Gå til innhold

Er ikke norgesferie "skikkelig" ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Fragaria skrev:

Vi nordmenn er vant til å reise mye, og utenlandsopphold blir synonymt med ferie. Det sitter i hodet, men er ikke vanskelig å snu. Vi er kanskje litt bortskjemte? 

Det er så mange som må slenge rundt seg dette med bortskjemte. Bare fordi andre har andre vaner enn en selv.

Jeg kan jo si det samme til deg: I mange land er standarden 14 dager ferie, enkelte har ingen ferie, kun slavearbeid. Den store delen av verdens befolkning har knapt vært utenfor hjembyen, og for et veldig stort antall er hver dag, hver kveld, hver helg et slit. Så er du bortskjemt fordi du vil ha dine fem uker? Eller er du klar for å snu denne ideen, om hele fem uker ferie, som kun sitter i ditt hode, til å bli to uker? 

Den enkelte kalibrerer seg selv i forhold til hva man er vant med. Ja, jeg er veldig skuffet over at 2020 har gått i dass på reisefronten, det er en sorg, da reise betyr mye for meg. Men det betyr ikke at jeg klager, eller at jeg ikke innrømmer at jeg er vant til det gode liv. For selv om jeg skulle blitt forvist til hjembyen resten av livet er jeg mer bortskjemt enn 90% av verdens befolkning. 

Anonymkode: 387c6...023

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Nala79
Skrevet

Kunne faktisk feriert i Norge hvert eneste år jeg, om jeg hadde råd.. 3 uker ferie i Norge koster endel dessverre.. men for et fantastisk fint land vi har! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fragaria skrev:

Vi nordmenn er vant til å reise mye, og utenlandsopphold blir synonymt med ferie. Det sitter i hodet, men er ikke vanskelig å snu. Vi er kanskje litt bortskjemte? 

Vi nordmenn er litt bortskjemte? 
Skal vi se. Vi har fem uker ferie, får en god slump i feriepenger, har gode velferdsordninger om vi blir syke, skal ha barn, blir arbeidsledige eller bare en slump med penger så man ikke slipper å bo på gata. Vi har råd til å spise ute, drikke kaffe, kjøpe nye klær, gå til frisøren, pusse opp, ha spillkonsoller, dyre og fine tv-er, ha vaskemaskin, oppvaskmaskin og mye annet. Om vi er bortskjemte i motsetning til resten av verden? Ja, selvfølgelig. Det handler ikke om utenlandsferie, men at vi i Norge har en LUKSUS som mange i andre land bare kan drømme om og aldri noen gang får oppleve. Men jeg antar at du, siden du klager over bortskjemte nordmenn, at du ikke har ferie, ikke får feriepenger, ikke mottar velferdsordninger om du trenger det, ikke spiser ute, aldri kjøper deg nye klær, aldri går til frisøren, aldri pusser opp og har ingen dyre fine ting hjemme som tv, vaskemaskin og oppvaskmaskin?

Anonymkode: eff5f...a23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange som må slenge rundt seg dette med bortskjemte. Bare fordi andre har andre vaner enn en selv.

Anonymkode: 387c6...023

Jepp. Veldig enig med deg. 

Skrevet
2 timer siden, Fragaria skrev:

Det er her personlighet og interesse kommer inn i bildet. Du ønsker/liker action og stimuli når du har ferie. Det er ferie for DEG. Noen ønsker endring i rutiner, eller ingen rutiner.

Kanskje?

Skrevet
På 14.6.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Tatt ut av tråden om feriepenger. 

En der som mener at norgesferie ikke er skikkelig ferie! 

Hva mener du? 

Anonymkode: f084e...091

Norgesferie er like skikkelig ferie som annen ferie. Men er kanskje vannskelig å skjønne for de som hvert bidige år bare må legge ut på instagram bilder av at de nyter paraplydrinker på stranda i Thailand eller fra en backpackertur et sted knapt noen har hørt om,

Skrevet

Hva mener du? 

Er like glad i ferie i Norge som i utlandet.

Og hvis dere synes Norge er så fælt hva med litt eksotisk ferie, som Svalbard, Færøyene eller Grønland. De er fult tilgjenglige nå. Og jeg kan ihvertfall absolutt varmt annbefale både Svalbard og Færøyene. Grønland har jeg dog ikke vært på.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi nordmenn er litt bortskjemte? 
Skal vi se. Vi har fem uker ferie, får en god slump i feriepenger, har gode velferdsordninger om vi blir syke, skal ha barn, blir arbeidsledige eller bare en slump med penger så man ikke slipper å bo på gata. Vi har råd til å spise ute, drikke kaffe, kjøpe nye klær, gå til frisøren, pusse opp, ha spillkonsoller, dyre og fine tv-er, ha vaskemaskin, oppvaskmaskin og mye annet. Om vi er bortskjemte i motsetning til resten av verden? Ja, selvfølgelig. Det handler ikke om utenlandsferie, men at vi i Norge har en LUKSUS som mange i andre land bare kan drømme om og aldri noen gang får oppleve. Men jeg antar at du, siden du klager over bortskjemte nordmenn, at du ikke har ferie, ikke får feriepenger, ikke mottar velferdsordninger om du trenger det, ikke spiser ute, aldri kjøper deg nye klær, aldri går til frisøren, aldri pusser opp og har ingen dyre fine ting hjemme som tv, vaskemaskin og oppvaskmaskin?

Det var en merkelig påstand sagt utifra mitt innlegg. 😂 hvodan klarte du det?

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Kjetil E skrev:

Norgesferie er like skikkelig ferie som annen ferie. Men er kanskje vannskelig å skjønne for de som hvert bidige år bare må legge ut på instagram bilder av at de nyter paraplydrinker på stranda i Thailand eller fra en backpackertur et sted knapt noen har hørt om,

Men sitter du på fasiten for den enkelte? Det handler vel egentlig bare om at man har ulike preferanser og lever forskjellige liv. Kan være mange grunner til at enkelte liker å dra ut av landet, imens andre foretrekker innenlands.

Det å reise til andre land må jo ikke bety paraplydrinker eller klassisk sol og badeferie.

Uansett, jeg likte godt å reise lenge før Instagram kom. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Fragaria skrev:

Det var en merkelig påstand sagt utifra mitt innlegg. 😂 hvodan klarte du det?

Påstanden min er at vi nordmenn er ekstremt bortskjemte, og du er intet unntak. Likevel så skal man sitte og klage seg grenseløst over at andre har andre vaner enn en selv. Du syns ikke du selv er bortskjemt, men skal velge og se ned på andre. 

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Påstanden min er at vi nordmenn er ekstremt bortskjemte, og du er intet unntak. Likevel så skal man sitte og klage seg grenseløst over at andre har andre vaner enn en selv. Du syns ikke du selv er bortskjemt, men skal velge og se ned på andre. 

Vel, da har du fullstendig misforstått. Ikke klaget jeg, og ikke mener jeg at jeg ikke er bortskjemt. Jeg er fullt klar over hvor godt vi har det i Norge. Og jeg ser langt ifra ned på andre fordi andre har andre interesser og preferanser enn meg. Ingenting i mitt innlegg sa noe som tilsier slike meninger. La du merke til at jeg skrev "vi" ? Det betyr inkludert meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes myndighetene gir for uklare signaler. På den ene siden sier de man skal reise i Norge, men i neste øyeblikk at de er bekymret over fulle tog i helgene og at folk er så frekke å dra på reiser som ikke er jobbrelatert. Hvordan skal det da gå i fellesferien, når flere linjer dessuten har buss for tog. Det pleier jo være fullt kaos selv i vanlige sommersesonger.

Anonymkode: 1ff91...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å dra på roadtrip i Norge så jeg ser fram til sommeren i år. Dog er det noe annet enn utenlandsferie, da det å være i et nytt land er en del av sjarmen når man reiser bort. 

Anonymkode: 0c500...293

• Liker 1
Skrevet

I min jobb har vi ikke ferie, så jeg sier i grunn aldri at jeg skal på "ferie". Jeg sier jeg skal reise bort. Om jeg skal reise et sted kun for fornøyelsens skyld og betale i dyre dommer for transport og hotell, så gjør jeg det mye heller i utlandet enn i Norge. 

Uansett reiser jeg ikke på sommeren, omgitt av tusenvis av svette turister og skyhøye flypriser. Drar heller til Asia på vinteren.

• Liker 1
Skrevet
På 15.6.2020 den 22.32, Ludovica- skrev:

Men sitter du på fasiten for den enkelte? Det handler vel egentlig bare om at man har ulike preferanser og lever forskjellige liv. Kan være mange grunner til at enkelte liker å dra ut av landet, imens andre foretrekker innenlands.

Det å reise til andre land må jo ikke bety paraplydrinker eller klassisk sol og badeferie.

Uansett, jeg likte godt å reise lenge før Instagram kom. 

Jeg er og glad i å reise på ferie til utlandet, men liker og å feriere i Norge. Å ikke like å feriere i Norge annser jeg som snobberi. Norge er ikke bra nok for dem. Og det forbeholder jeg meg min rett til og mene og også si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 13.43, Ludovica- skrev:

Nei jeg syns ikke det er skikkelig ferie å være i Norge hele sommeren.

Jeg liker følelsen av andre lyder, lukter, gater, språk, stemning og generelt ting som andre ting i matbutikkene osv. Jeg har alltid følt meg utrolig mye mer harmonisk når jeg er i andre land. Er nok ikke så norsk i sjela.

Ikke for at Norge ikke har mye fint, men jeg foretrekker altså å reise ut av landet. Om noen syns det er harry, teit osv bryr det meg fint lite. 

Hvilke land liker du da? Og hvorfor flytter du ikke dit permanent? Jeg er heller ikke så glad i Norge og kommer nok til å emigrere etterhvert.

Anonymkode: 789fb...c49

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Kjetil E skrev:

Jeg er og glad i å reise på ferie til utlandet, men liker og å feriere i Norge. Å ikke like å feriere i Norge annser jeg som snobberi. Norge er ikke bra nok for dem. Og det forbeholder jeg meg min rett til og mene og også si.

Og samtidig vil andre forbeholde seg retten til å mene at de som blir provosert over at noen ønsker noe annet enn norgesferie også utøver snobberi. Mennesker har ulike preferanser, heldigvis.

Anonymkode: e1537...613

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å synes at "Dette gir ikke MEG feriefølelse", og "Folk som drar på sånn ferie er ikke på ordentlig ferie". 

Jeg synes ikke norgesferie gir meg samme feriefølelsen som utenlandstur. Det hører liksom med for at jeg skal få skikkelig feriefølelse. Jeg må smake på ny mat, se ny kultur, gjøre andre ting, osv. Her i Norge er det liksom samme kebabtallerkenen du får uansett hvor du går. Men det betyr ikke at jeg mener at folk som "bare" har vært på norgesferie ikke har vært på ordentlig ferie. Det har bare om hva som gir MEG feriefølelsen. 

Grunner Småbarnslivet A/S har vi ikke vært utenlands på tre år nå, og det er ikke helt det samme når feriene kun har vært biltur opp landet til svigers, og på hytten.. 

Anonymkode: 404b6...137

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? 

Det må være det dummeste jeg har hørt. Norge er det dyreste landet man kan oppholde seg i.

En uke på Sørlandet og dyreparken er dyrere en Florida ferien med Disneyland. Skal man ha samme standard i Norge som i andre land koster det skjorta.

Jeg tror veldig mange blir hjemme/besøker venner i ferien. Sparer penger til neste år.

Vi har 3 barn og kun frokost på et middels hotell er 900. Vi må ha 2 rom siden vi er 5 stk. Til 1400 kr stk. Man nærmer seg styggfort 35.000 for 6 dager i Kristiansand. + Bom, bensin, parkeringOg det er det ikke verdt.

Anonymkode: c07a5...6ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det. Men det gjelder så klart meg. I en ferie vil jeg oppleve annen kultur, for å ikke snakke om sol jeg vet er tilstede minst 15 av de 25 dagene ferie jeg har. Og da må jeg ut av Norge. Norge er et ferieland jeg har vært i 1000vis av ganger, nordmenn er nordmenn, null lærdom av å se annen kultur i Norge. Synes rett og slett Norge er oppbrukt som feriemål fra min barndom. Da dro alle rundt i Norge. Har vært alle steder i Norge. Så denne ferien blir gørr.

Anonymkode: 3f306...6e8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...