Gå til innhold

Er ikke norgesferie "skikkelig" ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi drar alltid utenlands, og jeg føler vel litt på at det blir veldig merkelig i år, å ikke skulle dra på ferie liksom. 

Vi pleier å dra utenlands hele juli, og så går jeg og barna på et par mindre turer, med min søster og ungene, eller med mormor og morfar, eller en tur med venninner med barn på samme alder.

Nå blir liksom hele ferien, eller hoved ferien som disse små turene. Det er godt mulig det blir bra, mannen vil jo også være der, så det blir nok både koselig og annerledes.

Anonymkode: 7ca88...a96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Norgesferie blir ikke det samme. Jeg er såpass voksen at jeg har sett det meste av det Norge har å by på, og reiser mye i nærområdet til vanlig. Vi bruker det lokale kulturlivet aktivt og er mye ute på tur. Etter å ha sittet på hjemmekontor siden mars skulle jeg gjerne tatt med meg familien på en avslappende tur til utlandet og fått litt nye impulser. Å gjøre tilsvarende i Norge blir dessverre for dyrt, og impulsene blir ikke nye.

Anonymkode: e1537...613

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sola de skrev:

Norgesferie er absolutt skikkelig ferie. Norge er et svært dyrt land å feriere i. Vil anta de som mener noe annet, er dem som reiser til "syden" hvert år.

Og «syden» og Norge er de eneste alternativene du kommer på? :roll: Jeg har vært på én sydenferie i mitt snart femtiårige liv, men jeg synes likevel ikke Norgesferie er skikkelig ferie, jeg vil se og oppleve noe annet. Natur, som jo er Norges eneste virkelige fortrinn, ser jeg i bøtter og spann til daglig, og jeg og mannen har familiene våre i to av landets flotteste områder, så når pliktbesøkene der er overstått har jeg fått natur nok, og er normalt sett veldig klar for å se noe HELT annet. Og nei, det er IKKE all inclusive på Granca. ;) 

5 timer siden, Ludovica- skrev:

Ja jeg er skråsikker på at jeg foretrekker utlandet fremfor Norge med tanke på ferie. Og grunnen til det ramset jeg jo opp i innlegg du siterer. Jeg liker følelsen av å være i et annet land.

Selv om man drar til et annet sted i landet som kan være fint estetisk og alt det der, så er det fortsatt Norge og gir meg ikke samme følelse som en utenlandstur.

Nettopp! 

Anonymkode: 62465...e15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo lure, når vi i årevis har lest hvor grusomt det er at noen ikke har råd til å reise utenlands i sommerferien. 

Anonymkode: 9b75b...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke Norgesferie kan sammenliknes med typisk Charterferie, og jeg foretrekker sistnevnte. Syns ikke det er harry å ønske sol og varme. Uansett hvordan du vrir og vender på det får du ikke en uke med fantastisk vær, deilig badevann, lange varme kvelder og billige drinker langs strandpromenaden i Norge. 

Anonymkode: 72202...a2b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei om man skal tro folk og media så er det bare ferie om man drar til utlandet.

Det er som at folk eller noen folk ikke forstår at man kan ha ferie i sitt eget land, man kan til og med ha ferie der man bor.

Og jeg finner det bare patetisk om man klager fordi man ikke får dratt til utlandet et år eller at man må vente litt før man får gjort det.

Det handler nok om at nordmenn er blitt så kravstore.

Jeg skulle egentlig ha dratt til utlandet, men det blir det ikke noe av nå. Men jeg sitter ikke å klager som en 3 åring fordi jeg må utsette det 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del er ikke det ferie. Ustabilt vær, latterlig dyrt, og lite trivelige folk(ja nordmenn er ikke et veldig hyggelig folkeslag). Jeg er så avhengig av varme, sol og brunfarge. Og det har jeg ingen garanti for i Norge. Feriefølelsen får jeg først når jeg kan stå opp i et fremmed, helst nytt land, vandre til nærmeste bakeri/cafe og spise en frokost til en billig penge. Spise alle måltider ute, slippe alt av matlaging og opprydding selv. Skulle jeg gjort det tre uker i Norge hadde jeg blitt ruinert. Jeg vil kjøpe meg en is til 1 euro, ikke 40-50kr. Så nei, for MEG er ikke tvangsopphold i Norge ferie, men det betyr ikke at jeg ser ned på folk som velger å feriere i Norge av den grunn.

Så akkurat nå sitter jeg på gjerdet og venter på en mulighet til å komme meg til et annet land i løpet av juli siden jeg må ta ut fire uker ferie.

Anonymkode: e6087...b68

Skal være enig her. Alt for dyrt å leve. Matvarebransjen har for lite konkurranse. Eierne lever i luksus. Matprisene må ned. Mye annet også, men dette er den viktigste posten.

Anonymkode: 1181a...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med norgesferie, og vi har også valgt å ha norgesferie som hovedsommerferie før. Ser ikke noe problem med å ha det igjen. 
Nei, det blir ikke strand og sol og den typen ferie, men det blir fjellturer og fisking og skikkelig vestlandsferie. (Med spennende mat som lokal spekemat og sveler/lapper og lokal brus osv.) Vi skal oppleve kulturen der vi er, som er ganske annerledes enn der vi bor. 

Og så er det jo en fin mulighet til å "lage seg syden-ferie", med å utnytte sola når den er her, bade, finne spennende oppskrifter og lage spennende mat man har opplevd "i syden" før. 

Hva med å lage "nytt land hver uke" - mat? Altså finne masse spennende oppskrifter fra forskjellige land, og sett opp en ukesmeny av det som er spennende? 

Anonymkode: 2dc62...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er heller motsatt, hvorfor reiser man ikke til utlandet hvis man ikke er preget av fremmedfrykt. En skikkelig ferie vil jeg si er ofte utenlandsferie. Det tror de fleste forstår, men så har vi en stolthelt vi må ta vare på død og liv, selvom vi vet at det er ikke verdt det (skjult "hvit nasjonalisme"). 

Jeg kan at du synes norges ferie er skikkelig ferie, dersom den gir deg luksus og indre ro. Man får aldri den samme service vi får på Maldivene i Norge. I Norge er det ustabilt, dyrt og preg av dårlig service. Dette skjules fordi vi må bevare norske arbeidsplasser.

Anonymkode: 19cb9...9a7

Dette er en grunn til at mange jeg kjenner fra utlandet unngår Norge når de reiser, mange vil se naturen men kostnadene her er latterlig høye og serviceinnstilt er vi ikke akkurat her i landet.

Tro meg turister er klar over dette vi har reise youtubere med flere millioner følgere som stort sett sier det samme om Norge fin natur men dyrt som faen og dårlig service på mange steder.

Jeg personlig foretrekker å komme meg langt vekk unna Norge når det er ferie og opplever at det er godt for skjelen å gjøre det.

Vi er ganske introverte her i landet og det å komme til ett land som feks Italia der folk er mer imøtekommende og sosiale er reine kultursjokket.

Jeg har backpacket gjennom tredjes verdens land og møtt fattige mennesker som knapt nok hadde noen ting men en ting hadde de, gjestfrihet de er kanskje fattige når det gjelder penger og materielle ting men som mennesker var de svært rike.

Kanskje noen av de mest fantastiske menneskene jeg har møtt ble aldri forsøkt ranet heller og flere takket nei da jeg prøvde å betale etter at noen hjalp meg med noe.

Så jeg håper til gud at grensene åpner snart og korona greia er over så jeg kan reise igjen.

Anonymkode: 768db...34e

• Liker 1
Skrevet

Ferie er fri fra jobb, skole, fritidsaktiviteter. Det er 3 uker uten vekkerklokke og mas. Hvor den tilbringes er nesten irrelevant og personlig etter hva man liker og hvilke interesser man har. Jeg kunne fint gått i fjellet i 3 uker, eller vært hjemme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke hvis du er i Norge hele året ellers.

Anonymkode: 5f1bc...10c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Fragaria skrev:

Ferie er fri fra jobb, skole, fritidsaktiviteter. Det er 3 uker uten vekkerklokke og mas. Hvor den tilbringes er nesten irrelevant og personlig etter hva man liker og hvilke interesser man har. Jeg kunne fint gått i fjellet i 3 uker, eller vært hjemme. 

Riktig, rart at mange ikke ser ut til å forstå det.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

For min del fordi jeg ikke har så mye vekkerklokke og mas? Har en kontorjobb med fleksitid og ellers ingen forpliktelser, når jeg har fri vil jeg ha action og nye opplevelser, slappe av kan jeg gjøre hele året. 

Anonymkode: 724a5...39f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ferie for meg er det å ha helt fri hjemme og ingen planer om å gjøre noen ting. Bare stå opp og sette meg i solen på trammen med en kaffekopp, inntil samboeren står opp. Lang frokost. Og så gjøre akkurat det som frister i øyeblikket. Det kan være å ligge i skyggen i hagen og dra seg med en bok hele dagen, dra på stranda, gå en tur til byen og ta en kaffe og titte på sommerlivet, gå en tur i skogen, eller hva som helst annet som faller en inn. Dette er kanskje den største luksusen jeg kan tenke meg! Bare å nyte livet og ha god tid.

Dessverre har jeg ikke hatt mulighet til å ha sånn ferie på årevis, har vært for mange andre hensyn som også skal tas. Og en samboer som gjerne vil reise i løpet av sommeren. Å reise og oppleve nye ting er kjempefint og jeg koser meg med det også, men jeg kaller ikke det for ferie. Det er tur. 😉

Endret av Kajo
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Men jeg liker jobben min, og har ingenting i mot å stå opp tidlig. Må jeg først være i Norge foretrekker jeg å jobbe. Jobber som regel dager som 1.mai også, da man uansett er i hjembyen, og det er gøyere enn å se på TV.

Om jeg skal ta ut ferie vil jeg ut, langt bort, se noe nytt, oppleve varme. 

Har ingenting i mot hva andre kaller ferie. Men i år er det ingen mulighet for skikkelig ferie for min del. 

Anonymkode: 387c6...023

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For min del fordi jeg ikke har så mye vekkerklokke og mas? Har en kontorjobb med fleksitid og ellers ingen forpliktelser, når jeg har fri vil jeg ha action og nye opplevelser, slappe av kan jeg gjøre hele året. 

Anonymkode: 724a5...39f

Det er her personlighet og interesse kommer inn i bildet. Du ønsker/liker action og stimuli når du har ferie. Det er ferie for DEG. Noen ønsker endring i rutiner, eller ingen rutiner.

Vi nordmenn er vant til å reise mye, og utenlandsopphold blir synonymt med ferie. Det sitter i hodet, men er ikke vanskelig å snu. Vi er kanskje litt bortskjemte? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg og min familie blir det ikke skikkelig ferie i år. Norge er et veldig dyrt land å feriere i, og man er ofte avhengig av bil for å komme seg rundt om. Vi reiser vanligvis på 14-dagers chartertur til en familievennlig plass. Det er det enkleste og billigste for oss som har to små barn. Vi har rett og slett ikke råd til å ta inn på hotell, spise på restaurant og dra på aktiviteter i Norge i flere uker. 
Etterhvert som barna blir eldre vil jeg kanskje vurdere bilferie, men akkurat nå ser jeg det ikke likt, verken for økonomi eller praktisk gjennomføring. 

Anonymkode: 88cc3...6ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Norgesferie er også ferie, men jeg personlig er veldig glad i å besøke England og Frankrike. Vi pleier å besøke den franske riviera hver høst, og det er så deilig. Selv om jeg er glad i å reise rundt i Norge så blir ikke helt det samme for meg. 

Anonymkode: 7eda6...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Kajo skrev:

Ferie for meg er det å ha helt fri hjemme og ingen planer om å gjøre noen ting. Bare stå opp og sette meg i solen på trammen med en kaffekopp, inntil samboeren står opp. Lang frokost. Og så gjøre akkurat det som frister i øyeblikket. Det kan være å ligge i skyggen i hagen og dra seg med en bok hele dagen, dra på stranda, gå en tur til byen og ta en kaffe og titte på sommerlivet, gå en tur i skogen, eller hva som helst annet som faller en inn. Dette er kanskje den største luksusen jeg kan tenke meg! Bare å nyte livet og ha god tid.

Dessverre har jeg ikke hatt mulighet til å ha sånn ferie på årevis, har vært for mange andre hensyn som også skal tas. Og en samboer som gjerne vil reise i løpet av sommeren. Å reise og oppleve nye ting er kjempefint og jeg koser meg med det også, men jeg kaller ikke det for ferie. Det er tur. 😉

Hihi! Vent til du får barn, da blir det pause i dette i 10 år per unge. Minst. Du skulle hørt hvor mange ganger en fireåring sier «mamma» i løpet noe så kort som 10 minutter 🤣

Ferie = Fri fra jobb/skole eller hva man nå ellers driver med, altså tid til å gjøre andre ting. Hva man liker er heldigvis individuelt, tenk om alle hadde sitter med charter Svein på granca, grøss og gru, og tenk om hele Norges befolkning møtte opp på tivoli i København eller på Besseggen. 

Personlig synes jeg det både er greit å reise og være hjemme eller på hytta. Charter sier meg absolutt ingenting, samme nordmenn på flyet som på hotellet hele uka. Kunne like gjerne gått i solarium og sittet hjemme i min egen stue egentlig. All inclusive har jeg ikke prøvd men tenker det må være enda verre... «Syden» er fint - med rutefly og steder som ikke alle drar til! Skal jeg betale masse penger for å dra til utlandet må det være for å få fine opplevelser i bagasjen med hjem.

Anonymkode: a5d7e...e59

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ferie å reise på hytta en time unna eller dra på skogtur en hel uke en halv time unna. Denne holdningen lærer jeg barna mine også. At de skal sette pris på uansett utflukt som er. Ferie skal ikke være avhengig av tid eller sted man reiser til. Det er snakk om å tilbringe tid sammen, kose seg og nyte tiden ☀

Anonymkode: 78206...bc0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...