi jeg har vært uføretrygdet så lenge og ting i systemet kan ha forandret seg mye), og sønnen har ikke vært syk og borte fra jobb før, så vi vet ingenting om hvordan sykemeldinger foregår "nå til dags". Er det elektronisk? Kan sjefen hans hente det ut fra NAV selv, eller må vi (jeg) fysisk gå ned på legekontoret og hente et sykemeldingsskjema på papir? SISTE AVSNITT fant jeg svar på selv her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/digital-sykmelding/digital-sykmelding-informasjon-til-sykmeldte )

Endret av Million
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan fint bruke egenmelding, også ville jeg ringt kommune eller korona telefonen og hørt angående testing. 

Anonymkode: b0a1e...9e9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan fint bruke egenmelding, også ville jeg ringt kommune eller korona telefonen og hørt angående testing. 

Anonymkode: b0a1e...9e9

Men egenmelding er kun tre dager? Han kan jo trenge lenger enn det?

Skrevet

Fastlegen skriver ut sykemelding om han må være hjemme utover egenmeldingsperioden. Arbeidsgiver vet hvor lenge han kan være hjemme før sykemelding kreves. Arbeidsgiver kan også Stort sett veilede om sykemelding og prosedyrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding først, hvis han ikke blir frisk på tre dager må han ha sykemelding. Tenker også at hvis han ikke blir frisk til tirsdag, så tar han en koronatest. Han kan ringe legen på man og høre hva de tenker. 

Anonymkode: f07ae...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Million skrev:

Jeg bor med min voksne sønn. Det er bare oss to her hjemme. I helgen har han blitt syk, og snørret renner i bøttevis. Ingen hoste. Feber på 38,1°C i formiddag da han sto opp.

Vi skal ringe  legen i morgen og høre om sykemelding. Gjør de dette over kun telefonkonsultasjon, eller....? De vil vel helst ikke at folk kommer og slår seg ned på venterommet eller kommer på legekontoret overhodet, når man har slike symptomer?

Det står forresten noe på FHI som jeg ble overrasket over. Skal alle med "symptomer" testes nå? Sånn var det jo ikke før? Så må vi regne med at sønnen min må inn for testing noe sted, bare fordi han har feber og er snørrete?

Vi isolerer oss selvfølgelig uansett, og sønnen har allerede ringt og informert sjefen sin om at han er blitt syk og ikke kommer i morgen på jobb.

(Og så et dumt spørsmål, men jeg har ikke hatt sykemelding selv på 15 år (fordi jeg har vært uføretrygdet så lenge og ting i systemet kan ha forandret seg mye), og sønnen har ikke vært syk og borte fra jobb før, så vi vet ingenting om hvordan sykemeldinger foregår "nå til dags". Er det elektronisk? Kan sjefen hans hente det ut fra NAV selv, eller må vi (jeg) fysisk gå ned på legekontoret og hente et sykemeldingsskjema på papir? SISTE AVSNITT fant jeg svar på selv her: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/digital-sykmelding/digital-sykmelding-informasjon-til-sykmeldte )

Ja, han skal ringe koronatelefon/ legevakt og be om testing. 

Anonymkode: 445db...17e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje la din voksne sønn finne ut av dette selv? 

Anonymkode: 225bf...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg husker riktig, så er sønnen hennes 18 år og da er det greit å kunne hjelpe til litt. I den alderen kan det være litt forvirrende å finne frem i systemet. :) 

Anonymkode: 52b8e...cde

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KG altså....

Han er nettopp fylt 20 og har aldri vært i kontakt med et legekontor på egenhånd før. Jeg ser det som en selvfølge å hjelpe han, nå som han er så feberslapp og syk. Jeg er moren hans og jeg hjelper gjerne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med feber bør man testes, ja. Selv om det fortsatt er en minimal sjanse for at det er korona. Lykke til. 

Anonymkode: 4d599...cce

• Liker 3
Skrevet

Ring legen så får du et skikkelig svar TS :) Men ja, de ønsker å teste flest mulig nå, så mye mulig at de vil at han skal testes. 

God bedring til han :) 

Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Ring legen så får du et skikkelig svar TS :) Men ja, de ønsker å teste flest mulig nå, så mye mulig at de vil at han skal testes. 

God bedring til han :) 

Han er feberfri i dag, har sittet i blåsten fra en gulvvifte i hele dag. Synes han snyter seg litt mindre også.

Han er uansett hjemme fra jobb, og han skal ha telefonkonsultasjon m/video med legen om en stund i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med feber bør man testes, ja. Selv om det fortsatt er en minimal sjanse for at det er korona. Lykke til. 

Anonymkode: 4d599...cce

Syns det er rart at det er noe / så mye annet man kan få nå om dagen? Det er jo aldri forkjølelser eller andre virus i omløp om sommeren??

Anonymkode: d5dc8...59f

• Liker 2
Skrevet

Da har den unge mannen hatt sin første videotelefonkonsultasjon med legen. Det ble sykemelding på han i noen dager, og henvisning til en feberklinikk som skal teste han for corona. De vil ta kontakt med han/oss for å avtale tid.

Takk for svar til alle i tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 14.18, Million skrev:

KG altså....

Han er nettopp fylt 20 og har aldri vært i kontakt med et legekontor på egenhånd før. Jeg ser det som en selvfølge å hjelpe han, nå som han er så feberslapp og syk. Jeg er moren hans og jeg hjelper gjerne.

Her på kg er det forbudt å hjelpe sine barn med en gang de er fylt 18 år, da blir både du og barnet ditt skjelt ut.

Jeg la ut et innlegg forrige uke angående mitt barn på 18 år som jeg ville hjelpe, fordi h*n lå med halsbetennelse, 40,5 i feber og ikke hadde stemme. Jeg ble skjelt ut etter noter fordi h*n fint kunne ringe selv til et off. kontor. 

Anonymkode: 7cdc6...a3b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her på kg er det forbudt å hjelpe sine barn med en gang de er fylt 18 år, da blir både du og barnet ditt skjelt ut.

Jeg la ut et innlegg forrige uke angående mitt barn på 18 år som jeg ville hjelpe, fordi h*n lå med halsbetennelse, 40,5 i feber og ikke hadde stemme. Jeg ble skjelt ut etter noter fordi h*n fint kunne ringe selv til et off. kontor. 

Anonymkode: 7cdc6...a3b

Jeg har skjønt det, sett det mange ganger på KG, og var forberedt på sånne kommentarer :)  

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om å få sykemelding for det som høres ut som lett forkjølelse... Det ville aldri falt meg inn å ringe til legen for dette, annet en om det var pga coronatest/jobb i helsesektor da... Egenmelding bruker man i slike tilfeller. Sønnen bør også finne ut om han jobber i IA-bedrift, de har andre regler for egenmelding enn 3-dagersreglen, mindre strengt. Sannsynligvis finner han reglene for dette i ansatthåndboken som han bør få tak i på bedriftens intranettsider eller ved å spørre sjefen sin. 

Anonymkode: 51ef9...053

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om å få sykemelding for det som høres ut som lett forkjølelse... Det ville aldri falt meg inn å ringe til legen for dette, annet en om det var pga coronatest/jobb i helsesektor da... Egenmelding bruker man i slike tilfeller. Sønnen bør også finne ut om han jobber i IA-bedrift, de har andre regler for egenmelding enn 3-dagersreglen, mindre strengt. Sannsynligvis finner han reglene for dette i ansatthåndboken som han bør få tak i på bedriftens intranettsider eller ved å spørre sjefen sin. 

Ikke vanligvis nei, men i disse dager er det jo strengere mtp å møte opp steder med den typen symptomer. Og alle skal helst testes, helsevesen eller ei. 

Anonymkode: d5dc8...59f

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du aldri har hørt om det, har vel lite å si. Det står andre ting på FHI og det var andre ting legen sa.

Det var forøvrig sjefen hans som ba han ta kontakt med lege.

I disse koronatider bør man vel også gjøre det som er anbefalt. Nå skal alle med luftveisinfeksjoner testes. Da må man innom legen. Så at DU ikke ville valgt å følge retningslinjene, betyr ikke at andre ikke vil gjøre det. Egentlig skummelt at du velger å gi faen i å følge rådene som gis om testing, og kanskje går rundt og sprer korona fordi du innbiller deg at du "er jo bare forkjølet og kan ta en tredagers"...

Det var også legen som sa at hun sykmeldte han noen dager ekstra for sikkerhets skyld, for det var det de gjorde nå i disse koronatider, sa hun.

Endret av Million
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De anbefaler jo at alle som har «der minste symptom» testes nå. Jeg fikk sår hals fredag, hadde det ikke vært for at det var fullt til testing den dagen, hadde de tatt meg inn. Bor i Bergen. 

• Opprett ny...