Gå til innhold

Er ikke norgesferie "skikkelig" ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Kjetil E skrev:

Jeg er og glad i å reise på ferie til utlandet, men liker og å feriere i Norge. Å ikke like å feriere i Norge annser jeg som snobberi. Norge er ikke bra nok for dem. Og det forbeholder jeg meg min rett til og mene og også si.

Hvorfor er det snobberi? Fordi jeg i løpet av mine første 25 år kun ferierte i Norge og har sett alt og litt mer enn alt? Så er jeg snobb? Tar gjerne 2 stjerners hotell på Kreta kontra Norge anytime. Feriere i Norge er vel mer snobberi. Alt skal jo være tipp topp og koste så mye at man grøsser. Det kaller jeg snobberi og betale 5000kr for en familie på 4 bare å komme inn i dyreparken. Rett og slett helt galskap

Anonymkode: 3f306...6e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er å gjøre noe annet enn det du vanligvis gjør, og å ta livet med ro. 

Hvis du pleier å dra på hytta hver helg så skjønner jeg at hytta ikke føles som ferie. Men jeg har ikke hytte, så hvis jeg leier en hytte på sørlandet en uke så er det veldig ferie. 

Jeg har ikke fjordene på Vestlandet i nærheten heller. En uke på hotell i Hardanger ville vært noe helt annet enn vanlig, og veldig ferie for meg. 

Hvis du bor der så skjønner jeg at det ikke gir samme feriefølelsen. 

Men Norgesferie er helt klart ferie for meg. Har faktisk ikke vært utenlands på flere år. 

Anonymkode: 2cf69...75c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/14/2020 at 4:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg bor jo i Norge, Ts. Selvsagt er det «ferie» de ukene jeg har fri fra jobb, men jeg kan jo like lite «dra» på norgesferie som jeg kan leie meg inn i mitt eget hus på Airbnb. :klo: 

Jeg bor her. Jeg har sett Norge, jeg har tilgang på norsk natur, vær, vanntemperatur, skog, fjell og norske landsbyer hver ukedag etter jobb. Det finnes ikke et eneste lite sted i Norge jeg ikke har vært i som jeg tenker «der er jeg gira på å dra!» Det er faktisk det samme for meg om jeg ser de resterende avkrokene eller går glipp av dem. 

Så, jo, det blir ferie i Norge også. Hjemme.

Ferie for meg er nye impulser og nye folk. Urbane byer heller enn småbyer, varme heller enn kulde, god ferdiglagd mat heller enn middelmådig, avslappa mennesker heller enn nordmenn så uptight de presterer bli støtt(!) fordi folk ikke liker norgesferie. Sånt ser jeg jo hele året. Det holder, det.

Anonymkode: 52927...b3f

Ferie for meg er distraksjon fra hverdagen og å slippe tidsklemma og alltid være på vakt. Da passer det helt perfekt å dra på hytta sammen med familie og barnas besteforeldre. Ingen ting vi må rekke, og ingen ting som er farlig. Barn som koser seg glugg uten at jeg eller mannen nå aktivisere dem. Tid til å lese en bok. Spille kort utover kvelden. Bade i et fjellvann. Fiske. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre avslappende enn å rekke fly, sprite barnehender som skal ta på alt og alle - følge med på at barna ikke blir tatt av bølgene eller blir distrahert av alle inntrykkene og forsvinner mellom mennesker i en stor folkemengde et sted de ikke kan språket.

Siste 10-året før jeg fikk barn reise jeg masse til andre steder i verden. Det var også stas, men alt til sin tid. Hytteferie Ja Takk!

Anonymkode: a1baa...3aa

• Liker 2
Skrevet
På 14.6.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Tatt ut av tråden om feriepenger. 

En der som mener at norgesferie ikke er skikkelig ferie! 

Hva mener du? 

Anonymkode: f084e...091

Det spørs hva man legger i Norgesferie. Er man bare hjemme anser jeg det ikke som en «skikkelig» ferie. Reiser man rundt eller på ei hytte, så er det «skikkelig» ferie.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det snobberi? Fordi jeg i løpet av mine første 25 år kun ferierte i Norge og har sett alt og litt mer enn alt? Så er jeg snobb? Tar gjerne 2 stjerners hotell på Kreta kontra Norge anytime. Feriere i Norge er vel mer snobberi. Alt skal jo være tipp topp og koste så mye at man grøsser. Det kaller jeg snobberi og betale 5000kr for en familie på 4 bare å komme inn i dyreparken. Rett og slett helt galskap

Fordi alle som går ut og sier at ferie i Norge ikke er fint nok, det er et jævla snobberi. Og slik dere reagerer så er det og åpenbart at jeg treffer spikeren på hodet.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Kjetil E skrev:

Jeg er og glad i å reise på ferie til utlandet, men liker og å feriere i Norge. Å ikke like å feriere i Norge annser jeg som snobberi. Norge er ikke bra nok for dem. Og det forbeholder jeg meg min rett til og mene og også si.

Hvis det får deg til å føle deg bra så må du jo bare mene det :)

24 minutter siden, Kjetil E skrev:

Fordi alle som går ut og sier at ferie i Norge ikke er fint nok, det er et jævla snobberi. Og slik dere reagerer så er det og åpenbart at jeg treffer spikeren på hodet.

Ser ikke at noe har sagt at det ikke er fint nok. Virker som du tar det litt personlig at noen har andre preferanser enn deg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kjetil E skrev:

Folk har sagt at det ikke er ferie for dem, ikke fint nok.

Anonymkode: e1537...613

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har sagt at det ikke er ferie for dem, ikke fint nok.

Og det er og blir feriesnobberi. Særlig den gjengen som sitter og sutrer og klager over hvor jævelig det er å måtte feriere i Norge.

• Liker 3
Skrevet
På 14.6.2020 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Det er ikke den typen ferie jeg ønsker meg. Det er heller ikke Danmark.

Har sett så godt som alt før. Det er vær-usikkert. Det er ingen veldig spennende restauranter jeg ikke har prøvd. Og med noen få unntak ingen hoteller som gir noe ekstra. Kulturen er kjent, luktene er kjent, vannet er kaldt. 

Jeg skal en tur til Nord-Norge, en tur på vestlandet, en tur til Danmark, og nå ser det også ut til at det blir Island. Men ferie sparer jeg mest mulig av til grenser åpner igjen. 

Anonymkode: 387c6...023

Det er nok av spennende restauranter du neppe har prøvd vil jeg påstå. Om du skal til Nord-Norge, prøv f.eks Kongsfjord Gjestehus (mellom Båtsfjord og Berlevåg). Fantastisk sjømat, har f.eks aldri smakt bedre fiskesuppe. Eller Arctic View restaurant i Havøysund, velg en dag det ikke er tåke ;)

Av hoteller ville jeg prøvd Juvet Landskapshotell i Valldal, for eksempel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er fravær av hverdagens lange arbeidsdager og tidsklemme. 

Vi nordmenn har gjort alt, sett alt og spist alt.

I stedet for å hige etter alt er vi nå tvunget til å lete etter de små gledene rundt oss. 

Jeg finner ikke lykke gjennom stadige nye sterke inntrykk og impulser utenfra selv om det er er en herlig variasjon fra hverdagens

gjentagelser og forutsigbarhet.

Ferie er tid til å drikke en kopp kaffe ute på trappa uten å se på klokka,

Daglige turer i frodig landskap med hunden og hyppige badeturer til sjøen,

Tid til å tilberede gode middager og samles rundt bordet, ingen skal haste videre,

Kjenne at stresset har forlatt kroppen og er erstattet med en deilig ro

Anonymkode: 9405d...590

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Kjetil E skrev:

Og det er og blir feriesnobberi. Særlig den gjengen som sitter og sutrer og klager over hvor jævelig det er å måtte feriere i Norge.

I fjor brukte vi 30 000 på to uker i Europa.

I år har vi lagt ut 70 000 for Hurtigruta, leiebil, hoteller + estimert kostnad for restaurant. Det er ok, og nødvendig med litt distraksjon, men evigheter fra der jeg helst skulle vært i sommer. 

Så hvor snobberi kommer inn i bildet forstår jeg bare ikke? 

Anonymkode: 387c6...023

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snobberi? Det blir hva man gjør det til. Selv har jeg nå ligget i telt (vel, 20m2 stort hustelt;)) i en drøy uke på en holme (passe stor,omkring 250-300 mål). Vi har hatt fantastisk vær, 21-22 grader i vannet og opptil 30 grader på land, og stranda ligger 30m unna teltet. En strand som er passe langgrunn og har fantastisk myk sandbunn. I teltet sover vi på en 150x200cm oppblåsbar madrass av dobbel høyde med sovepose og pute tatt med hjemmefra. Vi har to elektriske kjølebokser (den ene brukes som fryser), topp 4G dekning (jeg målte 90Mbit/s), stort spisebord (140x70cm) med 4 stoler rundt, solseng og 2 solstoler, portabel gassgrill og to kokeapparater på gass. Strøm fra et bærbart lithium-batteri som lades fra et solcellepanel vi har støttet opp med en pinne. Får et par kWh per dag, noe som er mer enn nok. Lys i teltet har vi også, 9W led-pære. Radio fra mobil med oppladbar høyttaler. Osv. Har alt vi trenger, og blir her nok en uke til. På andre siden av holmen ligger det to familier i telt sammen, 4 voksne og 5 mindre barn. Virker som de også har det topp. 

Teltutstyret koster riktignok litt, men bruker man det i 10 år blir det ikke mange kronene per år. Teltet og den ene kjøleboksen har vel passert 15 år nå, godt som nytt. 

Og alltid en kald øl i kjøleboksen, den holder +2 grader ;) Trenger vi mer er butikken 10 minutters båttur og 5 minutters biltur unna. Men her vi ligger er det ikke en eneste hytte, ei heller kan vi se noen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Kjetil E skrev:

Det er jo klart at folk er lei seg for at ferien de hadde sett frem til har gått i vasken. Flere har også slitt med å få tilbake pengene sine. Så det er nok ikke snobberiet som gjør at folk sutrer. For oss koster det forøvrig også mer de årene vi ferierer på sommeren i Norge.

Den som sutrer er jo deg her. Mange har forklart deg hvorfor Norge ikke føles som ferie for dem. Og deres følelser er helt legitime.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...