Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg prøver meg her med et dilemma jeg har gått og båret på en stund. 

Jeg er lesbisk og innledet en vennskapsrelasjon til en dame jeg sang i samme kor sammen med. Hun er en god del eldre enn meg, over ti år. I løpet av et halvår innså at jeg hadde blitt veldig forelska i denne dama, og for å "lette på trykket" fortalte jeg det til henne - etter å ha gått flere runder med meg sjøl og veiet for/imot. Kunne vennskapet holde? Jeg ble møtt med kun vennlighet og forståelse fra hennes side, men som jeg i utgangspunktet visste, så hadde hun ikke følelser for meg. Jeg tenkte imidlertid at følelsene ville gå over med tida. Men ønsket om å være nær, men likevel ikke være så nær jeg ønsket bidro til å vedlikeholde en forelskelse som varte i to år. Etter 1,5 spurte hun om forelskelsen i henne hadde gått over fra min side, men hun satte jo fingeren på problemet. Den hadde ikke det. Forelskelsen hadde blitt dypere, jo mer  vennskapet hadde utviklet seg. Nå skal det sies at denne dama har vært ærlig og redelig med meg hele veien, og ikke manipulert meg og følelsene mine. Jeg mener at jeg kjenner henne godt nok til å trekke den slutningen. Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg har brutt kontakten med henne fordi jeg føler jeg må komme meg videre. 

Jeg håper og tror at relasjonen vår er sterk nok til at vennskapet vil holde - da vi har snakket mye om hvordan vi forholder oss til hverandre, og at vi har ulike behov som rett og slett gjør oss uegnet til kjærester, men at vi passer godt sammen som venner. 

Jeg har vært forelska i en venninne tidligere - hun er heterofil og godt gift idag. Forskjellen her fra dengang og nå er at jeg ikke fortalte hva jeg følte overfor den heterofile venninna. Jeg har god kontakt med henne idag. Dette er en ny situasjon for meg å være i - også for den lesbiske venninna jeg er forelska i nå. 

Hva bør jeg gjøre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne hva du føler, det verste svaret du kan få er ett nei. 

Anonymkode: 9cd8a...63d

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva problemstillingen din er? Du er forelsket og har sagt ifra om dette. Venninnen din føler ikke det samme for deg. Dere er enige om at det uansett ikke hadde blitt et bra forhold, siden dere er uegnet som kjærester. Hva er det å lure på? 

Skrevet

Dette har jeg gjort etter  å ha kjent henne i et halvt år. Men vi fortsatte som venner i 1,5 år, og hun spurte da om jeg fortsatt var forelska i henne, og jeg svarte ja. Etter det prøvde jeg å regulere kontakten med henne, men innså at jeg trengte en pause fra vennskapet for å komme meg videre. Magefølelsen sier at det er det eneste riktige for meg å gjøre. Men jeg vil gjerne beholde henne i livet mitt . Så det er en vond og komplisert situasjon å være i. Trøsten er at slik jeg ser det at jeg vil forelske meg på nytt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lyr said:

Dette har jeg gjort etter  å ha kjent henne i et halvt år. Men vi fortsatte som venner i 1,5 år, og hun spurte da om jeg fortsatt var forelska i henne, og jeg svarte ja. Etter det prøvde jeg å regulere kontakten med henne, men innså at jeg trengte en pause fra vennskapet for å komme meg videre. Magefølelsen sier at det er det eneste riktige for meg å gjøre. Men jeg vil gjerne beholde henne i livet mitt . Så det er en vond og komplisert situasjon å være i. Trøsten er at slik jeg ser det at jeg vil forelske meg på nytt. 

Folk er dårlige å lese, det ser man på hva som blir svart.

Ja, det beste er nok å kutte henne ut, får å kunne komme seg videre, kanskje etter en stund kan dere være venner igjen.hun forstår nok det :)

Anonymkode: c8664...049

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Lyr said:

Jeg skjønner det er vondt. Her bør du uansett høre på magefølelsen. Hva med å date litt rundt i rebound-stil? Så får du tankene over på noen andre. Kanskje behandle det litt som et breakup, hvor du nå prøver å finne andre for å komme over forelskelsen litt. Så kan du evt. ta opp kontakten senere.

Skrevet

Det er nettopp den strategien jeg har lagt opp til. Men siden vi har felles venner og samme hobby som å synge i samme kor, gjør det "bruddet" litt ekstra komplisert. Men dette innebærer at jeg har brutt både med henne og med koret som jeg synger i. For en stund. Dette sier hun at hun har forståelse for. Jeg håper bare at vennskapet er sterkt nok til at det vil holde. Så egentlig har jeg funnet et svar på problemstillingen min. Men jeg trengte bekreftelse her for å høre om jeg handlet riktig - versus å fortelle hva jeg føler/ikke føler.  

Skrevet
2 minutter siden, Lyr said:

Det er nettopp den strategien jeg har lagt opp til. Men siden vi har felles venner og samme hobby som å synge i samme kor, gjør det "bruddet" litt ekstra komplisert. Men dette innebærer at jeg har brutt både med henne og med koret som jeg synger i. For en stund. Dette sier hun at hun har forståelse for. Jeg håper bare at vennskapet er sterkt nok til at det vil holde. Så egentlig har jeg funnet et svar på problemstillingen min. Men jeg trengte bekreftelse her for å høre om jeg handlet riktig - versus å fortelle hva jeg føler/ikke føler.  

Ja, jeg syns det høres riktig ut sånn du har lagt det opp. Jeg ville nok gjort det samme (har vært gjennom noe liknende, bare aldri fortalt det). Venninnen din høres utrolig forståelsesfull og god ut, og er sikkert klart for å ta opp kontakten igjen når du føler deg klar for det. Men akkurat nå trenger du en pause fra henne, så du kan se at det også finnes mange gode jenter der ute som kan gjengjelde følelsene 🥰 Du har all rett til å forelske deg og få følelsene gjengjeldt!

Skrevet

Tusen takk for bekreftelse på tankene mine. Når man står midt oppi det og er ulykkelig forelska er det vanskelig å gi slipp på noen. Men jeg tror hun er klar til å møte meg igjen senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...